Val av "system drive".

Permalänk
Medlem

Val av "system drive".

Det var ett tag sedan jag uppgradera dator, mkt har hänt som jag inte följt med i.

En av sakerna jag undrar över är val av HDD att installera systemet samt de mest prestanda krävande programmen/spel.

Moderkortet kommer vara Asus Z97-A, processorn i5-4690K.

M.2 SSD eller 2.5" SSD?
Storlek 120-256Gb
Priset får vara max 1000kr.

Sen märken modeller osv, jag är helt vilsen angående vad som är bra och prisvärt i ovan nämnda prisklass.

Om det spelar roll så är jag kluven i valet av OS, har win 8.1 på nuvarande burk men föredrog nog win 7 om jag ska vara ärlig.
Vet inte om OS spelar roll för val av "system HDD" men ifall det gör det så är det mellan dessa jag vacklar. Win 10 känner jag inte till alls.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

WD Black för prestanda och garantitid, bra pris just nu på 3TB hos webhallen

Något i den stilen tänkte jag ha till lagring och mindre krävande program.

Får jag inte rätt mkt bättre prestanda på systemet med en SSD för OS samt krävande program/spel?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Något i den stilen tänkte jag ha till lagring och mindre krävande program.

Får jag inte rätt mkt bättre prestanda på systemet med en SSD för OS samt krävande program/spel?

Jo det blir en ganska klar förbättring vad gäller uppstart av datorn och liknande.. M.2 sata är dock inget att satsa på tycker jag.. Kör på en vanlig 2.5 SSD

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Får jag inte rätt mkt bättre prestanda på systemet med en SSD för OS samt krävande program/spel?

Jo, men nu är det ju en HDD för OS du frågar efter...

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska uppenbart att TS är ute efter en SSD, trots att han använder fel ord.

OnT: Jag rekommenderar MX100, förmodligen den mest prisvärda enheten på marknaden: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200082-crucia...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jo det blir en ganska klar förbättring vad gäller uppstart av datorn och liknande.. M.2 sata är dock inget att satsa på tycker jag.. Kör på en vanlig 2.5 SSD

Ok, mer "bang for the buck"?

Skrivet av jookeer:

Jo, men nu är det ju en HDD för OS du frågar efter...

Ja, för operativsystem samt de mest krävande programmen/spel.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Ok, mer "bang for the buck"?

Ja, för operativsystem samt de mest krävande programmen/spel.

Yes, som jag upplever det så är m.2 för nytt för att vara något att satsa på.. Det kanske blir bättre med tiden..

Men Corsair, Samsung, Intel och Crucial är väl typ alla bra diskar, sen är det ju bara kolla vad du får för en tusenlapp hos respektive tillverkare..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Det är ju ganska uppenbart att TS är ute efter en SSD, trots att han använder fel ord.

OnT: Jag rekommenderar MX100, förmodligen den mest prisvärda enheten på marknaden: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200082-crucia...

My bad, för enkelhets skull kallar jag (för mig själv) de olika lagringsenheterna i bygget HDD1, HDD2 osv.
Tack för tipset

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

M.2 SSD eller 2.5" SSD?
Storlek 120-256Gb
Priset får vara max 1000kr.

M.2 diskar är änn väldigt dyra, och med din lilla budget så lär du inte få en vettig sådan, utan håll dig till 2,5"
Hade inte köpt en 120GB, då du kommer ångra utrymmes bristen (speciellt om det är din enda disk) och pga de är ganska långsamma på att skriva när de är så små (de har för få flash celler).

Folket på detta forum är tokiga i MX100, och den verkar fungera bra än iaf.
Det är en budget disk, men alla SSD i vettigt typ är snabbare än den snabbaste HDDn på marknaden.
256GB finns för strax under 1000kr, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Håll dig borta från Kingstons V300 bara, den är nog den enda moderna SSDn som en hårddisk kan tävla mot. Massa fusk och mög bakom den.

[QUOTE="Jonas_75;15003836"]Om det spelar roll så är jag kluven i valet av OS, har win 8.1 på nuvarande burk men föredrog nog win 7 om jag ska vara ärlig.
Vet inte om OS spelar roll för val av "system HDD" men ifall det gör det så är det mellan dessa jag vacklar. Win 10 känner jag inte till alls.

Windows 7 är svårt att få tag i, du kanske kan hitta nån OEM licens (som du tekniskt sett inte får använda så men...) Windows 10 är i beta statiet (eller kallat preview) än, och visst du kan testa det, gratis... Tror Windows 8 Retail kommer att gratis uppgraderas till Windows 10 när det blir aktuellt nästa år, inte 100% säkert, men jag läste detta.

Jag testat själv Win 10, och kan säga att jag gillar det. Har själv bara Win 7 hemma i övrigt, och jag blev vansinnig på allt klydd med metro inställningar osv som 8:an hade. 10:an dock är mer och mer optimerad för desktop och laptops utan touch, och jag gillar alla de små förbättringar de gjort över Win 7 & 8.

Skrivet av jookeer:

WD Black för prestanda och garantitid, bra pris just nu på 3TB hos webhallen

Var i frågan: "M.2 SSD eller 2.5" SSD?" Står "seg gammal hårddisk till ett annars kanon bra system???"

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Paddanx;15003967"]M.2 diskar är änn väldigt dyra, och med din lilla budget så lär du inte få en vettig sådan, utan håll dig till 2,5"
Hade inte köpt en 120GB, då du kommer ångra utrymmes bristen (speciellt om det är din enda disk) och pga de är ganska långsamma på att skriva när de är så små (de har för få flash celler).

Folket på detta forum är tokiga i MX100, och den verkar fungera bra än iaf.
Det är en budget disk, men alla SSD i vettigt typ är snabbare än den snabbaste HDDn på marknaden.
256GB finns för strax under 1000kr, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Håll dig borta från Kingstons V300 bara, den är nog den enda moderna SSDn som en hårddisk kan tävla mot. Massa fusk och mög bakom den.

Skrivet av Jonas_75:

Om det spelar roll så är jag kluven i valet av OS, har win 8.1 på nuvarande burk men föredrog nog win 7 om jag ska vara ärlig.
Vet inte om OS spelar roll för val av "system HDD" men ifall det gör det så är det mellan dessa jag vacklar. Win 10 känner jag inte till alls.

Windows 7 är svårt att få tag i, du kanske kan hitta nån OEM licens (som du tekniskt sett inte får använda så men...) Windows 10 är i beta statiet (eller kallat preview) än, och visst du kan testa det, gratis... Tror Windows 8 Retail kommer att gratis uppgraderas till Windows 10 när det blir aktuellt nästa år, inte 100% säkert, men jag läste detta.

Jag testat själv Win 10, och kan säga att jag gillar det. Har själv bara Win 7 hemma i övrigt, och jag blev vansinnig på allt klydd med metro inställningar osv som 8:an hade. 10:an dock är mer och mer optimerad för desktop och laptops utan touch, och jag gillar alla de små förbättringar de gjort över Win 7 & 8.

Var i frågan: "M.2 SSD eller 2.5" SSD?" Står "seg gammal hårddisk till ett annars kanon bra system???"

Är inte helt med på om citeringen blir rätt nu men missad nog diskussionen om OS..

Jag själv kör Win 10 på min "primära" dator och tycker det fungerar helt klockrent.. Det ända jag har märkt som inte fungerar är Sporten på Viaplay.. I övrigt är det underbart... Jag skulle absolut satsa på Windows 8.1 över Windows 7, och helst av allt Windows 10.. När jag gick från Windows 7 till 8 så märkte man ganska snabbt att bara uppstarten av dator blev genast mycket snabbare, kör man sedan installationen av OS över UEFI så blev det ytterligare lite snabbare..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

Mina erfarenheter av SSD-diskar gör att jag skulle rekommendera att du kör Intel® Smart Response Technology och har SSD:n som cache. Då klarar du dig med en ganska liten SSD, 128 GB räcker gott och väl.

Ja, skrivningarna kommer att bli långsammare eftersom data skall ut på disk, men å andra sidan har du en fungerande disk kvar när SSD:n rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Mina erfarenheter av SSD-diskar gör att jag skulle rekommendera att du kör Intel® Smart Response Technology och har SSD:n som cache. Då klarar du dig med en ganska liten SSD, 128 GB räcker gott och väl.

Ja, skrivningarna kommer att bli långsammare eftersom data skall ut på disk, men å andra sidan har du en fungerande disk kvar när SSD:n rasar.

...eller som jag. Alla mina SSD kvar när HDD rasat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Crucial MX100 ser vettig och prisvärd ut, tackar för tipset
Har en WD Caviar black i nuvarande dator som jag kommer flytta över för lagring, samt att jag kommer köpa en till HDD för samma ändamål.
Den jag har är 1TB, kommer skaffa 2-3TB till.
Har även lagring på NAS, 2TB.
Jag kommer göra en klon av C: så att om systemet skulle krascha av någon anledning så kan jag återställa det.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.