Backuplösningar/backupprogram

Permalänk
Medlem

Backuplösningar/backupprogram

Vad använder ni för lösningar för backup och vad kan ni rekommendera till mig?

Behöver ingen spegling eller att hela lagringen är "up to date" hela tiden. En lösning som hade varit perfekt till mig och fullt tillräcklig hade varit om man tex kan göra en backup, vid bestämda tillfällen (t ex en gång om dagen, en gång i veckan, 2 gånger i veckan etc), antingen automatiskt eller manuellt. Välja vilka mappar som man skall göra backup på.

Gärna också att den bara tar backup på förändringar och nya filer som kommit sen senast.

Finns det något sådant att rekommendera utan att det kostar för mycket?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Finns för den som googlar massa olika (gratis) program som synkar original och backup.
SuperFlexible File Synchronizer kostar en slant men är enl. mig en av de bättre.

Sen är jag lite skeptisk mot automatiska schemalagda backupper på datorer som inte är uppe 24/7 då man får se upp med dessa om man inte är beredd när backuppen drar igång.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder freefilesync och är nöjd med det.
Kör det manuellt någon gång i månaden men det går även att ställa in automatisk sync.
http://www.freefilesync.org/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad använder ni för lösningar för backup och vad kan ni rekommendera till mig?

Behöver ingen spegling eller att hela lagringen är "up to date" hela tiden. En lösning som hade varit perfekt till mig och fullt tillräcklig hade varit om man tex kan göra en backup, vid bestämda tillfällen (t ex en gång om dagen, en gång i veckan, 2 gånger i veckan etc), antingen automatiskt eller manuellt. Välja vilka mappar som man skall göra backup på.

Gärna också att den bara tar backup på förändringar och nya filer som kommit sen senast.

Finns det något sådant att rekommendera utan att det kostar för mycket?

jag använder ett simpelt men bra program som heter ABCBackup, där du schemalägger när var hur du vill ta backup varifrån till vart, både lokalt och på LAN.
min FilServer hämtar tex min Dokument folder på min spel dator en gång varje dag och gör ny backup, men bara om någon fil är förändrad eller ny fil/filer folder har tillkommit.

http://www.abcbackup.com/

så vad vad jag har gjort är att filservern har programvaran å sen via LAN och Shares backar upp filer på disk på filservern.
så Klient datorerna behöver inte ha det installerat. jag har det installerat på en dator för att göra locala backup:er och skicka till FilServern, men det är bara en. och det var den första lösningen innan jag kom på att kunde dela ut folders istället som FilServern kunde göra backup på.
givetvis så har jag ställt in i share rättigheter att ingen annan är ägaren och backup programmet har rättigheter till filerna när de ligger utdelat.

som sagt programmet ser inte jätte värsting ut, ser simpelt ut men har funktionen att bara ta backup om en förändring har skett i fil/folder strukturen. det var några prog jag testade innan som bara kunde göra backup å de kändes onödigt att skriva över samma filer varje gång om ingen förändrig hade skett.

sen på filservern där filerna lagra så är diskarna avsedda för backuperna speglade.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Finns för den som googlar massa olika (gratis) program som synkar original och backup.
SuperFlexible File Synchronizer kostar en slant men är enl. mig en av de bättre.

Sen är jag lite skeptisk mot automatiska schemalagda backupper på datorer som inte är uppe 24/7 då man får se upp med dessa om man inte är beredd när backuppen drar igång.

med ABC Backup är det inga problem om min PC är avstängd när Servern vill göra en backup. vad som händer är att den får en timeout -error i loggen och prövar igen vid nästa schemalagda backup tillfälle.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kör http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm som är gratis och är helnöjd. Den kan göra backup på nätverkssökvägar också, vilket är positivt för mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Copy + paste funkar bäst för mig.

Permalänk
Medlem

Kör med Crashplan. Fungerar bra med bara backup-programmet utan moln-lagringen, precis som jag vill ha det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder själv typ acronis true image för grundlig backup. Och sedan enkel filsync (tex Windows 8 och senare ska ha en fil historik/Backup lösning) eller liknande program för att säkerställa filerna i övrigt.
Jag brukar göra en image i mitten på varje månad, innan alla patcher mm kommer i början på nästa. Så backup -> uppdatera allt -> sync håller det till nästa backup.

Permalänk

Jag kör schemaläggaren som finns inbyggd i Windows tillsammans med robocopy som också finns inbyggd. Dvs gratis om man redan har windows plus att det är vältestade grejer med mycket info online.

Använder robocopy i mirror mode och schemat är satt på att köra scriptet en gång per dygn på natten. Filerna speglas mot min ubuntusever med ZFS så där får jag historiken. Datorn (och servern) är på 24/7.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag inget som jag behöver göra backup på längre, men förr när jag hade det så körde jag "robocopy.exe /mir" simpelt och bra, går att göra ett bat-script om man vill.
Den speglar en mapp mot en annan, tar man bort en fill på källan så försvinner den också från målet när man kör kommandot.
robocopy.exe finns i Windows by default

Permalänk
Medlem

rsync!!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

SyncFolders är ett smidigt och bra program, den har ett historysystem där man kan ha kvar gamla kopior ett tag. (ställbart). Jag har det så det körs med schemaläggaren. En seriöst program som inte flashar och stilar utan bara gör jobbet.

http://www.syncfolders.elementfx.com/
http://www.syncfolders.elementfx.com/screenshots.html

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Vad är det som backas, vilket OS? Hur mycket? Hur lång tid får det ta? Räcker det med senaste version eller ska det finnas flera versioner sparade? Till vad ska det backas?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Oj vad många olika förslag. Kunde nästan likaväl googlat känner jag nu

Skrivet av Micke O:

Vad är det som backas, vilket OS? Hur mycket? Hur lång tid får det ta? Räcker det med senaste version eller ska det finnas flera versioner sparade? Till vad ska det backas?

Lagringsdisken på min stationära, har SSD och denna lagringsdisk så det är i princip hela denna som det skall hållas backuper på. Har Windows 7 på denna i dagsläget.

Behöver egentligen ingen avancerat antar jag. Fokus på lättanvänt då jag inte har för mycket tid att mecka och pilla. Vore trevligt om man kan ställa in alla mappar som skall backas eller inte och sen bara trycka på en knapp för att backup skall göras. Backup görs i dagsläget till extern hårddisk. Om man kan ställa schema så är det ingen nackdel eller om de jobbar "dolt" och fixar det själv.

Tror en version räcker.

Eventuellt kommer jag skaffa en NAS i framtiden, men inget som ingår i planerna än.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Oj vad många olika förslag. Kunde nästan likaväl googlat känner jag nu

Lagringsdisken på min stationära, har SSD och denna lagringsdisk så det är i princip hela denna som det skall hållas backuper på. Har Windows 7 på denna i dagsläget.

Behöver egentligen ingen avancerat antar jag. Fokus på lättanvänt då jag inte har för mycket tid att mecka och pilla. Vore trevligt om man kan ställa in alla mappar som skall backas eller inte och sen bara trycka på en knapp för att backup skall göras. Backup görs i dagsläget till extern hårddisk. Om man kan ställa schema så är det ingen nackdel eller om de jobbar "dolt" och fixar det själv.

Tror en version räcker.

Eventuellt kommer jag skaffa en NAS i framtiden, men inget som ingår i planerna än.

Isf skulle jag köra en halvmanuell sync (så att man får bekräfta kopiering/radering av filer innan den utförs) till extern disk. Jag kör SyncBack från 2BrightSparks. Ett alternativ är att ha två externa diskar så har du alltid en av dem hemma och den andra på annan adress utom just under transporten däremellan. Dessutom är de då aldrig inkopplade samtidigt. På så vis har du alltid datan på två fysiska adresser och "roterar" diskarna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Isf skulle jag köra en halvmanuell sync (så att man får bekräfta kopiering/radering av filer innan den utförs) till extern disk. Jag kör SyncBack från 2BrightSparks. Ett alternativ är att ha två externa diskar så har du alltid en av dem hemma och den andra på annan adress utom just under transporten däremellan. Dessutom är de då aldrig inkopplade samtidigt. På så vis har du alltid datan på två fysiska adresser och "roterar" diskarna.

Måste testa något av alla förlag och valde att testa Syncback_free. Verkar vara hyfsat avancerat i alla fall. Ser tre huvudval : säkerhetskopiera, synkronisera och spegla. Antar att spegla är att den håller backupen uppdaterad så fort jag ändrar en fil?

Är skillnaden mellan spegling och synkronisering att spegling håller backupen färsk hela tiden medans synkronisering gör backupen färsk inom ett intervall?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Nackdelen med aktiv spegling är att om filer försvinner från originalet kommer de även vid nästa spegling att försvinna även där, passiv synkning kan vara bättre om man upptäcker och åtgärdar problemet i tid, dvs. har en tidigare backup att falla tillbaka på.

Smartast är att utgå från en totalbackup och därefter göra periodiska incrementella backupper. Pss kan du återvinna en försvunnen fil närhelst den försvann. Kan förekomma olika typer av incrementella backupper, somliga går bara på filnamnet andra på innehållet vilket är det enda korrekta.