Permalänk

dx.com dealextreme

Hej, jag har en dum fråga.. jag tänkte handla lite på dx.com och undrar då vad skillnaden är vi valet "direct"? man kan välja mellan en europeisk och en kinesisk flagga. säker väldigt uppenbart men jag hittar inte någonstans vad det betyder. Tacksam för snabbt svar

Permalänk

dx.com dealextreme

när man är inne på en produkt står det "direct" och man kan välja mellan en europeisk flagga och en kinesisk, vilken skall man välja? den kinesiska är ikryssad från början. tacksam för snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan du förklara lite bättre? Länk? Bild?
Det är inte ifall dom skickar det från ett lager i Europa eller ett lager i Kina?

Permalänk
Medlem

De har flera lager - Ett i Kina, ett i Australien och ett i Storbritannien. Väljer du att köpa från deras lager i Storbritannien (antar att det är detta som EU-flagga betyder, du behöver utveckla lite mer ) så skickas varan därifrån istället för från Kina vilket betyder att varan kommer fram till dörren snabbare, men det kostar också lite mer.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Emilf1994:

Hej, jag har en dum fråga.. jag tänkte handla lite på dx.com och undrar då vad skillnaden är vi valet "direct"? man kan välja mellan en europeisk och en kinesisk flagga. säker väldigt uppenbart men jag hittar inte någonstans vad det betyder. Tacksam för snabbt svar

det är var det lagret är lokaliserat
kan du så handla från europeiska lagret då du inte ska behöva att betala tull på det du köper och att de inte blir något strul om du beställer lithium batterier då dessa nu har fått restriktioner vid frakt i flygplan efter det som hände med Malaysia airlines flight 370 som skall ha varit lastad med ca 200kg lithium batterier

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emilf1994:

när man är inne på en produkt står det "direct" och man kan välja mellan en europeisk flagga och en kinesisk, vilken skall man välja? den kinesiska är ikryssad från början. tacksam för snabbt svar

Antagligen är det varifrån det skickas, har du nått konkret exempel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Välj kina om du vill ha gratis frakt till Sverige EU-sidan har INTE fraktfritt till Sverige. Tar dock en extremt lång tid vid tullen...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen är det varifrån det skickas, har du nått konkret exempel ?

Tack för svaret men hittade det på ett annat ställe till slut. men hur är det med tullregler och moms inom europa kontra kina? påverkar storleken på paket, vikten eller vad är det som påverkar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Emilf1994:

Tack för svaret men hittade det på ett annat ställe till slut. men hur är det med tullregler och moms inom europa kontra kina? påverkar storleken på paket, vikten eller vad är det som påverkar?

Handlar du inom EU så är det alltid tullfritt och du betalar moms direkt när du köper saken, importerar du kan det bli tull beroende på vad och varifrån du handlar, summor kan du kolla på i tullverkets tabeller, moms betalar du själv, den är 25% och så tillkommer oftast en avgift som speditören tar ut för att sköta administrationen, besök www.tullverket.se och läs "Tullguiden" där

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilf1994:

när man är inne på en produkt står det "direct" och man kan välja mellan en europeisk flagga och en kinesisk, vilken skall man välja? den kinesiska är ikryssad från början. tacksam för snabbt svar

Eu direct = skickas från Storbritannien = snabbare leverans men något dyrare vara i de flesta fall
Kinaflaggan = skickas från Hong Kong = lång leveranstid men något billigare + moms och skatt om värdet på varorna överstiger 300kr.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg flyttade*

Flyttade hit inlägg från annan tråd då vi, av rättviseskäl, inte tillåter korspostning (flera trådar/inlägg om samma sak), se §3.3.
Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Aldrig åkt på tull+skatt+moms+frakt mm när jag beställt från kina.
Inom EU så är det bara dyrare och mycket kortare leverans tid.

Sen när jag beställer mycket från kina så delar jag upp köpen så summan håller sig under 300kr, har haft tur att slippa tull fast en vara gick på 800kr.

Normal tid är mellan 3-5 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Har alltid fått betala tull för mina grejor från kina. alltid hört folk säga att du kan ha tur och slippa men .. måste vara en myt!

Permalänk

12 av 12 gånger är nog ingen myt, vissa kanske har otur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag har beställt säkert 20 ggr från Dealextreme från Kina och aldrig åkt på tull och moms. Jag har nog iofs aldrig haft en beställning som överstiger 300 kr.

En gång fastnade paketet och tullen på Arlanda ringde mig. Jag fick forwarda beställningsmailet från Dealextreme sedan släppte tullen mitt paket, utan moms och tullavgifter. Ingen aning om vad som gäller men jag har aldrig betalat något extra. Just detta fallet var det en kylplatta till en laptop samt ett par mobilskal för runt 200kr totalt tror jag.

Frakten från Kina och Dealextreme ligger som någon sa kring 3-5 veckor, men det är gratis å andra sidan. Om man beställer från EU-lagret så är det väl en minimiorder på 30€ eller nåt sånt för att slippa frakt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Har alltid fått betala tull för mina grejor från kina. alltid hört folk säga att du kan ha tur och slippa men .. måste vara en myt!

Beror ju helt på vad du beställer, är det elektronik och sånt är det klar man åker på tull, beställer man billigt skit som ficklampor kablar å sånt trams åker man aldrig på tull.

Permalänk
Medlem

De som påstår att det finns en gräns på 300 kr har fel, vid postorderköp ska ALLT momhsas och tullas. Sen kan man ofta slippa men det är en annan sak.

(300 kr är vid gåva från en privatperson till en annan privatperson, dvs gäller inte alls när ni beställer från DX.com)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De som påstår att det finns en gräns på 300 kr har fel, vid postorderköp ska ALLT momhsas och tullas. Sen kan man ofta slippa men det är en annan sak.

(300 kr är vid gåva från en privatperson till en annan privatperson, dvs gäller inte alls när ni beställer från DX.com)

Alla paket jag fått från dx.com har det stått gift på och avsändaren har varit en privatperson med kinesiskt namn. Kanske därför man slipper undan. Sedan är värdet alltid nedskrivet till några dollar.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyligen från vad jag antog var deras europeiska lager (hade eu i adressen), men det skickades från Kina. Behövde inte betala något extra då jag handlade för 35euro, men fick det uppsplittat i två paket där avsändaren dessutom skrivit ned priset.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Alla paket jag fått från dx.com har det stått gift på och avsändaren har varit en privatperson med kinesiskt namn. Kanske därför man slipper undan. Sedan är värdet alltid nedskrivet till några dollar.

/Hulle.

Jo när du nämner det så kommer jag ihåg något om gift och privatperson, i början undrade jag vem som skickar packet till mig från kina.
Stod inget företagsnamn på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Råd

Jag tänkte beställa från Dx.com och summan landar på ungefär 1000:- kr. Vad är bäst om jag ska undvika tull?
Ska jag dela upp beställningen i 3 olika "köp" eller bara en?

Jag beställde förra veckan för ca 800:- kr fick ett mail härom dagen av dx som skrev att beställningen fastnat på någon flygplats pga att det innhöll batterier men att de ska använda sig av ett annat flygbolag. Är det någon som varit med om något liknade?

Tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stoffmeizter:

Jag tänkte beställa från Dx.com och summan landar på ungefär 1000:- kr. Vad är bäst om jag ska undvika tull?
Ska jag dela upp beställningen i 3 olika "köp" eller bara en?

Jag beställde förra veckan för ca 800:- kr fick ett mail härom dagen av dx som skrev att beställningen fastnat på någon flygplats pga att det innhöll batterier men att de ska använda sig av ett annat flygbolag. Är det någon som varit med om något liknade?

Tacksam för svar

Tull eller inte beror på vad det är för vara och varifrån den kommer, det kan vara tullfritt även om du handlar för en miljard, men allt under 1300kr är alltid tullfritt

Internethandel från ett land utanför EU...
Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Batterier och andra saker som är kemiskt farliga berörs av andra regler, batterier har ju bevisligen förorsakat flygolyckor och att de stoppas av flygbolaget har nog inget med tullen att göra, det är troligen nån som försökt skicka dem med felaktiga dokument eller nått likande så att de fastnat i en säkerhetskontroll pga att de inte uppfyllt säkerhetskraven, det kan ju tex blivit så att de försökt sända det med ett passagerarplan, batterier, vapen och sprängämnen och andra saker som kan användas av terrorister eller för den delen kan utgöra en fara för flygplanet även utan att nån människa vill använda det som vapen försöker flygbolagen att ha koll på och hittar de batterier i "fel paket" så lär det bli stopp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tull eller inte beror på vad det är för vara och varifrån den kommer, det kan vara tullfritt även om du handlar för en miljard, men allt under 1300kr är alltid tullfritt

Internethandel från ett land utanför EU...
Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Batterier och andra saker som är kemiskt farliga berörs av andra regler, batterier har ju bevisligen förorsakat flygolyckor och att de stoppas av flygbolaget har nog inget med tullen att göra, det är troligen nån som försökt skicka dem med felaktiga dokument eller nått likande så att de fastnat i en säkerhetskontroll pga att de inte uppfyllt säkerhetskraven, det kan ju tex blivit så att de försökt sända det med ett passagerarplan, batterier, vapen och sprängämnen och andra saker som kan användas av terrorister eller för den delen kan utgöra en fara för flygplanet även utan att nån människa vill använda det som vapen försöker flygbolagen att ha koll på och hittar de batterier i "fel paket" så lär det bli stopp.

Okej då vet jag ^^

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Välj kina om du vill ha gratis frakt till Sverige EU-sidan har INTE fraktfritt till Sverige. Tar dock en extremt lång tid vid tullen...

Beställde från EU sidan, var gratis frakt för mig...

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Beställde från EU sidan, var gratis frakt för mig...

Det är väl gratis frakt om man beställer för över 30 €?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är väl gratis frakt om man beställer för över 30 €?

/hulle.

Beställde för 26€ så antagligen på 20/25€

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

DX kanske var bra förr i tiden, men nu för tiden är det rena scammen, JAg beställde ett par saker därifrån den 3/12 förra året. Betalade för extra snabb leverans - 4-7 dagar. Har ännu idag mot slutet av Januari inte fått mina saker och tror inte jag kommer få något heller.

Jag har så klart kontaktat dom via meddelanden på sidan, skrivit så där 8 meddelanden under en månads tid, men dom vägrar svara. Har också försökt med facebook, men inte heller där svarar dom. Hittade också ett telefonnummer där det stod att dom har kundtjänst på engelska. Ringde under deras öppettider, men en röst sa något okänt på kinesiska under ett par sekunder och sedan bröts samtalet.

Har nu polismält företaget för bedrägeri (vilket så klart inte leder någonstans) men också reklamerat köpet till banken då det var köpt med kort.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

@Bejje: Säker på att det inte ligger hos postnord?

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:

Ja, för jag har ringt dom ett par gånger också varav senaste gången häromdagen, men de hittar inget på spårningsnumret.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580