Permalänk
Medlem

Cherry MX vs "normalt"

Hej,

frågan är ju simpel men jag kan ana att svaret är långt ifrån simpelt.

Alltså helt enkelt vill jag få reda på vad det är för skillnad emellan cherry mx och ja ett normalt tangentbord?

/EQ

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

ett "normalt" antar jag är vanliga membram medans cherry är mekaniska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

ett "normalt" antar jag är vanliga membram medans cherry är mekaniska

Intressant att du svarar med en till fråga.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Cherry MX är mekaniska brytare. Normala tangenter är inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hej,

frågan är ju simpel men jag kan ana att svaret är långt ifrån simpelt.

Alltså helt enkelt vill jag få reda på vad det är för skillnad emellan cherry mx och ja ett normalt tangentbord?

/EQ

Cherry gör mekaniska brytare. Finns en hel tråd om detta här på forumet (klistrad osv), men här får du iaf en direktlänk till ett inlägg som innehåller väldigt bra information om hur dessa brytare fungerar:
#12165570

"Vanliga" brytare är oftast s.k rubber domes. Istället för en mekanisk brytare så har du en "kupol" av gummi som sluter en krets när den trycks ner. Hittar ingen bra animering, men kolla på den här bilden så kanske du förstår:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8b/Keyboard_Constr...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Intressant att du svarar med en till fråga.

Detta är ju endast en "hint" till att din fråga var otydlig. Omformulera, alternativt ge exempel på ett "vanligt" tangentbord.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

På detta forum är Mekaniska vanliga och vanliga membran ovanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Detta är ju endast en "hint" till att din fråga var otydlig. Omformulera, alternativt ge exempel på ett "vanligt" tangentbord.

Nå detta forum är ju i Sverige...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå detta forum är ju i Sverige...

Idag bland tangentbord som man köper enskilt det "normala" ett mekaniskt, och normala dvs rubber dome det "onormala"

Sen några år kör jag bara mekaniska, klarar inte av att använda rubber dome längre, som att trycka på fuktiga svampar bara i jämförelse.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En Cherry-MX brytare består av en plastbit som hålls uppe med en metallfjäder i botten.
Konstruktionen gör att du inte behöver trycka tangenten hela vägen i botten för att slaget ska registreras.
Det blir även en viss taktil feedback ungefär halvvägs ner tillsammans med ett klickljud.

Klickljudet som många av brytarna har är förhållandevis högt och kan upplevas väldigt störande.
Men I teorin går det att skriva snabbare med denna typen av brytare än rubberdome eftersom man inte behöver spendera ett fåtal extra nanosekunder på att trycka ihop tangenten helt.

Dold text

I en rubberdome eller saxbrytare är den fjädrande delen en "gummihatt" istället.
Konstruktionen går ut på att du plattar ihop gummihatten mot ett membran under, när gummihatten är platt registreras tangenttrycket.
Fördelen är att tangentbordet blir tyst och trevligt, men nackdelen är att det krävs några nanogram mer kraft att trycka ihop en gummihatt kontra att trycka ihop fjädern i cherry brytaren.
I teorin har även rubberdome kortare livslängd än Cherry brytaren.

Dold text
Permalänk
Medlem

Använder ett dyrt Filco tangetbord med bruna switchqar hemma men på jobbet jag har ett standard fujitsu tangentbord. Funkar lika bra båda två i min mening :I

Permalänk
Medlem

En annan viktig sak med mekaniska brytare är att det är enklare för tillverkare att göra tangentbord med bättre "rollover", dvs. att tangentbordet kan hantera fler nedtryckta tangenter samtidigt.
Detta kan vara bra i vissa spel där man spelar med tangentbordet.

Alla "gaming-tangentbord" med mekaniska brytare (OBS: förutom den allra första, billigare versionen av Razer Blackwidow som kom för flera år sedan) har åtminstone sex tangenters rollover (6KRO) över USB.
Detta innebär att datorn kan känna av upp till sex nedtryckta tangenter (godtyckliga), plus modifierarna (Shift, Ctrl, Alt och Windows/Command-tangenten).

Denna egenskap är ganska ovanlig bland icke-mekaniska tangentbord. De enda jag känner till är de baserade på Topre-brytaren (kapacitativ teknik) och något Microsoft Sidewinder-tangentbord som fanns för ett par år sedan som använde en slags resistor-membran.

Skrivet av henkiii:

Det blir även en viss taktil feedback ungefär halvvägs ner tillsammans med ett klickljud.

Det gäller inte alla Cherry MX-brytare. Det finns olika varianter, namngivna efter olika färg:

De vanligaste är:
Blå: Lätt fjäder, klick-ljud, taktil.
Brun: Lätt fjäder, svagt taktil
Svart: Hård fjäder, ingen taktilitet
Röd: Lätt fjäder, ingen taktilitet

Och så de mer ovanliga:
"Clear": Hård fjäder, taktil
Grön: Hård fjäder, klick-ljud, taktil

Sen så finns det andra billigare brytare som liknar Cherry MX, men inte är tillverkade av Cherry.
Razer's gröna brytare är ungefär som Cherry's blå, och dess orange:a brytare är ungefär som Cherrys bruna

En annan egenskap hos de flesta mekaniska brytare är att när du väl slår ner i botten så är nedslaget distinkt och inte mjukt och svampigt som det kan bli med vanliga "rubber domes".

Eftersom Cherry MX har blivit till en slags standard, så finns det numera också många slags tillbehör i form av bl.a. alternativa tangenter, nedslagsdämpande O-ringar etc. till Cherry MX.
En del tangentbord (som t.ex. Logitech G710) har börjat komma med O-ringar installerade som standard.

Eftersom Cherry MX-brytarna är distinkta moduler så är de också populära bland "makers" och hårdvaruhackers som modifierar eller bygger egna tangentbord. De går ofta att reparera, medans billiga membrantangentbord närmast kan betraktas som förbrukningsvaror.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det gäller inte alla Cherry MX-brytare. Det finns olika varianter, namngivna efter olika färg:

De vanligaste är:
Blå: Lätt fjäder, klick-ljud, taktil.
Brun: Lätt fjäder, svagt taktil
Svart: Hård fjäder, ingen taktilitet
Röd: Lätt fjäder, ingen taktilitet

Och så de mer ovanliga:
"Clear": Hård fjäder, taktil
Grön: Hård fjäder, klick-ljud, taktil

Personligen skulle jag dock säga att blå är mer hård än lätt, för den är tydligt hårdare än bruna. Dock är hård kanske lite fel ord, för svarta är tydligt tyngre än blå. Så blå är väl något slags mellanting =).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå detta forum är ju i Sverige...

Menar du att svenskar är otydliga och inte kan formulera korrekta meningar och frågor?
Eller menar du att i Sverige så är vi minsann såpass smarta att otydligheter bidrar till någon slags desperat behövd utmaning i en annan så grå och oengagerande vardag?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Menar du att svenskar är otydliga och inte kan formulera korrekta meningar och frågor?
Eller menar du att i Sverige så är vi minsann såpass smarta att otydligheter bidrar till någon slags desperat behövd utmaning i en annan så grå och oengagerande vardag?

Nja mer att jag pratar "mumin svenska" inte något annat.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det gäller inte alla Cherry MX-brytare. Det finns olika varianter, namngivna efter olika färg:

De vanligaste är:
Blå: Lätt fjäder, klick-ljud, taktil.
Brun: Lätt fjäder, svagt taktil
Svart: Hård fjäder, ingen taktilitet
Röd: Lätt fjäder, ingen taktilitet

Och så de mer ovanliga:
"Clear": Hård fjäder, taktil
Grön: Hård fjäder, klick-ljud, taktil

Så vilket är då bäst att ha? ex. hård fjäder + klick-ljud + taktil?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så vilket är då bäst att ha? ex. hård fjäder + klick-ljud + taktil?

Du måste i princip prova själv.
Antingen blir man galen på oljudet eller så tycker man att känslan är det bästa sedan skivat bröd.

Själv är jag något kluven, mina röda brytare är ganska sköna men fan va liv dom för...

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Så vilket är då bäst att ha? ex. hård fjäder + klick-ljud + taktil?

Kan rekommendera att inte köra hård fjäder i sitt första tangentbord. Om man tycker att de lätta är för mesiga så kan man byta upp sig, men det finns ett skäl varför de hårdare fjädrarna är mera sällsynta

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Så vilket är då bäst att ha? ex. hård fjäder + klick-ljud + taktil?

Det bästa är det som känns bäst för dig. Din fråga är som att fråga, vilken mat är godast? Svaret är olika för alla. Personligen älskar jag röda brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så vilket är då bäst att ha? ex. hård fjäder + klick-ljud + taktil?

Gå till butiken och känn. Köp det du tror på och lämna tillbaka om det inte känns bra... (kolla vad butiken har för retur policy bara)

Jag gillar dock XT Brown som ger mej en bra mix av känsla både vid spel och att skriva på. Köpte CM Storm QuickFire XT Brown Switch http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175624

Rätt bra pris också och är blytungt, så det ligger still.

Permalänk
Medlem

Så vad betyder egentligen "taktil"?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så vad betyder egentligen "taktil"?

Tangentnedslaget är lite trögt i mitten, typ.

Permalänk

så, efter att ha druckit en del vodka och läsa denna tråden känner jag att jag är tillräckligt onykter ör att kunna svara

Det du borde göra är att gå till en butik och känna på brytarna. det jag antar du menar med vanligt är Membranbrytare som är väldigt vanliga sedan 15 år tillbaka eller så.

Sen har vi mekaniska som tillskillnad från mebran brytare(som är en gummi matta med ploppar på, är lika sax brytare men saxbrytarna är lite mer sköna i mitt tycke om det skall vara med gummi plopp) som istället aktiveras av att du pressa ner denna gummiploppen, aktiveras av en fjäder, denna tekniken är äldre än membran brytarna vad jag vet(rätta mig gärna om jag har fel)

Personligen gillar jag mekaniska/ fjäder brytare bättre än membran då dom känns i min mening bättre. jag har ett IBM Model M som är trögare än Cherry MX blåa.

brytarna som finns i model M kallas Bucklingspring och antingen älskar man med dom eller hatar man dom!

likaså gäller för membran brytare! har en vän till mig som ogillar mekiska brytare och vill inte sitta vid något annat.

så vad du bör göra TS är som jag skrev åvan att känna på en hel del olika brytare och komma fram med en slutsats av vad du tycker om.

Ingen på ett forum kan säga till dig vilka brytare som är bäst då det är helt subjektivt, det man kan bedöma dock är hur kvalitavivt ett tangentbord är, och det kan du höra på ett forum då det är lättare att beskriva.

Ta te.x Corsairs tangentbord som har lite mer tyngd i sig som har ett alu hölje, det känns som mer kvalite! iaf i min bok!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tangentnedslaget är lite trögt i mitten, typ.

mitten av vadå, nedslaget eller själva tangentbordet?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hej,

frågan är ju simpel men jag kan ana att svaret är långt ifrån simpelt.

Alltså helt enkelt vill jag få reda på vad det är för skillnad emellan cherry mx och ja ett normalt tangentbord?

/EQ

Köp ett "sampler kit" med de vanligaste brytarna sä kan du känna skillnaden själv. Jag gjorde det och fann att nästa tangentbort nog blir med röda brytare.
http://www.maxkeyboard.com/max-keyboard-keycap-cherry-mx-swit...

Permalänk
Medlem

Om du någonsin använt en vanlig bläckpenna så vet du vad taktil är för något. Bläckpennors knapp för att föra ut och in stiftet är ungefär som en mekanisk brytare med taktil feedback fast med bläckpennan är det mycket trögare och med ännu större taktil feedback. Lite mer diffust är det på mekaniska brytare. Men de blåa använder jag pga mest taktil feedback och klickljud. Tycker de är skönast att skriva på. En sak som jag märkt är att en del av den taktila känslan försvinner om tangenterna är skitiga och börjat bli lite glatta på toppen. Om jag rengör med sprit så att de får en mer ruggig matt yta så känns det bättre igen. Så förutom själva brytarna är key capsen en viktig komponent för själva känslan av att skriva på det.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

mitten av vadå, nedslaget eller själva tangentbordet?

"Taktila brytare" ger taktil återkoppling i nedslaget i samband med att nedslaget registreras. Detta genom att det är distinkt skillnad i motstånd precis där aktiveringen sker.
Detta gör att det är lättare att känna att man har tryckt ner en tangent så mycket som behövs, och att man inte behöver trycka ner den längre än så. Klickiga brytare ger även återkoppling i form av ljud.

Cherry MX har aktiveringspunkten precis i mitten av nedslaget. Buckling Spring i Model M har det lite längre ner. Sen finns det brytare som är mer ovanliga numera som kallas Alps som har registrering och taktil återkoppling lite tidigare i nedslaget.

"Vanliga" gummiknoppstangentbord måste man alltid trycka ända ner i bottnen, och allteftersom de slits så måste man trycka allt hårdare för att nedslagen ska registreras.
Mekaniska brytare slits förstås också, men de blir inte gradvist sämre på att registrera nedtryckningar på samma sätt. Gamla riktigt slitna taktila Cherry MX-brytare brukar bara ha en mindre distinkt taktil feedback.
Sen... om en individuell Cherry MX-brytare går sönder, så kan jag ta fram lödkolven och byta ut den medans om en gummimembranbrytare går sönder så måste jag kassera hela tangentbordet. Detta tycker jag motiverar de mekaniska tangentbordens lite högre pris.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

mitten av vadå, nedslaget eller själva tangentbordet?

I mitten av nedslaget.
Om du spanar på bilden jag länkade i spoilertaggen under Cherry-MX stycket så är det i steg 2 och steg 3 det "taktila" klicket infinner sig.

Känslan är som en kulspetspenna, det "klickar till" lite i mitten, dvs innan du trycker tangenten i botten.

Detta för att du ska få en fysisk återkoppling när tangentbordet läser av tangenttrycket.

Som Findecanor nämnt har inte alla Cherry brytare denna återkoppling. Men vissa cherry brytare är konstruerade så att det även låter "klick" utöver att det *känns* klick.

Permalänk
Medlem

Och hur bra tål dessa Cherry MX vätskor? T.ex om jag dricker vatten/cola vid datorn och jag av misstag spiller, vad händer?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara intressant att se och höra:

http://v=qp46JeDDTCw

De blåa låter inte fullt så mycket som i den videon, de låter extra mycket eftersom de inte dämpas lite såsom är fallet monterat på ett tangentbord. Men annars så är den videon representativ för ljudet. Den videon har dessutom små animationer som visar hur brytarna fungerar.

Hur man gör rent om olyckan skulle vara framme:

http://v=Tw_tpElJbxY

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version