Permalänk
Medlem

Lan-kyl med peltier element

Jag och en kompis planerar att konstruera ett kylskåp baserat på ett peltier element. Dock har vi i nuläget funnit mycket motsägande information. På elfa.se står på flera peltier element att den varma sidan inte får överstiga 80 grader. Jag har tänkt kyla den varma sidan med en intel stock kylare som jag gissar lite vilt kan kyla bort 80 W. Dock vill vi ha ett starkt element som klarar av att kyla bra och har siktat in oss på ett som kyler bort 70 W. Dock har detta en ström på 8.5 ampere på 15 volts spänning. Detta skulle i sig ge 127.5 W i värme (antagligen). detta väntar jag mig kommer överbelasta kylaren totalt och bränna sönder elementet.

Däremot så finns ingen kylare på en vanlig usb kyl. Hur hänger det ihop? Är överhettning ett problem?

Har någon lite svar är de mycket uppskattade.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Min gamla 200kr-mini-kyl som jag hade på lan använder sig av peltier-element. http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link... Denna gör rimligtvis det också

Antar att usb-kylar max kan dra 2.5W (5V 500mA), det blir inte mycket till peltier-element

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Har också bygget en minikyl en gång i tiden, dock hade vi vattenkylning på varma sidan.
http://www.sweclockers.com/galleri/178-mini-kyl

Precis som Aiwi säger så kan du bara dra ut 5V från USB, 500mA, vilket get 2,5W.

Har kört en del peltierelement med vanliga flänsar också, men då behövs det lite rejälare grejer.
Du kan justera ned spänningen också, brukar finnas kurvor för att se effekt vid olika spänningar.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Men det handlar då om att jag bör sikta in mig på ett svagare element eller minska strömmen.

Har någon ett bättre tal på kylförmågan hos en intel stock kylare? Då kan jag basera mitt val av element på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Du måste tänka på två saker när du bygger detta

Att säga att en intel kylare kan kyla bort 80W för att CPUn under har 80WTDP behöver nödvändigtvis inte vara korrekt. Värmetransport beror av temperaturskillnaden, så intels stockkylare är gjord för att kunna kyla bort 80W utan att gå utanför CPUns termiska område. Nu tror jag iofs att din gissning på 80W är ganska vettig, så du kan nog köra på det.

Det andra är att om peltiern är specifierad att kunna kyla 70W, men drar 125 så kommer du behöva kyla bort både den energi som du flyttar, samt den energi som krävs att flytta den, i detta fall då troligtvis 195W. Även peltierns förmåga att flytta värm,e beror på temperaturskillnaden. Flyttar du värme mellan 5 graders skillnad kan den flytta mer energi än om du skall ha 20 grader skillnad.

Du kommer troligvis behöva ha någon form av kylfläns på kallsidan med för att underlätta värmeflödet in i peltiern med. Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du måste tänka på två saker när du bygger detta

Att säga att en intel kylare kan kyla bort 80W för att CPUn under har 80WTDP behöver nödvändigtvis inte vara korrekt. Värmetransport beror av temperaturskillnaden, så intels stockkylare är gjord för att kunna kyla bort 80W utan att gå utanför CPUns termiska område. Nu tror jag iofs att din gissning på 80W är ganska vettig, så du kan nog köra på det.

Det andra är att om peltiern är specifierad att kunna kyla 70W, men drar 125 så kommer du behöva kyla bort både den energi som du flyttar, samt den energi som krävs att flytta den, i detta fall då troligtvis 195W. Även peltierns förmåga att flytta värm,e beror på temperaturskillnaden. Flyttar du värme mellan 5 graders skillnad kan den flytta mer energi än om du skall ha 20 grader skillnad.

Du kommer troligvis behöva ha någon form av kylfläns på kallsidan med för att underlätta värmeflödet in i peltiern med. Lycka till med bygget!

Jag har planerat att placera en kylfläns på vardera sida. Det som jag oroar mig för är att värmeproduktionen överstiger kylningen. Då kommer temperaturen på båda sidor öka även om den kalla sidan är kallare.

Dock:
Enligt vad som skrivits kommer elementet att flytta mindre och mindre värme ju varmare det blir. Vid 80 grader på den varma sidan och 20 på den kalla kommer temperaturskillnaden orsaka att ca 10 eller 5 W förflyttas utöver värmeproduktionen på absolut högst 96 W.

Mitt nuvarande val förblir för starkt för kylaren men inte mycket. Endast en smärre minskning krävs i styrka.

Jag tackar ödmjukast cheben. Du har gett.mig nyckeln!!!

En logg planeras för övrigt komma upp om ett par månader. Tack för hjälpen allesammans!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Jag har planerat att placera en kylfläns på vardera sida. Det som jag oroar mig för är att värmeproduktionen överstiger kylningen. Då kommer temperaturen på båda sidor öka även om den kalla sidan är kallare.

Dock:
Enligt vad som skrivits kommer elementet att flytta mindre och mindre värme ju varmare det blir. Vid 80 grader på den varma sidan och 20 på den kalla kommer temperaturskillnaden orsaka att ca 10 eller 5 W förflyttas utöver värmeproduktionen på absolut högst 96 W.

Mitt nuvarande val förblir för starkt för kylaren men inte mycket. Endast en smärre minskning krävs i styrka.

Jag tackar ödmjukast cheben. Du har gett.mig nyckeln!!!

En logg planeras för övrigt komma upp om ett par månader. Tack för hjälpen allesammans!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, tänk på att jag tagit mina siffror ur luften. Jag rekommenderar dig att titta på kurvor för prestandan som borde gå att hitta på tillverkarens/säljarens hemsida för att få exakta siffror så du inte gör något dumt. En annan ide som kan vara bra för dig är att fixa en termostat om du inte tänkt på det. 70W är bra för att kyla ner innehåll, men när läsken/insidan är kall kommer 70W att ge en JÄVLIGT låg temperatur (ner till peltierns gräns typ, vilket mycket väl kan vara -20C). Du kommer behöva slå av den då och då för att hålla bekväma temperaturer för läsken

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, tänk på att jag tagit mina siffror ur luften. Jag rekommenderar dig att titta på kurvor för prestandan som borde gå att hitta på tillverkarens/säljarens hemsida för att få exakta siffror så du inte gör något dumt. En annan ide som kan vara bra för dig är att fixa en termostat om du inte tänkt på det. 70W är bra för att kyla ner innehåll, men när läsken/insidan är kall kommer 70W att ge en JÄVLIGT låg temperatur (ner till peltierns gräns typ, vilket mycket väl kan vara -20C). Du kommer behöva slå av den då och då för att hålla bekväma temperaturer för läsken

Jag har tagit mina siffror ifrån ett faktablad som jag läst. Utifrån detta så är den förflyttade värmen 0W när temperaturskillnaden är 73 grader mellan sidorna. Därmed så finns ingen överhettningsrisk så länge som kylaren kan kyla bort allt som elementet producerar och lite mer. Sedan kan man liksåväl leta efter en balanserad punkt så att kylaren klarar det bra så att optimal funktion uppnås.

Jag har planerat en termostat som endast är aktiv när det är varmare än 8 grader i skåpet.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

funkar det inte med att köpa en kylväska man pluggar in i vanligt 230v ?
finns dom med båda delarna.
eller 12v som du bara köper till en konverterare för att plugga in i väggen.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s193392360&o=produkt_pr...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-661-36&t...
Detta är då elementet som jag valt. Genom spontan thermal throttling minskar värmeproduktionen och når antagligen jämnvikt vid ungefär 60 grader (48W producerat av elementet+8W flyttat =56W).
Då kan kylskåpet kylas ned till -13 grader (På en mycket lång tid med ett helt isolerat skåp).
Detta ska motverkas med en termostat ( https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-214-40&t... ).

Alla siffror här är hämtade eller beräknade utifrån faktablad från tillverkaren.

Tack för hjälpen som sagt

Tillägg: alla siffror är avrundade pessimistiskt. Effektiviteten är egentligen lite högre, jämnviktstemperaturen lite lägre och därmed den lägsta temperaturen lite lägre.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

funkar det inte med att köpa en kylväska man pluggar in i vanligt 230v ?
finns dom med båda delarna.
eller 12v som du bara köper till en konverterare för att plugga in i väggen.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s193392360&o=produkt_pr...

Det skulle utan tvekan var en bättre idé.

Dock görs detta till stor del för att jag ska kunna välja storlek ock egenskaper själv och mest för att det är kul. Sedan vill ja göra något med min gamla stock kylare. Det är halva poängen.

Oavsett så tack för förslaget. Det hade inte varit omöjligt att jag inte kände till denna lösningen.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-661-36&t...
Detta är då elementet som jag valt. Genom spontan thermal throttling minskar värmeproduktionen och når antagligen jämnvikt vid ungefär 60 grader (48W producerat av elementet+8W flyttat =56W).
Då kan kylskåpet kylas ned till -13 grader (På en mycket lång tid med ett helt isolerat skåp).
Detta ska motverkas med en termostat ( https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-214-40&t... ).

Alla siffror här är hämtade eller beräknade utifrån faktablad från tillverkaren.

Tack för hjälpen som sagt

Tillägg: alla siffror är avrundade pessimistiskt. Effektiviteten är egentligen lite högre, jämnviktstemperaturen lite lägre och därmed den lägsta temperaturen lite lägre.

Ja du verkar du onekligen ha koll på allt. Det kommer troligtvis vara lättare att hålla en peltier kall än en CPU, störra yta som avger värme+att jag antar att de menar att 80grader är yttemperaturen på varma sidan, istället för i som en CPU mäter, så du har en materialövergång mindre energin skall igenom. Så du har troligtvis större termisk marginal än du tror. Lycka till med projektet

Permalänk
Medlem

Ett litet förslag; kika på aliexpress.com efter peltierelement istället, så får du dem för några dollar istället för 400 spänn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ett litet förslag; kika på aliexpress.com efter peltierelement istället, så får du dem för några dollar istället för 400 spänn.

Tack för tipset! Ska kika där

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

lite sent svar här, men senast jag köpte peltier element var det dessa (leveranstid tre veckor, inklusive kinesiskt nyår):
http://www.aliexpress.com/item/5PCS-LOT-TEC1-12706-12706-TEC-...
5 st för $11, lite lägre verkningsgrad än dom du har kollat på men med priset inräknat är dom oslagbara.
Har själv använt dom till att "turbo kyla" en vanlig standard peltier kylbox. Driver hela paketet med ett moddat ATX aggregat som kan ge 60A på 12 volts utgångarna. Termostaten är kopplad direkt på pinne 14 (Power on) på aggregatet. leda bort värmen var det största problemet för mig, så här i efterhand skulle man även köpt kyllister från ali, sök på "LED cooling" i så fall dom som har den bästa passformen om du kör flera element som jag gör, dvs upp till 100mm breda och valfri längd...
Och ja, det blir kallt som stryk, fort som stryk med 5st 70W element...

lycka till!