Dockningsbar laptop med vettigt grafikkort

Permalänk

Dockningsbar laptop med vettigt grafikkort

Letar med ljus och lyktar efter en laptop med dockningsmöjligheter och ett skapligt grafikkort, pris helst runt 8 000-9 000 exkl. moms. Det verkar svårt att hitta...? Har ni några förslag?

Permalänk

varför måste den vara dockningsbar? kan du inte koppla kablarna direkt in i datorn istället.

Permalänk
Skrivet av SexyMcdass:

varför måste den vara dockningsbar? kan du inte koppla kablarna direkt in i datorn istället.

Jag orkar verkligen inte koppla i/ur skärm, tangentbord, mus, två ytterligare usb-kablar, högtalare och nätverk två gånger per dag. Så den måste vara dockningsbar.

Permalänk
Medlem

Dell Latitude, bygg själv.
Har de inte några med AMD-kort?

Permalänk
Medlem

Har en Latitude e6540 på jobbet, tycker den känns schyst dock lite tung. hd8790, core i7 4800qm. Borde klara lite spel

Permalänk
Medlem

Med din budget och krav på dockningsbarhet borde du kunna hitta en Dell Latitude E3540 med AMD Radeon HD 8850M grafikkort. Bättre än så blir det nog inte grafikmässigt.
Marginellt svagare AMD Radeon HD 8790M hittar du i Dell Latitude E6540 och Dell Latitude E6440 (någon av dessa två hade jag satsat på om budgeten räcker) - som för övrigt tenderar att ha starkare processorer och bättre hårdvara i övrigt i jämförelse med förstnämnda E3540, dock till ett högre pris.
Du har även Lenovos budget/snik Thinkpad, Edge E540, med ett Nvidia GeForce GT 740M.

Här har du en prisjakt länk filtrerat efter dockningsbarhet och ovanstående grafikkort: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s193659464&o=produkt_pr...

Lite recensioner som jag hittade snabbt:

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-3540-Notebo...
http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-E6540-i7-48...
http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-Edge-E540...

Edit*: Du kan ju även bygga ihop en Latitude "själv" på Dells hemsida.

Permalänk

Tack för svaren, hetaste kandidaten nu verkar vara Lenovo E540. i7-4702MQ, 8gb ram, GT G740M, 128gb ssd, 15,6" fhd-skärm osv. landar runt 7 500 spänn, sen typ en tusing till för en onelink-docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[FOs:

Draedon;15003841']Tack för svaren, hetaste kandidaten nu verkar vara Lenovo E540. i7-4702MQ, 8gb ram, GT G740M, 128gb ssd, 15,6" fhd-skärm osv. landar runt 7 500 spänn, sen typ en tusing till för en onelink-docka.

E540 kostar 5199 kr hos Dustin ex.moms. Visserligen med en slö 5400 rpm hdd men med pengarna som du sparar får du en schysst 256 gb ssd och pengar över därtill. Att byta själv lär inte vara så svårt. Det enda som oroar med E540 är de taskiga recensionerna på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2443623

HD 8850M och HD 8790M är som sagt starkare grafikkort än 740M.

Permalänk
Skrivet av Fastback:

E540 kostar 5199 kr hos Dustin ex.moms. Visserligen med en slö 5400 rpm hdd men med pengarna som du sparar får du en schysst 256 gb ssd och pengar över därtill. Att byta själv lär inte vara så svårt. Det enda som oroar med E540 är de taskiga recensionerna på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2443623

HD 8850M och HD 8790M är som sagt starkare grafikkort än 740M.

Ja jag såg det så jag beställde den och en Intel 240gb ssd. Recensioner på prisjakt tar jag med en nypa salt då det är kreti och pleti som kan skriva fritt där. Har andra thinkpads på jobbet som är helt ok även om de känns lite plastiga.

Förväntar mig inga underverk av grafikkortet, men lite enklare spel borde det väl fixa. Primärt är det en kontorsdator, men när man reser i jobbet kan det vara kul att slå ihjäl lite tid med något spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[FOs:

Draedon;15004239']Ja jag såg det så jag beställde den och en Intel 240gb ssd. Recensioner på prisjakt tar jag med en nypa salt då det är kreti och pleti som kan skriva fritt där. Har andra thinkpads på jobbet som är helt ok även om de känns lite plastiga.

Förväntar mig inga underverk av grafikkortet, men lite enklare spel borde det väl fixa. Primärt är det en kontorsdator, men när man reser i jobbet kan det vara kul att slå ihjäl lite tid med något spel.

Ok, lycka till med datorn! (Kanske borde säga "glhf" )

Bra val med Intel ssd imo, blev det 530 eller 730?

Återkom gärna till tråden när du använt datorn ett tag och dela med dig av dina erfarenheter av datorn, vore intressant!

Permalänk

Följdfråga! Datorn har ju hybridlagring 1tb mekanisk disk och 16gb ssd. Är det idé att plocka ur den inbyggda ssd:n? Vet inte vad jag ska med den till egentligen när jag stoppat i en 240gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[FOs:

Draedon;15006274']Följdfråga! Datorn har ju hybridlagring 1tb mekanisk disk och 16gb ssd. Är det idé att plocka ur den inbyggda ssd:n? Vet inte vad jag ska med den till egentligen när jag stoppat i en 240gb ssd.

Om det är en hybriddisk så går det ju inte att enbart plocka ur SSDn och lämna kvar HDD-delen...eftersom dessa är ihopbyggda i en enda enhet.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Om det är en hybriddisk så går det ju inte att enbart plocka ur SSDn och lämna kvar HDD-delen...eftersom dessa är ihopbyggda i en enda enhet.

Fel beskrivning, detta är nytt för mig... Men det är alltså en 1tb mekanisk disk och en 16gb msata ssd. Konsulterade google och den får sitta kvar och samla damm...

Permalänk
Skrivet av [FOs:

Draedon;15006958]Fel beskrivning, detta är nytt för mig... Men det är alltså en 1tb mekanisk disk och en 16gb msata ssd. Konsulterade google och den får sitta kvar och samla damm...

Hej!

Är intresserad av samma setup som dig vad tycker du om datorn och gick det lätt att byta ut hårddisken till en ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av chris1900:

Hej!

Är intresserad av samma setup som dig vad tycker du om datorn och gick det lätt att byta ut hårddisken till en ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ok prestanda sett till det relativt billiga priset. Kvalitén överlag känns inte som thinkpad-standard (men det var jag medveten om), tangentbordet är rätt dåligt, betraktningsvinkeln på skärmen lite sisådär, men överlag är jag helnöjd. Den sitter mest i en dockningsstation så jag lider inte av tangentbord/skärm speciellt mycket. CS:GO och WoW rullar på och det är väl det jag ville.

Hårddisken är lätt att byta, även om man inte är van att skruva.

Permalänk
Skrivet av '[FOs:

Draedon;15038999']Helt ok prestanda sett till det relativt billiga priset. Kvalitén överlag känns inte som thinkpad-standard (men det var jag medveten om), tangentbordet är rätt dåligt, betraktningsvinkeln på skärmen lite sisådär, men överlag är jag helnöjd. Den sitter mest i en dockningsstation så jag lider inte av tangentbord/skärm speciellt mycket. CS:GO och WoW rullar på och det är väl det jag ville.

Hårddisken är lätt att byta, även om man inte är van att skruva.

Hej igen

Tack för ditt svar!

Bytte du ut 16 gb ssdn eller den mekaniska?

Har du en länk till Intel 240gb ssdn du köpte till?

Permalänk
Skrivet av chris1900:

Hej igen

Tack för ditt svar!

Bytte du ut 16 gb ssdn eller den mekaniska?

Har du en länk till Intel 240gb ssdn du köpte till?

Den inbyggda ssdn är en msata, alltså bara ett väldigt litet kretskort. Jag bytte ut den mekaniska mot en sån här: https://www.dustin.se/product/5010610016/intel-520-series

edit: Det finns ju msata-diskar på typ 120gb som inte är svindyra, kan ju vara ett alternativ om man behöver mycket lagring i burken också. Själv har jag en server där jag dumpar allt så jag behöver bara få plats med lite dokument, några program och ett par spel.

Permalänk
Medlem

Hej.
Hoppas det er ok att låna tråden.
Då jag långt ifrån är någon dataexpert funderar jag på om det är ovanligt med dockningsbara laptop?
De laptopar jag haft har varit dockningsbara, men jag har iof aldrig köpt en laptop, har bara de jag använt genom jobbet. Och de jag haft hemma har jag fått på jobbet, då de skulle bytas ut.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cummins:

Hej.
Hoppas det er ok att låna tråden.
Då jag långt ifrån är någon dataexpert funderar jag på om det är ovanligt med dockningsbara laptop?
De laptopar jag haft har varit dockningsbara, men jag har iof aldrig köpt en laptop, har bara de jag använt genom jobbet. Och de jag haft hemma har jag fått på jobbet, då de skulle bytas ut.

Mvh

Jag skulle säga att:

"Företagslaptops", dvs. bärbara modeller riktade mot företag och de krav som ställs i dessa miljöer av potentiella användare, brukar i huvudsak vara dockningsbara.

Det motsatta gäller "konsumentlaptops" som sällan är dockningsbara. Att göra datorn dockningsbar är ofta något som ökar både pris och storlek på datorn. Något som "svensson" i regel inte eftertraktar och inte heller är beredd att betala extra för.

Företagslaptops brukar sällan levereras med grafikkort som är lämpliga för spelande, därav TS dilemma.