Tips på hur man förlänger batteritiden.

Permalänk
Medlem

Tips på hur man förlänger batteritiden.

Hello,

Köpte nyss en surfplatta. Det blev en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4. Jag är nöjd med plattan och valde den framför den nya Tab S för jag gillar inte färgerna i AMOLED. Men Den kom med en del Bloatware som förmodligen ligger och drar batteri i onödan. Jag har bara använt Apple produkter innan så är inte så van vid Androids system. Finns det någon här som har kolla på vad man kan göra för att får ut optimal batteri tid på denna plattan? Vad kan man ta bort och hur?

Vad jag har gjort än sålänge:
Root
Tagit bort apparna som va förinstallerade (dem som var tydliga med att det var "okej" att ta bort)
powersave som stryper processorn.
Raderat allt fron Magazine UX

Jag gillar och "pilla och klydda" så jag går gärna långt in i systemet för att fixa detta

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Hello,

Köpte nyss en surfplatta. Det blev en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4. Jag är nöjd med plattan och valde den framför den nya Tab S för jag gillar inte färgerna i AMOLED. Men Den kom med en del Bloatware som förmodligen ligger och drar batteri i onödan. Jag har bara använt Apple produkter innan så är inte så van vid Androids system. Finns det någon här som har kolla på vad man kan göra för att får ut optimal batteri tid på denna plattan? Vad kan man ta bort och hur?

Vad jag har gjort än sålänge:
Root
Tagit bort apparna som va förinstallerade (dem som var tydliga med att det var "okej" att ta bort)
powersave som stryper processorn.
Raderat allt fron Magazine UX

Jag gillar och "pilla och klydda" så jag går gärna långt in i systemet för att fixa detta

Uppskattar all hjälp!

Ställ nedskärmstyrkan och stäng av wi-fi när det inte används. Bluetooth likaså.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ställ nedskärmstyrkan och stäng av wi-fi när det inte används. Bluetooth likaså.

Är manuellt skärmstyrka att föredra eller automatisk?
Wifi fixat
Blåtand har jag aldrig igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Hello,

Köpte nyss en surfplatta. Det blev en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4. Jag är nöjd med plattan och valde den framför den nya Tab S för jag gillar inte färgerna i AMOLED. Men Den kom med en del Bloatware som förmodligen ligger och drar batteri i onödan. Jag har bara använt Apple produkter innan så är inte så van vid Androids system. Finns det någon här som har kolla på vad man kan göra för att får ut optimal batteri tid på denna plattan? Vad kan man ta bort och hur?

Vad jag har gjort än sålänge:
Root
Tagit bort apparna som va förinstallerade (dem som var tydliga med att det var "okej" att ta bort)
powersave som stryper processorn.
Raderat allt fron Magazine UX

Jag gillar och "pilla och klydda" så jag går gärna långt in i systemet för att fixa detta

Uppskattar all hjälp!

Jag själv har inte använt mig av surfplattor speciellt mycket, men finns det inte som till telefonen nedbantade Rom´s som är optimerade från början?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Är manuellt skärmstyrka att föredra eller automatisk?
Wifi fixat
Blåtand har jag aldrig igång.

Manuell är att föredra. Jag har väldigt låg skärmstyrka på min iphone (och en massa andra energisparande åtgärder) Har lyckats få min iphone att vara igång 3 dagar utan laddning. normalt är att jag laddar varannan dag nu.
Om du har push på mailen så ställ av den också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Det jag alltid gör är att installera BetterBatteryStats för att ha koll på vad som suger musten ur batteriet, sedan tar man de värsta bovarna och försöker stänga av tjänsterna (om det går / är säkert).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Hello,

Köpte nyss en surfplatta. Det blev en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4. Jag är nöjd med plattan och valde den framför den nya Tab S för jag gillar inte färgerna i AMOLED. Men Den kom med en del Bloatware som förmodligen ligger och drar batteri i onödan. Jag har bara använt Apple produkter innan så är inte så van vid Androids system. Finns det någon här som har kolla på vad man kan göra för att får ut optimal batteri tid på denna plattan? Vad kan man ta bort och hur?

Vad jag har gjort än sålänge:
Root
Tagit bort apparna som va förinstallerade (dem som var tydliga med att det var "okej" att ta bort)
powersave som stryper processorn.
Raderat allt fron Magazine UX

Jag gillar och "pilla och klydda" så jag går gärna långt in i systemet för att fixa detta

Uppskattar all hjälp!

Att stäna av roaming sparar mycket. Annars går det vart 15e min eller nåt och "kollar läget".
Alternativt kan du stänga av 3G/4G helt och hållet....

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill pilla så prova Greenify
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oasisfeng.g...
Lägre ljusstyrka ger längre batteritid, auto anpassar sig efter omgivningsljuset men det är ju iofs vettigt att kunna se vad skärmen visar och inte ha den så mörk att det är oläsligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Att stäna av roaming sparar mycket. Annars går det vart 15e min eller nåt och "kollar läget".

Nej, roaming på/av bestämmer om telefonen tillåts använda andra nät än din operatörs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid_83:

Manuell är att föredra. Jag har väldigt låg skärmstyrka på min iphone (och en massa andra energisparande åtgärder) Har lyckats få min iphone att vara igång 3 dagar utan laddning. normalt är att jag laddar varannan dag nu.
Om du har push på mailen så ställ av den också.

Mail via push påverkar inte batteriförbrukningen nämnvärt, om man inte får sjukt mycket mail.
Och då menar jag sjukt mycket.
Jag får kanske 10-15 mail om dan till min jobbtelefon, som tar emot mailen via push. Om jag bara låter den ligga så räcker batteriet en vecka.

Däremot om man har satt enheten att kolla mailen med ett visst intervall, så bör man byta till push för att spara batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riccoo:

Hello,

Köpte nyss en surfplatta. Det blev en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4. Jag är nöjd med plattan och valde den framför den nya Tab S för jag gillar inte färgerna i AMOLED. Men Den kom med en del Bloatware som förmodligen ligger och drar batteri i onödan. Jag har bara använt Apple produkter innan så är inte så van vid Androids system. Finns det någon här som har kolla på vad man kan göra för att får ut optimal batteri tid på denna plattan? Vad kan man ta bort och hur?

Vad jag har gjort än sålänge:
Root
Tagit bort apparna som va förinstallerade (dem som var tydliga med att det var "okej" att ta bort)
powersave som stryper processorn.
Raderat allt fron Magazine UX

Jag gillar och "pilla och klydda" så jag går gärna långt in i systemet för att fixa detta

Uppskattar all hjälp!

Jag har en galaxy tab 3.0 7
Det jag har gjort för att slippa bloatware är att köpa ett iso, eller vad jag nu ska kalla det, heter något med nova.
Snabbade upp taben rätt mycket, vill roota den men jag har försökt utan framsteg :/
stäng av alla processer du inte använder,skruva ner ljusstyrkan då det är det som tar mest batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Mail via push påverkar inte batteriförbrukningen nämnvärt, om man inte får sjukt mycket mail.
Och då menar jag sjukt mycket.
Jag får kanske 10-15 mail om dan till min jobbtelefon, som tar emot mailen via push. Om jag bara låter den ligga så räcker batteriet en vecka.

Däremot om man har satt enheten att kolla mailen med ett visst intervall, så bör man byta till push för att spara batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

vad jag har läst så fungera push så att den ligger och pollar hela tiden, som ett aktiverat wi-fi gör när det söker efter nät (mail)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Stäng av Synkning om du inte absolut behöver få mail och meddelanden på en gång, sätt på det en stund när du kommer hem så sparar du massa batteri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid_83:

vad jag har läst så fungera push så att den ligger och pollar hela tiden, som ett aktiverat wi-fi gör när det söker efter nät (mail)

Nej, push är raka motsatsen till att polla hela tiden.

Push i Android fungerar genom att en TCP-anslutning till en google-server hålls öppen i wait-läge. När en app sedan vill skicka ett push-meddelande kontaktar appens server googles server och en push skickas via den tidigare nämnda TCP-anslutningen.
Anslutningen är öppen även när enhetens radio är idle, och eftersom ingen data skickas drar det heller inget batteri annat än när det kommer en push.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, push är raka motsatsen till att polla hela tiden.

Push i Android fungerar genom att en TCP-anslutning till en google-server hålls öppen i wait-läge. När en app sedan vill skicka ett push-meddelande kontaktar appens server googles server och en push skickas via den tidigare nämnda TCP-anslutningen.
Anslutningen är öppen även när enhetens radio är idle, och eftersom ingen data skickas drar det heller inget batteri annat än när det kommer en push.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, känns jättesvårt att släppa det jag hade fått för mig hur det fungerade. Är du 100% säker på din sak?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jag själv har inte använt mig av surfplattor speciellt mycket, men finns det inte som till telefonen nedbantade Rom´s som är optimerade från början?

Jag vill inte installera rom's för då utlöser den knox vilket påverkar garantin. Jag root den med specifikt program för att slippa detta.

Skrivet av dysenteri:

Det jag alltid gör är att installera BetterBatteryStats för att ha koll på vad som suger musten ur batteriet, sedan tar man de värsta bovarna och försöker stänga av tjänsterna (om det går / är säkert).

Jag har nu installerat betterbatterystats men hur vet man vad som är ok att ta bort?

Skrivet av biorrith:

Att stäna av roaming sparar mycket. Annars går det vart 15e min eller nåt och "kollar läget".
Alternativt kan du stänga av 3G/4G helt och hållet....

Förlåt men glömde nämna att det är wifi only

Skrivet av mrqaffe:

Om du vill pilla så prova Greenify
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oasisfeng.g...
Lägre ljusstyrka ger längre batteritid, auto anpassar sig efter omgivningsljuset men det är ju iofs vettigt att kunna se vad skärmen visar och inte ha den så mörk att det är oläsligt.

Ska kolla vad jag lyckas göra med det programmet. Ja jag vill ju fortfarande kunna använda plattan så en balans mellan ljusstyrka och batteritid får det bli.

Kan man ta bort allt med titanium backup eller behöver man något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Jag vill inte installera rom's för då utlöser den knox vilket påverkar garantin. Jag root den med specifikt program för att slippa detta.

Jag har nu installerat betterbatterystats men hur vet man vad som är ok att ta bort?

Förlåt men glömde nämna att det är wifi only

Ska kolla vad jag lyckas göra med det programmet. Ja jag vill ju fortfarande kunna använda plattan så en balans mellan ljusstyrka och batteritid får det bli.

Kan man ta bort allt med titanium backup eller behöver man något mer?

Med root behöver man ju inte bry sig om garantin på en android enhet enligt mig.. Alla problem som täcks av garantin kan ju fixa själv iaf

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazile:

Med root behöver man ju inte bry sig om garantin på en android enhet enligt mig.. Alla problem som täcks av garantin kan ju fixa själv iaf

Nej. Saker som exempelvis glappande knappar och fel på digitizern kan du inte trolla bort bara för du har root, men de täcks av garantin.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej. Saker som exempelvis glappande knappar och fel på digitizern kan du inte trolla bort bara för du har root, men de täcks av garantin.

hmm då är det jag som inte har någon koll på garantiärenden helt enkelt.. Trodde inte sådant täcktes av garanti då det kan anses va yttre åverkan?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid_83:

Hmm, känns jättesvårt att släppa det jag hade fått för mig hur det fungerade. Är du 100% säker på din sak?

Här kan du läsa om hur Google Cloud Messaging, som är grunden bakom push-tekniken i Android, funkar.

En av de mest relevanta grejerna som står där är följande:

An Android application on an Android device doesn't need to be running to receive messages.
The system will wake up the Android application via Intent broadcast when the message arrives, as long as the application is set up with the proper broadcast receiver and permissions.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazile:

hmm då är det jag som inte har någon koll på garantiärenden helt enkelt.. Trodde inte sådant täcktes av garanti då det kan anses va yttre åverkan?

Det beror ju på vilken typ av fel det är...en sprucken skärm får du ju med största sannolikhet inte ersatt på garantin, men om skärmen är hel fast "touchen" spontant slutar funka är det en annan femma. Men självklart gäller garantin även hårdvaran, precis som med vilken annan pryl som helst.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, Greenify. Fungerar bra för att stänga av wakelocks som hittas med betterbatterystats. Själv har jag också installerat Xposed framework och modulen Amplify. Kan ses som en mer avancerad version av Greenify. Greenify har också en egen modul för Xposed framework. Båda kan användas för att komma åt wakelocks i systemprocesser.

Permalänk
Medlem

Det som jag har beprövat är att leta upp en kompatibel "slim rom" på xda developers. Bara du hittar en utan nämnvärda buggar med dinn platta kan du bli av med alla program. Sedan väljer du till och med om du vill ha play store och de andra stock apparna. Det finns även stora möjligheter att ändra processorns energisparande åtgärder. Xda developers lär även ha en guide till strömsparande åtgärder för android. Kika där

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Som nämnts tidigare, Greenify. Fungerar bra för att stänga av wakelocks som hittas med betterbatterystats. Själv har jag också installerat Xposed framework och modulen Amplify. Kan ses som en mer avancerad version av Greenify. Greenify har också en egen modul för Xposed framework. Båda kan användas för att komma åt wakelocks i systemprocesser.

Låter intressant ska kolla in det. Men det finns ingen lista någon givmild människa har gjort på nätet om vad som är okej att ta bort? Är det samma på alla Samsung prylar eller olika beroende på vilken platta det är osv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av riccoo:

Låter intressant ska kolla in det. Men det finns ingen lista någon givmild människa har gjort på nätet om vad som är okej att ta bort? Är det samma på alla Samsung prylar eller olika beroende på vilken platta det är osv?

Det går att stänga av allt man inte använder, vad det innebär är olika för alla, själv så skulle jag gärna kunna stänga av telefonens radiodel oberoende av fm radion, telefonen har jag mycket lite nytta av och slår man på flygplansläge så dödas fmradion...
Ska du batterioptimera så får du anpassa efter hur du använder just din enhet och stänger du av för mycket så slå på det igen om du upptäcker att nån funktion du vill använda inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kan rekommendera att flasha om till valfritt operativsystem. Det hittar du på XDA-Developers

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Stäng av Samsung's S-voice, så får du åtminstone en snabbare platta.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Enklaste lösning, är att sätta på flygplansläge och utan behöva tweaka nånting.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|