Koppla 2 datorer och en tv till samma högtalare

Permalänk

Koppla 2 datorer och en tv till samma högtalare

Jag vill koppla två datorer och en tv till mina externa högtalare.
Den externa högtalaren har en 3,5mm hane som ingång.

vilka sorts kablar behöver jag för att detta ska fungera då jag vill ha alla tre inkopplade samtidigt, fast med möjligheten att
byta mellan enheterna. Blir ju lite jobbigt att se på tv och höra på flickvännens Youtube session i samma högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Jag vill koppla två datorer och en tv till mina externa högtalare.
Den externa högtalaren har en 3,5mm hane som ingång.

vilka sorts kablar behöver jag för att detta ska fungera då jag vill ha alla tre inkopplade samtidigt, fast med möjligheten att
byta mellan enheterna. Blir ju lite jobbigt att se på tv och höra på flickvännens Youtube session i samma högtalare

http://www.ebay.com/itm/3-5mm-STEREO-4-Port-Manual-Sharing-pl...

Tull och moms kan tillkomma i efterhand.

EDIT: Va lite snabb, trodde alla skulle ha 3.5mm.
Vad för utgångar har du på din tv och datorer?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

vanliga 3,5 mm ut på datorerna. På tvn är det 3,5 mm också.

Permalänk

Så vad jag letar efter är alltså en manick med 3,5 mm hona som har 3 st 3,5 mm hane ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

vanliga 3,5 mm ut på datorerna. På tvn är det 3,5 mm också.

nu vet jag inte hur mycket du använder tv, men jag skulle koppla datorerna (om du har 2 hdmi) till tv:n
och sen skört ljudet genom dom in i tv:n och ut till dina högtalare via 3.5mm

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Skrivet av fredde89:

nu vet jag inte hur mycket du använder tv, men jag skulle koppla datorerna (om du har 2 hdmi) till tv:n
och sen skört ljudet genom dom in i tv:n och ut till dina högtalare via 3.5mm

Tyvärr har tvn bara en HDMI. Fast nu när du säger det så inser jag att jag redan har den ena datorn kopplad till tv via HDMI. Så egentligen behöver jag bara en 3,5 mm hona till två 3,5 mm hanar. Fast med en switch så man kan hoppa mellan hörlurar och högtalare på den andra datorn. Tack för det!

Permalänk
Medlem

Att koppla högtalarna till TVn och sedan datorerna till TVn låter dumt tycker jag, då måste man ha på TVn för att använda högtalarna?

Permalänk

En sån här är det:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

EDIT. Nu är det rätt. LOL.

Permalänk

Nu saknas bara en switch för hörlurar/högtalare att ha bredvid datorn. Några tips? I min skalle står det still.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffat en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/RCA-v%C3%A4xel-/32-7857

Skrivet av Hyperträd:

Nu saknas bara en switch för hörlurar/högtalare att ha bredvid datorn. Några tips? I min skalle står det still.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset/til...

Permalänk

Satt just och kollade på den. Men sedan hittade jag detta:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1102523-switch-media...

Cliffs note: Dålig byggkvalitet, börjar glappa efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Satt just och kollade på den. Men sedan hittade jag detta:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1102523-switch-media...

Cliffs note: Dålig byggkvalitet, börjar glappa efter ett tag.

Jag har en sån själv.
Den är plastig och billig men min har inte börjat glappa än iaf.
Det finns säkert dyrare alternativ, men jag vet ingen jag kan tipsa om direkt.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag har en sån själv.
Den är plastig och billig men min har inte börjat glappa än iaf.
Det finns säkert dyrare alternativ, men jag vet ingen jag kan tipsa om direkt.

Intressant. Hur fungerar det hela? Du kopplar dom inbyggda kablarna till datorns ljudkort, och sen?

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska aldrig någonsin koppla ihop utgångar till samma ingång, man måste ha nått emellan om man inte ska riskera att sakerna går sönder förgreningskablar ska aldrig användas baklänges!
Man måste ha en omkopplare eller en mixer beroende på kraven

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man ska aldrig någonsin koppla ihop utgångar till samma ingång, man måste ha nått emellan om man inte ska riskera att sakerna går sönder förgreningskablar ska aldrig användas baklänges!
Man måste ha en omkopplare eller en mixer beroende på kraven

Eh vad säger du nu? Kan du ta det på svenska? Vad går sönder och varför?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Eh vad säger du nu? Kan du ta det på svenska? Vad går sönder och varför?

Tex post #4 är om en förgrening, det riskerar att förstöra prylarna, utgångar från olika apparater får aldrig någonsin kopplas ihop direkt med en kabel, man måste ha buffertsteg typ en mixer eller en omkopplare som väljer en ingång i taget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Intressant. Hur fungerar det hela? Du kopplar dom inbyggda kablarna till datorns ljudkort, och sen?

Du kopplar in högtalarna med en sladd och hörlurarna med en annan sladd.
Sen byter du mellan dom genom att trycka på en knapp.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tex post #4 är om en förgrening, det riskerar att förstöra prylarna, utgångar från olika apparater får aldrig någonsin kopplas ihop direkt med en kabel, man måste ha buffertsteg typ en mixer eller en omkopplare som väljer en ingång i taget.

Tack för svaret! Men varför kan det gå sönder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Tack för svaret! Men varför kan det gå sönder?

Du har utgångar kopplade mot varandra, de är konstruerade för att mata ut el, inte ta emot, om du stänger av en apparat så matar den andra in ström i den på ett sätt den inte är konstruerad för halvledare är känsliga för sånt och ofta går de sönder om man gör så, när spänningen överskrider transistorernas "bakspänningsfall" börjar de leda baklänges eller kanske kortsluter de typ en zenerdiod, hursomhelst så uppför de sig inte som det är tänkt om de utsätts för mer än nån tiondels volt baklänges, det kan även bli problem om de är igång, tex stora strömmar för potentialutjämning mellan de 2 olika jordplanen.

Kabelfölrgrennigar ska man bara använda på en utgång som kopplas till flera ingångar men aldrig till att ansluta flera utgångar till samma ingång såvida man inte är 100% säker på att utgångarna är konstruerade på lämpligt sätt, tex flytande/transformatorbalanserade och det är de inte från en standarddator men det går att lösa om man vill men det kostar och det är väl mest intressant för de som har musik som hobby att koppla så, en mixer är ju annars en billig lösning om man behöver flera ingångar den ger ju dessutom möjlighet att reglera nivåerna från varje signalkälla oberoende om man använder dem samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så... Jag kopplar högtalarna till en mixer och sen en sladd vardera till dator och tv?
Högtalarna står bredvid tvn btw. (Inte för att det spelar någon roll.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Så... Jag kopplar högtalarna till en mixer och sen en sladd vardera till dator och tv?
Högtalarna står bredvid tvn btw. (Inte för att det spelar någon roll.)

Ja det är en fungerande lösning och den gör att du kan ha ljud från flera ställen samtidigt om du vill, omkopplare är en annan lösning men då blir det ett ljud i taget, det viktiga är att inte koppla med förgreningar för det kan ge skador på hårdvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Onekligen intressant information. Kan du länka något exempel? Jag kan typ ingenting om ljud, vilket kanske märks
Det räcker med ljud från en källa åt gången. Högtalaren har en 3,5 mm hane som ingång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Onekligen intressant information. Kan du länka något exempel? Jag kan typ ingenting om ljud, vilket kanske märks
Det räcker med ljud från en källa åt gången. Högtalaren har en 3,5 mm hane som ingång.

Nått sånt här;
http://www.clasohlson.com/se/RCA-v%C3%A4xel-/32-7857

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Onekligen intressant information. Kan du länka något exempel? Jag kan typ ingenting om ljud, vilket kanske märks
Det räcker med ljud från en källa åt gången. Högtalaren har en 3,5 mm hane som ingång.

Jag länkade tidigare till: http://www.clasohlson.com/se/RCA-v%C3%A4xel-/32-7857

Och sen använda 3.5mm --> rca kablar
https://www.dustinhome.se/product/5010115939/audio-35mm---2xr...
https://www.dustinhome.se/product/5010092970/audio-adapter

EDIT: Clas Ohlsson har likadana kablar, orkade bara inte leta igenom där.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ingångarna på den är märkta CD-Tape-Video, men man kan alltså koppla in vad som helst där? Alla ingångar är samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Ingångarna på den är märkta CD-Tape-Video, men man kan alltså koppla in vad som helst där? Alla ingångar är samma sak?

Japp.
Det är bara märkt så för att ge exempel och hjälpa en hålla reda på vad som är vad.

Permalänk