SSD till farsan, vad rekommenderas ?

Permalänk
Medlem

SSD till farsan, vad rekommenderas ?

Ja till Fars Dag hoppas jag göra gubben min glad, med alla uppgraderingar jag gjort för mina egna byggen så har jag äntligen en chans att fixa en SSD till honom utan att han kan klaga på att det är för dyrt och inte värt, han har en äldre HP Pavillion laptop så lär definitivt bli ett bra lyft !

Tänkt att SSDn ska sitta på hans jobblaptop ( egenföretagare ) så viktigast är då såklart pålitlighet och annat som kan vara viktigt för sådana avändningsområden, så har kikat på denna : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Läst lite om Crucial att deras SSDn verkar mest prisvärt för dess egenskaper och verkar vara det som nog funkar bäst för farsan, men med mycket skryt om bland annat:

" Extreme Energy Efficiency technology, Power Loss Protection , Four Layer Exclusive Data Defense, Adaptive Thermal Protection, Native Write Acceleration, Hardware encryption ( Microsoft® eDrive®, IEEE-1667, and TCG Opal 2.0 standards of encryption. ) , RAIN technology " ...

Så undrar jag om Crucial lever upp till det dem lovar eller är det bara massa ord och man ska satsa på en Samsung med MLC/ 3D-V Nand SSDn istället ? ( medveten om senaste EVO / TLC problemen ).

För MLC minnestyp, garanti , pålitlighet mm, skulle ni även rekommendera denna ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1968530

Ni som har Crucials SSD eller SSD med liknande egenskaper, är ni nöjda med den och råkat ut för något där ovanstående egenskaper hjälpt till ?

Tackar för era åsikter !

Permalänk
Avstängd

köpte själv samsung 850 pro pga snabbast, stabilast och lär funka i åratal utan problem normalt sett.
finns fördelar med crucial med diverse funktioner frågan är om han ens lär använda dem?
För mig handlar en OS disk om, snabbhet och att den funkar dvs pålitlighet.
Min crucial M4 funkade också bra även om jag behövde flasha firmware 4 ggr under 4 år så har den funkat felfritt.

Min dator startar snabbare, och allt annat funkar bättre än den gamla m4 jag hade.
Helnöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Slår ett slag för Intels SSDer. Bra prestanda och hög tillförlitlighet. Kommer bland annat med 5 års garanti. Har alltid kört dom och ingen har gått sönder (hittills, peppar peppar ).

Permalänk

Det torde vara närmast omöjligt att skapa sig en uppfattning om enheternas tillförlitlighet. Vi kan nästa bara utgå från de avvikande fallen som presenteras/uppdagas. Senast i fallet 840 Evo.

Utifrån kraven skulle jag skaffa en Intel 730, Samsung 850 eller eventuellt en Crucial MX100.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

köpte själv samsung 850 pro pga snabbast, stabilast och lär funka i åratal utan problem normalt sett.
finns fördelar med crucial med diverse funktioner frågan är om han ens lär använda dem?
För mig handlar en OS disk om, snabbhet och att den funkar dvs pålitlighet.
Min crucial M4 funkade också bra även om jag behövde flasha firmware 4 ggr under 4 år så har den funkat felfritt.

Min dator startar snabbare, och allt annat funkar bättre än den gamla m4 jag hade.
Helnöjd.

Hehe blir ju som bilbälte, man får nytta av det när det väl händer, så är därför jag undrar om Crucials egenskaper verkliget är så " stor " skillnad jämfört med liknande egenskaper hos tex 850 Pro är jag nog också tror kan vara mycket pålitligt, dock är det ju ny teknik så kan bli lite 50-50, antigen superstabil i framtiden eller så uppkommer problem långt efteråt med tiden likt EVO, och garantitiden lär ju inte hjälpa då om data blivit korrupt hehe.

Har själv en 840 Pro då jag hade magkänsla gällande 840 / TLC minnen så undvek dessa, man får vad man betalar för helt enkelt

Permalänk

En Samsung Evo 250GB för mindre än tusenlappen torde vara bra.

Kom väl dessutom en firmware som avhjälpte eventuella driftsproblem.

Permalänk
Medlem

Det beror på. Samsungs Pro-diskar är bättre och snabbare diskar men de kostar ju betydligt mer än Crucial MX100, och det är frågan hur stor skillnad man märker i sitt dagliga användande. Kör själv två MX100 (256+512) då det tveklöst är den mest prisvärda disken på marknaden idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Ja till Fars Dag hoppas jag göra gubben min glad, med alla uppgraderingar jag gjort för mina egna byggen så har jag äntligen en chans att fixa en SSD till honom utan att han kan klaga på att det är för dyrt och inte värt, han har en äldre HP Pavillion laptop så lär definitivt bli ett bra lyft !

Tänkt att SSDn ska sitta på hans jobblaptop ( egenföretagare ) så viktigast är då såklart pålitlighet och annat som kan vara viktigt för sådana avändningsområden, så har kikat på denna : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Läst lite om Crucial att deras SSDn verkar mest prisvärt för dess egenskaper och verkar vara det som nog funkar bäst för farsan, men med mycket skryt om bland annat:

" Extreme Energy Efficiency technology, Power Loss Protection , Four Layer Exclusive Data Defense, Adaptive Thermal Protection, Native Write Acceleration, Hardware encryption ( Microsoft® eDrive®, IEEE-1667, and TCG Opal 2.0 standards of encryption. ) , RAIN technology " ...

Så undrar jag om Crucial lever upp till det dem lovar eller är det bara massa ord och man ska satsa på en Samsung med MLC/ 3D-V Nand SSDn istället ? ( medveten om senaste EVO / TLC problemen ).

För MLC minnestyp, garanti , pålitlighet mm, skulle ni även rekommendera denna ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1968530

Ni som har Crucials SSD eller SSD med liknande egenskaper, är ni nöjda med den och råkat ut för något där ovanstående egenskaper hjälpt till ?

Tackar för era åsikter !

Kör en crucial mx100 256gb och den har fungerat utan problem i 2 månader nu. Har inte jättebra koll på alla egenskaper och så men för gb/krona är den skitbra

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog undvikit Samsung för tillfället pg av problemen med 90% prestanda tapp på 840, dom fixade bara Pro modellen och sket i den vanliga (det skulle då inte vara några problem med den) trots att det fanns hur mycket rapporter som helst som påvisade problemet. Dom har nu sagt att dom ska fixa även den "någon gång", känns inte så betryggande

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag hade nog undvikit Samsung för tillfället pg av problemen med 90% prestanda tapp på 840, dom fixade bara Pro modellen och sket i den vanliga (det skulle då inte vara några problem med den) trots att det fanns hur mycket rapporter som helst som påvisade problemet. Dom har nu sagt att dom ska fixa även den "någon gång", känns inte så betryggande

I nån fredagspanel för ett tag sedan sa dom väl att samsung har åtgärdat det i 840-modellen också nu va? Rätta mig gärna

Permalänk
Entusiast

Crucial har gott rykte och jag har inte sett något alls om att det skulle vara problem med Marvelkretsarna. Annars kan du ju snegla lite på Intels enheter. Om du nu inte vill gå upp en prisklass till de lite dyrare med Samsung 850 Pro eller Sandisk Extreme Pro. Fast då snackar vi priser på runt 1700 kr för 250 GB istället för strax under tusenlappen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

I nån fredagspanel för ett tag sedan sa dom väl att samsung har åtgärdat det i 840-modellen också nu va? Rätta mig gärna

840 Evo har fått fixen. Pro modellen lider vad jag vet inte av felet (använder inte samma minnestyp). Det har väl pratats om att även den gamla "vanliga" 840 lider av problemet (840 basic).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Köp billigaste av rätt storlek.

Ingen mening att jaga prestandasiffror på en jobblaptop.

Permalänk
Inaktiv

Undvik Samsungs billiga diskar. Personligen kör jag OCZ, som inte alls är populära längre pga att de hade stora problem för några år sedan. Felen verkar dock vara avhjälpta och mina diskar fungerar fint. Kan rekommendera OCZ Vertex 460.

Vill du ha det mest beprövade så köp en Intel-disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Jag hade nog undvikit Samsung för tillfället pg av problemen med 90% prestanda tapp på 840, dom fixade bara Pro modellen och sket i den vanliga (det skulle då inte vara några problem med den) trots att det fanns hur mycket rapporter som helst som påvisade problemet. Dom har nu sagt att dom ska fixa även den "någon gång", känns inte så betryggande

De fixade EVO.. Pro led aldrig av samma problem eftersom de hade andra minnesceller som är mer påkostade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Se till att farsgubben kör backup på disken bara, då är det inte lika viktigt med tillförlitlighet och x antal år i garanti. Klart det är bra, men en billig disk med någon bra backuplösning är bättre än en dyr disk utan backup.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De fixade EVO.. Pro led aldrig av samma problem eftersom de hade andra minnesceller som är mer påkostade.

Så kanske det är, jag gick på infon från fredagspanelen där dom sa att båda eller åtminstone två olika modellerna var påverkade. Och att enbart en är fixad i dagsläget, Orkar inte sätta mig in i det mer än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Köp billigaste av rätt storlek.

Ingen mening att jaga prestandasiffror på en jobblaptop.

Ja billigaste har ju oftast bästa tillförlitligheten och uptime, eller hur ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunior:

Hehe blir ju som bilbälte, man får nytta av det när det väl händer, så är därför jag undrar om Crucials egenskaper verkliget är så " stor " skillnad jämfört med liknande egenskaper hos tex 850 Pro är jag nog också tror kan vara mycket pålitligt, dock är det ju ny teknik så kan bli lite 50-50, antigen superstabil i framtiden eller så uppkommer problem långt efteråt med tiden likt EVO, och garantitiden lär ju inte hjälpa då om data blivit korrupt hehe.

Har själv en 840 Pro då jag hade magkänsla gällande 840 / TLC minnen så undvek dessa, man får vad man betalar för helt enkelt

det är lite av ssd bekymren med krympta flash kretsar då de helt enkelt blir känsliga för störningar.
därav valde jag samsung 850 pro där det rent allmänt ska krångla mindre.
Normalt sett ska en mx100 funka bra också.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Tänkt att SSDn ska sitta på hans jobblaptop ( egenföretagare ) så viktigast är då såklart pålitlighet och annat som kan vara viktigt för sådana avändningsområden, så har kikat på denna : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Pålitligheten får man använda backup mot allt kan kracha/raderas/krypteras

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Pålitligheten får man använda backup mot allt kan kracha/raderas/krypteras

Backup är ju något man hoppas att man slipper använda, man köper inte billigt skit bara för att man har en backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Slår ett slag för Intels SSDer. Bra prestanda och hög tillförlitlighet. Kommer bland annat med 5 års garanti. Har alltid kört dom och ingen har gått sönder (hittills, peppar peppar ).

850 har 10 års garanti

Det är kul att spara ett par hundra när man köper in en ssd, men efter ett antal år så önskar man att man köpt den med bäst livslängd alternativ längst garanti.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Hehe sant som många säger, brukar inte vara dumsnålt så inte heller köpa till farsan, han förtjänar det bästa och mer, frågar är bara om mer ska vara en Samsung 850 eller Crucial MX100 som exempel, där ena egenskapen kan väga upp den andra.

Då man ju inte vet vilka barnsjukdomar som 850 Pro kan vissa upp med tiden pga nya tekniken och att Samsung kanske inte ens skulle räkna upp det som något garantin täcker ( dem försökte ju sig redan med 840 ) , så verkar det hittills luta sig mot Crucial, är dock ett tag till mot 9 November så håller dörren öppen för andra förslag

Ett tillägg, Intel SSDn är inte aktuella, alla andra funkar. Tackar hittills för era synpunkter !

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar SATA 2 disken http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908
Varför? Jo, folk, inklusive mig, har haft den i evigheter och tuffar på som den var ny. Inte snabb men solid rock!

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Så kanske det är, jag gick på infon från fredagspanelen där dom sa att båda eller åtminstone två olika modellerna var påverkade. Och att enbart en är fixad i dagsläget, Orkar inte sätta mig in i det mer än så

840 basic och 840 evo (evo är nått år nyare), pro är ej påverkad oavsett storlek, pro har sålts också som pro basic (utan tillbehör är skillnaden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har en aData som funkar bra. Lite liten bara men det är ju just den modellen.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 3D Vnand inte är ju helt beprövat, ska man ta risken med 850 Pro eller tycker ni att 840 Pro lär vara ett mer säkert val ?

Skiljer sig ju bara en hundring mellan dem, dock jämfört med Crucial blir det ju nästan 700 kr extra , nästan dubbla priset, vilket man kan tycka inte gör sig värt, så verkar luta än mer åt Crucial, läste även med detaljerat recension och ser ut att vara en tillräckligt bra prisvärd disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunior:

Med tanke på att 3D Vnand inte är ju helt beprövat, ska man ta risken med 850 Pro eller tycker ni att 840 Pro lär vara ett mer säkert val ?

Skiljer sig ju bara en hundring mellan dem, dock jämfört med Crucial blir det ju nästan 700 kr extra , nästan dubbla priset, vilket man kan tycka inte gör sig värt, så verkar luta än mer åt Crucial, läste även med detaljerat recension och ser ut att vara en tillräckligt bra prisvärd disk.

Jag hade tagit risken utan tvekan. 3D-nand är inte en försämring i kvaliteten (som TLC), dessutom är litografin större för minnena som sitter i 850 Pro, så kvaliteten är högre. Den disken bör inte ha några problem, men undvik deras billiga som sagt.

Intel 730 är en liknande modell för högsta tillförlitlighet fast med beprövade nand, men det var inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Hehe blir ju som bilbälte, man får nytta av det när det väl händer, så är därför jag undrar om Crucials egenskaper verkliget är så " stor " skillnad jämfört med liknande egenskaper hos tex 850 Pro är jag nog också tror kan vara mycket pålitligt, dock är det ju ny teknik så kan bli lite 50-50, antigen superstabil i framtiden eller så uppkommer problem långt efteråt med tiden likt EVO, och garantitiden lär ju inte hjälpa då om data blivit korrupt hehe.

Har själv en 840 Pro då jag hade magkänsla gällande 840 / TLC minnen så undvek dessa, man får vad man betalar för helt enkelt

Jag har min oro för att crucials 16nm kommer att få liknande problem som EVOn när de cellerna blir gamla, men hittills har de fungerat bra verkar det som.
Den ÄR en budget disk, och kostar därefter. För vanligt bruk räcker den utmärkt, och skillnaden mellan 850Pro och MX100 är stor, troligen upp till 50-75% i bästa fall. Men det är i situationer som väldigt få hamnar i. Typ enorm last, med hög ködjup, enorm mängd skrivning (nästan i klass med video server). Den behövs inte till enkelt bruk.
Ferrarin eller Porschen är ju ofta snabbare än den lila Golfen, men inte alla behöver supersportbilen heller.

Jag själv tror 3D Nand är framtiden för flash, då du troligen kommer få fler skrivningar på TLC läge med dem, än dagens MLC ger på 2D. Samsung har dessutom gjort om hela sättet att lagra elektronerna, så att cellerna inte slits lika hårt, inte tappar all laddning så enkelt (måste ske många skador på isoleringen, istället för bara en). Tror tom QLC skulle vara fullt möjligt med 3D-nand i 30-40nm då storleken på varje cell är enorm jämfört med de 16nm som annars 2D är på nu, och det därför är betydligt enklare att få fler stabila elektron nivåer.

Om du vill köpa den nu, köp den nu. Men annars vänta tills 850 EVO släpper, så kanske du iaf får nån disk när de sänker priset (konkurrens är bra för konsumenten).

Här är en del bra läsning om just Samsungs 3D-nand:
http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-...

Permalänk
Avstängd

Efter att ha bytt till samsungs 850 pro från en 4 år gammal m4 så märks det i allt, snabbare OS start, program start, skrivning med installation etc... Jag är allergisk emot all slags strul med datorn, den ska funka och vara snabb och rapp.
Om han tex inte byter saker så ofta så är en samsung 850 pro ett givet val.
Kan fel uppstå med ny teknik? finns väl idag inga ssd märken som inte haft nån form av bekymmer.

Mx100 är prisvärd och crucial har haft bra ssd genom åren.
för mig vann dock samsungen då jag sällan byter och den lär funka lika bra om 3 år som idag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)