Backuppa SSDs mot vanlig disk?

Permalänk
Medlem

Backuppa SSDs mot vanlig disk?

Tja!

Nu känner jag mig redigt kass, eftersom jag inte begriper hur jag ska göra... Men detta vill jag åstadkomma:

Om jag har tre st SSD´s på 240 gb, kan jag ha en vanlig mekanisk hårddisk på säg 1 tb som dessa diskar speglas till? Eller kanske inte speglas... Kanske backuppas automatiskt mot? Jag vet inte riktigt vad det heter. Men jag skulle vilja ha en större disk som backup mot mina primära diskar och att detta skall skötas automatiskt (utan att för den delen sno prestanda från datorn när man använder den). Jag kör Windows 8.1 för övrigt!

Tips? Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Medlem

windows har ett inbyggt, kör på det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ok, nice Misstänkte att det borde vara så. Men då är det bara att inhandla en disk och koppla in som vanligt, inget annat att tänka på?

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Medlem
Skrivet av RagHank:

Ok, nice Misstänkte att det borde vara så. Men då är det bara att inhandla en disk och koppla in som vanligt, inget annat att tänka på?

Backup är bara så säker som den svagaste punkt.
Får du virus så drabbar det ju båda diskarna och alla filerna. Kanske en extern disk eller liknande du gör kopia till en gång i månaden iaf är att föredra. Eller om du är rädd för brand (och förlora allt då) ha det hos en vän du litar på, alt om du har en molnlagringstjänst du litar på.

Kort sagt, man kan aldrig ha för många kopior på viktiga saker.

Men det du gör är en bra början