Bra program för göra en 3D modell av en pc?

Permalänk
Medlem

Bra program för göra en 3D modell av en pc?

Hej!

Jag har funderingar på att bygga en Dator med komplett vattenkylning för både GPU och för CP.
Det som jag hade tänkt mig är att "bygga" ihop en dator i ett program för att få en bild på hur sakerna kan se ut innan man bygger ihop det. Någon som kan tipsa på något bra program där man kan göra en 3D modell så man kan ha som "prototyp" om ni förstår vad jag menar.

Alltså så man kan ändra i modellen tills man blir nöjd SEDAN börja bygga datorn. (Gärna så man kan importera en bild på eventuellt chassi så man kan "jobba i det" )

Tar gärna emot tips och idéer !

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Hej!

Jag har funderingar på att bygga en Dator med komplett vattenkylning för både GPU och för CP.
Det som jag hade tänkt mig är att "bygga" ihop en dator i ett program för att få en bild på hur sakerna kan se ut innan man bygger ihop det. Någon som kan tipsa på något bra program där man kan göra en 3D modell så man kan ha som "prototyp" om ni förstår vad jag menar.

Alltså så man kan ändra i modellen tills man blir nöjd SEDAN börja bygga datorn.

Tar gärna emot tips och idéer !

Tack på förhand!

Blender ät gratis alltid värt att testa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Blender ät gratis alltid värt att testa

Skulle du säga att det är det bästa programmet att använda?
Har du någon erfarenhet av det?

Vet du om det går att "importera" ett chassi, eller man måste modellera allt från början?

Tacksam för fler tips och idéer !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Skulle du säga att det är det bästa programmet att använda?
Har du någon erfarenhet av det?

Vet du om det går att "importera" ett chassi, eller man måste modellera allt från början?

Tacksam för fler tips och idéer !

Skulle verkligen inte rekommendera Blender till ett sådant projekt. Det är mer användbart när du exempelvis ska modellera något till ett spel eller liknande, och vill ha en mer "fri" modellering. Problemet är att du inte på ett enkelt sätt kan ange mått vilket gör att du inte riktigt kan skapa något som sen ska användas i verkligheten.

Bättre är då istället program som SolidWorks som är skapat just för att rita upp modeller och ritningar som sedan ska tillverkas, skrivas ut etc. Det finns även andra program med samma syfte, exempelvis AutoCad, men det är SolidWorks jag själv är van vid. Nackdelen är att i princip alla dessa program måste köpas, men de kan ibland ha en "utbildningsversion" som är fri att använda i utbildningssyfte/personligt användande, så länge du inte är företag eller planerar att tjäna pengar på det du skapar.

Ett annat alternativ är Sketchup som jag vet att många använder här och som är gratis om jag inte minns fel. Har dock ingen erfarenhet själv av det så dess lämplighet får någon annan svara på.

Oavsett vilket program du väljer får du räkna med att det kommer ta ett tag att lära dig programmet och alla funktioner som kan tänkas behövas, framförallt om du är helt ny till 3d modellering, men det finns ganska gott om tutorials på Youtube som gör det hela lättare. Titta gärna på videor från alla dessa program som jag nämnt så du själv förstår skillnaden mellan exempelvis Blender och SolidWorks då de är extremt olika men har båda sina styrkor och svagheter.

Angående färdiga modeller kan det finnas ibland, bara att googla Chassit och exempelvis "3d model SolidWorks", men risken är ganska stor att du får skapa det från grunden. Notera dock att i princip alla modeller är specifika för ett speciellt program och dessutom version för att det ska gå att jobba med.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Skulle verkligen inte rekommendera Blender till ett sådant projekt. Det är mer användbart när du exempelvis ska modellera något till ett spel eller liknande, och vill ha en mer "fri" modellering. Problemet är att du inte på ett enkelt sätt kan ange mått vilket gör att du inte riktigt kan skapa något som sen ska användas i verkligheten.

Bättre är då istället program som SolidWorks som är skapat just för att rita upp modeller och ritningar som sedan ska tillverkas, skrivas ut etc. Det finns även andra program med samma syfte, exempelvis AutoCad, men det är SolidWorks jag själv är van vid. Nackdelen är att i princip alla dessa program måste köpas, men de kan ibland ha en "utbildningsversion" som är fri att använda i utbildningssyfte/personligt användande, så länge du inte är företag eller planerar att tjäna pengar på det du skapar.

Ett annat alternativ är Sketchup som jag vet att många använder här och som är gratis om jag inte minns fel. Har dock ingen erfarenhet själv av det så dess lämplighet får någon annan svara på.

Oavsett vilket program du väljer får du räkna med att det kommer ta ett tag att lära dig programmet och alla funktioner som kan tänkas behövas, framförallt om du är helt ny till 3d modellering, men det finns ganska gott om tutorials på Youtube som gör det hela lättare. Titta gärna på videor från alla dessa program som jag nämnt så du själv förstår skillnaden mellan exempelvis Blender och SolidWorks då de är extremt olika men har båda sina styrkor och svagheter.

Angående färdiga modeller kan det finnas ibland, bara att googla Chassit och exempelvis "3d model SolidWorks", men risken är ganska stor att du får skapa det från grunden. Notera dock att i princip alla modeller är specifika för ett speciellt program och dessutom version för att det ska gå att jobba med.

Tack för ditt svar! då vet jag lite mer vad som krävs för att jag skall kunna göra ett sådant här projekt!

Permalänk

Jag skulle också rekommendera Sketchup, jag använder det till det mesta jag bygger. Går riktigt fort och smidigt att visualisera och modellera när man väl kommit igång.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

och med sketchup finns ett enormt bibliotek med modeller gjorda av andra användare vilket gör att du med lite tur kan spendera mer tid till att fixa den optimala dator konfigurationen än att sitta och modellera delarna.

Visa signatur

The what what in the what now?