MacBook - Ny SSD - Kan ej installera OS

Permalänk

MacBook - Ny SSD - Kan ej installera OS

Tjena!
Har nyss, äntligen, köpt en ny SSD till min MacBook Pro late 2011.
Jag har dock problem att installera OS X på den nya disken.
Oavsett vilken verision jag väljer att installera så går allt otroligt långsamt när det har med disken att göra. Jag har testat Lion, Leopard, Mavericks och Yosemite. Jag har testat från DVD, från USB och via internetåterställningsfunktionen. Oavsett så går allt väldigt långsamt eller inte framåt alls. När jag ska formatera/partitionera disken så laddar den onödigt länge och när installationen väl är igång så tar det en jävla tid tills det inte ens går framåt längre.
Vad tror ni problemet ligger i? Är det disken som är paj redan från början?

Disken är en Transcend SSD340 256gb.

Permalänk

Sitter nu och ska försöka igen. Stoppar in originalskivan med Leopard på och startar diskverktyg. Sedan väljer jag disken och trycker på partitionera och vid det knapptrycket börjar den tänka som en galning. Efter 5minuter kan jag välja namn på partitionen och starta processen. Sen tar det självklart så lång tid att partitionera att jag måste gå därifrån och hitta på något annat för att fördriva tiden. Jag hann gå ut och montera kupévärmaren i bilen innan det var färdigt

Permalänk
Medlem

Vill minnas att inte alla SSDer vill fungera med MAC.
Jag vet dock inte vilka och överlåter det till någon annan.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag kommer åka tillbaka och lämna tillbaka disken på öppet köp imorgon, och byter istället till Crucials 256-gigabytare. Sparar även då 2 stycken hundralappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Vad tror ni problemet ligger i? Är det disken som är paj redan från början?

Disken är en Transcend SSD340 256gb.

Skrivet av andreas.ringstad:

Jag kommer åka tillbaka och lämna tillbaka disken på öppet köp imorgon, och byter istället till Crucials 256-gigabytare. Sparar även då 2 stycken hundralappar

Kan vara trasig disk, kan vara inkompatibilitet.
Föreslår att du kollar vad andra har satt i sina MacBooks INNAN du köper nån annan. Det är inte säkert att du bara kan ta första bästa budget disk, eftersom Apple inte alltid följer PC standarder, vilket SSDna gör. De brukar behöva special diskar, eller iaf att någon hittat en modell som ska fungera.

Permalänk
Medlem

Ja kommer inte fläkten gå på 100% om du sätter in en icke-Apple SSD också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Ja kommer inte fläkten gå på 100% om du sätter in en icke-Apple SSD också...

SSDn kanske måste ha tempsensor på rätt SMART värde (och sätt) för att datorn ska sänka fläkthastigheten kan jag tänka mig. Är en säkerhets sak, så att den inte ska överhetta disken. De flesta moderna SSD har tempsensor, men de kan ju hända att de skriver ut det på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

SSDn kanske måste ha tempsensor på rätt SMART värde (och sätt) för att datorn ska sänka fläkthastigheten kan jag tänka mig. Är en säkerhets sak, så att den inte ska överhetta disken. De flesta moderna SSD har tempsensor, men de kan ju hända att de skriver ut det på olika sätt.

Ja jag har läst att Apples är annorlunda så då kör den fläkten på 100 "för säkerhets skull".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Ja jag har läst att Apples är annorlunda så då kör den fläkten på 100 "för säkerhets skull".

Gäller bara iMac.

De sista Macbook pro som har 2,5 tums disk kan ta vanlig SSD "utan problem".

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan vara trasig disk, kan vara inkompatibilitet.
Föreslår att du kollar vad andra har satt i sina MacBooks INNAN du köper nån annan. Det är inte säkert att du bara kan ta första bästa budget disk, eftersom Apple inte alltid följer PC standarder, vilket SSDna gör. De brukar behöva special diskar, eller iaf att någon hittat en modell som ska fungera.

Hur kan jag ta reda på om disken är kompatibel då? Finns det listor någonstans?
Jag har försökt söka på nätet min hittar bara massor av forumtrådar där diskan från 2010 rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Corsair Force 3 i min MBP early 2011 utan problem, satt tidigare i en late 2008 och även där utan problem. Se till att uppdatera diskens firmware i en dator med Windows, det gjorde min lite rappare.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Hur kan jag ta reda på om disken är kompatibel då? Finns det listor någonstans?
Jag har försökt söka på nätet min hittar bara massor av forumtrådar där diskan från 2010 rekommenderas.

Är lite det som är problemet. Alternativet är att köpa en ny "original disk" från Apple för typ samma som en ny dator kostar (misstänker jag), eller så får du läsa, leta och i värsta fall testa och hoppas.

Börja med att kolla vad för SSD som sitter i befintliga maskiner, både liknande modeller och nyare. Du kanske kan hitta en Apple kompatibel på en företags site eller liknande. Kort sagt, leta efter vad "de" skulle själva satt i.
Sen kan du leta upp SMART info på dessa diskar och jämföra eller kanske tom hitta en likadan (eller iaf samma tillverkare och grundmodell).
Tror att jag läst att de förr hade Samsung 830 i några, men de har ju utgått. Vet att Plextor gör OEM diskar också.

Bästa är som sagt och hitta en som har "testat" åt dig, eller info om vad de vet fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad problemet kan bero på, men jag vill intyga att min OCZ Arc 100 240GB fungerar utmärkt i min MBP '11. Innan jag köpte SSD Google-forskade jag lite smått, och kom fram till att det inte var så noga att välja "rätt" SSD. Antagligen har du fått ett dåligt exemplar, eller så är något annat bananas.

Permalänk
Medlem

På 99mac finns det sammanställt rätt bra.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

På 99mac finns det sammanställt rätt bra.

Guide: Vilken SSD ska jag välja till min Mac?

Orkade inte läsa alla sidor, men om detta stämmer:
"Samtliga diskar med SF2200-kontroller är ett bra val om man får dem till rätt pris. "
Så bör denna fungera:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...

De försvinner snabbt, då den är utgående (480GB modellen är redan borta), men de utgår inte pga den är sämre, utan pga flashkretsarna i den är för dyra (för bra) för att tillverkas och säljas idag, så de ersätter det med billigare kretsar i 530 modellen. 530 har lite problem med livslängden som inte 520 har.
Har själv Intel 520 i drift, och de fungerar bra i PC iaf, men läs igenom tråden som iller länkade, så att den är ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Crucial MX 100 250GB i min Mac mini och Intel 520 i Macbook Pro 2011 som är jobbdator.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag lämnade tillbaka disken på öppet köp och fick tillbaka 1190kr. Köpte Crucial MX100 256gb hos Alina för 975kr. Installationen fungerade på första försöket och nu installerar jag Yosemite!

Permalänk
Medlem

Crucial M500 series fungerar bra på Mac, om jag minns rätt gör även Crucial bootable cd skivor så du får uppdatert framtidiga FW.

Billiga är dom också, dock drar dom tyvärr mycket ström.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Nu har jag kört disken en del. Mätresultat blir mycket bra då jag kommer upp i 500mb/s read och 330mb/s write. I vissa stunder fungerar datorn mycket bra och rappt och att disken är snabbare än förut märks. Problemet nu ligger dock i att disken är seg när jag öppnar datorn från strömsparläge, alltså när locket varit stängt och jag sedan öppnar upp datorn igen. Då kan det gå flera minuter där datorn tänker mycket länge och regnbågscirkeln snurrar konstant, tills att den till slut piggnar till och fungerar som vanligt igen. Det går i princip fortare att tvångsavsluta datorn och sedan starta upp den igen, än vad det tar för disken att "komma igång" från strömsparläget. Någon som har någon ide vad det kan handla om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Nu har jag kört disken en del. Mätresultat blir mycket bra då jag kommer upp i 500mb/s read och 330mb/s write. I vissa stunder fungerar datorn mycket bra och rappt och att disken är snabbare än förut märks. Problemet nu ligger dock i att disken är seg när jag öppnar datorn från strömsparläge, alltså när locket varit stängt och jag sedan öppnar upp datorn igen. Då kan det gå flera minuter där datorn tänker mycket länge och regnbågscirkeln snurrar konstant, tills att den till slut piggnar till och fungerar som vanligt igen. Det går i princip fortare att tvångsavsluta datorn och sedan starta upp den igen, än vad det tar för disken att "komma igång" från strömsparläget. Någon som har någon ide vad det kan handla om?

Gissar på att det är pga SSDn inte har fullt stöd för det energisparläge som datorn vill. Devsleep börjar bli vanligt, men jag vill inte minnas att det var så vida stöd för det 2011.
Liknande fel finns på PC också, det är ofta att nån komponent inte vill komma ut sitt viloläge korrekt. Dock i din Mac skulle jag mer misstänka den SSDn än något annat, just pga den är den enda delen som inte datorn från början "testats" med.

Permalänk
Medlem

Gör apple ssd? Har inte sett en enda på prisjakt. Någonsin.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Gör apple ssd? Har inte sett en enda på prisjakt. Någonsin.

Nej det gör de inte men de säljer specifika SSD för deras egna maskiner.

Skall du använda en vanlig 2,5 tums SSD så kan du handla nästan vilken du vill.

Lite mer problematiskt blir det om det är ex. Retina Macbook pro för så är det inte längre vanliga diskar utan eget påhitt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nej det gör de inte men de säljer specifika SSD för deras egna maskiner.

Skall du använda en vanlig 2,5 tums SSD så kan du handla nästan vilken du vill.

Lite mer problematiskt blir det om det är ex. Retina Macbook pro för så är det inte längre vanliga diskar utan eget påhitt.

Okej, var köper jag en sådan? Hur skiljer dessa sig från konventionella SSD?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, var köper jag en sådan? Hur skiljer dessa sig från konventionella SSD?

Först av allt. Vilken Macbook har du?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Först av allt. Vilken Macbook har du?

Ingen alls. Jag vill bara kolla vad det är för skillnad på dem jämfört med konventionella SSD, som jag äger ett gäng av. Jag tror inte de är låsta eller speciella alls nämligen, utan misstänker det är kontakter och liknande som är unika så de inte passar. Men som sagt, vad är skillnaden mer specifikt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ingen alls. Jag vill bara kolla vad det är för skillnad på dem jämfört med konventionella SSD, som jag äger ett gäng av. Jag tror inte de är låsta eller speciella alls nämligen, utan misstänker det är kontakter och liknande som är unika så de inte passar. Men som sagt, vad är skillnaden mer specifikt?

Tester, och ev egen fw.

Apple älskar att göra egna lösningar. De vill ha egna konktakter, egna filsystem, egna skärmar, egna allt.
De är mycket noga med att hårdtesta all utrustning som kommer med en Mac, men då med original OEM delar.
Vad exakt som skiljer vet jag inte, men ofta visar det sig när man byter en del som "borde" fungera utan problem, tex identiskt grafikkort eller SSD. Någon liten funktion fungerar då inte. Detta eftersom något pyttelitet skiljer ibland. Kan röra sig om allt från firmware/BIOS till hastighet mm. Drivrutinerna de har är ofta så optimerade, att all eller delar av kompatibiliteten är borta med den ursprungliga produkten.

Så man har valet, testa sig fram (och hoppas), leta upp på nätet något som andra har testat och hur de lyckats (med ev problem), eller kontakta apple direkt och se om de har ett alternativ (som troligen kostar mer än en ny laptop)

Permalänk
Medlem

Så har jag en apple-dator som bara fungerar med apple SSD (som inte går att beställa/köpa separat) och den går sönder och jag vill köpa ny disk måste jag köpa ny dator helt och hållet? Låter lite... konstigt. Väldigt märkligt. Vad heter Apples olika SSD?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så har jag en apple-dator som bara fungerar med apple SSD (som inte går att beställa/köpa separat) och den går sönder och jag vill köpa ny disk måste jag köpa ny dator helt och hållet? Låter lite... konstigt. Väldigt märkligt. Vad heter Apples olika SSD?

Inget mer konstigt än att Volvo, Toyota, WV osv säger att "bara deras original del är rätt del", även om kopian är exakt likadan. Delarna lär fungera bra i 99.9% av fallen, men det kan ju vara nån detalj som kopian inte har (speciellt om du köper en billig kopia), eftersom att du inte vet att den är 100% testad. Asus, Acer, Dell, HP osv gör precis likadant. De kontrakterar en tillverkare av hårddisk/ssd, grafikkort osv för att få en OEM del som de kan sätta i sina datorer. Ofta är OEM delarna byggda med billigaste möh de kan göra det av och sedan säljs det som "värsting, bästa, proffs" delen.

Skillnaden är ju bara att Apple (om man ska tro dem) hårdtestar enheterna betydligt mer än många andra tillverkare, men i slutändan går ju självklart slit delar som hårddiskar och fläktar sönder. Det är bara så.

Apple använder precis som många andra tillverkare olika OEM diskar. Kan vara allt från förr Samsung 830 till Plextor till Intel osv. Det varierar nog med vad de anser prisvärt för stunden när de gör en ny modell. Sen är det ju bara att modda firmware om de behöver.
Har en "plextor" 128GB SSD hemma som jag köpt helt oanvänd, men den är OEM. När jag nu behövde uppdatera dens fw så fick jag gå in på dells hemsida och tanka ner en bootbar version för att kunna göra det, eftersom jag inte har den rätta dell maskinen, och plextors mjukvara inte ville röra den (den var ingen plextor, trots att det står på den). SSD fungerar bra dock, men den är ju 7mm, utan några extra delar och plextor har ju ingen support eller specifikationer på den, då den är tillverkad åt dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inget mer konstigt än att Volvo, Toyota, WV osv säger att "bara deras original del är rätt del", även om kopian är exakt likadan. Delarna lär fungera bra i 99.9% av fallen, men det kan ju vara nån detalj som kopian inte har (speciellt om du köper en billig kopia), eftersom att du inte vet att den är 100% testad. Asus, Acer, Dell, HP osv gör precis likadant. De kontrakterar en tillverkare av hårddisk/ssd, grafikkort osv för att få en OEM del som de kan sätta i sina datorer. Ofta är OEM delarna byggda med billigaste möh de kan göra det av och sedan säljs det som "värsting, bästa, proffs" delen.

Skillnaden är ju bara att Apple (om man ska tro dem) hårdtestar enheterna betydligt mer än många andra tillverkare, men i slutändan går ju självklart slit delar som hårddiskar och fläktar sönder. Det är bara så.

Apple använder precis som många andra tillverkare olika OEM diskar. Kan vara allt från förr Samsung 830 till Plextor till Intel osv. Det varierar nog med vad de anser prisvärt för stunden när de gör en ny modell. Sen är det ju bara att modda firmware om de behöver.
Har en "plextor" 128GB SSD hemma som jag köpt helt oanvänd, men den är OEM. När jag nu behövde uppdatera dens fw så fick jag gå in på dells hemsida och tanka ner en bootbar version för att kunna göra det, eftersom jag inte har den rätta dell maskinen, och plextors mjukvara inte ville röra den (den var ingen plextor, trots att det står på den). SSD fungerar bra dock, men den är ju 7mm, utan några extra delar och plextor har ju ingen support eller specifikationer på den, då den är tillverkad åt dell.

Jag kan köpa/beställa Volvo och Toyota-delar från valfri bilverkstad när jag vill och byta själv. Så frågan kvarsår. Vad får jag tag på en Apple-SSD för att byta ut. Exempelvis om jag beställt en 120 GB (om det finns) och vill ha en 512 GB. Är det bara slänga datorn och köpa ny dator med rätt diskstorlek då? Låter lite slöseri. Firmware går att blåsa om hur som helst. Jag är bara dödligt (nåja) nyfiken om det är sant, eller om det bara är en myt det här med Appletillverkade SSD. Jag skall om det finns köpa en och dissikera den och få den att funka i en Windowsdator. Då hoppas jag det är en Apple-logga på. Stor humor.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag kan köpa/beställa Volvo och Toyota-delar från valfri bilverkstad när jag vill och byta själv. Så frågan kvarsår. Vad får jag tag på en Apple-SSD för att byta ut. Exempelvis om jag beställt en 120 GB (om det finns) och vill ha en 512 GB. Är det bara slänga datorn och köpa ny dator med rätt diskstorlek då? Låter lite slöseri. Firmware går att blåsa om hur som helst. Jag är bara dödligt (nåja) nyfiken om det är sant, eller om det bara är en myt det här med Appletillverkade SSD. Jag skall om det finns köpa en och dissikera den och få den att funka i en Windowsdator. Då hoppas jag det är en Apple-logga på. Stor humor.

Jaa..., och alla bilverkstan kontaktar då Volvo eller Toyota respektive, vilket du lika gärna kan göra själv. Om du lämnar in den till ett service ställe så kontaktar de nog också Apple. Så gör det...?

Apples saker är notoriskt svåra att byta delar i. Kanske inte alla laptops, men du kan tex inte ens byta batteri i en Iphone utan att skruva isär halva telefonen. De vill helt enkelt inte att du ska byta det, utan du ska köpa nytt, slöseri ja, deras affärs ide, ja. Det finns service verkstäder som kanske vet vad för modeller som passar och kan utföra bytet.

Ang SSD, den enda jag direkt själv känner till var långt tidigare när Samsung 830 fortfarande var ganska ny, och en vän skulle byta sin mekaniska disk på en macbook (minns inte modellen). Vi hade läst att den skulle fungera rätt bra och alternativet (som han hade kollat upp) var en hårddisk (mekanisk) som skulle kosta nästan lika mycket som en SSD, men var då original OEM disk. Därför valde vi att byta till 830 disken, och det fungerade rätt bra. Men det var några små saker som tex energisparläge som bråkade. Om jag minns rätt så stängde han av energisparläget på disken, så fungerade allt. Mao, inte 100%, men 99.9%. Det tog en hel del tid och pillande, samt letande på nätet för att hitta denna info dock, då Apple själva knappt hade SSD på den tiden.

Skillnaden mellan Windows och OSX är drivrutiner. Windows har drivrutiner till det mesta, där alla revisioner, alla versioner och alla komplikationer både finns och förväntas finnas. I en Apple dator med OSX så finns endast de drivrutinerna som Apple valt att göra. Endast den typ, modell och revision som Apple har testat har de fullt stöd för. Det finns inget som heter universal, eller byta själv eller firmware att ladda ner. Så gör du själv bytet, så får du själv ta reda på ev problem.

Så börja med att kontakta Apple och se vad du har för alternativ, om du vill ha en "Apple-SSD".