Permalänk
Medlem

Börja sälja datorer

Hej! Jag funderar på att börja bygga datorer och sedan sälja och göra en liten vinst på detta. Hade tänkt köpa så bra delar som möjligt men försöka spara in på vissa grejer så man kan tjäna runt 1000 kr per dator iaf. Finns det nån som har gjort detta och är det lönsamt? Förväntar mig inte att tjäna några stora summor men hade varit kul och ha som ett litet projekt

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

Tänk på att du bör ha något som är lite unikt. Svårt att konkurera med alla stora aktörer idag som dessutom kan pressa priserna med tankepå hur stora mängder köper in av allt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att komponenter kan gå sönder etc och att köpare förväntar sig att du fixar detta på en ny dator. Så en vinst på en tusenlapp försvinner fort om en maskin strular..

Sen är en tusenlapp inte mycket med tanke på arbetstiden, du ska hämta paket, packa upp, montera, installera och provköra, slänga skräp och leverera.

Det finns en anledning till att alla små datorbutiker på hörnet är helt borta sen många år.

Idag kan nästan vem som helst bygga en dator, så att göra vinst är nog svårt, kanske att det går jämt upp på sin höjd. Du ska lyckas hitta kunder dessutom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Föredetting

Det finns i princip en möjlighet, och det är att bygga datorer åt folk i din bekantskapskrets. Det skiter sig rätt lätt, däremot, när alla förväntar sig kompissupport senare. Tenderar att inte vara värt det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Försök få jobb som "hårdvarusnubbe" på Inet/Webhallen/Komplett/CDON, etc. istället.
Du kommer tjäna mer pengar per månad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det inte är helt omöjligt att erbjuda färdigbyggda system för vettiga priser om du inte håller något lager osv. Dina problem börjar ju dock med att du måste erbjuda ångerrätt osv vilket kan äta upp en hel del pengar. Det går ju att fuska sig runt större delen av problemet genom att med enskild firma köpa komponenterna som privatperson och vänta 3 veckor med att föra in det i verksamheten men det kanske inte är något man vill sätta i system, kan ju dock hjälpa till i början. Det finns dock risker med hela affärsidén du måste betänka, det finns en markant risk att du står där med returerade system du kan ha svårt att sälja. Det är nog inget man skall gå in i med förväntningen att det direkt kommer ersätta vanligt arbete, men har man inget för stunden eller är studerande låter det som något att betänka.

Permalänk
Medlem

Hur stor är kundkretsen för "Jag vill ha en amatörbyggd dator, men jag vill inte bygga den själv!"?
1000kr i vinst på en dator låter mycket att vänta sig, dessutom är det otroligt lite om man ska bygga den själv.

Tänk även på att du inte har någon garanti att erbjuda dina kunder mer än på komponentnivå som sällan är 3 år för dig som företagare, alltså är det är du som måste ge dina kunder 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Så om du inte tänkt ha detta mer än som en hobby för att det är kul föreslår jag att du låter dina nära och kära köpa sina egna komponenter och sedan kan du hjälpa dom att bygga ihop datorn mot en skälig kompensationen. Men bygg ingen verksamhet runt det

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Karaff: Tänkte frmaförallt rikta mig till två målgrupper. Tonåringar som vill ha en "häftig" speldator men inte kan bygga ihop själva och en lite mer diskret arbetsdator som är inriktad till medelålderskonsumenten. Ja, har tänkt på att det kan bli problem med om saker går i sönder och kunden förväntar sig support, är väll egentligen det största hindret i dagsläget. Ska se om man kan lösa det på nåt sätt.

Meantek: Jo har byggt en hel datorer till kompisar, har bara behövt agera kompis-support till en dock.

Mikaelb: Vad är skillnaden mellan amatörbygg och proffsbyggd? Har köpt färdiga datorer av företag och de har inte vatt nån höjdare när det gäller kabeldragning och liknande. Tror jag skulle kunna göra det bättre än många småföretag där ute med den biten.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Karaff: Tänkte frmaförallt rikta mig till två målgrupper. Tonåringar som vill ha en "häftig" speldator men inte kan bygga ihop själva och en lite mer diskret arbetsdator som är inriktad till medelålderskonsumenten. Ja, har tänkt på att det kan bli problem med om saker går i sönder och kunden förväntar sig support, är väll egentligen det största hindret i dagsläget. Ska se om man kan lösa det på nåt sätt.

Kunden _har_ rätt till support om en vara de har köpt av dig går sönder eller inte fungerar som den ska. Det är ingenting du kan göra åt det, sådant regleras i konsumentköplagen och det är inget du kan avtala bort hur gärna du än vill.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Båda målgrupperna du tänkt vända dig mot kan nog vara ganska sparsamma när det kommer till inköp av datorer.
Så det är nog ganska svårt att konkurrera mot t.ex. INET som tar 799kr för montering och då får man 2 års garanti, om du vill göra en vinst på 1000kr per dator.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av konig:

Båda målgrupperna du tänkt vända dig mot kan nog vara ganska sparsamma när det kommer till inköp av datorer.
Så det är nog ganska svårt att konkurrera mot t.ex. INET som tar 799kr för montering och då får man 2 års garanti, om du vill göra en vinst på 1000kr per dator.

Du glömmer att vinsten kommer från komponenterna, inte själva byggandet. Nu är det förmodligen inte så stora vinster som de flesta i tråden förmodligen tror, men ändå.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gujukal:

Hej! Jag funderar på att börja bygga datorer och sedan sälja och göra en liten vinst på detta. Hade tänkt köpa så bra delar som möjligt men försöka spara in på vissa grejer så man kan tjäna runt 1000 kr per dator iaf. Finns det nån som har gjort detta och är det lönsamt? Förväntar mig inte att tjäna några stora summor men hade varit kul och ha som ett litet projekt

Tänker du dig 1000kr i nettovinst per såld dator? Dvs vad du har kvar i handen efter staten och leverantörer fått sitt? Det kommer bli en mycket dyr dator det. Speciellt med tanke på att du inte kommer köpa några större volymer av hårdvaran, då kommer du även betala marginaler hos antagligen både importör och ÅF.

Skissa lite på ett typiskt system inkl OS, kolla lite vad du kommer betala i skatt och sociala avgifter och se vad pris till slutkund hamnar på. Och fundera sedan på vad konkurrerande aktörer tar för samma sak.

Permalänk
Medlem

Mental: Som ett exempel så räknade jag ut att en dator infinite gaming säljer för 8000 kr skulle kosta mig typ 6600 kr i delar inkl moms tror dock att jag skulle kunna få ner priset en aning. Tror dock jag skulle tjäna mer på entusiast-datorer för 15k och uppåt, då man skulle kunna lägga på lite mer i vinstmarginalen.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

1400 kvar att betala alla omkostnader och skatt etc. Du får säkert en femtiolapp över

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kör på, du kommer lära dig massvis med saker och det är bra att testa på lite företagsamhet.

Några tips:
1) Lär dig hur ett företag fungerar och vad du faktiskt får ut av din vinst. Var väldigt försiktig också om du väljer att göra det som en enskild firma för då är du själv juridiskt ansvarig för allt som företaget gör.
2) Fundera på hur du ska nå din målgrupp
3) Räkna med att saker kommer skita sig, förutse vad och var beredd på det
4) Du missade garanterat en massa saker, se till att ha en liten buffert så du klarar dig
5) Gör en ärlig sondering av konkurrensen.. även om det finns ovärda datorer hos de olika butikerna så finns det även väldigt billiga paket. Kunden får då även 1-3 års garanti/support. Hur ska du konkurrera med det?

Var ärlig mot dig själv här så att du inte går in i det med förbundna ögon.

Om du säljer en dator med 1000 :- marginal (inkl moms) så får du ut lite drygt 400:- i handen efter att du har dragit bort moms, arbetsgivaravgifter och skatt.

Som någon skrev tidigare så ska du ta emot leveranser, packa upp, montera, dra sladdar, installera system drivrutiner och e.v annat, kanske justera lite inställningar och sen testa. Nu är du redo för att packa ner och leverera till kunden.

Räkna på timpenningen på det... å betänk sen risken om något går sönder. Vad det då kostar dig i tid och e.v. pengar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Låter som att det är väldigt mycket mer än att bara bygga och sälja som jag hade tänkt. Får nog verkligen planera noga innan jag börjar med det, kanske göra en hemsida också. Funderar att nischa in mig på små datorer, typ mini-ITX och kanske mATX. Och sälja små LAN-datorer och små kontorsdatorer. Tror det kan sälja bättre än datorer med ATX chassi.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~