Permalänk
Inaktiv

Videoconverter

Tjena,

Tänkte kolla läget med er om ni känner till några bra video konverteringsprogram? Har försökt använda Handbrake, men den vägrar att jobba med mig. Rutan med "first you must scan a source" dyker upp oavsett vad jag gör och jag har försökt skanna mappen/filen.

Någon som vet en lösning på problemet? Eller om det finns något annat bra program?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du ska konvertera från?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Vad är det du ska konvertera från?

Oj, glömde skriva det. Från avi till mkv för att kunna ladda upp klippen på Youtube.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du rätt codec installerad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Har du rätt codec installerad.

Tänkte du till Dxtory? Jag kör Utvideo codecen.

Permalänk
Medlem

Har du provat en annan version av handbrake? Aldrig upplevt det där i någon version

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Har du provat en annan version av handbrake? Aldrig upplevt det där i någon version

Jag kanske gör fel när jag skannar source, ska man göra på något speciellt sätt? Förut vet jag att jag endast körde drag and drop och sen go så började den konvertera, men den vägrar att göra så nu.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda VLC för att konvertera mina inspelade filer för att få något som passar mitt redigeringsprogram.
Under fliken media har du ett alternativ som heter "konvertera / spara"

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag brukar använda VLC för att konvertera mina inspelade filer för att få något som passar mitt redigeringsprogram.
Under fliken media har du ett alternativ som heter "konvertera / spara"

Kan du göra om avi till mkv där? Blir det bra kvalité både med bild och ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Kan du göra om avi till mkv där? Blir det bra kvalité både med bild och ljud?

MKV finns bland alternativen, kvalitén kan jag inte kommentera på då jag inte provat det själv, har alltid kört h.263 i mpeg.
Har dessvärre inga inspelningar kvar sen senaste formateringen så kan inte prova heller.
Men ge det ett försök, VLC är ju gratis

EDIT: kan ju länka en video jag slängt upp på tuben, men då källan är ett nintendo 64 med halvkass kvalitét från början så ger det väl ingen bra humm om vad du kan vänta dig

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

MKV finns bland alternativen, kvalitén kan jag inte kommentera på då jag inte provat det själv, har alltid kört h.263 i mpeg.
Har dessvärre inga inspelningar kvar sen senaste formateringen så kan inte prova heller.
Men ge det ett försök, VLC är ju gratis

EDIT: kan ju länka en video jag slängt upp på tuben, men då källan är ett nintendo 64 med halvkass kvalitét från början så ger det väl ingen bra humm om vad du kan vänta dig

Du får jättegärna länka den om du har möjlighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Du får jättegärna länka den om du har möjlighet!

There you go, kan tillägga att det ser och låter väldigt snarlikt som det gör när jag faktiskt spelar (svarta ramen runt är för att spelet visas i 4:3 medans videon är 16:9)

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

There you go, kan tillägga att det ser och låter väldigt snarlikt som det gör när jag faktiskt spelar (svarta ramen runt är för att spelet visas i 4:3 medans videon är 16:9)
https://www.youtube.com/watch?v=FEHEUcs0RbQ

Du hade rätt, det var lite svårt att se kvalitén bildmässigt, men ljudmässigt så var det grymt!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker tråden/frågan är lite lustig då det frågas om hur man byter kontainerformat, avi och mkv kan innehålla många olika format, det är bara ett "omslagspapper"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker tråden/frågan är lite lustig då det frågas om hur man byter kontainerformat, avi och mkv kan innehålla många olika format, det är bara ett "omslagspapper"

Varför tycker du den är lustig?

Jag letar efter ett bra program som kan konvertera avi till mkv filer. Handbrake vägrar funka och deras forum vägrar acceptera ett trådinlägg utan en aktivitetslogg, orkar inte riktigt med Handbrake då, det ska alltid vara något krångel. Har hittat/blivit tipsad om ett program som heter Megui, men det verkar inte vara lika lättanvänt som Handbrake.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iColt3n:

Varför tycker du den är lustig?

Jag letar efter ett bra program som kan konvertera avi till mkv filer. Handbrake vägrar funka och deras forum vägrar acceptera ett trådinlägg utan en aktivitetslogg, orkar inte riktigt med Handbrake då, det ska alltid vara något krångel. Har hittat/blivit tipsad om ett program som heter Megui, men det verkar inte vara lika lättanvänt som Handbrake.

Du frågar om konvertering mellan olika kontainerformat, frågan är väl egentligen vad kontainern innehåller och vad du vill konvertera innehållet till.
Har du kollat på http://www.videohelp.com/guides

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AVI och MKV är som tomma lådor. De kan innehålla olika format på video/ljud även när båda lådorna är AVI eller båda MKV.

https://support.google.com/youtube/troubleshooter/2888402?hl=...
Kollar man på Youtubes instruktioner för uppladdning så har de stöd för AVI men inte MKV så du är på väg att göra fel.

https://support.google.com/youtube/answer/1722171
Där har de också länken "encoding settings" för avancerade instruktioner på vad de föredrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

AVI och MKV är som tomma lådor. De kan innehålla olika format på video/ljud även när båda lådorna är AVI eller båda MKV.

https://support.google.com/youtube/troubleshooter/2888402?hl=...
Kollar man på Youtubes instruktioner för uppladdning så har de stöd för AVI men inte MKV så du är på väg att göra fel.

https://support.google.com/youtube/answer/1722171
Där har de också länken "encoding settings" för avancerade instruktioner på vad de föredrar.

Oj, är det såpass? Jag har försökt ladda upp mina Dxtory filmer direkt efter inspelning, men Youtube säger att det är fel format och dom är i avi format då. Så Youtube tar inte emot mkv filer? Vilken "låda" ska man köra då där man får ut bäst kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Oj, är det såpass? Jag har försökt ladda upp mina Dxtory filmer direkt efter inspelning, men Youtube säger att det är fel format och dom är i avi format då. Så Youtube tar inte emot mkv filer? Vilken "låda" ska man köra då där man får ut bäst kvalité?

Enligt rubrikerna i länken jag gav tidigare.

Låda : mp4
Video Codec : H.264
Ljud Codec : AAC-LC

Hittar du inget annat program så får du i värsta fall använda video redigerings programmet Avidemux tillsammans med K-Lite Codec Pack. Anledningen att jag tvekar att rekommenderar den är för att Avidemux har 2 st irriterande problem som inte fanns i äldre versioner.

Dra och släpp buggar och funkar bara till första videon. Tvungen att stänga programmet och öppna den igen för nästa video. Kan bara konvertera 1 video i taget. Den som fanns i äldre versioner var urdålig.

Att jag ändå nämnder Avidemux är för att senaste versionerna kan hantera så många video format och konvertera dom efter att jag tagit bort reklam och tråkiga delar. Den är värd att ha som bakup program när det video konverterings program man föredrar inte klarar jobbet.

Videohelp.com som jag och mrqaffe länkat har också andra konvertering program om föredrar. Kanske de Handbrake versioner som finns där är bättre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har hämtat ett annat program från det här stället, Dom har ju ett program som heter Free Youtube Uploader.
Kolla: http://www.dvdvideosoft.com/products/dvd/Free-YouTube-Uploade...
Jag hämtade program för att skapa DVD skiva och det fungerade utmärkt.

Permalänk
Inaktiv

Fick svar på Handbrakes forum - Stable version har dubbel trubbel med Dxtory men om man tankar ner Beta versionen så funkar det som förr!

Tack till alla som försökt hjälpa till. Fortsätt gärna tipsa om fler bra konverteringsprogram, säkert många andra som läser tråden. Jag är nog ganska lätt att övertala till att byta program också.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det funkar att ladda upp vissa mkv filer direkt till YouTube (trots att det inte står något om att det stöds). Testa om det funkar innan du börjar konvertera. Om mkv-filen innehåller strömmar skapade med de codecs som stöds av YouTube (vilket är ganska många) så kan det fungera.

EDIT: Hoppsan, sorry jag läste fel. Du skulle alltså konvertera till mkv för att få stöd från YouTube. Ja men testa då istället att skicka upp avi-filen och se om det funkar. Om inte så rekommenderar jag ffmpeg för att konvertera.

Permalänk
Medlem

Sorenson Squeeze eller Adobe Media Encoder

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Fick svar på Handbrakes forum - Stable version har dubbel trubbel med Dxtory men om man tankar ner Beta versionen så funkar det som förr!

Tack till alla som försökt hjälpa till. Fortsätt gärna tipsa om fler bra konverteringsprogram, säkert många andra som läser tråden. Jag är nog ganska lätt att övertala till att byta program också.

Testa Freemake Video Converter! Är helt gratis och har många bra funktioner samt är dessutom enkel att använda. http://www.freemake.com/free_video_converter/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse.L:

Sorenson Squeeze eller Adobe Media Encoder

Är båda gratis?

Skrivet av ronnylov:

Jag har för mig att det funkar att ladda upp vissa mkv filer direkt till YouTube (trots att det inte står något om att det stöds). Testa om det funkar innan du börjar konvertera. Om mkv-filen innehåller strömmar skapade med de codecs som stöds av YouTube (vilket är ganska många) så kan det fungera.

EDIT: Hoppsan, sorry jag läste fel. Du skulle alltså konvertera till mkv för att få stöd från YouTube. Ja men testa då istället att skicka upp avi-filen och se om det funkar. Om inte så rekommenderar jag ffmpeg för att konvertera.

Har avi filer idag som Ytube inte tar emot, så försöker konvertera till mkv filer som jag trodde stödde Ytube. Ffmpeg är det ett lättnavigerat program?

Skrivet av joeldeluxe94:

Testa Freemake Video Converter! Är helt gratis och har många bra funktioner samt är dessutom enkel att använda. http://www.freemake.com/free_video_converter/

Såg det, kändes så skumt när man skulle installer det så jag avbröt det, den ville typ installera 1000 bloatware program på datorn också.

Permalänk
Hedersmedlem

För att konvertera mellan avi-format finnas annars VirtualDub. Tror inte att det är uppdaterat på ett tag, men funkar fint för mig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ffmpeg är kommandoradsbaserat så "navigeringen" är snarare att man anger rätt parametrar på kommandoraden. Jag tycker ändå det är ganska smidigt att använda och tack vare kommandoraden är det lätt att lägga in det i egna script och liknande. Föredrar ett "enkelt" kommandoradsprogram framför någon bloatad spyware som troligtvis ändå inte ger bättre resultat i slutändan. ffmpeg är öppen källkod och gratis att använda.

https://trac.ffmpeg.org/wiki/Encode/YouTube

Exempel för att konvertera en avi-fil till en mkv-fil:¨

ffmpeg -i input.avi -c:v libx264 -preset slow -crf 18 -c:a copy -pix_fmt yuv420p output.mkv

Blir filen för stor så kan man öka värdet på crf men med risk för lägre kvalitet. Jag går sällan över 20 då jag tycker mig kunna märka försämrad kvalitet med högre värden. I exemplet ovan komprimeras inte ljudet om men man får väl byta ut copy mot valfri ljudcodec med önskade parametrar i så fall om man vill.