Var uttråkad (WoW-grafikinställningar, funderingar/slutsatser)

Permalänk
Medlem

Var uttråkad (WoW-grafikinställningar, funderingar/slutsatser)

Jag gillar att pilla runt bland inställningar och optimera saker.

Satt och lekte lite igår och drog lite slutsatser ang grafiken, vad jag tycker är värt att maxa gentemot sänka för prestanda.

Gjorde en bild i paint medan jag drack morgonkaffet och var uttråkad,

( http://i.imgur.com/eC8xwMt.jpg )

Verkar som 'Environment' tar mest på CPU och 'Effects' på GPU.

Textures märker jag knappt någon skillnad i prestanda men ser mycket bättre ut när man skruvar upp.

Anti-Aliasing är smaksak imo. Man vänjer sig vid att ha det avstängt (jacked edges) men även att det blir lite småsuddigt (framförallt föremål som inte ligger i "fokus) med det på.
Edit^: jag använder just nu CMAA istället, se botten av tråd.

Particle Density är väl hur mycket effekter man ser? Det är nästan ett måste att maxa för både pve och pvp. Se eld och typ hunters slow aoe trap osv.

Med dessa inställningar har jag 100-130 fps i Orgrimmar (inte jättemycket folk) och typ 300-500 (overkill) fps i vanilla-lvling landskap. Ej provat raids, ska göra en raiding profil där jag sänker shadows till lägsta, som förmodligen ger lite extra fps.

Specs;
GTX 770 MSI OC gaming (1333 Mhz core clock och 1944 MHz mem clock)
4670k (4.5 GHz core clock och 4.3 GHz cache)
8 GB RAM (1800 MHz)

PS: detta kan tolkas som jag försökte göra någon typ av guide. Så är inte fallet, var som sagt uttråkad och tänkte bara dela med mig. Prestandaskillnader skiljer förmodligen avsevärt beroende på pc-specs. T.ex om man har ett mindre bra grafikkort men en bra processor, eller tvärtom.

Tänkte också om någon har input på mina slutsatser. Har inte läst på så mycket vad de olika settings gör. Har förmodligen helt fel på någon inställning.

Även folk som jag (ska börja lira nu till WoD) som inte har en aning vad vissa grafikinställningar gör!

Kan tillägga att jag har provade att använda "Max foreground fps" men jag ser tearing tydligare då än om jag har det avstängt. Vet inte om jag ska köra med v-sync på, får se.

Även om jag springer runt i ett "dött" landskap (inga folk, ingen stad), så går mitt grafikkort varmt;

The Barrens: 300-500 fps. GPU temp 65-75, CPU temp 45-55.
(Springer in till) Orgrimmar: 100-130 fps. GPU temp 55-60 (-10-15), CPU temp 55-60 (+10-15).

Borde starta GPU-Z sensor log och kolla 'usage' för CPU och GPU, orkar dock inte...kolla temps borde vara en indikator på hur pass mycket de arbetar(?).

Exempen på hur GPUn gentemot CPUn arbetar i WoW?

Dessa temps är dock mycket lägre än vad jag kommer upp i bättre optimerade spel. Min processor brukar sticka upp mot 70c i BF4, på stora maps med mycket players.

EDIT: kör med CMAA istället för FXAA: high för nuvarande. (Kan vara värt att prova 'Supersamplig' genom Nvidia Inspector.)

FXAA: High/Low -blurret när man tittar på objekt från sidan eller distans är väldigt jobbigt imo...även player names blir suddiga med FXAA. Märker du ingen skillnad I FPS mellan AA: off och CMAA; kör på CMAA!

Annars rekommenderar (eller, använder jag) de som på bilden. Öka shadows (mer än 'good') tycker inte jag är värt fpsen man förlorar. Knappar man in mina inställningar men har för låg fps för sitt tycke, prova sänka 'Environment detail' och 'View distance' några snäpp.

Permalänk
Medlem

Var i Orgrimmar får du 100-130fps?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Var i Orgrimmar får du 100-130fps?

Han skriver ju att det inte är jättemycket folk och då är det inte särskilt svårt att få 100+ i Orgrimmar oavsett vart man är, är man dock på en full server så blir det jobbigare.

Jag ligger på 100+ i Valley of honor utanför AH på en low pop server medans på Stormscale där jag vanligen spelar så får jag nöja mig med 40-50 på samma ställe. Detta med Ultra preset i 1920*1080

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Han skriver ju att det inte är jättemycket folk och då är det inte särskilt svårt att få 100+ i Orgrimmar oavsett vart man är, är man dock på en full server så blir det jobbigare.

Jag ligger på 100+ i Valley of honor utanför AH på en low pop server medans på Stormscale där jag vanligen spelar så får jag nöja mig med 40-50 på samma ställe. Detta med Ultra preset i 1920*1080

Kanske det. Jag är på en Medium pop server och drar jag till stora AH blir det svettigt, ligger nog på en max 50fps eller mindre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

CMAA anses av Blizzard vara det bästa AA-läget. FXAA high är rätt blurrigt för mig.

Sedan skulle jag påstå att View distance är GPU bunden och shadows fortfarande CPU bundet (fast till mindre grad än när det introducerades.

Vatten på "fair" saknar väl plums-effekten som finns på de två högre inställningarna. Sen så är det inte så mycket reflektioner på fair så det ser lite "cartoon"-igt ut. I och för sig helt rätt speltitel för att rättfärdiga att vilja ha den looken.

Ultra på allt, är min preferens

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Håller med, tycker CMAA fungerar prima.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Var i Orgrimmar får du 100-130fps?

Skrivet av TiasE:

Han skriver ju att det inte är jättemycket folk och då är det inte särskilt svårt att få 100+ i Orgrimmar oavsett vart man är, är man dock på en full server så blir det jobbigare.

Som sagt har jag inte allt på Ultra. Har sänkt lite saker som jag skrev i trådstarten. Använder de inställningarna. Här är 2 printscreens. Det är inte smockfullt men ganska mycket folk tycker jag.
http://i.imgur.com/Ynm4TJK.jpg
http://i.imgur.com/LUphoyG.jpg

Drar jag på shadows på ultra och SSAO så dippar fpsen till 80-90.

Skrivet av Teddis:

CMAA anses av Blizzard vara det bästa AA-läget. FXAA high är rätt blurrigt för mig.

Jag tycker FXAA: High är skönast, dock blir namnen över spelare suddiga om man kollar från vinkel eller distans. Ska prova CMAA. Märker ingen skillnad alls prestandamässigt mellan CMAA eller FXAA: High. Dock ska CMAA vara det tuffaste (drabbar fps mest negativt)?

Jag gillar faktiskt inte ground clutter och vatten på lägsta. Tycker det ser sämre ut fan!

--------------------------------

En sak till jag märkt när jag fipplat med settings; att limita fpsen ger mig mer tearing än att köra utan fps limit.

Alltså 150-200 fps = mer screen tearing.
Stänger av fps-cap = mindre screen tearing.
(ingen vsync på ofc)

Antar det är för man ser screen tearing tydligare, på lägre frame rates(?). Det är dock inte mycket tearing och bara lite flimmer längst ner på skärmen, när jag springer och kollar rakt ner i marken med min char. Inget jag tänker på i stridens hetta.

Fattar f.ö inte hur jävla dåligt optimerat wow är;
På mina prints står jag idle i orgrimmar, CPUn går på 45-55c och GPU 55-65c -då har jag ändå ganska höga volts på mina överklocks. I BF4 når CPU 65-70c och GPU 70-75c.

Som sagt; borde kolla upp 'usage' och inte gå efter temperaturer, borde betyda något iallafall.

Permalänk
Medlem

Funderar på en ny skärm, står mellan AOC 34" LED u3477Pqu eller Philips 4K LED BDM4065UC. Kör alla inställningar på max med min dator i 1080p. Har svårt att räkna ut vad som krävs för att kunna lira med någon av ovanstående. Satsar på att kunna köra med allt på max. Känns lite som en dum fråga typ hur långt är ett snöre. Men de finns väl de som kör på de upplösningarna redan ?

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Intressanta siffror. Jag kanske läste fel först men förstod det som att de inställningar du sänkte inte hade mycket impact på FPSen så det var nog därför jag blev förvånad. Hursomhelst måste jag testa mina inställningar från samma punkt och se vad det blir för skillnad i vetenskapligt syfte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vid en viss punk spelar det typ ingen roll hur bra dator man har, då är det spelets optimering som sätter stopp. Jag testade runt lite inställningar själv nu med 6.0 patchen mitt i Orgrimmar (spelar på Twisting Nether - 4:e största EU servern) under peak tid utanför AH.

Det enda som gjorde märkbar skillnad i det läget var att sänka skuggorna för mig.

En jämförelse jag gjorde mellan de 4 AA val som finns numer:
Ingen AA: http://i.imgur.com/HAEzmuR.jpg
FXAA Low: http://i.imgur.com/m0sRxRg.jpg
FXAA High: http://i.imgur.com/H2qcxyx.jpg
CMAA: http://i.imgur.com/OppFaOa.jpg

Jag tycker att FXAA Low/High är rent skräp då det orsakar att karaktärer som är en liten bit ifrån ens egen gubbe blir märkbart suddiga. Störande som bara f-n för mig i alla fall. CMAA är rejält mycket bättre. Acceptabel kantutjämning, tar inte mycket på FPS och orsakar inget jobbigt blur.

Permalänk
Avstängd

intressant läsning. måste prova inställningar när jag kommer hem

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Entusiast

Bara jag som hellre kör utan anti aliasing när dem har så kassa lösningar? Hade förmodligen kört supersampling ifall det inte krånglat med musen och UI'n.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv

Prova aktivera SuperSampling i Nvidia Inspector så slipper man FXAA och framför allt CMAA. Dessa två är rent skräp i jämförelse (trappor ser för jävliga ut).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Vid en viss punk spelar det typ ingen roll hur bra dator man har, då är det spelets optimering som sätter stopp.
Jag tycker att FXAA Low/High är rent skräp då det orsakar att karaktärer som är en liten bit ifrån ens egen gubbe blir märkbart suddiga. Störande som bara f-n för mig i alla fall. CMAA är rejält mycket bättre. Acceptabel kantutjämning, tar inte mycket på FPS och orsakar inget jobbigt blur.

Jag har använt CMAA senaste dagarna - tycker som dig, mycket skönare. Dock är det nästan snyggare med FXAA: High...nackdelen är det suddiga från avstånd eller sidan av "view'n", sjukt irriterande att namnen över players blir suddiga också. Man blir nästan lite lätt illamående av det, känns som man använder en bildskärm med fel upplösning och uppdateringshastighet(HZ).

Skrivet av Firkraag:

Bara jag som hellre kör utan anti aliasing när dem har så kassa lösningar? Hade förmodligen kört supersampling ifall det inte krånglat med musen och UI'n.

Skrivet av Segas:

Prova aktivera SuperSampling i Nvidia Inspector

Ska kanske skaffa Nvidia Inspector och prova runt lite.

--------------------

Jag är iallafall hyfsat nöjd med prestandan:
Har kört lite raids och BGs. I raids (inga superdupertunga bossfights för datorn med sjukt mycket effekter osv) ligger jag mellan 80-150 fps i combat.

De ställen jag haft sämst prestanda/fps har varit Isle of Conquest och Shrine of Two Moons (mop horde huvudstaden) där ligger jag runt 55-75 fps där det är mycket folk (stormscale horde).

Kan sänka grafiken lite (environment detail, view distance och shadows ffa) och vinna lite fps där, men helt onödigt eftersom jag är nöjd med prestandan för det jag gör i wow...varför ha uberfps när man springer runt och idlar i capital citys? Dock nya BGn/"Wintergrap" -saken kommer nog bli ganska svettig fps mässigt.