Tips på billig men hyffsat rapp surfplatta åt en 2 1/2 åring

Permalänk
Medlem

Tips på billig men hyffsat rapp surfplatta åt en 2 1/2 åring

Hej!

Funderar på att köpa en surfplatta till min dotter i julklapp. Hon har redan väldigt kul med min mobil och har även fått ärva en SE Xperia Arc som hon kör lättare barnapplikationer på.

Mina önskemål är en billig surfplatta, gärna under 1000 lappen och spelar ingen roll om det är av okänt märke eller inte. Det viktiga är egentligen att den är hyffsat rapp då dottern lätt tappar tålamodet och slänger iväg saker om de inte funkar. Därav även önskemålet att surfplattan ska vara billig, utgår ifrån att den kan/kommer gå sönder ganska snabbt. Vill ändå prova och se om hon är redo för det.

Hon kommer främst köra Bamse-appen och Radioapan samt streama film via Plex, Barnkanalen och Youtube. Plattan behöver endast WiFi.

Någon som har erfarenhet av en billig platta som ändå imponerat?

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/kurio-ta...

Kanske?
Har extra tjockt skydd och gränsnittet är anpassat för barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/kurio-ta...

Kanske?
Har extra tjockt skydd och gränsnittet är anpassat för barn.

Just ja, har sett den där i nån butik vill jag minnas. Vad jag förstår så har den inte haft stöd för Google Play tidigare men detta verkar vara löst med en uppdatering. Värd att kika lite närmare på i alla fall.

Vore skoj om någon hade erfarenhet av en sån här platta så man får lite feedback. Borde kanske vända mig till Familjeliv.se för dessa frågor, men usch... roligare att prata med tekniknissar då jag är sådan i första hand och *harkel* förälder i andra (måtte inte frugan läsa detta)...

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Just ja, har sett den där i nån butik vill jag minnas. Vad jag förstår så har den inte haft stöd för Google Play tidigare men detta verkar vara löst med en uppdatering. Värd att kika lite närmare på i alla fall.

Vore skoj om någon hade erfarenhet av en sån här platta så man får lite feedback. Borde kanske vända mig till Familjeliv.se för dessa frågor, men usch... roligare att prata med tekniknissar då jag är sådan i första hand och *harkel* förälder i andra (måtte inte frugan läsa detta)...

Gav en till min morbrors dotter, han rootade den och drog på Google play.
Hon använder den och är lite över ett år så det blir "Hårda" slag och spilld mjölk på den regelbundet.
hon har haft den nu i ett par månader och fungerar fin fint fortfarande.

Permalänk

https://cdon.se/hemelektronik/point-of-view/point-of-view-mob...

Köpte denna som jag kan ha i lastbilen, billig och duger nog

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lythelius:

Hej!

Funderar på att köpa en surfplatta till min dotter i julklapp. Hon har redan väldigt kul med min mobil och har även fått ärva en SE Xperia Arc som hon kör lättare barnapplikationer på.

Mina önskemål är en billig surfplatta, gärna under 1000 lappen och spelar ingen roll om det är av okänt märke eller inte. Det viktiga är egentligen att den är hyffsat rapp då dottern lätt tappar tålamodet och slänger iväg saker om de inte funkar. Därav även önskemålet att surfplattan ska vara billig, utgår ifrån att den kan/kommer gå sönder ganska snabbt. Vill ändå prova och se om hon är redo för det.

Hon kommer främst köra Bamse-appen och Radioapan samt streama film via Plex, Barnkanalen och Youtube. Plattan behöver endast WiFi.

Någon som har erfarenhet av en billig platta som ändå imponerat?

Mvh

// Peter

http://cdon.se/hemelektronik/alcatel/alcatel-onetouch-tab-7-h...

Off topic: Att köpa något sådant till en 2 - 3 åring.. jag är självklart inte rätt person att döma vad du gör, men jag säger det bara, din dotter kommer att vilja ha allt och lite till hädanefter. Får dom något sånt i den åldern så är det kört. Jag gjorde samma misstag med min dotter (4 år vid händelsen), nu är hon 7 år och vill bara ha och ha och ha. Nya iphone, dyra hörlurar, mac dator.. Dom ska inte ha sådanna saker i den åldern. En fungerande mobil är vad som duger.

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

http://cdon.se/hemelektronik/alcatel/alcatel-onetouch-tab-7-h...

Off topic: Att köpa något sådant till en 2 - 3 åring.. jag är självklart inte rätt person att döma vad du gör, men jag säger det bara, din dotter kommer att vilja ha allt och lite till hädanefter. Får dom något sånt i den åldern så är det kört. Jag gjorde samma misstag med min dotter (4 år vid händelsen), nu är hon 7 år och vill bara ha och ha och ha. Nya iphone, dyra hörlurar, mac dator.. Dom ska inte ha sådanna saker i den åldern. En fungerande mobil är vad som duger.

Bra tips, den plattan ser rätt lovande ut för sin låga peng. Kan tänka mig den för eget bruk eventuellt. Ska dottern ha den behövs dock något skyddande skal etc, blir kanske smidigare att köra på Kurio-plattan istället. Insåg senast idag hur mkt jag saknade en platta till henne under en lång bilresa...

Vad gäller OT så är detta en trogen snackis bland föräldrar på lekplatser. Jag tänker inte gå med på att min dotter blir bortskämd, hon får gärna ha och ha bäst hon vill men jag tänker inte ge efter (lätt att låta kaxig nu iof...). Däremot så är plattan ett bra verktyg, hon efterfrågar den inte själv än men jag märker hur mycket hon lär och utvecklas av apparna hon kör på mobilen just nu och möjligheten att kika på film under bilresor är guld värd, smidigare än att släpa på en bärbar dvd-spelare med skivor etc.

Sen är jag glad om jag kan väcka ett teknikintresse hos henne då jag finner det enklare att en dag spela TV-spel med henne än att leka med dockor eller låtsas laga tomat i en BRIO-ugn...

Men det är en lång debatt som hör hemma på Familjeliv...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |