Spelutveckling, vart börjar jag? Hjälp snälla!

Permalänk
Medlem

Spelutveckling, vart börjar jag? Hjälp snälla!

Tja, jag är 18år och går sista året på gymnasiet. Har hela mitt liv lirat tv- och data-spel och jag är nu sugen på att pröva på skapande av spel. Har för tillfället inte några ideer men alltså vill lära mig

Mina frågor till er är

Vart ska jag börja?
Vilket/Vilka språk ska jag lära mig att koda i?
Andra 3d program och grejer, tips på det? (för att göra models och allt sådant)
Kan man plugga vidare inom spelutveckling på universitet eller måste jag gå t.ex. Dataingenjör eller något annat?

Kan för nuvarande ingen kodning alls, förutom HTML och CSS, tvivlar på att de hjälper mig i språkutveckling dock.

PC och Android, möjligtvis IOS också omd et inte är för pain in the ass att publicera spel och testa osv

Jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig på traven!

Tack på förhand allihopa! :*

Permalänk

Hej
Vart du bör börja beror på vad du vill åstadkomma. Om du relativt snabbt vill komma igång och skapa spel skulle jag rekommendera att använda en befintlig spelmotor, det gör att du kommer igång snabbare och kan se resultat direkt.

För att komma igång snabbt
Unity är en spelmotor som är ett bra val för nybörjare och har många möjligheter. Men det kommer kräva kunskaper i programmering i språket C# eller något av de andra språken de stödjer (Javascript/Boo).
C# är Microsofts programmeringsspråk och är smidigt att bygga Windowsapplikationer med, det är också ett ganska bra språk att lära sig programmera i allmänt, eftersom det liknar Java och är objektorienterat och du kan gå vidare till andra språk senare. Tillsammans med Unity kommer du kunna bygga spel till flertalet plattformar.
Blender är ett program för att modellera 3D och animera, det är gratis och är tillräckligt kraftfullt för det mesta. (Har även en inbyggd spelmotor om du inte vill använda t.ex. Unity.)

Övrigt
Om du vill använda en annan spelmotor finns det många för C++, men även andra språk, här är en lista.

Om du vill lära dig att utveckla spelmotorer rekommenderar jag att du lär dig C/C++, eftersom det är princip standard för detta ändamål och ger snabb kod. C++ används i dom flesta spel och är mycket bra att lära sig om man vill syssla med spelutveckling. Du kan använda t.ex. OpenGL för att få grafik, eller DirectX om du riktar dig mot windows.

Annars kan det vara bra att börja med en lärobok om programmering om du börjar med C++, även om det finns mycket resurser för att lära sig på internet kan det vara trevligt med en bok.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Du ska nog fundera på vilka delar av spelutveckling du är intresserad av. Om du vill specialisera dig på mobilspel/enklare spel eller om du vill arbeta på en stor spelstudio. Om du väljer det senare alternativet ska är det en bra idé att bestämma dig för vilka delar av spelutveckling du är intresserad av. Det är få förunnat att vara med på alla bitar så att säga.

En annan väg att gå är att börja modda ett spel som du gillar, givetvis behöver det finnas stöd för moddning, men då får du en bild av hur vissa delar av utvecklingen ser ut. Kanske märker du redan där att det inte är något för dig. Lycka till!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwth:

Hej
Vart du bör börja beror på vad du vill åstadkomma. Om du relativt snabbt vill komma igång och skapa spel skulle jag rekommendera att använda en befintlig spelmotor, det gör att du kommer igång snabbare och kan se resultat direkt.

För att komma igång snabbt
Unity är en spelmotor som är ett bra val för nybörjare och har många möjligheter. Men det kommer kräva kunskaper i programmering i språket C# eller något av de andra språken de stödjer (Javascript/Boo).
C# är Microsofts programmeringsspråk och är smidigt att bygga Windowsapplikationer med, det är också ett ganska bra språk att lära sig programmera i allmänt, eftersom det liknar Java och är objektorienterat och du kan gå vidare till andra språk senare. Tillsammans med Unity kommer du kunna bygga spel till flertalet plattformar.
Blender är ett program för att modellera 3D och animera, det är gratis och är tillräckligt kraftfullt för det mesta. (Har även en inbyggd spelmotor om du inte vill använda t.ex. Unity.)

Övrigt
Om du vill använda en annan spelmotor finns det många för C++, men även andra språk, här är en lista.

Om du vill lära dig att utveckla spelmotorer rekommenderar jag att du lär dig C/C++, eftersom det är princip standard för detta ändamål och ger snabb kod. C++ används i dom flesta spel och är mycket bra att lära sig om man vill syssla med spelutveckling. Du kan använda t.ex. OpenGL för att få grafik, eller DirectX om du riktar dig mot windows.

Annars kan det vara bra att börja med en lärobok om programmering om du börjar med C++, även om det finns mycket resurser för att lära sig på internet kan det vara trevligt med en bok.

Lycka till

Tjenare!

Tack för en utmärkt svar, utförligt och tydligt

Kollade runt på Unity, och har sett och spelat spel gjord på den spelmotorn tidigare så ja ger det ett försök tänker jag

Stödjer både 3D och 2D spel och det går att utveckla till PC, Mobil och konsoler. Då jag inte är helt säker nu på vad jag ska satsa på så passar det utmärkt att ha lite valmöjligheter

Börjar med att lära mig grunderna till c#, och så hittade jag en tutorial för hur man gör ett enklare spel, rättare sagt en kopia av "Flappy Bird". Då kan jag lära mig lite hur Unity funkar, och försöka förstå den lilla kod som finns med där Utifrån det tänker jag mig att jag fortsätter följa "How to" så jag lär mig via exempel osv, men också att jag på gångens väg gör om så det passar hur jag vill ha det.

Tack once again för svaret, och kommer du på något mer som kan hjälpa mig på travet så skicka gärna PM eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Du ska nog fundera på vilka delar av spelutveckling du är intresserad av. Om du vill specialisera dig på mobilspel/enklare spel eller om du vill arbeta på en stor spelstudio. Om du väljer det senare alternativet ska är det en bra idé att bestämma dig för vilka delar av spelutveckling du är intresserad av. Det är få förunnat att vara med på alla bitar så att säga.

En annan väg att gå är att börja modda ett spel som du gillar, givetvis behöver det finnas stöd för moddning, men då får du en bild av hur vissa delar av utvecklingen ser ut. Kanske märker du redan där att det inte är något för dig. Lycka till!

Tack för svaret, satt och funderade på moddning också men börjar med att lära mig grunder och testa göra några "test spel"

"Drömmen" är väl att jobba på en spelstudio men det är svårt nu att veta vad jag skulle kunna specialisera mig på när jag liksom inte vet vad jag är bra på än, så vill kolla lite vad jag är bra på först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Tja, jag är 18år och går sista året på gymnasiet. Har hela mitt liv lirat tv- och data-spel och jag är nu sugen på att pröva på skapande av spel. Har för tillfället inte några ideer men alltså vill lära mig

Mina frågor till er är

Vart ska jag börja?
Vilket/Vilka språk ska jag lära mig att koda i?
Andra 3d program och grejer, tips på det? (för att göra models och allt sådant)
Kan man plugga vidare inom spelutveckling på universitet eller måste jag gå t.ex. Dataingenjör eller något annat?

Kan för nuvarande ingen kodning alls, förutom HTML och CSS, tvivlar på att de hjälper mig i språkutveckling dock.

PC och Android, möjligtvis IOS också omd et inte är för pain in the ass att publicera spel och testa osv

Jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig på traven!

Tack på förhand allihopa! :*

Vart ska jag börja?
Börja med att lära dig programmering. Kan man grunderna i "programmering" så kan man på relativt kort tid plocka upp (nästan) vilket språk som helst, så det gäller verkligen att bygga en grundförståelse för hur och varför man gör och skriver på vissa sätt...

Vilket/Vilka språk ska jag lära mig att koda i?
Som sagt, språk är mindre relevant, men jag skulle tipsa dig som nybörjare att kanske börja med webb-spel byggda på Javascript och renderade på en HTML-canvas, för att sedan gå vidare mot C#/C++/Java.

Andra 3d program och grejer, tips på det? (för att göra models och allt sådant)
Blender är open source för 3D-modellering, men räkna med att spendera _mycket_ tid i det om du vill ha något bra resultat. Sen är det bra att kunna bildmanipulera i Photoshop eller GIMP också.

Kan man plugga vidare inom spelutveckling på universitet eller måste jag gå t.ex. Dataingenjör eller något annat?
Det finns spelutveckling på högskolenivå, men du bör även fråga dig själv om du verkligen vill nischa dig så mycket. Vad jag har förstått så är just spelutveckling en lite mättad marknad atm, men om det verkligen är något du brinner för så är det klart att du ska köra på det!

Om du vill börja med det här på direkten så skulle jag rekommendera dig att göra några webb-spel i Javascript (typ en flappy-birds klon och lite sånt), för att sedan gå vidare med att jobba i en spelmotor och göra lite mer avancerade 2D-spel.

Själv gjorde jag ett "First person survival-game" i Unity/C# med en klasskompis som gymnasiearbete. Man kan väl lugnt säga att de 100 timmar som är schemalagda inte räckte långt, utan vi spenderade många långa timmar med det på vår fritid. Slutresultatet blev kanske inte supervackert (båda är mer inriktade mot programmering än 3D-modellering), men vi hade roligt under arbetet och det blev ett spelbart spel i slutändan

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Tja, jag är 18år och går sista året på gymnasiet. Har hela mitt liv lirat tv- och data-spel och jag är nu sugen på att pröva på skapande av spel. Har för tillfället inte några ideer men alltså vill lära mig

Mina frågor till er är

Vart ska jag börja?
Vilket/Vilka språk ska jag lära mig att koda i?
Andra 3d program och grejer, tips på det? (för att göra models och allt sådant)
Kan man plugga vidare inom spelutveckling på universitet eller måste jag gå t.ex. Dataingenjör eller något annat?

Kan för nuvarande ingen kodning alls, förutom HTML och CSS, tvivlar på att de hjälper mig i språkutveckling dock.

PC och Android, möjligtvis IOS också omd et inte är för pain in the ass att publicera spel och testa osv

Jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig på traven!

Tack på förhand allihopa! :*

Jag går just nu Spelutveckling med inriktning speldesign.
Det du måste göra först är att ta reda på vad du vill göra, D.v.s vill du koda, Designa eller Modellera eller något annat. Det är bra att kunna lite utav allt, men för att du ska vara effektiv (eller om du inte vill starta eget) bör du nischa dig. Jag själv går design men jag har valt att nischa mig mot effekter och partiklar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."