Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Tyckte den översta bilden med 60fps och 30fps bilden såg jävligt skum ut. Då 30 fpsen släpade efter mycket mer än vad den borde göra.
Så tog en närmare titt på det i photoshop och såg att det var faktiskt medvetet saboterat för att göra 30fps ännu sämre än vad det är.

Så jag bestämde mig för att flexa mina Photoshop skills och göra en egen, med korrekt frame rate och synkning med texten.

http://imgur.com/F1KGE82

Vid väldigt låga hastigheter så är skillnaden marginellt liten. Men vid snabbare rörelser så märks 30fps som mycket ryckigare.

Det sista längst ner upplever jag i vissa snabba filmer som spelats upp i 24hz. alltså 30Hz:en. blir liksom en konstig förvrängning och eftersläpp (som det är en spegelbild bakom texten). Går inte titta på blir ju yr i huvudet av sista bilden när man fokuserar på 30Hz:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det sista längst ner upplever jag i vissa snabba filmer som spelats upp i 24hz. alltså 30Hz:en. blir liksom en konstig förvrängning och eftersläpp (som det är en spegelbild bakom texten). Går inte titta på blir ju yr i huvudet av sista bilden när man fokuserar på 30Hz:)

Yup, och det blir bara värre om man sen har direkt kontroll över kameran med musen och gör snabba rörelser.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Klåflypare

"Filmisk" känsla med 23.976 eller 25fps uppstår när varje frame har en sorts motionblur på biorullarna. På moderna HDTV-apparater är det interna funktioner som interpolerar för att det inte skall hacka (adaptive frame pacing - off/min/medium/max/auto beroende på modell och märke) och det är tydligt hackigt i off-läget medan det ser normalt ut i min-inställningen.

Vill de få en filmisk känsla måste de skapa en motion-blur-interpolering mellan vare frame.

När man spelar ett spel så tittar man inte på film.

Det är helt enkelt ett riktigt dåligt försvar mot att de inte kan göra spel som klara 60fps på en konsoll då en konsoll oftast brukar köra på stora högupplösta lcd-tv.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 - ASUS ROG STRIX Z370-H Gaming - Kingston HyperX 4x4GB 3200 - Samsung EVO 840 256GB, OCZ Vertex 4 128GB, div HDD - Corsair RM 750W - MSI Radeon 7950/OC @ 1200/1750 (dött, söker nytt grafikkort)

Permalänk
Medlem

En användare som testat spelet nyligen på XBO sa så här:

Citat:

the game did dip under 30 fps frequently

UBI soft påpekade att det inte var slutgiltiga versionen. Själv tycker jag att ska de gå ner så lågt som 900p30fps på nya konsolerna får de faktiskt låsa till 30 fps. Det innebär troligen att de kommer skära ner på grafiken till release för att hamna där.

Möjligt är att UBI-soft gjorde en tidig target render med gameplay och nu kämpar för att behålla den grafiska nivån även om de får ta bort upplösning och framerate. De vill säkert inte höra massa press om "graphics downgrade" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

En användare som testat spelet nyligen på XBO sa så här:

Så egentligen så borde trådtiteln lytt så här: "Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla - tyvärr lyckas vi inte ens leverera detta."?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Det största problemet här är ju att man(jag) vill spela någonting som känns verkligt, inte filmiskt...
Speldesignen i många av dagens spel är tyvärr byggda på att vara just filmiska, och där tycker jag att man tappar inlevelsen/spänningen...
Sen det här med 30 fps är bara för sorgligt.

Permalänk
Medlem

Läckta bilder från AC Unity på PS4 (900p och max 30fps).
http://imgur.com/a/Kfagt

Ser rätt risigt ut. Smetigt (p.g.a. uppskalning), sämre ljuseffekter och rätt långt ifrån den detaljrikedom i trailers de visat tidigare. Är det någon som fejkat bilderna, eller har UBI kört lite väl optimistiska target renders igen?

Permalänk
Medlem

Flera rapporter kommer nu om problem med frameraten i ACU. Både på konsoler och PC, även om den senare kan få bra fps genom enormt kraftig hårdvara.
http://www.nowgamer.com/assassins-creed-unity-framerate-is-at...

“It’s not even close to a locked 30 fps, it feels like it’s running at 20 something most of the time and I’ve had it drop way below that a couple of times already.”