SSD för server, nödvändigt?

Permalänk
Medlem

SSD för server, nödvändigt?

Som sagt. Är det nödvändigt med SSD för en Server/HTPC setup? Känns lite overkill.. eller det kanske är världens bästa idé. Vad tycker ni?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Avstängd

Du har ingen nytta av SSD i en server

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Server i allmänhet? Kanske.
HTPC? Nopes, den är ju alltid igång, och kör den windows kommer de vanligaste programmen aka mediaspelaren ramcachas ändå via Superfetch.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det är absolut inte nödvändigt, allt beror på vad du ska göra och vilka prestandakrav du har, välj delar efter verkligt behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Server i allmänhet? Kanske.
HTPC? Nopes, den är ju alltid igång, och kör den windows kommer de vanligaste programmen aka mediaspelaren ramcachas ändå via Superfetch.

Så du menar att en server i allmänhet inte alltid är igång?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du ska använda den till.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rajat:

Så du menar att en server i allmänhet inte alltid är igång?

Nej det menar jag inte, vad fick du det ifrån?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att svaret är både ja och nej, men för att en SSD ska bli nödvändig så bör datorn agera server och workstation/gamingmaskin samtidigt, annars kommer din SSD bara att göra omstarter av datorn lite snabbare. Att ha autostart t.ex. kl 07 dagligen och avstängning vid midnatt för att få tyst hemma är en idé men för det kommer inte en SSD göra någon skillnad då 7 sekunder snabbare uppstart inte är nödvändigt då du ändå kommer att käka frukost eller dra en kabel.

tl;dr: Det är bara om du är inloggad direkt framför maskinen och kör spel eller kraftiga program direkt på maskinen som en SSD är nödvändig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Nej det menar jag inte, vad fick du det ifrån?

Av denna lilla luddiga kommentar

Skrivet av Printscreen:

Server i allmänhet? Kanske.
HTPC? Nopes, den är ju alltid igång

Dold text

Den är formulerad som att du menar SSD i server så kanske det är bra, men inte i en HTPC då den alltid är igång.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Anledningen företag använder SSD i en server har mer med IOPS att göra. Hårt ansatta databaser t.ex.

Hemmabruk så skulle det mer ha att göra med hastigheten. Och jag kan komma på anledningar att sätta SSD i en server hemma men nej. Använd disk.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rajat:

Av denna lilla luddiga kommentar

Dold text

Den är formulerad som att du menar SSD i server så kanske det är bra, men inte i en HTPC då den alltid är igång.

Jag menade självklart att en HTPC inte behöver SSD för annat än boottider, men det är väl alltid kul att hänga upp sig på småsaker, eller hur

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag säger såhär.. Jag som driver websidor, Molnservrar mm.. Med SSD flyttar du och skriver filer som sagt snabbare än vanlig disk. Jag har haft nytta av det och det är så mycket skönade när det går fortare. Jag personligen, rekommenderar SSD till server.

Till HTPC? Nej, känns inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Beror ju som sagt på vad servern är avsedd för.. Har man en disk över så är det väl ingen nackdel, jag personligen skulle dock inte köpa en SSD för att stoppa i en server

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

Själv har jag en SSD i min HTPC och skulle aldrig drömma om något annat.

I en server som alltid är igång och som ändå är beroende av mekaniska diskar hade jag kanske inte brytt mig om SSD. En HTPC däremot skall inte bara boota snabbt utan du vill ha en allmänt bra användarupplevelse.

Men allt beror ju på vad du vill få ut av din HTPC...

Är SSD ett måste? - Nej.
Är den att föredra? - JA!

Permalänk

Förlåt, men sed för server är ungefär som att säga, behöver jag takruta till bilen. Beror väl på vad man ska göra med den. Är det en hemmaserver som ska ha lite film. Nej. Är det en SQL-server för ett erp-system för 10.000 användare, kan vara aktuellt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hur är tillförlitligheten på ssd i konsumentsegmentet för serverändamål? Största boven är väl egentligen swapen?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Vad skall den användas till? av egen erfarenhet kan jag ju säga att det är väääldigt trevligt att ha SSD diskar om man kör mycket Deployment ! också väldigt trevligt att ha bra respons i OSet på servern när det gäller filkopiering och allt igentligen, men som sagt beror på användningsområde tycker jag.

om det är för labb , absolut! kör en DC , SCCM , Clienter på samma SSD kör iof lite lagring på vanlig disken men det går undan på GBIT lan då kan jag säga

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

SSD är kalas på servern, dock är det skillnad om det är produktion eller labb.
Tänk på att alltid ha backup även om du har RAID.
Att köra flera virtuella maskiner på en SSD är en riktigt trevlig upplevelse

Själv så skiljer jag på min HTPC och min NAS, så en liten tyst maskin med en liten ssd är bra som HTPC då det blir tyst och går snabbt.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Just i en HTPC tycker jag att en SSD är nödvändigt för att få ner ljudnivån men prestandamässigt överflödigt.

Permalänk
Medlem

Min privata server här hemma kör idag på endast SSD och det generella upplevelsen är som att det är en helt ny maskin.
Min HTPC kör SSD som C och sedan resten är lagrings diskar.
Allt i mitt hem privat uppgraderas med SSD allt eftersom och nu börjar stora SSD komma ned i bättre priser med

Kan inte se något negativ med SSD? Men kanske för dom som inte vill lägga pengarna är det det?

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart mekaniska diskar i min server. Lider inte av den lite långsammare responsen då nätverket sinkar lite ändå, och varken ljudnivå eller värme spelar någon roll när det sitter en bunt lagringsdiskar i lådan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazerBrain:

Själv har jag en SSD i min HTPC och skulle aldrig drömma om något annat.

I en server som alltid är igång och som ändå är beroende av mekaniska diskar hade jag kanske inte brytt mig om SSD. En HTPC däremot skall inte bara boota snabbt utan du vill ha en allmänt bra användarupplevelse.

Men allt beror ju på vad du vill få ut av din HTPC...

Är SSD ett måste? - Nej.
Är den att föredra? - JA!

Skulle även tillägga att man helst vill ha en HTPC helt tyst. Visst finns det lågvarviga, tysta hårddiskar.. men då blir de ju ännu segare. En liten SSD (60-120GB räcker enormt väl), är att föredra.

Detta förutsätter dock att du har filmer lagrade på en server någon annanstans, alt bara streamar film. Ska du lagra allt i HTPC ändå, så är SSD inte mycket nytta. Bara partitionera upp en liten del i början (där mek. disken är snabbast) till systemet, och sen en lagrings partition.