Min gamla Logitech G400 börjar balla ur - lösning, eller ny liknande mus?

Permalänk

Min gamla Logitech G400 börjar balla ur - lösning, eller ny liknande mus?

Hej på er! Precis nyligen började min mus balla ur när jag spelade BF4 - när jag siktar med höger musknapp så känner den knappt av det och hoppar fram och tillbaka mellan "vanligt sikte" och siktet då jag håller inne knappen - ibland stannar den kvar. Trodde först att det var spelets fel, men det håller i sig även utanför och även efter en omstart, så det verkar som att musen till slut gett upp. Försökte rensa lite i kanterna men antar att det är omöjligt att ta sig in under knappen utan att ha sönder den...

Så mina frågor är
1) Kan detta fixas på något sätt? Någon som har erfarenhet av liknande problem?
2) Om ej 1: finns det någon billig liknande mus som lämpar sig för spelande? Denna var ju både billig och bra på sin tid, men hittar ingen efterföljare i samma billiga och bra anda.
Logitech G100 och liknande verkar kosta 400+ vilket verkar onödigt mycket för en mus utan särskilda funktioner. Behöver väl egentligen bara mushjul, justerbar känslighet (mjukvara går bra), och gärna 1-2 extra knappar på vänstersidan som på min G400...

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

Är ett vanligt problem med G400 tyvärr.

Du kan ju prova det här fixet.
https://www.youtube.com/watch?v=dWJk4EWfyOA

Har inte provat det själv, så har ingen aning om hur väl det funkar. Själv bytte jag till G400s, är dock rätt mycket dyrare, men känns å andra sidan mer kvalitativ imo.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Är ett vanligt problem med G400 tyvärr.

Du kan ju prova det här fixet.
https://www.youtube.com/watch?v=dWJk4EWfyOA

Har inte provat det själv, så har ingen aning om hur väl det funkar. Själv bytte jag till G400s, är dock rätt mycket dyrare, men känns å andra sidan mer kvalitativ imo.

Oj, snabbt svar mitt i natten! Oväntat men tacksamt.
Det där var väldigt intressant! Antog att det var efter några ovänliga bankningar som den ballade ur (alternativt skräp under ytan) men detta verkar ju mer logiskt. Imponerande att den ändå klarat sig någorlunda väl i mer än 2 år trots omilt spelande.
Ska fundera på G400s, men som du säger är den lite dyrare... Kanske är mer värt med min studentbudget att försöka mig på detta hacket.

Annars tar jag gärna emot fler förslag på bra gamingmöss i den lägre prisklassen

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Skrivet av ToxicMonkey:

Oj, snabbt svar mitt i natten! Oväntat men tacksamt.
Det där var väldigt intressant! Antog att det var efter några ovänliga bankningar som den ballade ur (alternativt skräp under ytan) men detta verkar ju mer logiskt. Imponerande att den ändå klarat sig någorlunda väl i mer än 2 år trots omilt spelande.
Ska fundera på G400s, men som du säger är den lite dyrare... Kanske är mer värt med min studentbudget att försöka mig på detta hacket.

Annars tar jag gärna emot fler förslag på bra gamingmöss i den lägre prisklassen

Well, när man ligger vaken med feber händer det lätt att man hänger på SweC mitt i natten

Jag köpte min G400s då jag varit så nöjd med min G400, förutom då den slutat funka då (vilket hände med 2st G400 efter typ 1.5-2 år för varje) och jag ändå hade pengar för den, men det återstår att se om den faktiskt var värt en mer än två gånger så stor prislapp, beroende på hur länge den håller

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är normala OMRON D2FC-F-7N i den så det är bara att byta om brytarna är slitna, kostar några kronor på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/2Pcs-OMRON-D2FC-F-7N-10M-Micro-Switch...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur gammal är din mus? Det kan vara värt att ringa Logitechs support, de brukar vara väldigt generösa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är normala OMRON D2FC-F-7N i den så det är bara att byta om brytarna är slitna, kostar några kronor på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/2Pcs-OMRON-D2FC-F-7N-10M-Micro-Switch...

vet du om det finns microswitchar som är mer hållbara än dessa omron switchar? man har ju haft några olika möss i sina dar, men alla tenderar ju att börja dubbelklicka efter några år....

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjuppi:

vet du om det finns microswitchar som är mer hållbara än dessa omron switchar? man har ju haft några olika möss i sina dar, men alla tenderar ju att börja dubbelklicka efter några år....

Tror det blir svårt att hitta nått som är bättre och passar på samma plats, det är bara att byta dem när de är utslitna och så svårt är det inte att plocka isär och rengöra, smörja och byta brytare och glidytor, det är ju normal 1års service

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tror det blir svårt att hitta nått som är bättre och passar på samma plats, det är bara att byta dem när de är utslitna och så svårt är det inte att plocka isär och rengöra, smörja och byta brytare och glidytor, det är ju normal 1års service

haha, ja jo kanske de .... får väl köpa mig en lödkolv billigt o börja meka då!

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjuppi:

haha, ja jo kanske de .... får väl köpa mig en lödkolv billigt o börja meka då!

Det är din lyckodag http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni... ett sånt kit funkar för att lära sig löda med och löda strömbrytare och kablar bör inte vara nått problem det heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är din lyckodag http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/lodni... ett sånt kit funkar för att lära sig löda med och löda strömbrytare och kablar bör inte vara nått problem det heller.

jo, jag såg den också när jag börja söka runt faktiskt ^^ men frakten går på lika mycket som kolven kostar, så jag kan lika gärna gå o köpa en kolv borta på Jula o få den direkt istället ^^

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Well, när man ligger vaken med feber händer det lätt att man hänger på SweC mitt i natten

Jag köpte min G400s då jag varit så nöjd med min G400, förutom då den slutat funka då (vilket hände med 2st G400 efter typ 1.5-2 år för varje) och jag ändå hade pengar för den, men det återstår att se om den faktiskt var värt en mer än två gånger så stor prislapp, beroende på hur länge den håller

Ja de gör ju väldigt sköna möss, förutom då tydligen denna fatala brist...
Vet du om den är åtgärdad/förbättrad i de nyare modellerna?

Skrivet av mrqaffe:

Det är normala OMRON D2FC-F-7N i den så det är bara att byta om brytarna är slitna, kostar några kronor på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/2Pcs-OMRON-D2FC-F-7N-10M-Micro-Switch...

Oj, det hade jag aldrig klurat ut på egen hand. Tar upp till en månad att få dem levererade dock så känns inte riktigt värt det... kanske om jag lyckas med någon kort lösning tills dess i och för sig. Tack för tipset! Jag har lärt mig väldigt mycket om möss på kort tid i denna tråd nu

Skrivet av simon1573:

Hur gammal är din mus? Det kan vara värt att ringa Logitechs support, de brukar vara väldigt generösa!

Den är närmare 3 år gammal nu så tror inte att de är jätteangelägna att stå till tjänst med den Men tack för tipset ändå ^^

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz