Halloween-bench hemma hos mig med The Mutt [Flytande kväve & whatnot]

Permalänk
Entusiast

Halloween-bench hemma hos mig med The Mutt [Flytande kväve & whatnot]

Jag bjöd hem The Mutt för lite skoj benchmarking och poängsamlande för hwbot.org nu i fredags. Tanken var att bencha mitt Gigabyte GTX 970 på kväve (trots avsaknad av vmod) tillsammans med s2011 i7 4960x och i7 4770k. För The Mutts del var det endast 2d bench som gällde då han enligt uppgift "var så jävla trött på strulet med 3D"

Jag hade i vanlig ordning inte förberett mig alls, men hade iaf fått en känsla för hur gpu och cpu, 4960x, klockade på vattenkylning veckan innan. Fick hjälp med ett bios av grabbarna på overclock.net med lite högre power level och spänning (ca 1.36 mätt med multimeter, 1.275 i GPU-Z).

Henrik fyller på termosarna. Ca 50 L kväve fanns till förfogande.

Löste det logistiska problemet med att köpa hem ett bord till The Mutt kvällen innan, själv huserade jag på tvbordet och körde tvn som display. Därav de extremt lågupplösta screensen som kommer strax hehe Kunde inte se ett skit i full hd. Well, jag började med 4960n på vatten och GTX 970 på ln2... men det blev bara pannkaka. Utan vmod klockade gpun bara 100 MHz högre än på luft... så här kommer ett par fina bilder på The Mutts rigg istället!

Minns jag rätt körde han Rampage Extreme med en extremt bra (och gammal) Core 2 Duo E6600 - det blev ett par guldpokaler där på hwbot!

Efter mitt misslyckande med 3D bench på s2011 så körde jag ett gäng 2d benchmarks i alla fall. Man får mycket poäng i cinebench, XTU osv med en sån cpu på kväve så passade på.

Körde även hwbot prime och kom över 8000 poäng. Efter detta fortsatte jag med 4770k, Maximus VI Extreme till GTX 970 för lite äldre benchmarks, där gpu klocken inte spelar så stor roll - t ex 3d06, 05 osv. Det gick som tur var betydligt bättre, fast man var givetvis inte nöjd med gpu klocken. Körde nånstans mellan 1698 - 1730 MHz påe tt ungefär, och minnet klockade upp till 2100 (8400) utan problem med kylan.

Allt som allt var det rätt så kul, men en besvikelse med nya grafikkortet. Tror det gick betydligt bättre för The Mutt!

Permalänk
Medlem

Nice! (Y)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Ser kul riktigt kul ut!

Synd att inte 970 ville mer, dags att plocka fram lödkolven

Permalänk
Medlem

Synd på 970, mer Vgpu åt folket...
Blir nog bra med när det kommer ett mjukvaru mod för Vgpu.
Du behöver antagligen 1.55-1.6v då flyger ditt 970.

Henrik , helt sanslösa resultat såg dom på boten...

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Jag får väl bidra lite också. Eftersom jag sällan kör LN2 så hade jag stora planer och skulle köra massor med CPUer och om tid fanns lite 3D också. Men eftersom man är tidsoptimist så insåg jag ganska snart att det inte skulle hinnas med så mycket som jag trodde.

Jag började med att köra min ny inköpta i3 4370, varför köpa en sån meningslös och ganska dyr CPU? Svaret är Globala poäng på HWbot i XTU. Visst har man tur och hittar en G3258 som gör 6ghz+ så är den bra men i XTU så är den ingen match för en låst i3a, varför kan man då fråga sig? Jo, den har HT, vilket faktiskt boostar XTU ganska mycket. Nu hann jag inte köra så mycket eftersom jag var ivrig att komma igång och inte isolerade så mycket eftersom jag hade planer på att köra minnena på kväve också men efter ett tafatt försök att ta bort heatspreadern på ett par lite sämre XMS3 minnen med PSC chip på som resulterade i att hälften av chippen satt kvar på epoxylimmet på heatspreadern så struntade jag i det...

Nåväl jag hann lite i alla fall:
(Ingen screen då det frös innan) http://hwbot.org/submission/2665291_

Sen så körde jag min hyffsade Sempron 150 men i jakten på 6ghz i Cinebench R11.5 så gick nått snett, antingen så degraderade CPUn eller så var det nått med moderkortet som gav upp efter nån timme och den vägrade gå över 5ghz så jag avbröt.

Cinebench R11.5 det gav en 9e plats totalt och 1a med Semron 150:

Det var bara första dagens benchande, det kanske verkar lite men jag kom till Marcus vid 5 tiden och vi släckte väl ljuset vid ca02.30 och då hann vi handla , käka pizza och dricka öl.

På lördagen så började jag med att kolla upp vilken S775 CPU jag hade med mig som kändes mest lovande att öka mycket med och valet föll på en bra E6600 som jag hade top 10 resultat med från det att jag kört den med kaskadkylning.

Efter lite initialt trixande för att hitta coldbug gräns(-130) så var det bara att öka fsb och spänningar och jag blev mycket förvånad när jag började närma mig första platsen i wPrime 1024M. Mest eftersom jag aldrig har fått effektiva resultat i det benchmarket. Till sist så landade jag på 8m2s922ms vilket är hela 14sekunder under det förra rekordet! Calathea missade så klart min glädjedans, han var väl på muggen eller hämtade öl.
När jag ändå var i farten så körde jag wPrime 32M och slog även där WR fast bara med 73ms men det tar jag vilken dag som helst.

Efter det så satsade jag mest på SuperPi 32M för det är lite prestige i det och jag hade fått ett hyffsat resultat med kaskad och jag visste att CPUn klockade bra med kväve, dock så räckte det inte riktigt ända fram pga mina minnen klockade inte tillräckligt bra.
Men 3e plats fick duga och en 7e plats i SuperPi 1M är också ok.

Jag var väldigt nöjd med isoleringen den här gången då jag körde i ca 5timmar oavbrutet utan problem.

Efter som vi inte ätit annat än några nötter som blivit över från dagen innan och druckit ett par öl så bestämde vi oss för att dra ner mot centrum och käka.

Mätta och belåtna så satsade vi på att Calatea skulle få till några resultat i 3D med sitt GTX970 och till slut så ficka han några som han inte mehvde skämmas allt för mycket för.

Med det lilla kväve som vi hade kvar så körde jag ett snabbtest med den otestade AMD X3 720 BE jag har. Tyvärr så hann jag knappt kyla ned innan vi insåg att den inte var något bra ex, dock så han jag med en runda i Cinebench R11.5 medan det fanns kväve kvar och en i R15 och wPrime 32M när tempen steg efter kvävet var slut.

Det var en rolig helg inte bara för resultaten utan även att komma iväg och hälsa på Marcus och snacka skit(överklockning) och dricka några öl.

Totalt så drog jag in ca 100poäng denna helg och det är jag sjukt nöjd med.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Jag får väl bidra lite också. Eftersom jag sällan kör LN2 så hade jag stora planer och skulle köra massor med CPUer och om tid fanns lite 3D också. Men eftersom man är tidsoptimist så insåg jag ganska snart att det inte skulle hinnas med så mycket som jag trodde.

Jag började med att köra min ny inköpta i3 4370, varför köpa en sån meningslös och ganska dyr CPU? Svaret är Globala poäng på HWbot i XTU. Visst har man tur och hittar en G3258 som gör 6ghz+ så är den bra men i XTU så är den ingen match för en låst i3a, varför kan man då fråga sig? Jo, den har HT, vilket faktiskt boostar XTU ganska mycket. Nu hann jag inte köra så mycket eftersom jag var ivrig att komma igång och inte isolerade så mycket eftersom jag hade planer på att köra minnena på kväve också men efter ett tafatt försök att ta bort heatspreadern på ett par lite sämre XMS3 minnen med PSC chip på som resulterade i att hälften av chippen satt kvar på epoxylimmet på heatspreadern så struntade jag i det...

Nåväl jag hann lite i alla fall:
(Ingen screen då det frös innan) http://hwbot.org/submission/2665291_

Sen så körde jag min hyffsade Sempron 150 men i jakten på 6ghz i Cinebench R11.5 så gick nått snett, antingen så degraderade CPUn eller så var det nått med moderkortet som gav upp efter nån timme och den vägrade gå över 5ghz så jag avbröt.

Cinebench R11.5 det gav en 9e plats totalt och 1a med Semron 150:

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278892.jpeg

Det var bara första dagens benchande, det kanske verkar lite men jag kom till Marcus vid 5 tiden och vi släckte väl ljuset vid ca02.30 och då hann vi handla , käka pizza och dricka öl.

På lördagen så började jag med att kolla upp vilken S775 CPU jag hade med mig som kändes mest lovande att öka mycket med och valet föll på en bra E6600 som jag hade top 10 resultat med från det att jag kört den med kaskadkylning.

Efter lite initialt trixande för att hitta coldbug gräns(-130) så var det bara att öka fsb och spänningar och jag blev mycket förvånad när jag började närma mig första platsen i wPrime 1024M. Mest eftersom jag aldrig har fått effektiva resultat i det benchmarket. Till sist så landade jag på 8m2s922ms vilket är hela 14sekunder under det förra rekordet! Calathea missade så klart min glädjedans, han var väl på muggen eller hämtade öl.
När jag ändå var i farten så körde jag wPrime 32M och slog även där WR fast bara med 73ms men det tar jag vilken dag som helst.

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278886.jpeg

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278889.jpeg

Efter det så satsade jag mest på SuperPi 32M för det är lite prestige i det och jag hade fått ett hyffsat resultat med kaskad och jag visste att CPUn klockade bra med kväve, dock så räckte det inte riktigt ända fram pga mina minnen klockade inte tillräckligt bra.
Men 3e plats fick duga och en 7e plats i SuperPi 1M är också ok.

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278880.jpeg

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278876.jpeg

Jag var väldigt nöjd med isoleringen den här gången då jag körde i ca 5timmar oavbrutet utan problem.

Efter som vi inte ätit annat än några nötter som blivit över från dagen innan och druckit ett par öl så bestämde vi oss för att dra ner mot centrum och käka.

Mätta och belåtna så satsade vi på att Calatea skulle få till några resultat i 3D med sitt GTX970 och till slut så ficka han några som han inte mehvde skämmas allt för mycket för.

Med det lilla kväve som vi hade kvar så körde jag ett snabbtest med den otestade AMD X3 720 BE jag har. Tyvärr så hann jag knappt kyla ned innan vi insåg att den inte var något bra ex, dock så han jag med en runda i Cinebench R11.5 medan det fanns kväve kvar och en i R15 och wPrime 32M när tempen steg efter kvävet var slut.

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278938.jpeg

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278936.jpeg

http://img.hwbot.org/u13306/image_id_1278933.jpeg

Det var en rolig helg inte bara för resultaten utan även att komma iväg och hälsa på Marcus och snacka skit(överklockning) och dricka några öl.

Totalt så drog jag in ca 100poäng denna helg och det är jag sjukt nöjd med.

Öl och benching, my two favourite things in life

Jäkligt snyggt jobbat!

Vad går 50L kväve på?

Permalänk
Medlem

ca 1600kr så det är väl inte den billigaste hobbyn. Lägg till resan (ca 53mil ToR) så gick det lite pengar men det var helt klart värt det.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

ca 1600kr så det är väl inte den billigaste hobbyn. Lägg till resan (ca 53mil ToR) så gick det lite pengar men det var helt klart värt det.

O jäklar 1600kr.

Får söka jobb på aga

Permalänk
Föredetting

1600:- inkl moms? Någon har en bra deal. AGAs listpris var (i början av 2012 när jag tecknade kontrakt) 38:- litern, ex moms.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meantek:

1600:- inkl moms? Någon har en bra deal. AGAs listpris var (i början av 2012 när jag tecknade kontrakt) 38:- litern, ex moms.

Tjena Jonas, ja efter att ha lagt minst 15k på samma AGA-depå under några år så får jag lite rabatt. Men det är fortfarande rätt så jäkla dyrt

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Tjena Jonas, ja efter att ha lagt minst 15k på samma AGA-depå under några år så får jag lite rabatt. Men det är fortfarande rätt så jäkla dyrt

Vad går torr is på? Sugen på att prova

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Calathea:

Tjena Jonas, ja efter att ha lagt minst 15k på samma AGA-depå under några år så får jag lite rabatt. Men det är fortfarande rätt så jäkla dyrt

15k? Pff...

Fast jo, det är galet dyrt i Sverige.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meantek:

15k? Pff...

Fast jo, det är galet dyrt i Sverige.

Ja då räknar jag inte de volymerna jag plockade ut på ditt AGA-konto Nä man skulle haft en sån maskin här i vardagsrummet.

Skrivet av thereal_twisted:

Vad går torr is på? Sugen på att prova

AGA är rätt så dyra på det med, men det är mycket enklare att hitta på andra ställen. Typ blästringsfirmor som kör med kolsyreis, restauranger... såna grejer.

7 kg block skulle kosta mig styvt 400 kr senast jag kollade, då är det bra mkt bättre med 20 L kväve för ca 600.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Ja då räknar jag inte de volymerna jag plockade ut på ditt AGA-konto Nä man skulle haft en sån maskin här i vardagsrummet.

http://show.aad.org/annual11/Data/EC/Event/Exhibitors/152/pro...

AGA är sätt så dyra på det med, men det är mycket enklare att hitta på andra ställen. Typ blästringsfirmor som kör med kolsyreis, restauranger... såna grejer.

7 kg block skulle kosta mig styvt 400 kr senast jag kollade, då är det bra mkt bättre med 20 L kväve för ca 600.

Tror inte jag ger mig på kväve utan hjälp av ngn som har koll första gången

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Tror inte jag ger mig på kväve utan hjälp av ngn som har koll första gången

Kväve är faktiskt enklare att använda än torris. Du fyller i och justerar temp på ett helt annat sätt än med is.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Kväve är faktiskt enklare att använda än torris. Du fyller i och justerar temp på ett helt annat sätt än med is.

Hmm Får köra nåt meet annars nån gång.

En kompressor kanske hmm

Permalänk

Kanske ändå skulle göra exjobbet på universitet så man får tillgång till LN2 där även om det är mer lockande att komma ut på ett företag för framtiden

Oavsett verkar det som ni har haft en riktigt ball helg! Själv fick jag hem kaskaden i natt så är riktigt sugen på att testa lite hemma inom en mycket snar framtid

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Kanske ändå skulle göra exjobbet på universitet så man får tillgång till LN2 där även om det är mer lockande att komma ut på ett företag för framtiden

Oavsett verkar det som ni har haft en riktigt ball helg! Själv fick jag hem kaskaden i natt så är riktigt sugen på att testa lite hemma inom en mycket snar framtid

Då vill vi se lite resultat!!

Permalänk
Medlem

äsch är inte alls svårt med torris bara fylla på med pellets och aceton i röret sen klart easy way to bench cold

sist jag hörde om kväve pris per liter var 16kr/L aga i karlstad

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som uppskattas, företeelsen med att besöka folk/få besök och så att säga klocka på plats är något väldigt ovanligt nuförtiden.

Det där med att klocka/testa för skojs skull ser man nästan aldrig nuförtiden. Alltså att man klockar för att det är kul helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag klockar enbart för att det är roligt, de datorer jag använder 24/7 klockas aldrig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Mutt:

Jag klockar enbart för att det är roligt, de datorer jag använder 24/7 klockas aldrig.

Jag klockar mina 24/7 datorer utan att stabilitetstesta, lite mer "spänning" i tillvaron....