Snabbtest: Intel Broadwell mot Haswell – prestanda vid samma klockfrekvens

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Det mesta du uppgraderar nu är nya funktioner i CPU, integrerad GPU samt styrkretsarna. Där finns mycket att göra kolla bara på AMD dito. de kanske inte har bästa prestanda på mb alla gånger men de har mycket mer funktioner samt virtuliseringsstöd på CPU sidan för en helt annan peng. Där är AMDinte stark för os WS användare. (eller i mitt fall ibland gör det)

BS, utvecklingen går i en rasande fart på dom områden där konkurrens finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

BS, utvecklingen går i en rasande fart på dom områden där konkurrens finns.

Vad är det som är så hemskt med att ett vinstdrivande företag lägger R&D-pengarna där dess erbjudande är svagare än konkurrenterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Vad är det som är så hemskt med att ett vinstdrivande företag lägger R&D-pengarna där dess erbjudande är svagare än konkurrenterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte hemskt alls, det är ett faktum och helt logiskt. Alla vinstdrivande företag drivs på så sätt naturligtvis.

Det är dock tråkigt för oss konsumenter då desktop cpu's utvecklas enormt långsamt. Konkurrens behövs desperat, hade det vart hård konkurrens så hade vi som exempel aldrig sett övergången från lödd IHS till dålig kylpasta. Och priserna hade säkerligen vart lägre, osv.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Dels finns ju nu 6 och 8-kärnors Haswell-E för konsumenter.

Intel har 15 kärniga CPU'er med 30 trådar redan.

http://ark.intel.com/products/75251/Intel-Xeon-Processor-E7-4...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2512510
Sen vilka konsumenter dessa är, blir ju en helt annan sak.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det är inte alls konstigt att resultaten i prestanda mellan Haswell och Broadwell inte skiljer särskilt mycket. Broadwell följer tydligt Intels kända Tick Tock-strategi. Den innebär att varannan generations processor är ett "tick" och varannan är ett "tock". Varje Tock satsar Intel på att ändra arkitekturen och förbättra alltså prestandan. Varje Tick satsar Intel på att krympa storleken. Haswell var ett Tock och Broadwell är ett Tick. Att Broadwell inte är kraftfullare än Haswell är alltså ingenting underligt - mindre mobila enheter kommer däremot att kunna bli kraftfullare med Broadwell.

Ser många negativa kommentarer där det tydligen inte finns en kunskap om det här.

Permalänk
Skrivet av Bzirt:

Det är inte alls konstigt att resultaten i prestanda mellan Haswell och Broadwell inte skiljer särskilt mycket. Broadwell följer tydligt Intels kända Tick Tock-strategi. Den innebär att varannan generations processor är ett "tick" och varannan är ett "tock". Varje Tock satsar Intel på att ändra arkitekturen och förbättra alltså prestandan. Varje Tick satsar Intel på att krympa storleken. Haswell var ett Tock och Broadwell är ett Tick. Att Broadwell inte är kraftfullare än Haswell är alltså ingenting underligt - mindre mobila enheter kommer däremot att kunna bli kraftfullare med Broadwell.

Ser många negativa kommentarer där det tydligen inte finns en kunskap om det här.

prestanda fördelarna Haswell och Broadwell är 3-5%
prestanda fördelarna på DDR4 vs DDR3 är också försumbara vad ja läst.

ändå så ser man att folk lägger 10,000kr extra för att få det "bästa möjliga" processor minne & grafikkort och sen snålar ner på nätagg, chassi..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Okay, så prestandan är i princip densamma, något snabbare.

Strömförbrukningen då?

Läs nedan

Skrivet av ronnylov:

Har det inte gjorts förbättringar på GPUn också? Kanske där som den största skillnaden är?

Tester visar på att grafikdelen i Core M presterar ca 50% bättre än 4:e gen Core i3 Haswell-Y.

Skrivet av jonatan80:

prestanda fördelarna Haswell och Broadwell är 3-5%
prestanda fördelarna på DDR4 vs DDR3 är också försumbara vad ja läst.

ändå så ser man att folk lägger 10,000kr extra för att få det "bästa möjliga" processor minne & grafikkort och sen snålar ner på nätagg, chassi..

Jag ser många exempel där det saknas kunskap i denna tråd. Med det säger jag inte att man inte har rätt till åsikter
Det första man skall lägga märke till är att Sweclockers har jämfört Broadwell-Y (4,5W TDP) mot Haswell-U (15W TDP). Trots detta presterar Broadwell med 3 gånger lägre TDP-värde 3% bättre vid samma klockfrekvens. Det är fanemej om något ett steg i rätt riktning. Fatta då vad som kommer hända när strömförbrukning & TDP inte är ett problem Typ i 5-Gen i5-5670K (eller vad den nu kommer heta). Wroooooooooooom!

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace89:

Läs nedan

Tester visar på att grafikdelen i Core M presterar ca 50% bättre än 4:e gen Core i3 Haswell-Y.

Jag ser många exempel där det saknas kunskap i denna tråd. Med det säger jag inte att man inte har rätt till åsikter
Det första man skall lägga märke till är att Sweclockers har jämfört Broadwell-Y (4,5W TDP) mot Haswell-U (15W TDP). Trots detta presterar Broadwell med 3 gånger lägre TDP-värde 3% bättre vid samma klockfrekvens. Det är fanemej om något ett steg i rätt riktning. Fatta då vad som kommer hända när strömförbrukning & TDP inte är ett problem Typ i 5-Gen i5-5670K (eller vad den nu kommer heta). Wroooooooooooom!

Det är sorgligt att se att Intel hellre lägger pengar på att sätta krokben för AMD än att investera i R&D för bättre desktopprocessorer. Det är inte mycket skillnad alls på en 4-kärnig 2600K och en 4-kärnig Haswell refresh i samma klock. Antalet kärnor i desktopserien har legat konstant på 4 st i över fem år! Var är prestandadubbleringen som skall komma vartannat år? Strömförbrukning leder Ivy Bridge hittills på så detta är ingen större nyhet för mig.

Om Intel sett till att följa Moores lag som de sagt borde processorerna kunna göra 4 gånger mer än en Sandy till våren. Men eftersom Skylakes desktopprocessorer annonserats som 4-kärniga borde dess totalprestanda ligga på 4 gånger singeltrådat mot Sandy. Hade visserligen hellre sett detta då majoriteten av alla programmerare hellre programmerar singeltrådat. Men, eftersom inget av dessa prestandaförbättringar syns till ser jag inget som motiverar uppgradering från Sandy till Broadwell. Är Skylaken också bara knappt 3% bättre än sin föregångare Broadwell är detta en rejäl flopp och jag börjar tappa förtroendet för Intels utveckling. Skall processorerna öka sin kapacitet med knappt 3% mellan varje generation kommer det dröja 25 år innan vi ser en prestandadubblering. Uselt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Dels finns ju nu 6 och 8-kärnors Haswell-E

Och de hade man väl lika gärna kunnat släppa för 2 år sedan till halva priset.

Snart år 2015, hade förväntat mig att 16 och 32 kärnor nästan hade varit standard i en desktop vid det här laget.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Och de hade man väl lika gärna kunnat släppa för 2 år sedan till halva priset.

Snart år 2015, hade förväntat mig att 16 och 32 kärnor nästan hade varit standard i en desktop vid det här laget.

Köp en 15 (30 threads med HT) kärnig Intel CPU idag annars om du har råd.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon56869:

Och de hade man väl lika gärna kunnat släppa för 2 år sedan till halva priset.

Snart år 2015, hade förväntat mig att 16 och 32 kärnor nästan hade varit standard i en desktop vid det här laget.

Anledningen till att majoritet av alla desktop-system (betänk att de som använder sin PC för spel är en minoritet) har 2 kärnor + HT är därför att det täcker väldigt nära 100% av fallen. Redan 4 kärnors system är nischprodukter, 6 och 8 kärnor är extrema nischprodukter. Redan för 5 år sedan fanns relativt billiga MIPS-baserade system med 16 kärnor, de hade däremot varit totalt värdelösa på desktop.

Även Android-marknaden har fattat hur totalt meningslöst det är med 4 och 8-kärnors CPUer, trenden nu är att gå till 2-kärniga systemkretsar men där varje kärna är kraftigare. Varför? Därför att applikationer som är interaktiva har väldigt svårt att utnyttja många CPU-kärnor. Det är betydligt lättare att göra en CPU med X crappiga kärnor än en variant med färre men starkare kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer