Installera windows 8.1 på ny ssd

Permalänk
Medlem

Installera windows 8.1 på ny ssd

Hej!

Har ett litet problem som lyder: Jag har windows 8.1 installerat på en hdd men nu har jag köpt en ssd. hur gör jag för att installera om windows på ssdn?

mvh: Dawiic

Permalänk
Avstängd

se till att endast den nya ssd`n är inkopplad sedan installera win 8 på den nya.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okej, sedan är det bara ta bort de windows filerna på den gamla hårddisken?

Permalänk
Avstängd

spara den data/filer du vill ha kvar från den gamla först, formatera sedan om disken är väl vad jag skulle ha gjort.
att endast ta bort os filer är helt enkelt för mycket jobb om det nu ens går.
bättre/enklare att rensa upp den.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawiic:

Hej!

Har ett litet problem som lyder: Jag har windows 8.1 installerat på en hdd men nu har jag köpt en ssd. hur gör jag för att installera om windows på ssdn?

mvh: Dawiic

Ta först reda på vilken licensversion du har av Windows och att licensnyckeln finns tillgänglig. Annars kan du alltid klona disken så slipper du installera om allting.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

okej.. Är det svårt att klona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawiic:

okej.. Är det svårt att klona?

Det behöver det inte vara. Beroende på om det finns programvara för kloning att ladda ner från tillverkarens hemsida så kan det bli väldigt smidigt.

Ett problem är dock om det finns mer data på din HDD än vad det finns plats för på sin SSD, då går det inte. I dessa fall får man först flytta data till annan lagring. När och om du sedan återanvänder din gamla HDD så kan data kopieras tillbaka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

okej stort tack!