Garantiärende ang. GTX 780 hos Inet

Permalänk
Medlem

Garantiärende ang. GTX 780 hos Inet

Köpt Asus GTX 780 DC2 OC hos Inet för 4090kr den 20 augusti 2014.

Kortet la av för någon dag sen då jag ej får någon bild alls från kortet började med och fråga Inet på facebook med en enkel fråga där jag fick svar att http://imgur.com/mJQW6cI, så tog mig till Inet butiken i malmö där man alltid får gott bemötande av personal.
Kortet felsöktes på plats och de kom fram till att jag ska ersättas med ett nytt likadant kort, då jag ställde frågan om jag kan lägga pengar emellan och köpa något bättre så som tex. 980
När jag frågar personalen då får jag samma svar att de kollar på kortets värde idag och ej vad den köptes för och det tyckte jag lätt bra ju för kortet ligger på 4199kr+1spel på deras hemsida. Då jag ej bryr mig om den extra hundralappen och spelet så vill jag att de värderar mitt kort för 4000.

Då säger "inet perosnalen" att kortet idag kostar 2899kr enligt artikelnumret http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d... som står på kivtto.
Så skrev man in 5411251 på deras sökruta på www.inet.se och fick man upp kortet med priset 2899 som hade sänkts från 3tusen något.

men sökte man efter asus gtx 780 fick man upp samma kort med ett annat artikelnummer.

Då fråga jag de hur de kan ha EXAKT samma produkt med samma prestanda och spel med två olika artikelnummer samt priser, så jag ställde frågan "om jag nu vill köpa ett asus gtx 780 vilket pris är det som gäller då svara han att det är den för "4199kr"
http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d...

Och nu efter ca. 2 timmar så söker jag på artikelnummret igen då står det " Utgått! Produkten har utgått och kan inte längre köpas" plötsligt finns inte den kvar alls och den aktiva annonsen som man hittar via att söka på asus gtx 780 har de ändrat priset från 4199kr till 4190kr.

Enligt prisjakt så har det aldrig sålt ett 780 för 2899kr, lägsta och senaste priset är 4190kr http://imgur.com/AGaky3x eller direkt länk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2015204.

efter ca.1timmes diskussion med två av personalen hos Inet så kom vi fram till att de startar att de ska frågar de öppnar ett ärende på detta och ställer frågan till "de större makterna" om hur vi gör.

Tycker bara att det är skumt att de har en dold annons med ett pris på 2899kr som de visa mig och en synlig annons för kunderna med 4190kr. efter mitt besök försvann deras annons på 2899 står endast "Produkten har utgått och kan inte längre köpas.".

Enligt prisjakt så är det billigaste Asus gtx 780 kortet hos webhallen för 3390kr är det möjligt att inet har sålt den för 2899?nope

De skulle återkomma imorron angående detta.

Ursäkta mig om jag har råkat få me lite felstavning då jag samtidigt skriver och kollar på CL Bayern-Roma.

Hur ska jag gå tillväga om de fortfarande värderar mitt gtx 780 för 2899kr?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arben:

Köpt Asus GTX 780 DC2 OC hos Inet för 4090kr den 20 augusti 2014.

Kortet la av för någon dag sen då jag ej får någon bild alls från kortet började med och fråga Inet på facebook med en enkel fråga där jag fick svar att http://imgur.com/mJQW6cI, så tog mig till Inet butiken i malmö där man alltid får gott bemötande av personal.
Kortet felsöktes på plats och de kom fram till att jag ska ersättas med ett nytt likadant kort, då jag ställde frågan om jag kan lägga pengar emellan och köpa något bättre så som tex. 980
När jag frågar personalen då får jag samma svar att de kollar på kortets värde idag och ej vad den köptes för och det tyckte jag lätt bra ju för kortet ligger på 4199kr+1spel på deras hemsida. Då jag ej bryr mig om den extra hundralappen och spelet så vill jag att de värderar mitt kort för 4000.

Då säger "inet perosnalen" att kortet idag kostar 2899kr enligt artikelnumret http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d... som står på kivtto.
Så skrev man in 5411251 på deras sökruta på www.inet.se och fick man upp kortet med priset 2899 som hade sänkts från 3tusen något.

men sökte man efter asus gtx 780 fick man upp samma kort med ett annat artikelnummer.

Då fråga jag de hur de kan ha EXAKT samma produkt med samma prestanda och spel med två olika artikelnummer samt priser, så jag ställde frågan "om jag nu vill köpa ett asus gtx 780 vilket pris är det som gäller då svara han att det är den för "4199kr"
http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d...

Och nu efter ca. 2 timmar så söker jag på artikelnummret igen då står det " Utgått! Produkten har utgått och kan inte längre köpas" plötsligt finns inte den kvar alls och den aktiva annonsen som man hittar via att söka på asus gtx 780 har de ändrat priset från 4199kr till 4190kr.

Enligt prisjakt så har det aldrig sålt ett 780 för 2899kr, lägsta och senaste priset är 4190kr http://imgur.com/AGaky3x eller direkt länk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2015204.

efter ca.1timmes diskussion med två av personalen hos Inet så kom vi fram till att de startar att de ska frågar de öppnar ett ärende på detta och ställer frågan till "de större makterna" om hur vi gör.

Tycker bara att det är skumt att de har en dold annons med ett pris på 2899kr som de visa mig och en synlig annons för kunderna med 4190kr. efter mitt besök försvann deras annons på 2899 står endast "Produkten har utgått och kan inte längre köpas.".

Enligt prisjakt så är det billigaste Asus gtx 780 kortet hos webhallen för 3390kr är det möjligt att inet har sålt den för 2899?nope

De skulle återkomma imorron angående detta.

Ursäkta mig om jag har råkat få me lite felstavning då jag samtidigt skriver och kollar på CL Bayern-Roma.

Rent tekniskt sett är det upp till dem att ge ersättning efter vad de tycker är lämpligt, annars ger de dig bara ett GTX 780. Dock är tillvägagångssättet fult och att de säger en sak men ändrar sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt kort är värt typ 2900kr. Så vad är problemet? Du kan ju inte räkna med att få ut vad du betalade en gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kräv ett likvärdigt kort, kan dom inte ge dig ett gtx 780 vilket du är berättigad till så vet jag av ett faktum att inet uppgraderar dig till et x80 ur en senare serie så som 880 eller 980, hade nämligen problem med ett hd6850 som la av, hade 1½ månad kvar på garantin och fick det utbytt mot ett 7850 vilket är tom bättre än det jag hade innan. Vill dom inte det så har du rätt att häva köpet mig veterligen och då är det pengarna tillbaka som betalt för kortet som är vad du skall få i handen inte vad dom säljer det för nu.

Permalänk

Hmm konstigt.
Jag hade ett KFA2 GTX 660 Ti som jag köpte här på marknaden för något år sen som dog. Jag gick till Inet vid Sveavägen, och sa till dom att kortet plötsligt dog. Då sade dom att de måste inspektera och kolla kortet så att det jag säger är sant. Det var såklart sant, så de frågade om jag skulle vilja ha ett kort som likvärdig i prestanda, alternativt få pengarna tillbaka. Först sa dom att jag kunde få 2000:- något, fast sen sa jag att detta var 3GB versionen, så priset höjdes till 2800:- något, som var nypris för kortet !
Så jag köpte kortet för 1300:- och fick 2800:- tillbaka. Så det borde vara samma sak med ditt kort tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rent tekniskt sett är det upp till dem att ge ersättning efter vad de tycker är lämpligt, annars ger de dig bara ett GTX 780. Dock är tillvägagångssättet fult och att de säger en sak men ändrar sig.

Njaa tvekar på det är så att det är upp till dem att ge ersättning efter vad de tycker så tycker de 500 är lagom så får jag det? tror inte det är så eller ? de måste ändå ha ett underlag till varför de ska ge mig mindre med en viss procent då kortet är nästan 4 månader gammalt som inte är mycket enligt mig.

Jag bad också om någon sorts historik på vad de sålt kortet för senaste månaderna men "det gick inte enligt de".

Permalänk
Medlem

Som andra säger är det "likvärdig" produkt som gäller. Annars pengar tillbaka. Dem får inte lov att ge dig mindre pengar tillbaka så som dem vill göra då dem gör ett "återköp" av varan och då ska dem betala tillbaka vad du betalade för det.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Avstängd

Inet får väl ersättning av ASUS antar jag? OCh det blir väl ett nytt kort. Är nog inte värt mer än 2800kr eller vad du skrev.
Ett 970 kostar ju 3500:- ca och presterar bättre än 780, så låter vettigt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kräv ett likvärdigt kort, kan dom inte ge dig ett gtx 780 vilket du är berättigad till så vet jag av ett faktum att inet uppgraderar dig till et x80 ur en senare serie så som 880 eller 980, hade nämligen problem med ett hd6850 som la av, hade 1½ månad kvar på garantin och fick det utbytt mot ett 7850 vilket är tom bättre än det jag hade innan. Vill dom inte det så har du rätt att häva köpet mig veterligen och då är det pengarna tillbaka som betalt för kortet som är vad du skall få i handen inte vad dom säljer det för nu.

Ja 780 är de redo att ge som kostar 4190 idag, så förväntar mig inte ett 980 då den kostar mer och det kan man inte få.
Det jag förväntar mig är att de värderar mitt kort för 4000 då kan jag lägga på ca1600kr och köpa ett 980 hos Inet men nej då värdar de mitt kort för 2899kr.

Permalänk

Hmm konstigt.
Jag hade ett KFA2 GTX 660 Ti som jag köpte här på marknaden för något år sen som dog. Jag gick till Inet vid Sveavägen, och sa till dom att kortet plötsligt dog. Då sade dom att de måste inspektera och kolla kortet så att det jag säger är sant. Det var såklart sant, så de frågade om jag skulle vilja ha ett kort som likvärdig i prestanda, alternativt få pengarna tillbaka. Först sa dom att jag kunde få 2000:- något, fast sen sa jag att detta var 3GB versionen, så priset höjdes till 2800:- något, som var nypris för kortet !
Så jag köpte kortet för 1300:- och fick 2800:- tillbaka. Så det borde vara samma sak med ditt kort tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om du köpt kortet för några månader sedan och du vill ha pengarna tillbaks så är det priset på kvittot som gäller inte vad det säljs för idag. Du kan begära omleverans av samma grafikkort eller om det är slut annat grafikkort med samma specifikationer, dock inte samma pris nödvändigtvis. Om du istället vill byta upp dig till nått bättre så betalar du mellanskillnaden från priset på ditt kvitto. Butiken kan göra ett visst avdrag för att kortet är använt men det är ju bara 2.5mån sedan du köpte det så det avdraget kan inte vara speciellt stort, nån krona typ. Krånglar de så kontakta din kunsumentvägledare i kommunen så hjälper de dig.

De du pratat med verkar inte kunna konsumentköplagen...

tillägg och fixa stavfel
Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ditt kort är värt typ 2900kr. Så vad är problemet? Du kan ju inte räkna med att få ut vad du betalade en gång.

Hur värderar du det kan du förklara det till mig 2900? om kortet är 4 månader gammalt och köptes för 4tusen.
ett garantiärende det är inte så att jag har lust att lämna tbx kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av arben:

Ja 780 är de redo att ge som kostar 4190 idag, så förväntar mig inte ett 980 då den kostar mer och det kan man inte få.
Det jag förväntar mig är att de värderar mitt kort för 4000 då kan jag lägga på ca1600kr och köpa ett 980 hos Inet men nej då värdar de mitt kort för 2899kr.

Ja hur dom gör i det ärendet kan jag inte säga något om men kan dom leverera dig ett likvärdigt kort så är det det som du skall ha, begär du att dom skall göra ett återköp på ditt kort så har dom mig veterligen nu mer rätten att göra nytjande avdrag däremot så låter det konstigt att dom skulle ta så mycket i avdrag på kortet, hur som hade jag varit dig så hade jag tagit mitt 780 i utbyte och varit nöjd med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arben:

Hur värderar du det kan du förklara det till mig 2900? om kortet är 4 månader gammalt och köptes för 4tusen.
ett garantiärende det är inte så att jag har lust att lämna tbx kortet

Priserna på GTX 780 har ju rasat. Ligger mellan typ 2900 - 3300kr nu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Priserna på GTX 780 har ju rasat. Ligger mellan typ 2900 - 3300kr nu.

Tror du skall kolla hans länk i första posten, hans kort kostar fortfarande 4200~

http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Inet får väl ersättning av ASUS antar jag? OCh det blir väl ett nytt kort. Är nog inte värt mer än 2800kr eller vad du skrev.
Ett 970 kostar ju 3500:- ca och presterar bättre än 780, så låter vettigt,

Du har ju inte ens läst tydligt vad jag skrev.
Bara för att kort presterar bättre betyder det inte att det är dyrare leverantörerna väljer själv priserna på sina kort kan skicka en lite info se länk
Där 980 presterar bäst men kostar runt 5500kr, längre ner i listan har du gtx TITAN BLACK,sedan GTX TITAN och TITAN Z som presterar sämre än GTX980 men ändå kostar runt 10-15k.

hur tänker de här? samma som du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Priserna på GTX 780 har ju rasat. Ligger mellan typ 2900 - 3300kr nu.

2900? var ser ni det priset? blocket eller för jag hittar ej de priset på ett 780

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Destromath:

Tror du skall kolla hans länk i första posten, hans kort kostar fortfarande 4200~

http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-d...

Men kolla Prisjakt. Inet har ett GTX 780 kvar i tre ex, så man ska nog inte dra för stora växlar på det. Det brukar alltid finnas strökort kvar hos leverantörerna till hutlösa priser. TS har ju fått erbjudande om att få ett sånt GTX 780. Hur mycket de vill ha emellan för en uppgradering bestämmer de själva och jag kan inte tycka att det är oskäligt med tanke på vad priserna har droppat till.

Skrivet av arben:

2900? var ser ni det priset? blocket eller för jag hittar ej de priset på ett 780

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2824138 2900kr
och det är väl detta du har?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2015204 3400kr

Luften har ju fullständigt gått ur marknaden för 7-serien. Ingen vill ha dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men kolla Prisjakt. Inet har ett GTX 780 kvar i tre ex. TS har ju fått erbjudande om att ta det. Hur mycket de vill ha emellan för en uppgradering bestämmer de själva och jag kan inte tycka att det är oskäligt med tanke på vad priserna har droppat till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2824138 2900kr
och det är väl detta du har?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2015204 3400kr

[/QUOTE]

Säljer dom fortfarande kortet så anser jag väll att dom skall ge han det priset med inte för att det spelar någon roll det är fortfarande priset han betalt som han skall få pengarna tillbaka för, hade han begärt ett återköp för att han inte var nöjd med produkten så är det mig veterligen en helt annan sak.

Sedan kan vi ju skjuta din logik lite här, du säger att dom har rätt att värdera hans kort lägre, mao så skulle jag kunna gå in på inet imorgon och säga att jag vill köpa det kortet för en lägre summa för värderingen enligt prisjakt är lägre hos vissa andra, jag menar kan dom sätta värderingen på att kortet bara är värt en viss liten summa så borde ju jag kunna vända det och få köpa det för samma låga summa eller vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arben:

Hur värderar du det kan du förklara det till mig 2900? om kortet är 4 månader gammalt och köptes för 4tusen.
ett garantiärende det är inte så att jag har lust att lämna tbx kortet

Du kanske ser det jag skrivit i mitt inlägg ovan. Priset du betalade och vad som står på kvittot är det som gäller.

Är varan felaktig och det är en reklamation så skall du när du lämnar in produkten lämna önskemål på hur du ville det löst. Tex i första hand skall varan lagas, i andra hand bytas ut mot likadant och i tredje hand hävs köpet och du återfår pengarna. Sen väljer säljaren vilket alternativ som passar bäst.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knoxz:

Du kanske ser det jag skrivit i mitt inlägg ovan. Priset du betalade och vad som står på kvittot är det som gäller.

Är varan felaktig och det är en reklamation så skall du när du lämnar in produkten lämna önskemål på hur du ville det löst. Tex i första hand skall varan lagas, i andra hand bytas ut mot likadant och i tredje hand hävs köpet och du återfår pengarna. Sen väljer säljaren vilket alternativ som passar bäst.

Jag tror du missar något här. TS har blivit erbjuden ett likadant kort i ersättning, men har frågat Inet hur mycket han behöver lägga emellan på ett GTX 980.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men kolla Prisjakt. Inet har ett GTX 780 kvar i tre ex, så man ska nog inte dra för stora växlar på det. Det brukar alltid finnas strökort kvar hos leverantörerna till hutlösa priser. TS har ju fått erbjudande om att få ett sånt GTX 780. Hur mycket de vill ha emellan för en uppgradering bestämmer de själva och jag kan inte tycka att det är oskäligt med tanke på vad priserna har droppat till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2824138 2900kr
och det är väl detta du har?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2015204 3400kr

Luften har ju fullständigt gått ur marknaden för 7-serien. Ingen vill ha dem.

Första kortet är ett MSI kort, det andra pricka du rätt det är de kortet jag har och du ser priserna: webhallen-3390kr
oc.nu-3490
Inet-4190

Permalänk
Medlem

Ta ett nytt kort då och sälj det på marknaden för några hundringar rabatt och sedan köp ett 980 istället.

Antingen ger dem dig ett likvärdig kort/likadant eller så får dem ta ditt gamla kort i utbyte som du haft i 4 månader så då blir det prisdropp på det kortet så du kan inte få lika mycket som ett nytt kort är värt då ditt kort inte är nytt. Tänk om du hade köpt kortet för 4000 och nu 4 månader senare ska sälja det på swec så kan du ju inte begära 4000 utan du lär få typ 2700:- eftersom det är begagnat.

Jag hade bara tagit ett nytt likadant kort som dem verkar ha erbjudit.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma sak (s.k. korspostning), se §3.3:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma sak (s.k. korspostning), se §3.3:

/moderator

ett misstag dom du kanske själv märkte så var det exakt samma inlägg fast två gånger.

Permalänk
Medlem

Men om jag tar emot ett nytt 780 och får ett nytt kvitto med dagens pris från deras system/hemsida 4190, då borde jag kunna lämna tbx "ångra köpet" och få ut det i presentkort eller cash

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Ta ett nytt kort då och sälj det på marknaden för några hundringar rabatt och sedan köp ett 980 istället.

Antingen ger dem dig ett likvärdig kort/likadant eller så får dem ta ditt gamla kort i utbyte som du haft i 4 månader så då blir det prisdropp på det kortet så du kan inte få lika mycket som ett nytt kort är värt då ditt kort inte är nytt. Tänk om du hade köpt kortet för 4000 och nu 4 månader senare ska sälja det på swec så kan du ju inte begära 4000 utan du lär få typ 2700:- eftersom det är begagnat.

Jag hade bara tagit ett nytt likadant kort som dem verkar ha erbjudit.

Det är dock skillnad på privat försäljning och återköp. Återköp ska göras för hela summan som står på kvittot. DOCK så har affären rätt att neka dig återköp om du vill ha det efter att öppetköp har upphört. Om du inte lämnar in en vara på reparation/utbyte 3 gånger. Då ska det per automatik ske ett återköp om fel uppstår en 4:e gång. Och han kan ju sälja kortet för 5000:- om någon vill betala den summan för kortet men det är oväsentligt då han inte försöker sälja på Swec utan försöker häva köp i butik och går butiken med på detta ska hela summan återbetalas. Spelar ingen roll vad kortet kostar idag det är vad han köpt det för som gäller.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av arben:

Men om jag tar emot ett nytt 780 och får ett nytt kvitto med dagens pris från deras system/hemsida 4190, då borde jag kunna lämna tbx "ångra köpet" och få ut det i presentkort eller cash

Knappast eftersom det är 2 månader sedan du köpte kortet. Du har fått ett nytt på garanti, inte köpt ett nytt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Det är dock skillnad på privat försäljning och återköp. Återköp ska göras för hela summan som står på kvittot. DOCK så har affären rätt att neka dig återköp om du vill ha det efter att öppetköp har upphört. Om du inte lämnar in en vara på reparation/utbyte 3 gånger. Då ska det per automatik ske ett återköp om fel uppstår en 4:e gång. Och han kan ju sälja kortet för 5000:- om någon vill betala den summan för kortet men det är oväsentligt då han inte försöker sälja på Swec utan försöker häva köp i butik och går butiken med på detta ska hela summan återbetalas. Spelar ingen roll vad kortet kostar idag det är vad han köpt det för som gäller.

Mm men finns det någon lag på detta som jag kan ha som underlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arben:

Men om jag tar emot ett nytt 780 och får ett nytt kvitto med dagens pris från deras system/hemsida 4190, då borde jag kunna lämna tbx "ångra köpet" och få ut det i presentkort eller cash

Du får inte ett nytt kvitto vid reklamation.

En vara som inte går att reparera, som jag misstänker är fallet här, har du rätt att häva köpet. Då är det full ersättning som gäller.

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Pä samma sätt får du tillgodogöra dig hela beloppet vid täckningsköp.

Prisskillnad

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.
Prisavdrag gäller när säljare och köpare kommer överens om återköp av fungerande varor.

Nu handlar det inte om skadestånd så det kan du bortse ifrån. Men kontentan är att värdeminskning gäller vid återköp av FUNGERANDE produkter som säljaren kan sälja vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net