falsk rapport eller döende disk?

Permalänk

falsk rapport eller döende disk?

Hej undrar vad man bör tolka denna som. disken visar inga clusterfel i hdtune. Och den beter sig till synes normalt. Men detta oroar mig lite! Tänkte sätta disken som backup disk. Men om den har bekymmer så är det ju inte lönande att ens lägga ner tid på det. Vill endast ha diskar som är hela i drift. Men detta värdet ser udda ut.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Låter som falsk men klicka på gula fältet i HD Tune för se vad som orsakar det.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Låter som falsk men klicka på gula fältet i HD Tune för se vad som orsakar det.

Vad ska man titta efter där? Lite mer info vad man ska kolla på vore uppskattat.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Inaktiv

Du börjar få felande sectorer. Dags att byta ut disken. Kanske inte panik än men dags att tänka på det.

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag "snor" din tråd, men har lite utav samma problem med min Seagate-disk.

Antar att det här är trasiga sektorer, har provat fixa dem i Seagates diagnostikprogram utan framgång, men hur pass stort problem är egentligen trasiga sektorer? Bör jag byta ut den så snart som möjligt eller är den funktionsduglig?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Är nog inget svar kanske men själv sitter jag just nu och pillar med en disk som även den ger Caution i crystal disk info. Det handlar om
Reallocated sectors count Current:191 worst:191 Threshold: 140
current pending sector count. Current:200 Worst:200 Threshold:0

Drar jag igång hardisk sentinel som visar att hälsan på disken är 19%, så får jag följande varning:

Citat:

Det är 65 dåliga sektorer på diskens yta. Innehållet i dessa sektorer flyttades till reservutrymmet.
Baserat på antalet ommappningar, diskens hälsa minskade i olika steg.
Det finns 5 dåliga sektorer på diskens yta. De kan ommappas närsomhelst vid senare användning av disken.
10367 fel skedde under dataöverföringen. Detta kan indikera problem med enheten eller med data/strömförsörjnings kablar.Det rekommenderas att undersöka och byta ut dem om möjligt.
Just nu, är inte garantiutbyte möjligt, endast om hälsan försämras ytterligare
Gör det till en vana att kontrollera hårddiskens logg. Alla nya problem som hittas loggas där.

Du rekommenderas att ta backup genast för att undvika att förlora data.

Testar för skoj skull och köra HDD Regenerator på disken även om jag vet att den bara är och kasta för den disken är verkligen kass

Skulle testa i lite fler program än bara ett för och få bättre insikt i diskarna dock.

även HDD scan är ett bra program..

Permalänk
Medlem

Alla diskar är döende. Bryr du dig om innehållet så kopiera!

Permalänk

Jag hade problem med 2st Seagatediskar som hade "röda sektorer" när jag körde HD Tune och hade tänkt skicka tillbaka dom på garantin.
Men fick till svar att göra en lågnivå formatering med deras verktyg.
Provade istället att göra en formatering via Windows men kryssade ur "snabbformatering".
Efter det så gick bägge diskarna igenom HD Tune utan anmärkning.

Det var för 3månader sedan och än funkar dom... Kanske värt att prova?

MVH

Dennis

Permalänk
Medlem

kan vara värt och testa det. har själv en raptor disk på 37 gb som visar warning som jag ska testa detta på (har ca 44k timmar just nu på den :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hugin_gbg:

Är nog inget svar kanske men själv sitter jag just nu och pillar med en disk som även den ger Caution i crystal disk info. Det handlar om
Reallocated sectors count Current:191 worst:191 Threshold: 140
current pending sector count. Current:200 Worst:200 Threshold:0

Drar jag igång hardisk sentinel som visar att hälsan på disken är 19%, så får jag följande varning:

Testar för skoj skull och köra HDD Regenerator på disken även om jag vet att den bara är och kasta för den disken är verkligen kass

Skulle testa i lite fler program än bara ett för och få bättre insikt i diskarna dock.

även HDD scan är ett bra program..

Det är raw värden som är viktiga. Du har felande sektorer och det är bra indikation på att man ska byta rätt snart.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Det är raw värden som är viktiga. Du har felande sektorer och det är bra indikation på att man ska byta rätt snart.

Ser inte att jag sagt något annat i min text ?? Har jag missat något?

Permalänk
Entusiast

Använd inte disken till att lagra viktiga data på.
Använd den till sådan som tål att förloras. T.ex operativsystem, program, spel, nerladdade filer med mera som man kan återinstallera/hämta hem igen den dagen disken går till de sälla jaktmarkerna.

Disken kan ge upp om fem minuter, men också om fem år. Det är lite av en ovisshet man lever i när de dåliga sektorerna börjar dyka upp.

Personligen rekommenderar jag Western Digitals hårddiskar.
I min server är det det enda märket som överlevt. Har t.o.m. ett par WD-diskar med över 50 000 driftstimmar bakom sig, utan minsta antydan till fel. Går som tåget.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Använd inte disken till att lagra viktiga data på.
Använd den till sådan som tål att förloras. T.ex operativsystem, program, spel, nerladdade filer med mera som man kan återinstallera/hämta hem igen den dagen disken går till de sälla jaktmarkerna.

Disken kan ge upp om fem minuter, men också om fem år. Det är lite av en ovisshet man lever i när de dåliga sektorerna börjar dyka upp.

Nä har det börjat dyka upp fel på en disk så ska man passa sig för och använda den har vid flertal tilfällen fått kämpa med diverse större dator märken, där deras program dom vill man ska använda inte visar på fel men när man kört exempelvis hdd scan fått ett eller 2 eller kanske fler röda markeringar. Iofs har alla sådana fall gått igenom. men det kan räcka med en eller 2 sådana på en system disk för att systemet ska bli totalt knäppt

edit!
Glömde säga att även SSD diskar kan ge upp om 5 minuter eller 5 år, dom vet man aldrig till 100% heller med.

PS! har du kört WD Black diskar Green, Red ? Själv sitter jag med 2 st black som är total kass..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hugin_gbg:

Nä har det börjat dyka upp fel på en disk så ska man passa sig för och använda den har vid flertal tilfällen fått kämpa med diverse större dator märken, där deras program dom vill man ska använda inte visar på fel men när man kört exempelvis hdd scan fått ett eller 2 eller kanske fler röda markeringar. Iofs har alla sådana fall gått igenom. men det kan räcka med en eller 2 sådana på en system disk för att systemet ska bli totalt knäppt

edit!
Glömde säga att även SSD diskar kan ge upp om 5 minuter eller 5 år, dom vet man aldrig till 100% heller med.

Min poäng är att man kanske inte vill slänga en disk som fungerar ett bra tag till (månader, år?).
Själv använder jag ett par tre diskar med varningar som slask-diskar. De får agera temporär lagring till allt och inget. D.v.s. sådant som tål att förloras. Nerladdade ISO-filer, Linux-distributioner, mellanlagring med mera.
I mitt fall har varningarna stabiliserats på ett värde, och ökar inte längre. De har gått så i ett par år nu, utan tecken på ytterligare degradering.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Min poäng är att man kanske inte vill slänga en disk som fungerar ett bra tag till (månader, år?).
Själv använder jag ett par tre diskar med varningar som slask-diskar. De får agera temporär lagring till allt och inget. D.v.s. sådant som tål att förloras. Nerladdade ISO-filer, Linux-distributioner, mellanlagring med mera.
I mitt fall har varningarna stabiliserats på ett värde, och ökar inte längre. De har gått så i ett par år nu, utan tecken på ytterligare degradering.

Ok. Kommer du ihåg vilka WD diskar du kört med ?
Jag måste själv fixa ny backup disk till diverse på runt 3 TB men haft lite dålig erfarenhet av WD black tyvärr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hugin_gbg:

Ok. Kommer du ihåg vilka WD diskar du kört med ?
Jag måste själv fixa ny backup disk till diverse på runt 3 TB men haft lite dålig erfarenhet av WD black tyvärr.

Jag har Green, Blue, och Black-serien.
Green-diskarna är de med över 50 000 timmar. Två stycken. Blue-diskarna har jag inte exakt koll på just nu, men de har gått i ett antal tusen timmar de med.
Ett stycket Black-disk i drift. Agerar systemdisk i min garderobs-server, och får arbeta hårt till och från, dygnet runt. Gått i tre-fyra år nu. Har ytterligare en, men agerar backup-disk till den ovannämna systemdisken, och är mestadels offline.

Det jag haft sämst erfarenhet med är IBM/Hitachi, tätt följd av Samsung. De trillar av pinn på löpande bana. Gav upp på de märkena. När jag upptäckte att det var WD-diskarna som aldrig strulade i servern, så bestämde jag mig för att hålla mig till WD. Det ångrar jag inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sorry för att jag "snor" din tråd, men har lite utav samma problem med min Seagate-disk.

http://i.imgur.com/HCvk14n.png

Antar att det här är trasiga sektorer, har provat fixa dem i Seagates diagnostikprogram utan framgång, men hur pass stort problem är egentligen trasiga sektorer? Bör jag byta ut den så snart som möjligt eller är den funktionsduglig?

Du bör byta ut den inom en snar framtid. Inget jätteakut.. Jag började inte få blåskärm fören jag hade några flera sektioner..

Men den dag disken dör är allt förlorat. Tänk på det

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Jag har Green, Blue, och Black-serien.
Green-diskarna är de med över 50 000 timmar. Två stycken. Blue-diskarna har jag inte exakt koll på just nu, men de har gått i ett antal tusen timmar de med.
Ett stycket Black-disk i drift. Agerar systemdisk i min garderobs-server, och får arbeta hårt till och från, dygnet runt. Gått i tre-fyra år nu. Har ytterligare en, men agerar backup-disk till den ovannämna systemdisken, och är mestadels offline.

Ok.. Jo jag kör med 4 Black diskar i min server med och dom har inte haft problem ännu iofs.
Ash får se va jag väljer för något blir ändå jag gör som med korten på familjen och barnen, (dom hamnar på typ 3 olika diskar)..

Permalänk
Medlem

Släng den inte. Prova först HDD Regenerator eller SpinRite som byter/förstärker svaga sektorer. Formatera därefter (inte den snabba, utan den långa). Kör sedan disken som temp- eller backupdisk.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vilken disk du köper, alla kan gå sönder. Det är priset mot prestandan och storleken du ska köpa efter. Jag har varit med om flera olika komponenter som har gett upp redan under tiden man har installerat operativsystemet eller haft DOA. Så jag har varit med om att både chassin har fallit isär och att hårddiskar har börjat låta som sågverk redan innan installationen av operativsystemet är klart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Diskar kan ha barnsjukdomar, ta för vana att köra en ny disk som temp-disk några hundra timmar så kanske den avslöjar sig och du slipper förlora data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Hej undrar vad man bör tolka denna som. disken visar inga clusterfel i hdtune. Och den beter sig till synes normalt. Men detta oroar mig lite! Tänkte sätta disken som backup disk. Men om den har bekymmer så är det ju inte lönande att ens lägga ner tid på det. Vill endast ha diskar som är hela i drift. Men detta värdet ser udda ut.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/hddq.jpg

Jag har haft nån sådan hårddisk där den räknade "bakåt" i vissa värden. Men den disken fungerade också klockrent.
Den har nog haft EN sektor (eller några ev) som den fått fel i, sen har den testat dem (när den skrivit nästa gång) och kommit fram till att de fungerade som de ska. Det har varit sk magnetiskt fel, inte fysiskt fel.

Backup ska du ju ha oavsett, och vill du byta disken till något icke kritiskt, så gör det. (Den har ju haft något fel, även om det kanske var tillfälligt), men jag tror inte den kommer total rasa mer imorgon än vilken annan disk av samma ålder/slitage.

Skrivet av Bakgrund:

Sorry för att jag "snor" din tråd, men har lite utav samma problem med min Seagate-disk.

http://i.imgur.com/HCvk14n.png

Antar att det här är trasiga sektorer, har provat fixa dem i Seagates diagnostikprogram utan framgång, men hur pass stort problem är egentligen trasiga sektorer? Bör jag byta ut den så snart som möjligt eller är den funktionsduglig?

Den disken är dock lite värre. Den har 8 st sektorer som den inte vet om de är okej eller inte. Men med tanke på 1 /200 i gränsvärdena så har den haft enorma mängder läsfel. Den säger även att den har mycket "uncorrectable errors" som är allvarliga, för det innebär att informationen som låg lagrat i de cellerna är förstört. Har fått liknande på nån av mina externa Seagate diskar, och en film + 3 bilder var totalförstörda.

Kort sagt, byt disken.
En sådan disk hade jag använt som tillfälligt torrent disk (jag har server för det), där den hade fått jobba sig till döds (vilket min externa seagate fick göra internt i servern). Om den får problem där så gör man bara åter kontroll av torrenten, laddar ner det korrupta igen. När det är nerladdat klart så flyttar den infon till en annan pålitlig disk så blir inget förlorat om den ligger kvar ett tag. Inget förlorat, men en "gratis" disk att slita på för skräp jobb.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Släng den inte. Prova först HDD Regenerator eller SpinRite som byter/förstärker svaga sektorer. Formatera därefter (inte den snabba, utan den långa). Kör sedan disken som temp- eller backupdisk.

Skrivet av Paddanx:

Jag har haft nån sådan hårddisk där den räknade "bakåt" i vissa värden. Men den disken fungerade också klockrent.
Den har nog haft EN sektor (eller några ev) som den fått fel i, sen har den testat dem (när den skrivit nästa gång) och kommit fram till att de fungerade som de ska. Det har varit sk magnetiskt fel, inte fysiskt fel.

Backup ska du ju ha oavsett, och vill du byta disken till något icke kritiskt, så gör det. (Den har ju haft något fel, även om det kanske var tillfälligt), men jag tror inte den kommer total rasa mer imorgon än vilken annan disk av samma ålder/slitage.

Tackar för svar. Jag ska titta på Spinrite och de där HDD Regenerator. Har faktiskt aldrig använt dom. Men antar dom finns som iso's. Tänkte köra dom på en laptop som får stå och tuffa med disken. Det är ju ändå en 2.5tum disk.

Edit hittade faktiskt hdd regenerator 1.51 på hirens boot cd. Så jag kör den versionen. Tickar på ca 4mb/sekunden eller så. Usch... detta lär ta låååång tid om man ska köra både hdd regenerator samt spinrite

Tänkte om lite inatt. Har ju min N54L hp microserver där jag gör alla lagringar till. Tänkte ha denna och min nuvarande 500GB disk i ett span som ger 750gb totalt. Men då vill jag ju gärna att disken ska vara kry. Lägger inget super viktigt på dom diskarna. Utan det är mer såna saker som backup image filer av kompletta datorer gjorda i acronis och liknande såna saker. Allt går ju att återskapa typ. Men man vill ju inte de blir fel och servern nyper eller hittar på andra dumma saker. Därför jag är lite vaksam.

Denna disken har suttit i en laptop som moderkortet klappade ihop på för personen som hade den pulade i fel nätadapter. Men disken verkar överlevt. Så då tänkte jag den kanske man kan använda. Men för 250GB kanske det inte är värt eventuella bekymmer?

Övervakar smart status på alla diskar i servern och har inställt så ändrar någon disk status till varning så ska den eposta mig direkt

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Du bör byta ut den inom en snar framtid. Inget jätteakut.. Jag började inte få blåskärm fören jag hade några flera sektioner..

Men den dag disken dör är allt förlorat. Tänk på det

Du kan ha förstört mycket data innan disken dör och slutar dyka upp på SATA kontrollern. Får man blåskärm av disken, då har den börjat "ljuga" / ge fel data till CPU och då är det redan kört.

Permalänk

Edit jag har nu kört disken i både Spinrite, Hdd Regenerator samt i Hdd Sentinel. Alla programmen säger att disken inte har några skadade sektorer eller cluster alls.

Hdtune dumpade jag en till bild på. Osäker på om denna disken är en bra ide och använda eller ej fortfarande. Vad säger ni? Skulle ni våga köra den som typ en torrent disk spannad med en annan 500GB för en 750GB stor logisk enhet?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Edit jag har nu kört disken i både Spinrite, Hdd Regenerator samt i Hdd Sentinel. Alla programmen säger att disken inte har några skadade sektorer eller cluster alls.

Hdtune dumpade jag en till bild på. Osäker på om denna disken är en bra ide och använda eller ej fortfarande. Vad säger ni? Skulle ni våga köra den som typ en torrent disk spannad med en annan 500GB för en 750GB stor logisk enhet?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/HDTune_Health_FUJI...

Jag hade kört den som "skräpdisk" för oviktiga saker tills den rasar, men som enkeldisk för det blir bara mer problem om den rasar om du koplat ihop den på nått sätt med andra diskar, men du gör som du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade kört den som "skräpdisk" för oviktiga saker tills den rasar, men som enkeldisk för det blir bara mer problem om den rasar om du koplat ihop den på nått sätt med andra diskar, men du gör som du vill.

Okej... Finns de något sätt att peka säg utorrent på att när sakerna inte får plats på första disken så automatiskt peta informationen till en annan disk?

1. huvudlagringen är på 4st 3TB WD Red diskar som kör raid 5. Så dryga 9TB blir det att nyttja.

2. Bakcup på raid arrayen har jag emot en WD Red 6TB disk. Eller ja dom mapparna som de faktiskt finns någon vettig information i.

3. Jag har en kingston SSD 96GB för windows på maskinen. Den innehåller inget viktigt.

4. Jag har även en 500GB Segate 2.5tums sata disk som torrents körs emot idag. Det är denna som blir lätt full. Tänkte där att expandera lagringen med en till 2.5tums disk. Men är vaksam på den jag har här på bordet. Kör fujitsu HDD Diagnostik verktyg nu. får de grönt sätter jag den i servern tror jag. Om jag förlorar all information på torrent diskarna så gör de inget. För det är ändå bara de allra senaste som ligger där och de går ju att hämta igen

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Okej... Finns de något sätt att peka säg utorrent på att när sakerna inte får plats på första disken så automatiskt peta informationen till en annan disk?

1. huvudlagringen är på 4st 3TB WD Red diskar som kör raid 5. Så dryga 9TB blir det att nyttja.

2. Bakcup på raid arrayen har jag emot en WD Red 6TB disk. Eller ja dom mapparna som de faktiskt finns någon vettig information i.

3. Jag har en kingston SSD 96GB för windows på maskinen. Den innehåller inget viktigt.

4. Jag har även en 500GB Segate 2.5tums sata disk som torrents körs emot idag. Det är denna som blir lätt full. Tänkte där att expandera lagringen med en till 2.5tums disk. Men är vaksam på den jag har här på bordet. Kör fujitsu HDD Diagnostik verktyg nu. får de grönt sätter jag den i servern tror jag. Om jag förlorar all information på torrent diskarna så gör de inget. För det är ändå bara de allra senaste som ligger där och de går ju att hämta igen

Man kan iallfall konfa så det flyttar saker som är klara men jag tror inte det kan växla plats på det sätt du frågar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Glöm inte sätta cluster size = 64 kB på torrentpartitionen för att maximera prestanda och minimera slitage.

De var ju faktiskt bra du påminde mig. För det hade helt fallit ur huvudet! Doooh! Aja... tur att man inte börjat använda disken än. Petade bara i den i servern tidigare som hastigast

Fick lite extrajobb med routern. Den började tappa paket random. Så jag bootade om den och den fortsatte. Visade sig att jag råkat ställa en låda åvanpå nätverks sladden så jag fick byta sladd. Klantigt misstag men men Bra att starta om saker ibland.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.