Corsair Force GT 120GB med dålig prestanda

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120GB med dålig prestanda

Jag har en ca 2 år gammal Corsair Force GT 120GB som senaste tiden känts lite seg. Körde lite benchmarks (CrystalDiskMark och AS SSD) och märkte att prestandan är sådär, speciellt när det gäller skrivhastigheterna.

Då jag körde testet hade jag default drivers för sata. Jag har under min felsökning installerat Intel RST och fått Intels sata drivers, men detta gjorde ingen skillnad i performance. Jag köpte nyligen en ny SSD (Crucial MX100) som Windows 8.1 nu ligger på, och testerna på Corsair Force GT har gjorts med helt tom disk.

Det jag har testat/kontrollerat hittills är:

* Installerat Intels SATA drivers och kört benchmark (samma resultat)
* Secure Erase på disken via Corsair SSD toolbox
* Uppdaterat disken till senaste firmware
* BIOS är inställt på AHCI
* Marvell Controller disablad och disken är inkopplad i Intel port
* Testat samma port och kabel med annan SSD utan prestandaproblem
* Write caching är enablat

Se övrig hårdvara i signatur. Är det möjligt att disken blivit degraderad permanent, eller finns det något annat som kan orsaka det här? Några idéer?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Jag har en ca 2 år gammal Corsair Force GT 120GB som senaste tiden känts lite seg. Körde lite benchmarks (CrystalDiskMark och AS SSD) och märkte att prestandan är sådär, speciellt när det gäller skrivhastigheterna.

http://i.imgur.com/288GvkL.png

Då jag körde testet hade jag default drivers för sata. Jag har under min felsökning installerat Intel RST och fått Intels sata drivers, men detta gjorde ingen skillnad i performance. Jag köpte nyligen en ny SSD (Crucial MX100) som Windows 8.1 nu ligger på, och testerna på Corsair Force GT har gjorts med helt tom disk.

Det jag har testat/kontrollerat hittills är:

* Installerat Intels SATA drivers och kört benchmark (samma resultat)
* Secure Erase på disken via Corsair SSD toolbox
* Uppdaterat disken till senaste firmware
* BIOS är inställt på AHCI
* Marvell Controller disablad och disken är inkopplad i Intel port
* Testat samma port och kabel med annan SSD utan prestandaproblem
* Write caching är enablat

Se övrig hårdvara i signatur. Är det möjligt att disken blivit degraderad permanent, eller finns det något annat som kan orsaka det här? Några idéer?

Tack på förhand!

Gammalt missförstånd, läs min sign...om jag inte minns fel så är det vettiga resultat i as-ssd med den typen av disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Gammalt missförstånd, läs min sign...om jag inte minns fel så är det vettiga resultat i as-ssd med den typen av disk.

Såvida inte minnet sviker mig helt så var åtminstone den sekventiella skrivhastigheten närmare 500 MB/s förut. Det är den på min Crucial MX100 (även i AS SSD).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120GB SSD review - SSD Performance AS SSD Benchmark http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_force_gt_120gb_s...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Corsair Force GT 120GB SSD review - SSD Performance AS SSD Benchmark http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_force_gt_120gb_s...

Ah! Då verkar allt vara i sin ordning. Jag fick samma resultat i crystaldiskmark (det var där jag tror jag fick nästan 500MB/s seq write en gång i tiden), sedan kollade jag på recensionen av Corsair Force GT här på sweclockers (http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/12#pagehead) och tyckte jag fick bekräftat att seq write är närmare 500 MB/s. Måste blandat ihop benchmark-inställningarna (komprierad och okomprimerad data). Sedan att MX100 var såpass mycket snabbare var oväntat.

Tack för alla svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz