Permalänk
Medlem

Kan inte ändra USB polling rate på Qpad 5K

Jag har en Qpad 5K som ska klara av upp till 1000 Hz USB polling rate, men jag har aldrig lyckats ändra standardvärdet 500 Hz till t.ex 1000 Hz. Jag har testat på två olika datorer, båda med Windows 8.1. Mjukvaran är version 1.06, mitt systems specifikationer står i signaturen.

När man väljer 1000 Hz i Qpads mjukvara, så kommer den fortfarande vara på 500 Hz när man stänger och startar upp programmet igen. Samma sak händer vilket värde man än försöker ändra till.

Visst, det är bara 1 ms skillnad i responstid mellan 500 Hz och 1000 Hz, men det är inte poängen här. Varför kan man inte ändra USB polling rate? Jag har för mig att jag hade samma problem med en tidigare Qpad 5K mus som jag bytte ut pga att sensorn gick sönder.

Edit: Hittade en recension av Qpad 5K hos FZ.se där det står följande: "I Windows XP och Vista är standardinställningen för USB-portens uppdateringsfrekvens 125 Hz. Med 5K:s medföljande drivrutiner och program lyckades jag aldrig komma över 500 Hz. Jag fick samma resultat på en annan dator med Windows XP installerat. Att byta USB-port gjorde heller ingen skillnad."

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless