QPAD MK-50 Gaming Mechanical Keyboard MX Red - högt snattrande?

Permalänk

QPAD MK-50 Gaming Mechanical Keyboard MX Red - högt snattrande?

Hej där, tänkte köpa nytt tangentbord då kvalitén på det jag har börjar bli till åren.
Funderar på ett mekaniskt tangenbord, vilket verkar mer hållbart - MK-50 Gaming Mechanical Keyboard MX Red. Någon som har testat modellen, alternativt rekommendera något annat tangentbord? Den har ju fått bra recensioner, men hur är det med ljudet från knapptryckningarna, kommer det bli tröttsamt att höra på efter att ha suttit en längre stund?
Sen det här med det mekaniska tangentbordsfenomenet, har detta också introducerat att det gör det trögare att trycka ner knapparna och skriva, dvs. bidrar det till mindre flyt i skrivandet?

Permalänk
Medlem

Har ett sådant - mitt första mekaniska tangentbord. Då jag inte har testat andra mekaniska tangentbord under längre tid så kan jag väl inte riktigt uttala mig objektivt.

Tycker att tangentbordet har en bra kvalitetskänsla över sig med tanke på priset. Dock har jag lite svårt att skriva mycket på det då jag saknar en markering av att tangenten blir nedtryckt. Tangenterna är absolut inte trögare, dom sjunker ner utan motstånd.

Spelandet funkar skitbra för mig på detta tangentbord, skrivandet är det sämre med, men det tar väl ett tag att vänja sig.

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Skrivet av RagHank:

Har ett sådant - mitt första mekaniska tangentbord. Då jag inte har testat andra mekaniska tangentbord under längre tid så kan jag väl inte riktigt uttala mig objektivt.

Tycker att tangentbordet har en bra kvalitetskänsla över sig med tanke på priset. Dock har jag lite svårt att skriva mycket på det då jag saknar en markering av att tangenten blir nedtryckt. Tangenterna är absolut inte trögare, dom sjunker ner utan motstånd.

Spelandet funkar skitbra för mig på detta tangentbord, skrivandet är det sämre med, men det tar väl ett tag att vänja sig.

Den verkar lovande. Hur är det med ljudnivån? Läste att mekaniska tangentbord låter generellt sett mer än vanliga, men såg inget i recensionerna om att den här modellen skulle låta extra mycket.

Några andra alternativ jag kollar på är QPAD MK-80 och MK-85. Det kanske inte är någon skillnad i själva uppbyggnaden av tangentbordet och dess tangenter och brytare (om de är utav samma typ), utan är fördelen med de nyare modellerna istället att det tillkommer andra finesser som usb- och ljuduttag? Behöver inte en massa bling bling om jag inte behöver det
De blåa switcharna är mer anpassade till skrivande än till gaming jämfört med de röda, men det är nog en vanesak. Hur länge har du haft tangentbordet?
Corsair Vengeance K70 Mechanical Gaming Keyboard Black MX Red verkar även det som ett ganska bra alternativ, men det lutar mer åt någon QPAD MK-version

Permalänk
Medlem

Sorry, långsam på att avara!

Nog låter tangentbordet mer än ett "vanligt" tangentbord - helt klart. Har haft tangentbordet i en dryg månad ungefär.

Som jag förstod det så är 85´ans fördelar som du säger, usb och -ljudkontakter. Samt att jag har fått för mig att det även är bakgrundsbelyst? Osäker på den dock. I övrigt har jag för mig att det är samma bräda.

Visa signatur

Intel i5 4690k, MSI GTX 970, 16GB DDR3, 2x250GB SSD, EVGA 750 W, Fractal Design R4, Win 10, General Lös

Permalänk
Medlem
Skrivet av alcaponey:

Sen det här med det mekaniska tangentbordsfenomenet, har detta också introducerat att det gör det trögare att trycka ner knapparna och skriva, dvs. bidrar det till mindre flyt i skrivandet?

Skulle nog vilja påstå att det är precis tvärt om. Med ett membran tangentbord(vanligt tangentbord) så får du i regel en ganska svampig känsla och tröga tangenter brukar förekomma förr eller senare. På ett mekaniskt tangentbord har du mer stabilitet i knapptrycket samt att den svampiga känslan inte finns. Kombinera detta med att du kan välja motstånd och känsla i knapptryckningarna beroende på vilken typ av brytare du väljer. De röda Cherry MX brytarna som ni diskuterar här har ett väldigt lätt motstånd och påminner i mångt och mycket om känslan att skriva på ett helt nytt membran tangentbord fast då med alla fördelar som de mekaniska brytarna ger. Så för min egen del så är skrivandet mycket mer följsamt på ett mekaniskt tangentbord. Just nu använder jag Topre brytare vilket är en av mina favoriter, dessa brytare är lätta men har samtidigt en väldigt mjuk, nästan svävande känsla av följsamhet. Vilket gör att jag får bättre flyt vid tex. skrivande.
När det gäller ljudet ifrån mekaniska tangentbord så varierar det mycket beroende på uppbyggnaden och konstruktionen av tangentbordet. Och givetvis vilka brytare du använder. Cherry MX red är dock helt linjära och utan vare sig återkoppling eller click när brytaren aktiverar ditt knapptryck. Så de brukar inte låta mycket mer än ett vanligt membran tangentbord enligt min erfarenhet. De låter kanske lite mer om man bottnar ur dem, vilket man i regel gör med de röda brytarna(dvs trycker ner knapparna hela vägen ner). Sök runt lite på youtube så hittar du ganska snabbt jämförelser mellan tangentbord och olika brytare när det kommer till ljud. Alternativt om du kan gå in och prova på de olika brytarna och tangentborden i en butik.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk

Ursäkta för sent svar här med. Verkar ju helt klart mer stabilt med ett mekaniskt tangentbord, inte minst QPAD MK-serien.
Topre verkar lovande, men såg inte att att det fanns att testa i någon butik så får köra på ett säkrare kort. Får väl ge mig ut i tangentbordsdjungeln en gång till!
Det kanske är brytare som inte behöver bottna för att registrera ett tangenttryck som jag är ute efter, o-linjära brytare med återkoppling såsom blåa och (bruna) brytare. Men lutar mer åt att köpa en bräda med röda brytare och sedan köpa till gummiringar utifall att.