Zalman ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem

Kör just nu med flera år gammal "NPS 9900 Max" med rejält nerdraget varvtal på fläkten typ ~750rpm (ljudlöst) och temperaturen stannar 4-10 grader över rummet beroende på belastning och kyler dessutom området kring processor sockeln på samma gång. Det går inte att hitta bättre luftkylare och behöver inte någon heller.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Tråkigt att höra!

Har köpt många produkter från Zalman förr, som då var en klar favorit och alltid ett steg före alla andra. Det mesta ligger fortfarande kvar i "random-shit"-lådorna under sängen. Men som sagt så har dom inte varit särskilt intressanta på senaste då dom verkar ha tappat sitt fokus.

Jag hoppas verkligen dom kammar till sig och återtar tronen på kylnings-marknaden igen! Det behövs något nytt där nu.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Körde bara Zalman när jag började bygga datorer för massa år sedan. Nu har jag helt gått över till Noctua. Inte förvånad dock då Zalman inte verkade hänga med och utveckla sig lika mycket som dagens kyltillverkare.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

CNPS9500 led eller om det var 9700 var min första eftermarknadskylare. Kommer ihåg att jag var väldigt nervös när jag skulle byta, hade bara bytt hårddisk och minne tidigare och här skulle jag ta loss hela moderkortet... Gick dock bra och min P4 blev både tystare och svalare. Sen kom TRUE120 och dominerade allt och alla...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd

Jag brukade köpa zalmans produkter i början när jag intresserade mig för datorer. Då var man 15-16 år och då var ju ljus och utseende viktigt på komponenterna, därmed Zalman. Mne nu när man vill ha kvalite och lite stiligare och bättre komponenter så väljer jag ju absolut inte Zalman. Jag tycker faktiskt att deras produkter är rätt dåliga. Kommer ihåg att jag köpe kylaren CNPS9500 i mitt första datorbygge. Den var riktigt cool då, men nui efterhand inser man hur dålig den var. Både på ljudfronten och att man inte kunde byta fläkten på den om den skulle gå sönder eller låta för mycket.

Permalänk

Hade både 7700 och 9700
Otroligt bra kylare för sin tid, men det är också så att den tiden är över.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Har köpt många zalman-produkter under åren men inget de senaste åren.. övervägde även deras 5.1 lurar ett tag

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Eller så har jag en annan åsikt/upplevelse? Jag vet att det är många som romantiserar med diverse olika tillverkare.
Det betyder inte de automatiskt är bra för alla.

Jag romantiserar inget och har endast ägt en Zalmankylare i mitt liv, en Zalman CNPS7500-Cu och den gjorde inget väsen av sig alls

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Har mitt chassi från Zalman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag romantiserar inget och har endast ägt en Zalmankylare i mitt liv, en Zalman CNPS7500-Cu och den gjorde inget väsen av sig alls

http://images.wikio.com/images/s/7d/zalman-cnps-7000b-cu.jpg

Du har ägt en enda kylare från dem och hävdar att jag har valt "fel" kylare? Jag hade inte skrivit som gjorde om jag inte hade testat flera olika. Det var antingen eller med deras kylare tycker jag. Antingen var de tysta men kylde dåligt, eller tvärtom. Den kompromissen tröttnade jag på.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Haft deras gamla koppar kylare innan värmelednings rör blev poppis. Dom var rätt bra och tysta. Sen kom andra ikapp och dom slutade utvecklas alls.

Hoppas dom skärper till sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Jag brukade köpa zalmans produkter i början när jag intresserade mig för datorer. Då var man 15-16 år och då var ju ljus och utseende viktigt på komponenterna, därmed Zalman. Mne nu när man vill ha kvalite och lite stiligare och bättre komponenter så väljer jag ju absolut inte Zalman. Jag tycker faktiskt att deras produkter är rätt dåliga. Kommer ihåg att jag köpe kylaren CNPS9500 i mitt första datorbygge. Den var riktigt cool då, men nui efterhand inser man hur dålig den var. Både på ljudfronten och att man inte kunde byta fläkten på den om den skulle gå sönder eller låta för mycket.

fast då hade det redan börjat gå utför. Zalman var bäst fram tills de försökte bredda med leds och estetiskt tilltalande produkter och slutade satsa åå det de var bäst på nämligen att göra tysta kylare.

jag använder själv fortfarande 2 zalman reserator, deras passiva vattenkyltorn och det finns fortfarande inget bättre på marknaden vad jag vet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Du har ägt en enda kylare från dem och hävdar att jag har valt "fel" kylare? Jag hade inte skrivit som gjorde om jag inte hade testat flera olika. Det var antingen eller med deras kylare tycker jag. Antingen var de tysta men kylde dåligt, eller tvärtom. Den kompromissen tröttnade jag på.

Eftersom jag valde en tyst i mitt första val och du inte lyckades med det i något val så bör du ha valt fel kylare varje gång. Denna var både tyst och kylde super.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Eftersom jag valde en tyst i mitt första val och du inte lyckades med det i något val så bör du ha valt fel kylare varje gång. Denna var både tyst och kylde super.

Eller så har vi olika definitioner på vad som är tyst och/eller effektivt. Du verkar ha svårt att förstå den biten. Jag skrev från första början att det är vad jag har upplevt - personlig erfarenhet och preferens. Du kan inte säga att mina upplevelser är fel.

Edit: Du vet heller inte vilka modeller jag har använt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas en enda Zalmanprodukt som varit riktigt bra eller till ett väldigt bra pris.
Det har alltid varit ganska bra, helt okej, men inte det man köper som bästa budgetlösning eller bästa prestanda.

Visst, jag har själv köpt Zalman, men det har aldrig varit ett val jag har känt var helrätt eller som jag var nöjd med.
De produkter jag själv ägde var just för att det var okej, jag ville egentligen ha en bättre cpu-kylare, jag ville egentligen ha ett bättre vattenblock, egentligen ville jag ha bättre fläktar, egentligen ville jag ha en riktig fläktkontroller, men Zalmans grejer var hyggliga utan att vara jättedyra.

Jämför med Arctic Cooling, där tycker jag man alltid fått väldigt mycket kylare för pengarna, även om de aldrig varit bäst prestanda så har väldigt ofta varit superba budgetval.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Du har ägt en enda kylare från dem och hävdar att jag har valt "fel" kylare? Jag hade inte skrivit som gjorde om jag inte hade testat flera olika. Det var antingen eller med deras kylare tycker jag. Antingen var de tysta men kylde dåligt, eller tvärtom. Den kompromissen tröttnade jag på.

Skrivet av Rajat:

Eftersom jag valde en tyst i mitt första val och du inte lyckades med det i något val så bör du ha valt fel kylare varje gång. Denna var både tyst och kylde super.

Så super vart den inte. Den var ok för det priset i den tidens tand

Nja, jag kan nog påstå att du blev ägd av Aeones här

Skrivet av Aeones:

Eller så har vi olika definitioner på vad som är tyst och/eller effektivt. Du verkar ha svårt att förstå den biten. Jag skrev från första början att det är vad jag har upplevt - personlig erfarenhet och preferens. Du kan inte säga att mina upplevelser är fel.

Edit: Du vet heller inte vilka modeller jag har använt.

/

Tycker det är tråkigt att Zalman ska kursa, men som många skrivit, så stannade Zalman i sin egenutveckling tyvärr.

Känns som det sitter en stor fet kostymnisse, med en stor fet ciggar i munnen, och med fet mycket cash som inte bryr sig alls, och bara skrattar hysteriskt högt hela tiden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av adamq10:

Jag kan inte minnas en enda Zalmanprodukt som varit riktigt bra eller till ett väldigt bra pris.
Det har alltid varit ganska bra, helt okej, men inte det man köper som bästa budgetlösning eller bästa prestanda.

Visst, jag har själv köpt Zalman, men det har aldrig varit ett val jag har känt var helrätt eller som jag var nöjd med.
De produkter jag själv ägde var just för att det var okej, jag ville egentligen ha en bättre cpu-kylare, jag ville egentligen ha ett bättre vattenblock, egentligen ville jag ha bättre fläktar, egentligen ville jag ha en riktig fläktkontroller, men Zalmans grejer var hyggliga utan att vara jättedyra.

Jämför med Arctic Cooling, där tycker jag man alltid fått väldigt mycket kylare för pengarna, även om de aldrig varit bäst prestanda så har väldigt ofta varit superba budgetval.

Tror den här bilden sammanfattar socket A och 478 tiden rätt bra. En Zalman 7000 ALCU till CPU för att så många var rädda för den enorma vikten av över 750g (helt klart enormt med dagens mått! Även den extra hundralappen i inköpspris kan ha spelat in) för den rena koppar modellen, detta ackompanjeras självklart med Zalmans passiva Nordbrygge kylning istället för den ofta medföljande minikylflänsen med en ettrig 30mm fläkt i 6000rpm.

Detta var dock över 10 år sen och sen hängde Zalman tyvärr inte med i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tror den här bilden sammanfattar socket A och 478 tiden rätt bra. En Zalman 7000 ALCU till CPU för att så många var rädda för den enorma vikten av över 750g (helt klart enormt med dagens mått! Även den extra hundralappen i inköpspris kan ha spelat in) för den rena koppar modellen, detta ackompanjeras självklart med Zalmans passiva Nordbrygge kylning istället för den ofta medföljande minikylflänsen med en ettrig 30mm fläkt i 6000rpm.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSay4UkH...

Detta var dock över 10 år sen och sen hängde Zalman tyvärr inte med i utvecklingen.

Jag själv CU-modellen och kände mig inte riktigt nöjd med den. Fläkten var inte av högsta kvalitet precis och den gick inte att byta till en standardfläkt heller.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker det är tråkigt att Zalman ska kursa, men som många skrivit, så stannade Zalman i sin egenutveckling tyvärr.

Känns som det sitter en stor fet kostymnisse, med en stor fet ciggar i munnen, och med fet mycket cash som inte bryr sig alls, och bara skrattar hysteriskt högt hela tiden

Jag tycker också att det är tråkigt. Hade de förfinat tekniken de hade och lärt sig av andra aktörer på marknaden så kunde de ha tillverkat riktigt bra grejer till slut. Trist att det ska sluta på det sättet för vissa. Hade jag sluppit kompromissa med antingen kylningsförmåga eller ljudnivå, hade jag definitivt kunnat tänka mig att köpa en av deras produkter.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Naaaaw. Tänker tillbaka på när man installerade den första Reserator... Efter den hade gjort sitt så blev det en RESERATOR XT, den var riktigt bra. De var tider de.

http://www.eprom.com/home/Zalman/reserator1_s_p.jpg

http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/r_xt_r1_01...

Lol jag kör forfarande med en zalman RESERATOR XT efter typ 6-7år, och kan ju inte hålla med "den var riktigt bra" vist väldigt bra byggkvalitet, men annat än det ganska värdelös.

Största problemet är hur dom har programmerat den, t.ex om vattnet blir kallare än typ 16C så stängs både pumpen och fläkten av och sen börjar den bara blinka och pipa högt, tills man restetta den, vist om den gjorde det vid 0C och risk för vattnet skulle frysa så kan jag förstå, sen samma sak händer om vattnet rör sig för sakta, vilket den typ jämt gör för pumpen är klen och när man kör den i auto läge så kör den extra klent, vilket gör att varje gång när man startar datorn sätta den i manuellt läge eftersom den inte heller sparar vilket läge man körde sist, Sen dessutom eftersom det inte är ett slutet system så dunstar vattnen ganska snabbt, så är zalmans RESERATOR XT är pain, jag skulle gjort mig av med den för länge sen om inte mitt system var byggt runt den.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt, dom låg i framkant i början av 2000 talet, helt passivt chassi TN500 för P4, helt otänkbart då men hade man tio lakan så kunde man köra sin P4 utan en enda fläkt. Helt passiva grafikkortskylare, den guldanodizerade, förvisso rekommenderades fläkt, men många körde utan. HD kylare, dämpare osv och många produkter med starkt fokus på tysta grejer. Nu kan vem som helst få till en tyst dator, men 2005 var det en utmaning.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Här kommer en rätt rejält tvist på Zalmans konkurs.

Folk från huvudbolaget Moneual som äger Zalman är misstänkta för bedrägeri. då de tagit lån på ungefär 3 miljarder dollar under falska premisser. En artikel säger att många anställda kände till bedrägerierna.

http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/Article.aspx...
http://www.futurelooks.com/zalman-bankruptcy-due-3-billion-mo...

Edit: Klargjorde att det var ägarna av huvudbolaget.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Hokulv:

Japp, hade den också - och jag använder den fortfarande

Tihi! Jag fann den igår och lade upp bildbevis. Jag vill göra någon typ av konst med den involverad, ska bara ta upp det med regeringen först…

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Har ägt någon kylare från Zalman jag med men det är många år sedan. De blev omkörda och kunde tyvärr inte anpassa sig rätt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Buio:

Här kommer en rätt rejält tvist på Zalmans konkurs.

Folk från huvudbolaget Moneual som äger Zalman är misstänkta för bedrägeri. då de tagit lån på ungefär 3 miljarder dollar under falska premisser. En artikel säger att många anställda kände till bedrägerierna.

http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/Article.aspx...
http://www.futurelooks.com/zalman-bankruptcy-due-3-billion-mo...

Edit: Klargjorde att det var ägarna av huvudbolaget.

Intressant, verkar alltså inte vara Zalman delen som hade problem utan moderbolaget som tömde dom för att fylla alla andra hål.

Låter inte heller som att det är omöjligt att någon annan aktör kommer in och köper loss Zalman delen och fortsätter driva den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Låter inte heller som att det är omöjligt att någon annan aktör kommer in och köper loss Zalman delen och fortsätter driva den.

Ett plundrat bolag som bara har massiva skulder vill nog ingen köpa är jag rädd. Möjligen sälja av patenten för att lappa lite på det massiva hålet av försnillade miljarder. De senaste banklånen på 3 miljarder dollar är antagligen bara början.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pholostan:

Ett plundrat bolag som bara har massiva skulder vill nog ingen köpa är jag rädd. Möjligen sälja av patenten för att lappa lite på det massiva hålet av försnillade miljarder. De senaste banklånen på 3 miljarder dollar är antagligen bara början.

Verkar inte som om de är plundrade utan att de bara användes som front. Möjligt att de kan få skydd och hamna utanför hela den juridiska soppan då det verkar som om de inte var direkt delaktiga i olagligheterna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag köpte deras reserator för 5-7 år sen. Kör den fortfarande och tycker att den är bra och framförallt tyst. Kan bli problem om någon del behöver bytas men tror att det går bra ändå på de flesta delarna.

Permalänk

Inte förvånad om zalman försvinner helt, köpt en del produkter genom åren men kvalitén har inte riktigt funnits där.

Permalänk
Medlem

Köpte Zalman under den korta sejour då AMD hade guldprollar som gick att klocka som monster, men nu talar vi millenieskiftet. Då var de king-pin ett tag, med sina kopparkylare.

Idag, med en NH-D14 sedan flera år som fortfarande gör grovjobbet tillräckligt bra, är det endast av nostalgiska skäl man ens vet vilka Zalman är/var.