Acer Aspire Switch 12 är prispressad hybrid med Intel Broadwell

Permalänk
Melding Plague

Acer Aspire Switch 12 är prispressad hybrid med Intel Broadwell

Intels processorfamilj Core M är inte exklusiv dyrare enheter, utan ska finnas i alla prisklasser. Nu avtäcker Acer hybriddatorn Aspire Switch 12, som kommer med en 12,5-tums 1080p-skärm för strax över 6 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta är allting jag någonsin velat ha från en hybrid!

Permalänk
Medlem

Pennan och vinkeln den kan ha gör mig nyfiken. Men det hänger lite på digitizern och hur väl den här kyler processorn. Sist jag bläddrade runt bland recensionerna för Lenovos senaste Yoga verkar det vara lite throttling problem på den. Risk för samma sak här?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KTL:

Pennan och vinkeln den kan ha gör mig nyfiken. Men det hänger lite på digitizern och hur väl den här kyler processorn. Sist jag bläddrade runt bland recensionerna för Lenovos senaste Yoga verkar det vara lite throttling problem på den. Risk för samma sak här?

Att kalla det throttling är fel eftersom processorn i Yoga 3 Pro (Core M 5Y70) har en basfrekvens på 1,1 GHz och ett maximalt turboläge på 2,6 GHz, som endast kan upprätthållas under kortare perioder. Det här är ett medvetet designval från Intel då hela tanken med Core M-serien är att kunna leverera hög prestanda och kännas responsiv vid "normal" användning, men kör man tunga benchmarks eller program kommer självklart klockfrekvenserna börja dyka fort. Vad som däremot är anmärkningsvärt är att Lenovo Yoga 3 Pro presterar som den gör trots att datorn utrustats med en fläkt.

Det korta svaret är att samma beteende så gott som garanterat kommer synas på alla enheter utrustade med Broadwell-Y, i synnerhet de fläktlösa. Vill man ha hög prestanda i alla lägen är det Broadwell-U (15/28 W) eller högre som gäller, men då får man även fläktkylning och en tjockare/tyngre design på köpet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet när Intel lanserar Broadwell officiellt? Tänkte att det är dags att köpa ny bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att kalla det throttling är fel eftersom processorn i Yoga 3 Pro (Core M 5Y70) har en basfrekvens på 1,1 GHz och ett maximalt turboläge på 2,6 GHz, som endast kan upprätthållas under kortare perioder. Det här är ett medvetet designval från Intel då hela tanken med Core M-serien är att kunna leverera hög prestanda och kännas responsiv vid "normal" användning, men kör man tunga benchmarks eller program kommer självklart klockfrekvenserna börja dyka fort. Vad som däremot är anmärkningsvärt är att Lenovo Yoga 3 Pro presterar som den gör trots att datorn utrustats med en fläkt.

Det korta svaret är att samma beteende så gott som garanterat kommer synas på alla enheter utrustade med Broadwell-Y, i synnerhet de fläktlösa. Vill man ha hög prestanda i alla lägen är det Broadwell-U (15/28 W) eller högre som gäller, men då får man även fläktkylning och en tjockare/tyngre design på köpet.

Något som i mina öron låter långt mer värt. Tack för infon! Så mycket fetare behöver inte en dator med fläkt bli, vi har sett exempel på rätt bra slimmade varianter förr

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att kalla det throttling är fel eftersom processorn i Yoga 3 Pro (Core M 5Y70) har en basfrekvens på 1,1 GHz och ett maximalt turboläge på 2,6 GHz, som endast kan upprätthållas under kortare perioder. Det här är ett medvetet designval från Intel då hela tanken med Core M-serien är att kunna leverera hög prestanda och kännas responsiv vid "normal" användning, men kör man tunga benchmarks eller program kommer självklart klockfrekvenserna börja dyka fort. Vad som däremot är anmärkningsvärt är att Lenovo Yoga 3 Pro presterar som den gör trots att datorn utrustats med en fläkt.

Det korta svaret är att samma beteende så gott som garanterat kommer synas på alla enheter utrustade med Broadwell-Y, i synnerhet de fläktlösa. Vill man ha hög prestanda i alla lägen är det Broadwell-U (15/28 W) eller högre som gäller, men då får man även fläktkylning och en tjockare/tyngre design på köpet.

Kan vi få se ett test på denna Jacob?

Känns som en bra ersättare till Asus T100

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hölmiz:

Kan vi få se ett test på denna Jacob?

Känns som en bra ersättare till Asus T100

Nja, knappast en ersättare då T100 kostar runt hälften i dagsläget. Snarare en konkurrent till yoga 2 (icke pro) och surface seriens instegsmodeller i förra generationen.

Acer switch 10 har ju Jacob redan sagt är en värdig ersättare till T100 och även i samma prisklass som denne.

OnT: Verkar intressant men hade gärna sett en billigare 11":are istället. 6000kr känns fördyrt för en platta som inte har jättemycket mer prestanda än instegs laptops för 2500-3500kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om tangentbordet kan sättas fast på plattan ordentligt, men om inte så behöver man nog ett bord eller liknade för att kunna använda den bekvämt med tangentbordet som en vanlig laptop, i knät osv blir det en racklig och avig historia, och går bort PGA av det för mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nu vet jag inte om tangentbordet kan sättas fast på plattan ordentligt, men om inte så behöver man nog ett bord eller liknade för att kunna använda den bekvämt med tangentbordet som en vanlig laptop, i knät osv blir det en racklig och avig historia, och går bort PGA av det för mig.

På bild nr 8 och 15 ser det ut som det går.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon114264:

Någon som vet när Intel lanserar Broadwell officiellt? Tänkte att det är dags att köpa ny bärbar dator.

Lenovo Yoga 3 Pro har redan släppts och fler datorer är på gång. Bred tillgänglighet med fler modeller dröjer dock till början av nästa år.

Skrivet av KTL:

Något som i mina öron låter långt mer värt. Tack för infon! Så mycket fetare behöver inte en dator med fläkt bli, vi har sett exempel på rätt bra slimmade varianter förr

Inga problem! Smaken är som baken – delad!

Skrivet av hölmiz:

Kan vi få se ett test på denna Jacob?

Känns som en bra ersättare till Asus T100

Jag är i samtal med Acer om att de ska skicka ett testexemplar! Tyvärr är det datum de aviserat lite för långt fram i tiden för att det ska vara intressant, så jag ligger på för att de ska kamma sig och leverera.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut att vara nog så stökigt att skifta läge med datorn, lite väl många moment. Tycker MS har löst samma problem ganska bra med surface 2, och helt fantastiskt med surface 3 med sitt steglösa kickstand och magnetkontakt. Frugan har en 3a, själv har jag en 2a.
Dock är det en trevlig specifikation till det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3