Första vattenkylningsprojektet, custom loop.

Permalänk
Medlem

Första vattenkylningsprojektet, custom loop.

Första gången jag ger mig på vattenkylning(och ett såhär dyrt datorbygge) som sagt.
Kollade först på Kraken X61 m fl, men det verkar mkt roligare att bygga allt själv.

Systemet som ska byggas ihop och vattenkylas(En del spelande men mest bild/videoredigering, spelar nog mer med bättre system):
(Försöker hålla kostnader nere samtidigt som jag får bra saker, svår balansgång...får oavsett köpa på mig sakerna för ca 2000kr/mån)

Chassi: Phanteks Enthoo Pro - Har jag.
PSU: Corsair CX500 V2 från 2011 - Har jag. Uppgraderar senare till något bättre, fått många bra förslag.
SSD: Crucial MX100 256GB - Har jag.
MB: Asus P8Z68-V. Har jag
CPU: i5-2500K. Har jag.
RAM: Corsair XMS3 4x2GB - Har jag.
GPU: EVGA GTX 750 Ti 2Gb FTW. Har jag.
Tangentbord och mus: CM storm Devastator bundle - Har jag.
Skärm: 23"-24" , vet ej vilken. Max 2300kr

Kylning, dessa delar kikar jag på, har säkert missat något/valt fel någonstans:

1st Alphacool NexXxos XT45 360 Full copper - Har jag
3st Alphacool NB-eLoop 1200rpm Bionic lufter - Har jag
1st VPP655 med D5 HF top(Black Acetal) samt en extra O-ring vid eventuellt läckage(läste i en recension att detta hände, iofs på plexi varianten) - Har jag
1st Phobya Balancer 150 Black - Har jag
1st ATX bridge plugg för fyllning/luftning/läckage kontroll. Har jag
1st EK Supremacy Evo White - Beställd
1st Feber Base - Har jag
1st Mayhem Biocide - Har jag
1st Hose cutter, XSPC - Har jag
8st Hose Clamp, Primochill 16mm - Har jag.
1st 500ml filling bottle - Har jag
3m Primochill LRT Crystal clear 16/10 - Beställd
2m Clearflex60 - Har jag. Ska användas för att skölja rad mm.
6st Monsoon 16/10 raka - Har jag
2st ModMyToys 16/10 raka - Har jag
2st XSPC 16/10 raka - Har jag
3st Alphacool 90graders 16/10 fittings - Har jag
4st Alphacool 45grader adapter G1/4 - Har jag
4st Alphacool 45grader 16/10 fittings - Har jag
1st 10mm barb fitting med plugg för avtappning - Har jag
2st Alphacool G1/4 10mm barb fitting för sköljning av res mm. - Har jag.
1st G1/4 3st inre gänga t-terminal alphacool - Har jag
2st 25mm raka adapters - Har jag
20st extra o-ringar till kompressions kopplingarna(10 av varje tjocklek) - Har jag.
1st Arctic Silver 5 - har jag
100ml Extremt ren Isopropanol - Har jag. Används för att tvätta bort thermal paste etc.

Har en hel del gummi-spacers, skruv, mutter, gängade spacers etc etc sen jag byggde stereoprylar, så kommer troligen använda detta för att montera egen vibrations dämpning för pumpen, har även beställt:
Phobya Noisekiller 1st.

Chassifläktar:
Enermax T.B.Silence PWM 140mm (UCTB14P) - 1st Har jag, ska sitta bak i chassit.
Phobya Nano-G14 PWM black, för att ersätta den 200mm fram i chassit. 2st - Beställda.

Alla tips och råd ang hela bygget och kylningen är varmt (hehe) välkomna!

Ändrade planer, samt att en del saker kommit.
Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

750w nätagg räcker långt (med singel GPU konfiguration).
Ska du köra med ett Z97 moderkort kan du lika gärna ta en i5 4690K CPU för kunna klocka.

Vattenkylningen.
45 grader och 90 graders kopplingar skulle jag rekommendera, underlättar mycket när man drar slangarna.
Kom ihåg att skölja ur radiatorn med destilleratvatten innan du kopplar in den, ligger oftast små partiklar i dom när dom är ny.
Ser inga fläktar, antar att du har dom redan?
2st radiatorer för enbart kyla CPUn låter lite overkill, speciellt om du försöker hålla nere kostnaden.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

750w nätagg räcker långt (med singel GPU konfiguration).
Ska du köra med ett Z97 moderkort kan du lika gärna ta en i5 4690K CPU för kunna klocka.

Vattenkylningen.
45 grader och 90 graders kopplingar skulle jag rekommendera, underlättar mycket när man drar slangarna.
Kom ihåg att skölja ur radiatorn med destilleratvatten innan du kopplar in den, ligger oftast små partiklar i dom när dom är ny.
Ser inga fläktar, antar att du har dom redan?
2st radiatorer för enbart kyla CPUn låter lite overkill, speciellt om du försöker hålla nere kostnaden.

Tack för tipsen!
4690T (utan kylare) är inte lika bra?
Tanken är att ev. kyla grafiken med senare, därav 2st radiatorer.
Efter att sett recension på youtube(jaystwocents), så fick jag upp ögonen för fläktarna (Yate Loon).
Kopplingarna får väl bli något man bestämmer när man har layouten hyffsat klar för sig antar jag.
Chassit ligger fortfarande i obruten kartong då jag samlar delar än så länge.
I slutet av månade tänkte jag köpa delar för ca 2000kr, Vilka vet jag inte ännu, forskar dagligen på nätet om delar och priserna för dem.

Budgeten var från början 13K för bygget med skärm, men då tänkte jag köpa en Kraken X61 el liknande, det springer lätt iväg lol.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Frida 🥐

K-processor är ju givet om du ska klocka lite med vattenkylningen.
En 240 radiator räcker lagom om du bara ska ha till processorn, men en till radiator kan ju vara framtidssäkert om du ska på med vatten på grafikkortet också(dock kanske 360 är lite väl mycket). Det kommer ju upp en del grafikkort på marknaden som har vattenblock om du vill spara in på pengarna också.
Som ovan 45 och 90 graders nipplar är bra att ha. Själv rekommenderar jag 16/10 istället för 19/13. Primochill advanced LRT är en lite bättre slang som inte missfärgar sig lika lätt som masterkleer (min masterkleer-slang blev alldeles gul).
Fläktarna för 29:- verkar lite riskabelt imo, en 240 radiator med 2 st lite bättre fläktar hade jag rekommenderat istället.
Lycka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

K-processor är ju givet om du ska klocka lite med vattenkylningen.
En 240 radiator räcker lagom om du bara ska ha till processorn, men en till radiator kan ju vara framtidssäkert om du ska på med vatten på grafikkortet också(dock kanske 360 är lite väl mycket). Det kommer ju upp en del grafikkort på marknaden som har vattenblock om du vill spara in på pengarna också.
Som ovan 45 och 90 graders nipplar är bra att ha. Själv rekommenderar jag 16/10 istället för 19/13. Primochill advanced LRT är en lite bättre slang som inte missfärgar sig lika lätt som masterkleer (min masterkleer-slang blev alldeles gul).
Fläktarna för 29:- verkar lite riskabelt imo, en 240 radiator med 2 st lite bättre fläktar hade jag rekommenderat istället.
Lycka till

Tackar!
Alla tips och förslag lagras i hjärnkontoret och tas tacksamt emot.
Tips på bra 120mm fläktar någon?

Detta bygge blir knappast klart innan våren, så planering finns det gott om tid för

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Tack för tipsen!
4690T (utan kylare) är inte lika bra?
Tanken är att ev. kyla grafiken med senare, därav 2st radiatorer.
Efter att sett recension på youtube(jaystwocents), så fick jag upp ögonen för fläktarna (Yate Loon).
Kopplingarna får väl bli något man bestämmer när man har layouten hyffsat klar för sig antar jag.
Chassit ligger fortfarande i obruten kartong då jag samlar delar än så länge.
I slutet av månade tänkte jag köpa delar för ca 2000kr, Vilka vet jag inte ännu, forskar dagligen på nätet om delar och priserna för dem.

Budgeten var från början 13K för bygget med skärm, men då tänkte jag köpa en Kraken X61 el liknande, det springer lätt iväg lol.

En K-processor har upplåst multi (om man har Z-chipset) vilket gör överklockning möjlig.
K – Unlocked (adjustable CPU multiplier up to 63 bins)
S – Performance-optimized lifestyle (low power with 65 W TDP)
T – Power-optimized lifestyle (ultra low power with 35–45 W TDP)
P – No on-die video chipset
X – Extreme performance (adjustable CPU ratio with no ratio limit)

När du väljer fläktar för radiatorer tänk på att statiskt tryck är viktigare än luftmängd (CFM), jag valde Akasa Viper 140mm till min 280mm radiator (låter förjävla högt på 12v!).
Vattenkylning på ett grafikkort för 1500kr känns lite sådär tycker jag när ett GPU block ligger på ca 1000kr...

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

En K-processor har upplåst multi (om man har Z-chipset) vilket gör överklockning möjlig.
K – Unlocked (adjustable CPU multiplier up to 63 bins)
S – Performance-optimized lifestyle (low power with 65 W TDP)
T – Power-optimized lifestyle (ultra low power with 35–45 W TDP)
P – No on-die video chipset
X – Extreme performance (adjustable CPU ratio with no ratio limit)

När du väljer fläktar för radiatorer tänk på att statiskt tryck är viktigare än luftmängd (CFM), jag valde Akasa Viper 140mm till min 280mm radiator (låter förjävla högt på 12v!).
Vattenkylning på ett grafikkort för 1500kr känns lite sådär tycker jag när ett GPU block ligger på ca 1000kr...

Tack för infon, hade inte en susning om beteckningarna...
Japp, statiskt tryck har jag förstått att man vill ha. Har nog kollat dryga 10 timmar youtube om vattenkylning, datorkomponenter mm, men att få folks erfarenheter här är ovärderligt

Hade inte koll på GPU blocken faktiskt, då det var mer en framtida tanke. Men som du säger 1000kr uppgradering på 1500kr produkt känns lite fel...

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Jubileumsmästare

Vattenblock till 750ti kostar 519kr.

http://www.coolingstuff.se/p/1127/ek-fc750-gtx---acetal

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Det var ju billigare

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Tackar!
Alla tips och förslag lagras i hjärnkontoret och tas tacksamt emot.
Tips på bra 120mm fläktar någon?

Detta bygge blir knappast klart innan våren, så planering finns det gott om tid för

Rekommenderas : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057 mycket bra fläktar!

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 750 Ti köpt, tackar Svaniis

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva: krya på dig Svaniis

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Hur är denna pump?
Phobya DC12-260 12Volt

Lite billigare än D5, men ser bra ut på "pappret".

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Hur är denna pump?
Phobya DC12-260 12Volt

Lite billigare än D5, men ser bra ut på "pappret".

Inte tyst någonstans, ingen höjdare med andra ord!

F.ö. tycker jag det känns som lite slöseri med pengar på vattenkylning med den planerade riggen du har, bättre att lägga de ~3000:- på bättre grafikkort eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

jag kanske har missat något väsentligt, men jag brukar sätta i en kran i mina vattenkylningar för att lätt kunna tappa ut vattnet. Det är väl inte jättesnyggt men det underlättar. Kanske kan vara en bra nybörjarpryl?

Svart kran

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Inte tyst någonstans, ingen höjdare med andra ord!

F.ö. tycker jag det känns som lite slöseri med pengar på vattenkylning med den planerade riggen du har, bättre att lägga de ~3000:- på bättre grafikkort eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Oki, då får jag kika vidare. De flesta bygg-videos jag sett använder D5 Vario.
Kan hända det är slöseri, men det är något jag vill göra om inte annat går det att uppgradera saker framöver

Skrivet av Otur:

jag kanske har missat något väsentligt, men jag brukar sätta i en kran i mina vattenkylningar för att lätt kunna tappa ut vattnet. Det är väl inte jättesnyggt men det underlättar. Kanske kan vara en bra nybörjarpryl?

Svart kran

Jodå, funderar allt på avtappning. Har dock inte kommit så långt att jag aktivt sökt produkter.
Tack för tipset

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Läst och kollat runt lite till, ni får ha tålamod...learning as I go

Intressanta fläktar:
Noctua NF-S12A FLX ca 200kr/st
Phobya NB-eLoop 1000rpm - Bionic Lüfter Black Edition ca 150kr/st el 426kr för 3st
Noctua NF-S12A ULN ca 200kr/st (tystare än de övriga, endast 800rpm)

Radiatorer:
Alphacool NexXxoS ST30 Full copper 120mm ca 319kr/st
Aplhacool NexXxoS ST30 Full copper 240mm ca 450kr/st
Phobya G-Changer 120 V.2 - Full Copper ca 399kr/st
Phobya G-Changer 240 V.2 - Full Copper ca 599kr/st

Phobya har fler anslutningsmöjligheter samt är tjockare, Alphacool är billigare.
Tänkte en av varje (1st 120mm & 1st 240mm)

Pumpar:
Alphacool VPP655 med Plexi Top G1/4 anslutningar ca 818kr
Alphacool TPP644 - OT12 yttre 1/2" gänga, då behöver jag 2st adaptrar till inre G1/4 kostnad ca 650kr + 40kr(adaptrar)

Reservoarer:
Alphacool Repack - Single Laing D5 - Dual 5,25 ca 599kr
Alphacool Repack - Single Laing D5 - Dual 5,25 + VPP655 kit ca 1150kr
Alphacool HF 38 Cape Cyclone 150 V.2 250ml ca 299kr

Detta är vad jag hunnit kika på nu på morgonen på ca en timme, ska iväg på möte så får kika vidare senare.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Oki, då får jag kika vidare. De flesta bygg-videos jag sett använder D5 Vario.
Kan hända det är slöseri, men det är något jag vill göra om inte annat går det att uppgradera saker framöver

Jodå, funderar allt på avtappning. Har dock inte kommit så långt att jag aktivt sökt produkter.
Tack för tipset

Det skulle kännas smartare att lägga dessa pengar på att köpa bättre hårdvara och sen ge sig in på vattenkylningen, du kommer ha bra mycket roligare med datorn om den presterar bra!
Cpu block, rads, fittings och pump kan man oftast använda länge och med flera olika byggen men fullcover grafikkorts block däremot är aldrig återanvändbara när man byter grafikkort (om man nu inte byter till ett kort med exakt likadant PCB)

Tycker du kan köra en enkel CPU loop å börja med och köpa ett bättre grafikkort, 750TI är inget monster och behöver verkligen inte vattenkylas för att prestera bra.

En välplacerad tappkran är guld värd när man ska tömma, bara att skaffa sig en T-koppling och sätta så kranen är lägsta delen av loopen så går det sjukt mycket fortare att tömma

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det skulle kännas smartare att lägga dessa pengar på att köpa bättre hårdvara och sen ge sig in på vattenkylningen, du kommer ha bra mycket roligare med datorn om den presterar bra!
Cpu block, rads, fittings och pump kan man oftast använda länge och med flera olika byggen men fullcover grafikkorts block däremot är aldrig återanvändbara när man byter grafikkort (om man nu inte byter till ett kort med exakt likadant PCB)

Tycker du kan köra en enkel CPU loop å börja med och köpa ett bättre grafikkort, 750TI är inget monster och behöver verkligen inte vattenkylas för att prestera bra.

En välplacerad tappkran är guld värd när man ska tömma, bara att skaffa sig en T-koppling och sätta så kranen är lägsta delen av loopen så går det sjukt mycket fortare att tömma

Är ingen extrem gamer, spelar relativt lite faktiskt.
Kanske blir det ändring på det när jag får bättre dator?
Vad gäller grafiken så är kortet köpt, faktiskt exakt samma som jag hade tänkt köpa nytt senare iaf (köpte begagnat via detta forum).
Vad gäller att kyla det så kostar blocket till det 519kr, vilket är överkomligt jämfört med block jag sett på youtube(förvisso då till vassare kort).
GPU block

Som jag tänkt loopen nu, första revision, kommer nog minst 10 till innan jag börjar bygga om jag känner mig själv:
Res -> pump -> GPU -> 120mm Rad -> CPU -> 240mm Rad -> Res

Är denna reservoar ngt att ha?
Alphacool Cape Corp Coolplex Pro 15 LT

En single-bay res med D5 pump vore väl mindre platskrävande och smidigare...frågan är hur bra, lätthanterliga och tysta de är?
Tapp-kran skall istalleras, helt klart.

Funderar även på fyll port, sätta slang med fyllport till reservoar för att underlätta påfyllning av systemet...är det en vettig idé?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Du har ju färdiga pump/res paket som detta

http://coolingstuff.se/p/1134/ek-d5-vario-x-res-140--incl--pu...

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Är ingen extrem gamer, spelar relativt lite faktiskt.
Kanske blir det ändring på det när jag får bättre dator?
Vad gäller grafiken så är kortet köpt, faktiskt exakt samma som jag hade tänkt köpa nytt senare iaf (köpte begagnat via detta forum).
Vad gäller att kyla det så kostar blocket till det 519kr, vilket är överkomligt jämfört med block jag sett på youtube(förvisso då till vassare kort).
GPU block

Som jag tänkt loopen nu, första revision, kommer nog minst 10 till innan jag börjar bygga om jag känner mig själv:
Res -> pump -> GPU -> 120mm Rad -> CPU -> 240mm Rad -> Res

Är denna reservoar ngt att ha?
Alphacool Cape Corp Coolplex Pro 15 LT

En single-bay res med D5 pump vore väl mindre platskrävande och smidigare...frågan är hur bra, lätthanterliga och tysta de är?
Tapp-kran skall istalleras, helt klart.

Funderar även på fyll port, sätta slang med fyllport till reservoar för att underlätta påfyllning av systemet...är det en vettig idé?

kan inte rekommendera en bayres, varken med eller utan pump integrerat. De är jobbiga att fylla och lufta samt att de är svåra att få tysta.
Skulle köpa en 250ml tuberes, snyggast och tystast.

Tänk på att det spelar absolut ingen roll vilken ordning du väljer komponenterna, det ända du måste tänka på är att du måste gå direkt från res till pump.
Kör på det som ger kortast loop, det är typ det du ska tänka på när du bygger din loop!

En fillport känner jag personligen är helt onödigt, kör man med en tuberes och har inlet i toppen så är det bara att man kopplar en extra 90/45 graders adapter till en av de extra portarna som man kan koppla på en fitting+slang till när det är dags att fylla, så skruvar man bara i en plugg i adaptern när man är klar så slipper man en extra slang som sitter permanent och inte gör något vettigt

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootas:

Jo, jag har kikat/kikar på sådana med.
Har lite svårt att hitta info om den du tipsar om, t ex hur mkt den rymmer?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

kan inte rekommendera en bayres, varken med eller utan pump integrerat. De är jobbiga att fylla och lufta samt att de är svåra att få tysta.
Skulle köpa en 250ml tuberes, snyggast och tystast.

Tänk på att det spelar absolut ingen roll vilken ordning du väljer komponenterna, det ända du måste tänka på är att du måste gå direkt från res till pump.
Kör på det som ger kortast loop, det är typ det du ska tänka på när du bygger din loop!

En fillport känner jag personligen är helt onödigt, kör man med en tuberes och har inlet i toppen så är det bara att man kopplar en extra 90/45 graders adapter till en av de extra portarna som man kan koppla på en fitting+slang till när det är dags att fylla, så skruvar man bara i en plugg i adaptern när man är klar så slipper man en extra slang som sitter permanent och inte gör något vettigt

Lutar åt en tuberes
Den loop jag beskrev ger (tror jag nu iaf utan att ha sakerna framför mig) kortast slangar.
Jo det där med pump och res har jag förstått, pumpen dör på nolltid om den går tom, samt att vatten rinner nedåt lol
Tack för värdefulla tips

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Jo, jag har kikat/kikar på sådana med.
Har lite svårt att hitta info om den du tipsar om, t ex hur mkt den rymmer?

Några deciliter möjligtvis.

Även om du har mer vätska i loopen, så tar det bara längre tid att värma vätskan. Se bara till så att allt passar i chassit

Citat:

Technical data:
- Reservoir diameter 60 mm
- Overal height: 193 mm

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Några deciliter möjligtvis.

Även om du har mer vätska i loopen, så tar det bara längre tid att värma vätskan. Se bara till så att allt passar i chassit

Japp, det är rymligt enthoo pro, men gränser finns naturligtvis
vill gärna ha runt 250ml eller mer, lättare att fylla och blöda systemet då känns det som(mindre risk att pumpen går torr om man inte är snabb nog på knappen t ex).

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Japp, det är rymligt enthoo pro, men gränser finns naturligtvis
vill gärna ha runt 250ml eller mer, lättare att fylla och blöda systemet då känns det som(mindre risk att pumpen går torr om man inte är snabb nog på knappen t ex).

Då är det ju 250 du ska kolla på
Inte 140.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Angående pump kan jag varmt rekommendera Swift MCP35X. Pwm styrd, sjuk skönt att låta moderkortet styra Pumpen. I mina ögon ljudlös, förutom när den går på högre varv, vilket den aldrig gör om man själv inte ställer den högt. Har en själv och är sjukt nöjd! http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp35x-2890p.html

Har även resen som man skruvar fast på orginaltopen http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-reservoar-for-2807p.htm...

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Angående pump kan jag varmt rekommendera Swift MCP35X. Pwm styrd, sjuk skönt att låta moderkortet styra Pumpen. I mina ögon ljudlös, förutom när den går på högre varv, vilket den aldrig gör om man själv inte ställer den högt. Har en själv och är sjukt nöjd! http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp35x-2890p.html

Har även resen som man skruvar fast på orginaltopen http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-reservoar-for-2807p.htm...

sjukt onödigt att köpa en DDC i den prisklassen, kan lika gärna köpa en D5 med PWM då (som även är billigare av någon anledning) http://coolingstuff.se/p/1110/ek-d5-pwm-motor

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Återigen så vill jag propagera för silikonslang, ja den kräver lite större böj-radie än PVC, då den är mjukare, men den är beständigare kemiskt mot både alg-medel och mot glykol (bromsar korrosion) som PVC inte är långsiktigt kompatibelt med.

www.do88.se
Är en helt ok leverantör, finns säkert fler som har slang till vettiga priser och stort utbud, leta efter vakuumslang bland produkterna...

Dold text
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Då är det ju 250 du ska kolla på
Inte 140.

Nu hängde jag inte med alls lol

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.