Intel 4210U, hur duglig är den som surfdator och för att spela upp 1080p-filmer? Youtube tex.

Permalänk
Medlem

Intel 4210U, hur duglig är den som surfdator och för att spela upp 1080p-filmer? Youtube tex.

Jag ska införskaffa en ny dator och hittar många 4210U när jag söker på de datorer som är intressanta. Frågan är om jag kommer bli besviken prestandamässigt när det kommer till att spela upp youtubeklipp och andra full hd filmer. Orkar den här cpun med det eller kommer det inte bli ett problem för att allt hårdvaruavkodas idag?

Är det stor skillnad med en sån här och en "riktigt" i5a som inte är ultra low voltage? Vad säger ni?

Idag sitter jag på en c2d på 2Ghz och den klarar absolut inte youtubefilmer i 720p. Knappt att 480p flyter. Beror det mer på drivarproblem för hårdvaruavkodning eller något annat?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

4210U kommer inte ha problem med mjukvaru-avkodning i realtid, och Intel HD4400 kommer hårdvaruaccelerera avkodningen hur som helst.

C2D i 2GHz borde kunna klara av H264 skulle jag kunna tycka, men det beror lite på. Det är nog ingen utvecklare av flash-plugin eller HTML5 som testar sina saker mot en sådan gammal plattform längre. CoreAVC borde ju palla det tycker man men det hjälper ju inte så mycket på YouTube och andra webb-videos. Vad har du för grafikkort i burken?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

4210U kommer inte ha problem med mjukvaru-avkodning i realtid, och Intel HD4400 kommer hårdvaruaccelerera avkodningen hur som helst.

C2D i 2GHz borde kunna klara av H264 skulle jag kunna tycka, men det beror lite på. Det är nog ingen utvecklare av flash-plugin eller HTML5 som testar sina saker mot en sådan gammal plattform längre. CoreAVC borde ju palla det tycker man men det hjälper ju inte så mycket på YouTube och andra webb-videos. Vad har du för grafikkort i burken?

Ett Mobility Radeon X1600

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blade80:

Ett Mobility Radeon X1600

Då är det nog den som sabbar det hela i din nuvarande dator

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Då är det nog den som sabbar det hela i din nuvarande dator

Jo jag kan tänka mig det. Råkraften i grafikkortet lär duga men det är helt enkelt för gammalt för att ha stöd för hårdvaruavkodning. Synd för annars gillar jag datorn. Men är så tråkigt att inte ens kunna kolla på 720p-klipp utan att det hackar på youtube. Det kan jag utan problem göra på en gen1 nexus 7 och den är inget kraftpaket precis.

Jaja, det är bara att slanta upp pengarna för en ny dator helt enkelt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.