Någon som har erfarenhet av "gamingstolar"?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av "gamingstolar"?

Har någon här någon erfarenhet av dessa? Är det bara överprisat eller är de sköna? Man har ju sett att streamers/lanspelare sitter i sådana, någon som har testat?

Ex)
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingstolar/arozzi/a...
och
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingstolar/dxracer/...

EDIT: Kanske skulle ha lagt tråden i köpråd, kan mod flytta den?

Permalänk
Medlem

Nej. Jag har bara använt dyra kontorsstolar. Och jag tycker det är värt pengarna om man sitter mycket framför datorn. Man får en bättre hållning.

Permalänk
Medlem

Gamingstolar är det ju samma sak med som allt annat som har "gaming" i namnet.
Dvs du betalar ungefär 50% av priset enbart för att dom är riktade mot gaming (heller har gaming i namnet).

Dx racer får ju mestadels bra recensioner tunt om på nätet om man då går in och kollar vad dessa personer haft för stolar innan så är det väldigt ofta som det är ikeas billigaste skit (1-200:- MAX) heller köksstol heller nåt liknande och då är det ju ganska självklart att en 2,5-4000:- stol upplevs mycket bättre.
Det finns dock några få recensioner (kommer dock inte ihåg var jag läste det och det var nåt år sedan) som har jämfört dxracer med kontorsstolar som kostat lika mycket (+- nån hundring) och kom fram till att kontorsstolarna var bättre gick man dock ner 25-50% i pris på kontorsstolarna så var det liknande kvalitet.
Dvs Dx racer är en kontorsstol med ett ryggstöd som ser ut som en racestol och tack vare det 25-50% dyrare.

Så mitt tips köp en vanlig jävla kontorsstol för samma pengar heller håll koll på blocket/tradera/ebay/etc för begagnade stolar för samma peng och du får du otroligt mycket mer för pengarna plus att den begagnade stolen skulle troligen hålla 2-3 gånger så länge.

Heller bygg nåt eget av tex ett bilsäte från en bil/bilmodell du sitter bra i då kostar det nån/några hundringar för stolen på skroten sen nån hundring för skruv/trälim 2"x2" (heller om du tar i så det verkligen ska hålla 2"x4") trä regel på 2m och kanske några 90° vinklar med skruvhål och det tar 1-2 tim att bygga ihop skiten.
Vill du ha snurr så blir det ju värre det går ju att handla rör/etc och göra en "snurr" själv men för att sen fästa "snurr enheten" i fötterna/stolen så är det nästan krav på att det ska svetsas då det blir åt helvete för stort/tungt man bygger det så allt ska skruvas.
Hjul är det ju bara att handla på classe/biltema/etc och sätta dit dom på fötterna (oftas genom ett enkelt borrat hål) och det går lika bra i både trä och plåt/järn/stål (bara hjul på fyra fötter blir ju en "fattigmans snurr" då det går o snurra men inte lika lätt som en vanlig snurr).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ok, då var det som jag misstänkte, tackar för utförligt svar!

Permalänk
Medlem

Jag ser två skäl att köpa en "gamingstol". Estetik och/eller att man vill ge företagen bakom dessa stolar valuta för reklampengar som går till t.ex e-sport evenemang.

Vill man bara ha en så bra stol som möjligt för en viss peng så är det nästan säkert fel produkter att kolla på.

Permalänk

Jag har en DxRacer sedan två år tillbaka som ersatte en gammal och sliten kinnarps-kontorsstol. Stolen passar mig och min rygg väldigt bra. Sett till priset tycker jag man får mycket stol för pengarna. Jag tycker den är långt mycket bättre än Ikeas dyrare stolar och den har fler inställningar än min gamla kinnarps. Ett tips är att åka och provsitta för att bilda sig en uppfattning om stolen passar en.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::