Köpråd: Vilken spellaptop bör man välja? I7 4800/8GB/GTX870 vs I7 4710/16GB/GTX860

Permalänk
Medlem

Köpråd: Vilken spellaptop bör man välja? I7 4800/8GB/GTX870 vs I7 4710/16GB/GTX860

Tjo !!

Sitter här och ska trycka på beställ knappen av en bärbar dator.
Men kan ej bestämma mig vilken jag ska ta skiljer 3-400 kr mellan dom !?!

Dator1:
Cpu: Core i7, 4800MQ 2.7 GHz, (Turbo upp till 3,7GHz)
Ram: 8gb DDR3 1600Mhz
Grafik: GeForce GTX 870M 6 GB, GDDR5 941 MHz, (967 Mhz Boost Clock)

Dator2:
Cpu: Core i7, 4710HQ 2.5 GHz, (Turbo upp till 3,5GHz)
Ram: 16gb DDR3 1600Mhz
Grafik: GeForce GTX 860M 2 GB, GDDR5 1029 MHz

Ska ha datorn mest till Hearthstone och lol, strife
Båda duger ju gott och väl till de jag ska ha den till, men kom gärna med förslag

Mvh eas

Förtydligad rubrik
Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1.
/moderator

Skulle satsa på dator #1, går ju att köpa till mer ram ifall det behövs, lite svårare/dyrare att uppgradera cpu/gpu. Budget, storlek? Länka gärna ovanstående datorer (så man vet vad du vill ha).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kan du länka datorerna? Annars har ju den översta bättre specs.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

i7 4800 med gtx 870 är bättre. Ta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

funderade oxå på de då det skiljer bara 3-400 kr i mellan.
De borde väl räcka med 8 gb ram, blir bara lol, hearthstone o strife inga krävande spel

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

870m alla dagar i veckan över 860m. 8 eller 8 GB RAM är helt irrelevant för spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den billigare (den med GTX870M) är bättre på alla punkter förutom ram (lätt att utöka själv) och nätverkskortet (avsaknad av AC). Valet är väldigt enkelt.

Sedan måste jag ju bara anmärka på hur värdelöst TS ursprungliga rubrik och inlägg var/är. Hur svårt kan det vara att skriva vilka datorer det handlar om? Personligen skulle jag t.ex. hellre ta datorn med GTX 860M i en situation där denna hade en FHD matt IPS display medan datorn med GTX 870M hade en taskig 1600x900 glossy TN-panel.
Skriver man "kom gärna med andra förslag" bör man uppenbarligen även skriva vilken skärmstorlek man är ute efter, vilken budget man har, vilka egenskaper man prioriterar etc.
Med tanke på hur dåligt många trådskapare i denna forumsektion strukturerar sina trådar kan man ju inte annat än konstatera att:

"Jag personligen har tröttnat på att det hela tiden kommer exakt likadana trådar, flera om dagen, som handlar om personer som letar efter laptops för x tusen kronor, utan mer info. Detta lika mycket för er skull som för vår."

som står att finna i den eminenta tråden "Köpguide LÄS INNAN DU SKAPAR NY TRÅD!" alltjämt gäller.

Permalänk
Medlem

Ända jag ville ha reda på va ju mellan dom 2 datorerna. Stog speccen som var viktigast att veta som jag skrev och pris och va ja skulle ha datorn till

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Ända jag ville ha reda på va ju mellan dom 2 datorerna.

Ok, det har du visserligen rätt i.
Personligen anser jag som sagt dock inte att man kan ge ett fullgott råd om valet av dator endast med beaktande av CPU, GPU och RAM. Särskilt inte när du i tråden antyder att du kan tänka dig en annan dator än de som du kollat på.

Hoppas hursomhelst att du blir nöjd med din framtida dator, vilken det nu än må bli!

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på vikten dock. GT'n väger nästan 1kg mer, vilket gör den släpbar inte bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Ok, det har du visserligen rätt i.
Personligen anser jag som sagt dock inte att man kan ge ett fullgott råd om valet av dator endast med beaktande av CPU, GPU och RAM. Särskilt inte när du i tråden antyder att du kan tänka dig en annan dator än de som du kollat på.

Hoppas hursomhelst att du blir nöjd med din framtida dator, vilken det nu än må bli!

jag skrev bara upp dom 3 då det va det ända som skiljde dom åt, och det va inte mening att folk skulle tro att jag va ute efter nån annan dator
än dom här två jag skrev i mitt inlägg, så ber om ursäkt att..

Datorn1 beställd och det blir nog kanon bra till de ja ska ha den till

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB