Hur kopplar man den här mikrofonen?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man den här mikrofonen?

Jag planerar att köpa två stycken av dessa: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/m... och bygga en stereomick. Frågan är då, hur kopplar man ihop alltsammans? Tänkte ta en sladd från ett par gamla stereolurar och byta ut hörlurarna mot mikrofonerna och koppla in typ ett 1,5-voltsbatteri så att de får tillräckligt med ström och sedan in i datorns 3,5mm uttag (eller heter det intag?). Sedan började jag fundera över de där strecken till höger om batteriet , vad är det för något? Och måste man inte koppla batteriets jord någonstans också, eller går det direkt till datorn?

Visa signatur

:)

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver fler komponenter än bara ett batteri, och en gnutta kunskap om praktisk elektronik (lödning) för att koppla en sådan mick. Om du med streck till höger om batteriet - som öht ej är utritat - menar symbolen med värdet C1=0,1-4,7µF så är det en kondensator. Kommer inte ihåg hur värdet påverkar funktionen men har för mig att högre µF släpper genom högre frekvenser. Köp ett par olika att prova med. Kostar inte många kr. Rektangeln med värde R1=2,2kΩ är ett motstånd. Batteri kopplas med pluspol till övre sidan av motståndet och minuspol till jord. För bättre funktion rekommenderas minst 2 seriekopplade 1,5V då ett knappt lär få micken att lämna nån användbar utsignal från lägre ljud än rena explosioner. Byggde själv nåt liknande när jag gick i 8an för hundra år sen. Kolla på din skola om inte nån lärare kan hjälpa dig vidare, eller säljarna på kjell&Co som ofta kan en del mer än bara sälja prylar.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Jag planerar att köpa två stycken av dessa: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/m... och bygga en stereomick.

De där mikrofonkapslarna är rundtagande, så den enda form av stereoupptagning de kan användas till är A-B, med ett ganska stort avstånd mellan kapslarna.

Citat:

Frågan är då, hur kopplar man ihop alltsammans?

De där kapslarna är troligtvis väldigt kompatibla med Panasonic WM-61. Det finns massor med instruktioner för bygge av mikrofoner baserade på dessa.

Citat:

Tänkte ta en sladd från ett par gamla stereolurar och byta ut hörlurarna mot mikrofonerna och koppla in typ ett 1,5-voltsbatteri så att de får tillräckligt med ström

Använd hellre ett niovoltsbatteri.

Citat:

och sedan in i datorns 3,5mm uttag (eller heter det intag?).

Kontrollera så att det finns en mikförstärkare på den ingången.

Citat:

Sedan började jag fundera över de där strecken till höger om batteriet , vad är det för något?

En pytteliten bipolär kondensator som hindrar bias-spänning (likspänning från batteriet) från att nå mikrofoningången i datorn. Värdet ser helt OK ut. Sedan sitter det ett motstånd där också, som håller strömmen över mikrofonkapseln på en lagom nivå.

Citat:

Och måste man inte koppla batteriets jord någonstans också, eller går det direkt till datorn?

Batteriets minuspol kopplas till signaljord, den del av hörlurskontakten som sitter närmast sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

De där mikrofonkapslarna är rundtagande, så den enda form av stereoupptagning de kan användas till är A-B, med ett ganska stort avstånd mellan kapslarna.

De där kapslarna är troligtvis väldigt kompatibla med Panasonic WM-61. Det finns massor med instruktioner för bygge av mikrofoner baserade på dessa.

Använd hellre ett niovoltsbatteri.

Kontrollera så att det finns en mikförstärkare på den ingången.

Rundtagande? Jag tänkte bygga en "binaural" mikrofon, men det kanske inte funkar, tänkte sätta dem med ca 30 cm avstånd och sedan spela in så att det låter runt om framför och bakom och på sidan, typ. Fattar dock inte Wikipedias förklaring av A-B.

Panasonic WM-61, är det ungefär som resistor och kondensator i ett som man kan koppla in mickarna till?

Förstärkare har jag ingen aning om ifall det finns, kör med ett FD Define R3 och ett MSI Z77-A, är det förstärkare där? Annars, vad måste jag göra? Förstärker inte batteriet tillräckligt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Du behöver fler komponenter än bara ett batteri, och en gnutta kunskap om praktisk elektronik (lödning) för att koppla en sådan mick. Om du med streck till höger om batteriet - som öht ej är utritat - menar symbolen med värdet C1=0,1-4,7µF så är det en kondensator. Kommer inte ihåg hur värdet påverkar funktionen men har för mig att högre µF släpper genom högre frekvenser. Köp ett par olika att prova med. Kostar inte många kr. Rektangeln med värde R1=2,2kΩ är ett motstånd. Batteri kopplas med pluspol till övre sidan av motståndet och minuspol till jord. För bättre funktion rekommenderas minst 2 seriekopplade 1,5V då ett knappt lär få micken att lämna nån användbar utsignal från lägre ljud än rena explosioner. Byggde själv nåt liknande när jag gick i 8an för hundra år sen. Kolla på din skola om inte nån lärare kan hjälpa dig vidare, eller säljarna på kjell&Co som ofta kan en del mer än bara sälja prylar.

Så man ska ha en 2,2k ohm resistor och en kondensator med ett värde någonstans mellan 0,1-4,7 uF, eller?

Blir väl att använda mig av ett 9v-batteri, då.

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Rundtagande? Jag tänkte bygga en "binaural" mikrofon,

Ett utmärkt initiativ! Du behöver något som gör mikrofonernas ljudupptagning att bli mer lik dina örons upptagningsförmåga. Detta kan göras mer eller mindre ambitiöst. Jag har testat med ghettovarianten med två mikar (med njurformad upptagningskarakteristik) och en dunkudde (som skulle efterlikna mitt stora fyrkantiga, fluffiga huvud och dess förmåga att dämpa ljud). Det funkade för riktningsbestämning i höger/vänster-led, men inte framför/bakom eller ovanför/nedanför huvudet. Jag har hört upptagningar med Neumann's proffs-skalle och andra budgetvarianter (med mikrofonkapslar intryckta i hörselgången. For science. Roland har ett färdigt kit som gör just detta). Med ett par ordentliga ytteröron utanför mikrofonerna blev upplevelsen betydligt bättre.

Citat:

men det kanske inte funkar, tänkte sätta dem med ca 30 cm avstånd och sedan spela in så att det låter runt om framför och bakom och på sidan, typ. Fattar dock inte Wikipedias förklaring av A-B.

A-B: Två mickar med ett hyggligt stort avstånd mellan dem -- minst lika stort som avståndet mellan dina öron, ofta större. 30 cm kan vara en bra början.

Citat:

Panasonic WM-61, är det ungefär som resistor och kondensator i ett som man kan koppla in mickarna till?

Nej, det är en kondensatormikrofonkapsel, exakt samma typ av komponent som du länkade till hos Kjelle (som i och för sig är en kondensator vars värde varierar med lufttrycket), men det behövs fortfarande någon form av strömbegränsning (mostånd/resistor) och någonting som hindrar likspänning från att nå mikingången i datorn (kondensator).

Citat:

Förstärkare har jag ingen aning om ifall det finns, kör med ett FD Define R3 och ett MSI Z77-A, är det förstärkare där?

Jag gissar att moderkortet har en inbyggd mikförstärkare.

Citat:

Annars, vad måste jag göra? Förstärker inte batteriet tillräckligt?

Då vill du ha en annan grej mellan mikrofonerna och din datorn som förstäker utsignalen från mikrofonen till det som kallas linjenivå. Detta kan göras med en separat mikförstärkare (eller mik-preamp som det också kallas) eller med en liten mixer med inbyggd mikförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ett utmärkt initiativ! Du behöver något som gör mikrofonernas ljudupptagning att bli mer lik dina örons upptagningsförmåga. Detta kan göras mer eller mindre ambitiöst. Jag har testat med ghettovarianten med två mikar (med njurformad upptagningskarakteristik) och en dunkudde (som skulle efterlikna mitt stora fyrkantiga, fluffiga huvud och dess förmåga att dämpa ljud). Det funkade för riktningsbestämning i höger/vänster-led, men inte framför/bakom eller ovanför/nedanför huvudet. Jag har hört upptagningar med Neumann's proffs-skalle och andra budgetvarianter (med mikrofonkapslar intryckta i hörselgången. For science. Roland har ett färdigt kit som gör just detta). Med ett par ordentliga ytteröron utanför mikrofonerna blev upplevelsen betydligt bättre.

A-B: Två mickar med ett hyggligt stort avstånd mellan dem -- minst lika stort som avståndet mellan dina öron, ofta större. 30 cm kan vara en bra början.

Nej, det är en kondensatormikrofonkapsel, exakt samma typ av komponent som du länkade till hos Kjelle (som i och för sig är en kondensator vars värde varierar med lufttrycket), men det behövs fortfarande någon form av strömbegränsning (mostånd/resistor) och någonting som hindrar likspänning från att nå mikingången i datorn (kondensator).

Jag gissar att moderkortet har en inbyggd mikförstärkare.

Då vill du ha en annan grej mellan mikrofonerna och din datorn som förstäker utsignalen från mikrofonen till det som kallas linjenivå. Detta kan göras med en separat mikförstärkare (eller mik-preamp som det också kallas) eller med en liten mixer med inbyggd mikförstärkare.

Okej, vet du vad som behövs och hur man ska gå till väga för att få ljud runt omkring, räcker med 2D, alltså höger, vänster, fram och bak? Vad blir det för egentlig skillnad med öron runt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kom direkt att tänka på Linkwitz och hans diy för huvudinspelning, konsthuvud kan man ju inte kalla det när det är baserat på ett riktigt huvud

http://www.linkwitzlab.com/index.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.