GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

Medför det här att de som kör piratkopierat får ett bättre spel än vi som betalar så är det direkt oförskämt.

Är ett det vettigt kopieringsskydd som inte får spelet att krascha eller strula på olika sätt så har jag ingenting emot det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KTL:

Jag skippar. Om skyddet riskerar att bugga för legitima köpare så kan det kvitta.

Ja verkligen. Jag förstår inte viljan att sabba sitt spel med dryga kopieringsskydd när det ENBART skadar den betalande konsumenten. Vad i helvete liksom? Det är så jävla irriterande att äga ett spel som krånglar och har ett visst antal aktiveringar eller vad fan som helst som är i vägen för att jag ska spela det. Låt mig spela mitt jävla spel i fred. Det gör på sin absoluta höjd att det tar lite längre tid att knäcka det för scene-grupper, men det gör mycket mer skada för ALLA BETALANDE KONSUMENTER. Logik? Nääää, fuck det, nu ska vi sätta dit de jävlarna!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag tror det finns 3 typer av spelare som laddar ner crackade spel.

1. Dom som vill ha allt gratis.
2. Dom som vill testa spelet innan dom slösar hundratals kronor på att köpa, i brist på demo.
3. Dom som vill att spelet dom köpt för dyra pengar ska funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Jag tror det finns 3 typer av spelare som laddar ner crackade spel.

1. Dom som vill ha allt gratis.
2. Dom som vill testa spelet innan dom slösar hundratals kronor på att köpa, i brist på demo.
3. Dom som vill att spelet dom köpt för dyra pengar ska funka.

Skickades från m.sweclockers.com

extremt sant! ett bra spel säljer, så jävla enkelt är det. om folk tycker om spelet så kommer de alltid att köpa det.

Cs:Go är ett bra exempel, det finns garanterat att ladda hem, men alla som tycker om spelet köper det självklart... det har online och det är ju det de är gjort för, men vem fan vill inte spela GTA 5 i firstperson... ONLINE (OBS! OBS! om spelet är bra OBS! OBS!)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Om det är ett skydd som gör det svårare att piratkopiera samtidigt som de som köper kan spela utan problem så är det bra. Men nja, så lär det inte bli. Samtidigt kan det vara värt att tänka på att många som piratkopierar inte har råd att köpa spel, helt enkelt. I många länder är spel en lyxvara och då finns det inga andra alternativ.

Jo, att inte köpa något man inte har råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

http://www.reddit.com/r/LordsoftheFallen/comments/2ko4zp/poor...

Intressant läsning om just hur det nya kopieringsskyddet funkar... Värst verkar vara att vissa instruktioner blir mer eller mindre 4 ggr mer kod, dvs krävs 4x+ mer prestanda för att få ut samma sak utan skydd.

Krascher lär väl lösas med tiden men prestandan lär väl aldrig någonsin fixas med detta skydd.

"we need to crush this rumor, it origins from a thread on CS.RIN forums, where some dude posted a question/thesis on what protection was used in the game, the OP here stole most of that post and posts it as fact all over the web
the original OP is pretty upset this happened since he was just thinking out loud"

Kan vara bra att läsa mer än startinlägget... eller läsa startinlägget ordentligt för den delen, handlar inte ens om Denuvo, skrivs om http://www.strongbit.com/execryptor.asp .

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Undrar verkligen vad de kollar på för statistik angående piratkopiering, eftersom det inte är i närheten det problem som dom får det att verka. Men jag gissar att topphönsen tror allt som står i nyheterna.

Hursomhelst gav jag upp på GTA V för ett tag sen, finns bra mycket annat att spela istället.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Om det är ett skydd som gör det svårare att piratkopiera samtidigt som de som köper kan spela utan problem så är det bra. Men nja, så lär det inte bli. Samtidigt kan det vara värt att tänka på att många som piratkopierar inte har råd att köpa spel, helt enkelt. I många länder är spel en lyxvara och då finns det inga andra alternativ.

Har man inte råd att köpa spelet får man spara tills man har råd eller låta bli. Det är ingen mänsklig rättighet att få spela vilket spel man vill. Sedan är ju många spel billigare i U-länder än i Sverige.

Största problemen för mig är prestandan och att det i framtiden kanske inte går att starta spelet (om stödet upphör).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

jahopp, då blev det inget gta v då, trist.

Permalänk
Medlem

Detta är ju pinsamt. Jag har hellre ett spel som kräver konstant uppkoppling och kräver att man är inloggad för att spela än att de ska sumpa sjukt mycket prestanda på den här skiten.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Effekten kopieringsskydd har mot piratkopierare är inte mycket mer än att hindra de första dagarna och fördröja att spelet dyker upp på torrentsidor, inte mycket mer. Det gör att de som är otåliga och verkligen vill ha det köper det, men inte utöver det. Men med tanke på hur buggiga spel tenderar att vara vid lansering kan man fråga om det verkligen är värt det att spela första veckan ändå. Om däremot kopieringsskyddet ger problem för lagliga köpare, samtidigt som pirater tagit bort det på piratversioner så kommer plötsligt de som betalat för produkten får en sämre upplevelse än de som laddat ner det illegalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls, till att börja med så kommer intrusiva kopieringsskydd inte direkt minska piratkopieringen. Man slår alltså direkt mot sina betalande kunder, och fördröjer spridningen av piratkopieringen med enskilda dagar MAX. Problem nummer två är att jag inte accepterar logiken här. Om man ska tvingas köpa ett spela för 400-600kr, utan att få testa en demo, och utan att kunna returnera överhuvudtaget så är problemet inte att folk piratkopierar utan att skaparen inte erbjuder konsumenter acceptabla vilkor. Det är ingen slump att majoriteten av piratkopiering sker i länder och populationsgrupper med lägre inkomster, man har helt enkelt inte råd att köpa dyra spel för att inse att man köpt en gris i säcken.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Har man inte råd att köpa spelet får man spara tills man har råd eller låta bli. Det är ingen mänsklig rättighet att få spela vilket spel man vill. Sedan är ju många spel billigare i U-länder än i Sverige.

Största problemen för mig är prestandan och att det i framtiden kanske inte går att starta spelet (om stödet upphör).

Ingen som säger att det är en mänsklig rättighet. Däremot är det en mänsklig rättighet att inte bli fullkomligt galen och uttråkad, då fyller folk ut tiden med spel eller andra former utav underhållning. Även om spel är billigare i u-länder är det fortfarande dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izlandi:

Problem nummer två är att jag inte accepterar logiken här. Om man ska tvingas köpa ett spela för 400-600kr, utan att få testa en demo, och utan att kunna returnera överhuvudtaget så är problemet inte att folk piratkopierar utan att skaparen inte erbjuder konsumenter acceptabla vilkor.

Samtidigt så är det upphovsrättsinnehavarens rätt att bestämma villkoren för sin produkt. Även om vi inte gillar det, men då är alternativet att inte köpa produkten. Håller med om att demon är att föredra, men åter igen, det ger oss inte rätten ifall detta saknas.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Att utgivar/utvecklar klantarna aldrig lär sig. Att de inte inser själva att de byter ut eventuellt försäljningsrekord på PC mot kopieringsrekord på PC med denna manöver är helt obegripligt. Jag ger mig katten på att många kommer tanka även utan att spela som ren protesaktion. Att sen nyss nämnda klantar kommer tolka detta som att mer kopieringsskydd behövs lär inte göra saken bättre. Vilken soppa DRM är...

Skippar PC diton själv. Det får bli GTAV på PS4:a den dagen den maskinen finns på TV bänken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

http://www.reddit.com/r/LordsoftheFallen/comments/2ko4zp/poor...

Intressant läsning om just hur det nya kopieringsskyddet funkar... Värst verkar vara att vissa instruktioner blir mer eller mindre 4 ggr mer kod, dvs krävs 4x+ mer prestanda för att få ut samma sak utan skydd.

Krascher lär väl lösas med tiden men prestandan lär väl aldrig någonsin fixas med detta skydd.

Men det där är bara F.U.D.

Först: Den använder inte execryptor utan denuvo.
Sedan: "we need to crush this rumor, it origins from a thread on CS.RIN forums, where some dude posted a question/thesis on what protection was used in the game, the OP here stole most of that post and posts it as fact all over the web. the original OP is pretty upset this happened since he was just thinking out loud"

... så ge upp.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Vi har redan väntat allt för länge för detta spel skall komma ut på PC.
Nu när man hör att det skall bli DRM skyddat också får mig bara att bli ännu mer besviken kan lika gärna fortsätta vänta tills det blir crackat och tanka ner istället.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Ja ha då väntar jag med PC versionen tills prognos efter release kommer. Blir det pannkaka håller jag mig till PS4 versionen.
Jag har ingen god relation till Securom...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Glöm att jag köper GTA V nu...

Jag hoppas skyddet knäcks..inte för att det ska laddas ner men så att det tillslut tas bort...varför ska man ha mer DRM än steam/origin/uplay med mera...förstör bara för betalande kunder...tillslut lär det funka bättre med en kopia än äkta varan..

tillslut...? hoho jaja

Har nog aldrig fått det jag betalat för, när jag betalat för nåt sedan hetsjakten mot pirater startade.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Synd om det ger krascher. Samtidigt så förstår jag man måste få betalt när man skapar nåt så dyrt

Och gissa om det inte är knäckt innom en veckas tid efter släpp, kanske tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14994053']tillslut...? hoho jaja

Har nog aldrig fått det jag betalat för, när jag betalat för nåt sedan hetsjakten mot pirater startade.

Syftade mer på när t.ex. GTAs skydd väl knäcks så lär den illegala versionen fungera bättre än den legala.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Jag minns Starforce, fy fan för den jävla skiten. Var också nästintill oknäckbar men fucka ju upp systemet för en.

Permalänk
Medlem

DRM = Nope nope nope nope nope...

Visserligen är Steam en typ av DRM men det funkar iaf förhållandevis smärtfritt (numera), samt ger användarna mervärde. Det räcker med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Många brukar dra en jämförelse mellan att "snatta" på närmsta ICA-butik och att ladda hem ett spel.

Det första är "stöld"... du tar en fysisk produkt, vilket de flesta ogärna skulle göra och man kan enkelt bli dömd för det brottet.

Det andra däremot... "brott mot upphovsrätten". Att kopiera några "ettor och nollor". Det är så långt ifrån "snatteri" så man borde inte ens komma på tanken o jämföra det. xD

Hur som... problemet är att "de flesta" inte ser något fel i att ladda hem ett spel eller program ifrån en sida på internet. Vad är påföljden?

Går jag till MAXI här borta i stan och "tar" en flaska läsk så lär det straffa sig... laddar jag däremot ned något från nätet, vad händer då?

Precis.

Du kan ju inte jämföra en digital produkt med en fysisk som du hittar på ICA.
Dessutom så är straffet för piratkopiering näst intill dödsstraff ( miljonbelopp i böter ) som ingen vanlig människa har på sitt bankkonto jämfört med snatteri.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

jahopp, då blev det inget gta v då, trist.

tråkigt för dig, för jävlar vad kul jag kommer att ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Om det är ett skydd som gör det svårare att piratkopiera samtidigt som de som köper kan spela utan problem så är det bra. Men nja, så lär det inte bli. Samtidigt kan det vara värt att tänka på att många som piratkopierar inte har råd att köpa spel, helt enkelt. I många länder är spel en lyxvara och då finns det inga andra alternativ.

I mitt land Sverige ses en Ferrari som en lyxvara, är det okej för mig att stjäla en Ferrari?

-.-'

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Har de ännu inte förstått att mer DRM = mer som piratkopierar det? Steam/Origins/Uplay är nog jävla jobbigt. Det behövs inte mer DRM som gör att man får ännu sämre spelupplevelse. Exempelvis om deras servers inte fungerar som det ska eller sådant som gör att man inte kan komma åt spelen eller att det laggar osv.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jo, att inte köpa något man inte har råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja såklart, men det ger ändå inte mer pengar I rockstars kassa.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Bara jag som ser piratkopiering som ett bra sätt att få en "preview" av nya spel för att se hur de funkar, för att på det sättet besluta om det är värt att köpa eller inte?

Håller med!
Saknar "Demo-tiderna" när man faktiskt kunde få en chans att testa spelet istället för som idag, köpa grisen i säcken, eller få köra någon beta för att buggtesta åt utvecklaren.

Dock så kommer jag troligtvis köpa detta ändå då jag är ett stort fan av GTA-serien ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av Nivius:

ps4 versionen har egna problem... förs att du spelar på en potatis, sen kan du inte moda, kass grafik allmänt, popande grafik, inget firstperson

samt att du får leva med att bli kallad peasant på internet :D, ush va jobbigt

ja, det är ju syn att alla ärliga kunder ska straffas hårdare än de olagliga... det gör det ju inte MINDRE motiverat att hålla på med det dock.

en potatis... jag ser att PC Master Retard har orsakat lite problem i ditt tankesätt.
Är själv multiplatform gamers med PC, X360, Ps3 och PS4. Har varit PC gamer i över 20 år, men vägrar PCMR skiten endast pga personer som du.

Kan inte moda... Nepp men inte säkert du kommer kunna göra det heller på pc med det här DRMet.
Kass grafik... Om du tycker så... själv anser jag konsolerna har tillräckligt bra. visst kan du få bättre på PC men själv kommer jag att köpa GTA V till ps4
Popande grafik... antar du redan har spelat gta v på ps4 då eftersom du kan göra ett sånt uttalande.
Inget firstperson... När jag läste detta insåg jag att du troligtvis är väldigt, väldigt full eller så har verkligen PC Master Retard satt sina spår i din hjärna.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer