Permalänk
Medlem

Hur bootar man datorn ?

Hej har en Acer aspire 1e- 570 som knasar.
Jag startade upp dator och då står de acer förbereder automatisk reparation men det händer inget efter det så har försökt boota men är inte så hype på det så om nån kan förklara hur man gör så skulle jag bli jätte glad. (Bootar med usb ) har Windows 8

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra med datorn? Formatera hårddisken och installera operativsystemet på nytt? Jag är inte så kunnig när det gäller laptops men man ska kunna starta installationen från USB minnet genom att trycka mellanslag efter du har startat laptopen. Det står vilken tangent man ska trycka för att starta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Cooling23;14989279"]Vad vill du göra med datorn? Formatera hårddisken och installera operativsystemet på nytt? Jag är inte så kunnig när det gäller laptops men man ska kunna starta installationen från USB minnet genom att trycka mellanslag efter du har startat laptopen. Det står vilken tangent man ska trycka för att

Installera operativsystemet tror jag vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Hej har en Acer aspire 1e- 570 som knasar.
Jag startade upp dator och då står de acer förbereder automatisk reparation men det händer inget efter det så har försökt boota men är inte så hype på det så om nån kan förklara hur man gör så skulle jag bli jätte glad. (Bootar med usb ) har Windows 8

1. Stäng av datorn

2. Håll ner F2 knappen

3. Sätt på datorn

4. Du kan släppa F2 knappen när du ser BIOS (ett litet operativ system som sköter datorns inställningar)

5. I inställningarna väljer du den hårdvara du vill "boota" under sektionen som heter "Boot Overrive" (eller liknande benämning)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

1. Stäng av datorn

2. Håll ner F2 knappen

3. Sätt på datorn

4. Du kan släppa F2 knappen när du ser BIOS (ett litet operativ system som sköter datorns inställningar)

5. I inställningarna väljer du den hårdvara du vill "boota" under sektionen som heter "Boot Overrive" (eller liknande benämning)

Ok men hittar inte usb grejen och vad gör man sen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Hej har en Acer aspire 1e- 570 som knasar.
Jag startade upp dator och då står de acer förbereder automatisk reparation [...] så om nån kan förklara hur man gör så skulle jag bli jätte glad.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker göra och hur du bär dig åt eftersom din beskrivning är litet knapphändig. Trots det kan jag ge dig ett allmänt tips. Från fabrik har din dator en återställningspartition, med vars hjälp den kan återställas till det skick den var när den var ny. Om du gör en sådan återställning innebär det att alla program du installerat på C: (och eventuellt alla andra filer som finns installerade på samma enhet) kommer att försvinna med återställningen.

För att komma till återställningskonsolen håller du ned Alt-F10 när du ser Acer-logotypen när du slagit på strömmen till datorn. Detta tips funkar bara om din hårddisk funkar felfritt och du inte fördärvat (den dolda) återställningspartitionen som finns på denna.

Lycka till !

Permalänk
Medlem

behåller folk de partitionerna? jag har alltid tagit bort den vips när jag lagt vantarna på en ny laptop.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Ok men hittar inte usb grejen och vad gör man sen ?

Du hittar din inkopplade USB i listan av "Bootable devices". Om inte så har du en USB disk som är trasig eller något fel med USB porten. Prova en annan USB port/disk. Om detta inte fungerar får du kontakta återförsäljaren och begära RMA instruktioner.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag också...

Skrivet av ggwp:

behåller folk de partitionerna? jag har alltid tagit bort den vips när jag lagt vantarna på en ny laptop.

Jo, jag brukar också radera partitionen pronto, men det verkar inte som vår hjälpbehövande vän är av det partitionsraderande slaget...

Permalänk
Medlem

Välj bootmedie från bios/uefi

När du bootar upp datorn, tryck DEL ett par gånger så du kommer in i bioset,
Någonstans där så brukar man kunna välja vilken disk man vill bota ifrån (det kan vara så att din HD ligger högre prioriterat än ditt USBminne). Om du ändrar här så bör du ändra tillbaka sedan när du har meckat klart.

Som någon skrev så är det lite svårt att distans-lösa eftersom det kan vara en hel drös med grejer (är t.ex. usbminnet ens bootbart?).

lycka till!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

När du bootar upp datorn, tryck DEL ett par gånger så du kommer in i bioset,
Någonstans där så brukar man kunna välja vilken disk man vill bota ifrån (det kan vara så att din HD ligger högre prioriterat än ditt USBminne). Om du ändrar här så bör du ändra tillbaka sedan när du har meckat klart.

Som någon skrev så är det lite svårt att distans-lösa eftersom det kan vara en hel drös med grejer (är t.ex. usbminnet ens bootbart?).

lycka till!

Spelar ingen roll om det är bootbart eller ej. Går det ström in i det från porten och den identifierar sig som en disk så dyker den upp i BIOS listan. Spelar ingen roll om den är tom, bootbar, full med porr eller mac formatterad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Du hittar din inkopplade USB i listan av "Bootable devices". Om inte så har du en USB disk som är trasig eller något fel med USB porten. Prova en annan USB port/disk. Om detta inte fungerar får du kontakta återförsäljaren och begära RMA instruktioner.

Skrivet av joppe999:

Jo, jag brukar också radera partitionen pronto, men det verkar inte som vår hjälpbehövande vän är av det partitionsraderande slaget...

Skrivet av Trihxeem:

När du bootar upp datorn, tryck DEL ett par gånger så du kommer in i bioset,
Någonstans där så brukar man kunna välja vilken disk man vill bota ifrån (det kan vara så att din HD ligger högre prioriterat än ditt USBminne). Om du ändrar här så bör du ändra tillbaka sedan när du har meckat klart.

Som någon skrev så är det lite svårt att distans-lösa eftersom det kan vara en hel drös med grejer (är t.ex. usbminnet ens bootbart?).

lycka till!

Skrivet av joppe999:

Jag förstår inte riktigt vad du försöker göra och hur du bär dig åt eftersom din beskrivning är litet knapphändig. Trots det kan jag ge dig ett allmänt tips. Från fabrik har din dator en återställningspartition, med vars hjälp den kan återställas till det skick den var när den var ny. Om du gör en sådan återställning innebär det att alla program du installerat på C: (och eventuellt alla andra filer som finns installerade på samma enhet) kommer att försvinna med återställningen.

För att komma till återställningskonsolen håller du ned Alt-F10 när du ser Acer-logotypen när du slagit på strömmen till datorn. Detta tips funkar bara om din hårddisk funkar felfritt och du inte fördärvat (den dolda) återställningspartitionen som finns på denna.

Lycka till !

Vad är återställningspartitonen?

Tack för era tips

Permalänk
Medlem

Värt ett försök...

Skrivet av ciper13:

Vad är återställningspartitonen?

Try it, you like it !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Vad är återställningspartitonen?

Du kan googla för att finna information. Men ett tips är att du googlar på det rättstavade begreppet.

Permalänk
Medlem

Det är en liten del av din hårddisk som är gömd för dig och du inte kommer åt. Om din dator råkar illa ut (mjukvaran) så kan du enligt tidigare postares instruktioner kalla på en programsnutt som återskapar mjukvaran på din dator till hur den såg ut när du köpte den, med hjälp av informationen som sparats på denna gömda del av din hårddisk.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Trots otaliga tillsägelser och sammanfogningar av trådar fortsätter du korsposta. Vänligen respektera forumreglerna.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...