Dell P2715Q och P2415Q tar 4K IPS till Professional-serien

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av thomas_skane:

Känns konstigt att säga den men i nuläget är det faktiskt en väldigt prisvärd dator sett till skärmen man får och att det faktiskt är mycket av en prestandamaskin.

Jag skulle vilja säga att den är rätt billig, speciellt om man jämför med dells variant som har samma panel men är bara en skärm...

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Delerium:

Använder man en Mac Pro behöver man troligen ingen extra dator över huvud taget. Får hoppas Apple släpper en uppdaterad version av deras Thunderbolt Display snart. Men frågan är om de inte även behöver Thunderbolt 3 eller DisplayPort 1.3 för att klara av att mata en 5K skärm.

Problemet blir att en 5k skärm hade kostat nästan lika mycket som nya iMacen gör, och då hade de flesta köpt iMacen istället, om nu den hade fungerat som en skärm också... Vilket är lite tråkigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

det har ju funkat på tidigare imacs...

Problemet är att det inte finns någon standardanslutning som skulle kunna driva den höga upplösningen. Eller snarare, det fanns inte. Displayport 1.3 stödjer 5K-upplösning, men det är en standard som bara funnits ute i några veckor och ännu finns vad jag vet inga färdiga chipp att tillgå. Det var också därför som Apple fick designa sitt eget interna chipp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vi hoppar 4x nu.

Samma sak gå från 800x600 till 1080.
Säger bara RIP

Ursäkta men va?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

anledningen till att macen kan vara så pass "billig" jämfört med 4k/5k skärmar i samma priskass (20k-25k) är för att macens skärm är egentligen urkass. de tar en panel o bara matar den med information. och i nästan alla paneler så finns det flertalet fel. alltså att bilden är ojämn (en grå bild kan se ljusgrå ut på ena sidan och mörkgrå på andra). Medan skärmar för samma peng har extra hård/mjukvara som har blivit testad med panelen så att den ger en jämn bild.

Eizo gör det med alla deras skärmar, det är därför de är lite dyrare. (som jag vet iallafall)

Skärmen i nya iMac urkass? Snarare svinbra enligt de tester jag har läst. Men du kanske har annan information eller är det bara rena gissningar för att Apple lyckats hålla priset på en rimlig nivå?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Jag skulle vilja säga att den är rätt billig, speciellt om man jämför med dells variant som har samma panel men är bara en skärm...

Det är många jämförelser mellan nya Imacen och Dells skärm. Vi vet vad Apples dator kostar och kommer kosta kommande 12 månaderna, vi vet inte vad Dells skärm kommer kosta. Att den har ett MSRP på $2500 behöver inte betyda att den kommer säljas för $2500. Mer sannolikt är väl att vi snabbt kommer få se ett lanseringspris på den summan samtidigt som de kommer få se Dells standardavdrag på 25-30 procent, eller ett realistiskt pris kring $1500-1600. Det betyder Alltså 14 000-15 000 kronor med svensk moms eller ~10 000 billigare än Apples maskin.

Som jämförelse har Dells P2815Q tappat en tredjedel av sitt pris på 5 månader. Dells UP2414Q har fallit från ett utgångspris på 17000:- till dagens 8000:- på tio månader. Så den som har en smula tålamod kan spara väldigt mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Skärmen i nya iMac urkass? Snarare svinbra enligt de tester jag har läst. Men du kanske har annan information eller är det bara rena gissningar för att Apple lyckats hålla priset på en rimlig nivå?

Detta är vad jag har hört. Jag vet inte om det stämmer eller ej.
hoppas sweclockers gör ett test på den, både hårdvaruprestanda och skärmtest skulle vara riktigt kul att veta ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Detta är vad jag har hört. Jag vet inte om det stämmer eller ej.
hoppas sweclockers gör ett test på den, både hårdvaruprestanda och skärmtest skulle vara riktigt kul att veta ^^

Okej var har du hört det? I de tester som jag har sett läser man termer som "A best-in-class screen", "The iMac’s 5K Retina Screen Is Spectacular", "You’ve never seen anything like the screen on the new iMac with Retina 5K Display.", "It only took about ten minutes of using Apple’s new iMac with Retina display to make me wonder how I’m ever supposed to go back."

Och i Macworlds test skriver de "Imacs nya skärm har 14,7 miljoner pixlar (5120x2880), fyra gånger så många som gamla 27-tums Imac. Samtidigt drar den enligt Apple 30 procent mindre ström än tidigare. Detta åstadkoms genom effektivare lysdioder och en ny timingkonrollkrets som styr pixlarna i skärmen. Utöver detta har Apple även utvecklat ett nytt kompensationsfilter som ska göra ljusstyrkan jämnare över hela skärmen."

Säkert många som överdriver men det är ändå ganska stor kontrast mot "urkass". Har inte läst någon stans att den skulle vara dålig. Ska bli intressant att se om Dells nya skärmar är lika bra bortsett från att de "bara" är 4K.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

MHL är tekniken som gör att ladduttaget/usbuttaget på t.ex. nexus 5 kan mata ut bild/ljud via en adapter så det menas väl att det hänger med en MHL - Hdmi adapter?

Vill inte vara en idiot nu, så ta mig rätt. Men Nexus 5 använder sig inte av MHL. Den använder sig av SlimPort, vilken går under displayport standarden.
Samsung och i princip de flesta andra använder sig av MHL. Nämner detta endast för att ingen ska köpa en MHL kabel till sin nexus 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Vill inte vara en idiot nu, så ta mig rätt. Men Nexus 5 använder sig inte av MHL. Den använder sig av SlimPort, vilken går under displayport standarden.
Samsung och i princip de flesta andra använder sig av MHL. Nämner detta endast för att ingen ska köpa en MHL kabel till sin nexus 5.

Du har rätt, står slimport på min adapter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.