Smått förvirrad över PCI-E

Permalänk
Medlem

Smått förvirrad över PCI-E

Hejsan, har googlat runt lite men jag tror inte jag greppat hela bilden. Hoppas någon kan förklara det lite mer "pedagogiskt" här...

Problem: Har ett socket 1155-moderkort (H77-chipset) - ASUS p8h77-VLE. På detta finns två PCI-E x16. Den ena stödjer bara upp till 4x enligt manualen. Jag kör ett grafikkort (GTX770) i den ena och ett lagringskort (PCI-E x8) i den andra. Allt fungerar men läs & skrivhastigheten på lagringskortet kommer bara upp i ca hälften av hastigheten det borde. Sneglar på ett annat moderkort (AsRock Z77-Extreme 4) där specifikationerna säger att hastigheten x8 uppnås för båda korten om båda PCI-E x16 portarna används. Min fråga är då... Kommer mitt x8-kort uppnå full potential men mitt grafikkort istället lida om jag byter till det senaste moderkortet jag nämnde? Hoppas frågeställningen inte var luddig... Tacksam för svar (PS har provat precis allt jag kan tänka mig förutom att just byta moderkort utan några resultat).

Permalänk
Entusiast

PCIe 3.0 x8 borde vara tillräckligt för ett GTX 770. Du kan få lite prestandatapp i vissa scenarion men det är små skillnader. Se till exempel det här testet: http://www.hardocp.com/article/2012/07/18/pci_express_20_vs_3...

PCIe 3.0 x8 ger samma bandbredd som PCIe 2.0 x16. Ditt nuvarande kort har däremot bara PCIe 2.0 x4 på den andra porten. H77 tillåter inte att du delar upp 3.0 så den använder PCIe 2.0 via PCH så byter du moderkort får ditt lagringskort fyra gånger högre bandbredd än idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska du köra 1155 så bör du i så fall köpa ett kort med en PLX brygga från 16x 3.0 till 2st 16x 3.0. En glorifierad Switch helt enkelt så maximala banbredden mot processorn är den samma men båda korten kan använda hela banbredden totalt sett så finns det banbred ledig som grafikkortet inte använder så kan PCI-E SSD:n använda den istället tex.

I ditt fall använder du 4X banor från H77 chipet så du använder inga av dom 16x banorna från processor och som sagt oftast är PCI-E 2.0 max på intel styrkretsar.

Annars är det LGA2011 som gäller. Kör det själv då slipper man dessa problem från början då 16X PCI-E banor är i minsta laget tycker jag.

Permalänk
Medlem

Du kan sen här:
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...
Är ett test på ca ditt kort (770 och 680 ska vara snarlika om jag förstår det rätt)

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar, nu ska jag googla lite på bl a PLX brygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Tackar för era svar, nu ska jag googla lite på bl a PLX brygga

PCI-E 2.0 x4 har en (teoretisk) överföringshastighet på 2GB/s i båda riktningarna.

Hur mycket kommer du upp i?
(Och hur mäter du?)

Vad har du kopplat till ditt lagringskort, och vilket lagringskort har du?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

PCI-E 2.0 x4 har en (teoretisk) överföringshastighet på 2GB/s i båda riktningarna.

Hur mycket kommer du upp i?
(Och hur mäter du?)

Vad har du kopplat till ditt lagringskort, och vilket lagringskort har du?

Fo3

Hej, har mätt i ASSSD och ATTO, seq-read & write ligger stadigt runt 700 MB för mitt Intel 910 800GB, har sett flera tester som visar dubbla hastigheter (jag har nyinstallerat Windows 8.1 om det spelar någon roll). Kortet är nytt och tomt. Har installerat och testat på flera olika sätt, det som gav bäst resultat var att göra dynamiska diskar och stripa i diskhanteringen i Windows, det höjde de allmänna värden med lite drygt 100 mb var. Men fortfarande klart underperforming... Vet inte om det spelar någon roll men systemdisken är en Intel 520 (köpte som paket) och där är läsvärdena toppen men skrivhastigheten usel. Vet inte om det kan ha något med saken att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Hej, har mätt i ASSSD och ATTO, seq-read & write ligger stadigt runt 700 MB för mitt Intel 910 800GB, har sett flera tester som visar dubbla hastigheter (jag har nyinstallerat Windows 8.1 om det spelar någon roll). Kortet är nytt och tomt. Har installerat och testat på flera olika sätt, det som gav bäst resultat var att göra dynamiska diskar och stripa i diskhanteringen i Windows, det höjde de allmänna värden med lite drygt 100 mb var. Men fortfarande klart underperforming... Vet inte om det spelar någon roll men systemdisken är en Intel 520 (köpte som paket) och där är läsvärdena toppen men skrivhastigheten usel. Vet inte om det kan ha något med saken att göra...

Ja, det är en speciell disk.
Svårt att säga något konkret, när man inte ens sett den i verkligheten..

Kanske det går att byta plats på grafikkort och diskkort, och se om det gör skillnad?

Anand körde disken på ett H67-moderkort i denna review.
(förmodligen har du redan läst den.)
http://www.anandtech.com/show/6124/the-intel-ssd-910-review

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hade inte noterat att det var ett H67-kort de körde. Nu blir jag ännu mer osäker... Testade att ta bort grafikkortet och bara köra lagringen, ingen skillnad. Börjar kännas som hårdvaruproblem på antingen moderkortet, som är några år gammalt, eller det nya kortet. Tyvärr är jag inte världens mest tålmodiga människa, så jag beställde det andra moderkortet jag nämnde i första inlägget. Kände att det var lite overkill att byta till ny socket då min i7 3770 fortfarande tuggar på och fyller mina behov... men jag kanske har gjort något dumt.

Edit: bytte portar också, såklart.

Permalänk
Medlem

Nu känns det lite bättre :)

Bytt moderkort till det jag skrev om innan, seq-read gick från 700 mb/s till 1683 mb/s (en bra bit över 100% ökning), det behöver säkert tweakas lite till men jag känner mig lättad över att det var det som var lösningen Tack för er input /Chris

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Bytt moderkort till det jag skrev om innan, seq-read gick från 700 mb/s till 1683 mb/s (en bra bit över 100% ökning), det behöver säkert tweakas lite till men jag känner mig lättad över att det var det som var lösningen Tack för er input /Chris

Fick du rätta på de andra diskarna också?

Vet att skrivhastigheten var till en del SSDna själva, men du hade dålig läshastighet också väl?

Permalänk
Medlem

Den här gången installerade jag OS på en raid0 med en Intel 520 och en AData SP900 på 120GB, den senare är en "gammal budgetmodell", jag tror den drar värdena. Ska testa att installera om och bara använda Intel-SSD:n. Har inte lagt ner någon tid på att optimera än, blev klar med det nya moderkortet ganska sent igår kväll. Så här ser det ut nu i alla fall i AS SSD. Sladd-SSD:erna till vänster och Intel 910 till höger (så klart). Länk: http://imgur.com/v8IABaV

Edit: På förra moderkortet var det skrivvärdena på den nya SSD:n (Intel 520) som var dåliga, läsvärdena såg okej ut. Låg runt 500 på läs men bara runt 200 i skriv.