Nu har vi äntligen en statsminister igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Klart offentligheten kan, rent teoretiskt, bli lika effektiv. Men jag tror att vi ändock kan enas om att det är långt ifrån troligt. Att det tycks slarvas mer med pengar inom offentligheten har vi redan diskuterat, och detta styrks dessutom av att Riksrevisionen titt som tätt måste gå in och dra i bromsen.

Kalla mig intelligensbefriad. Jag tror helt enkelt att det projektet du beskriver - att synka offentligheten med det privata vad gäller 'effektivitet' - i praktiken lär vara omöjligt att genomföra. Den omställningen och omorganisationen som troligtvis skulle krävas för organisationen lär vara av ENORM magnitud. För att inte tala om att det kanske rentav inte är genomförbart överhuvudtaget.

För mig är det dock värt en lite mindre effektivitet så länge vi får en mycket mer stabil tillgång och verksamhet.

Skrivet av oggan:

Hehe, ja, ibland är man lite snabb på tangenten. Det som kan sägas är dock att detta är en mycket speciell marknad. Tanken med det föreslagna upplägget är ju att privata aktörer ska släppas in i syfte att få en mer resurseffektiv vård. Nu är ju huvudtanken att upphandlingen ska vara så pass perfekt, och i liten mån siande, att det aldrig knakar i fogarna. Men, vi leker med tanken att olyckan är framme. Ingen patient kommer till det, givetvis i övrigt klanderfritt, skötta privatsjukhuset. Vad att göra?

Det som kan konstateras är följaktligen att sjukhuset som sådant har ounyttjad kapacitet som därmed kostar pengar. Resursslöseri är per definition för handen. Oavsett om sjukhuset drivs i privat eller offentlig regi är ju detta ett problem. Därför måste rimligen - oavsett vem som driver sjukhuset - en diskussion om sjukhusets framtid föras. Kanske kan man flytta patienterna till det närmaste sjukhuset eller dylikt. Resurseffektivisering återigen. Att dölja resursslöseriet i en offentlig budget under någon paroll om att vi inte är till salu är ju rentav stöld från folket. Du kanske vill betala för något sådant. Jag är smartare än så.

Kanske är det inte för att det inte finns patienter som det går dåligt, det kan ju vara så att de helt enkelt är dåliga på att sköta sitt sjukhus eller skola; eller om vi ponerar att det ägs av riskkapitalbolag som även har annat ägande att det går dåligt för dom globalt och de vill dra sig ur sverige eller vad som helst.

Och ja; kanske är det så att det helt enkelt inte går att driva ett sjukhus som går med vinst på många platser men likförbaskat skall vi väl ändå ha sjukhus där? Det är klart man kan diskutera en omförflyttning av patienterna men du måste väl se att det kan finnas platser som behöver sjukhus men som inte kommer kunna drivas med vinst pga det ena eller det andra? Det är som med busstrafiken; alla linjer går inte med vinst men om vi skall ha bra infrastruktur åt samhället kan vi inte bara ta bort de mindre populära linjerna. Bussföretaget/sjukhuset kanske inte tjänar pengar på det men det kan ändå finnas en samhällsnytta som uppfylls.

Skrivet av oggan:

Vad gäller upphandlingsfrågan säger du helt enkelt mellan raderna att vi ska acceptera underskott i verksamheten. För som sagt, klarar sig inte en privat aktör på det rådande patientunderlaget kommer följaktligen en offentligt ägd verksamhet - med samma förutsättningar - att göra underskott. Offentligheten har ju samma skattemedel (förmodligen lite fler av dem kvar iom effektivare drift) oberoende om verksamheten betalas genom en upphandling eller direkt genom landstingets organisation. Nödlösningen blir troligtvis att skjuta till pengar tills en ny, och förhoppningsvis både effektivare och verklighetsbaserad, lösning är på plats. Att låta det offentliga bära löpande underskott i en verksamhet är ingen lösning.

Lite samma som ovan men ja; alla sjukhus och skolor kanske inte kan gå med vinst. So what? det är inte vad de är till för.

Vad som uppstår när man låter privata aktörer styra, i synnerhet riskkapitalister, är att vinsten/utdelningen plötsligt går före allt annat (vilket kan ses väldigt tydligt om man tittar på hur USA skötts, både vad gäller sjukvård och skola men även tex de private fängelserna är bra exempel). Det går inte att komma runt; och vilket system vi än utformar för att betala de privata sjukhusen med skattepengar kommer de att göra sitt bästa för att utnyttja och de kommer lyckas. Om det sen handlar om att prioritera patienter fel, skriva ut för mycket medicin, överdiagnosera, feldiagnosera, felrapportera osv osv spelar mindre roll; det är dömt att (miss)brukas när vinsten plötsligt står högre än förnuftet. Jag spenderar hellre tid och resurser på att försöka lösa problemen inom offentliga verksamheterna än att ligga i konstant krig med alla som försöker maximera vinsten utifrån upphandlingskontrakten eftersom jag ser ett slut på det första.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Anledningen att inte ha privata aktörer vid sidan av statliga är att det brukar innebära att de statliga blir sämre och vi skapar en skillnad som gör att de med gott om pengar får bättre sjukvård snabbare; vilket går emot själva poängen med att vi skall ha bra och fri sjukvård till alla. jag antar att du menar att det fortfarande skall vara gratis men man skall få välja mellan statliga och privata aktörer dock. Tycker fortfarande det är en dålig lösning just pga att det uppstår sprickor mellan vårdkvalitén; jag vill kunna gå in på vilket sjukhus som helst och vara säker på att jag får bra kvalité på vården och det samma gäller skolorna.

Varför blir statliga aktörer sämre om det även finns privata?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Varför blir statliga aktörer sämre om det även finns privata?

Jag har knappast forskat på området, men om jag bara skulle gissa så: privata ställen etableras efter efterfrågan medan statliga efter behov. Om vi har privata aktörer i alla attraktiva områden och statliga i "resten" leder det till att de privata kommer dra in mest pengar -> kan ge ut högre löner -> kan ha fler anställda -> lockar till sig mer erfarna personer (högre lön) medan de statliga måste sprida sig för att täcka upp hålen. I princip går den privata etableringen ut över de statliga/kommunala eftersom de kan fokusera på endast de områden där det är lukrativt.

Som sagt bara en gissning det finns säkert mängder av fler faktorer som spelar in. Även att de privata aktörerna tenderar att vara mer effektiva spelar naturligtvis in på deras förmåga att betala högre löner och har helt enkelt möjligheten att vara mycket mer flexibla vad gäller anställningsformer och löner (gissning återigen).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Varför blir statliga aktörer sämre om det även finns privata?

Antar att han menar i relation, snarare än att en faktisk försämring skulle ske. Privata aktörer har fördelen att kunna välja att etablera sig i gynnsamma områden, medan staten förväntas erbjuda fullgoda tjänster även i exempelvis landsbygd och i alla prisnivåer. Det han nämner är också hur exempelvis en privat vård med exempelvis tilläggsförsäkringar kan använda dessa extramedel för att erbjuda en högre lokal nivå, med skillnaden att den är dedikerad till de som kan betala. Ett negativt resultat kan bli exempelvis en ökande skev resursfördelning mellan storstad och landsbygd, centrum och förort, etc., med omvänd proportion beroende på var resurserna troligen hade gjort störst nytta.

"Samhällsklyfta" eller "valfrihet" beror på vem man frågar, och om de främst premierar hög högsta- eller lägstanivå av samhällelig service. Vissa ser detta som den gudomliga Smithska utopin där den osynliga handen smeker invånarna medhårs, andra som djävulens intåg i samhället och en kollektiv nedåtspiral som avslutar med en rak höger av samma osynliga hand.

Antar väl också att denna inte speciellt revolutionerande utläggning om skillnaderna mellan olika synsätt på vård/skola/omsorg redan var väl känd, och att du mest försökte få in ett retoriskt knip i sidan genom att dra en lösryckt mening ur ett längre inlägg .

EDIT: Attans, brädad av telefonpaus .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oggan:

Jag kan hålla med dig om det att debatten till sin art riskerar att bli rätt fyrkantig. Vad det kostar behöver ju, som du nämner, inte per definition vara det enda relevanta måttet. Samtidigt tycker jag dock att kostnadsfrågan i sig blir väldigt viktig, oavsett vilket endgame man strävar efter. Den svenska välfärdsmodellen har, bland annat i och med en åldrande befolkning, stora kostnadsrelaterade utmaningar framför sig.

Oberoende av vad man tycker i själva sakfrågan (typ välfärdsmodellens vara eller icke) måste kostnaden lyftas fram. Vi vill troligtvis inte bli tagna på sängen (vilket vi inte nödvändigtvis behöver bli heller) av en verklighet där vi som samhälle inte har råd med samma nivå på medborgerliga service längre. För att undvika detta tänker jag mig att kostnadsfrågan ändå är central och en kontinuitet i att behandla dess potentiella följder blir därmed viktig.

Du har givetvis helt rätt i att det finns en hel uppsjö av olika mått att tillgå på huruvida verksamheten är lyckad eller inte. Fast oavsett vilket mått man väljer blir väl ändå kostnaden en slags elefant i rummet? Den blir, tänker jag mig, ständigt återkommande och frågan måste därmed lyftas.

Kostnad och kvalité är sammanflätade i någon mån, så mycket är alla parter överens om. En åldrande befolkning ger ökade sjukvårds- och äldreomsorgskonstnader — men samtidigt lever vi inte längre på 1970-talet och effektiviseringar via teknik, nya processer, personalutbildning, etc., kommer ständigt institutionerna till gagn. Hur mycket effektivare kan man föreställa sig att datoriseringen gjort Sveriges förvaltningsarbete? Sjukvården? Skolan? Troligen storleksordningar. Kostnaden för en viss servicenivå är inte konstant över tid, utan det sker hela tiden framsteg som implementeras.

Balanserar detta det ökade behovet? "Förutsägelser är svåra, speciellt om framtiden". Vissa tjänsters kostnader kan man anta kommer skala linjärt, vissa exponentiellt, de flesta som en kombination. Människan är notoriskt urusel på att approximera exponentiella processer över tid, och när exponenten är diffus som här så är det även svårt att hitta modeller. Ingen ignorerar frågan om ökad kostnad för bibehållen välfärd, men samma "framtidsproblem" har funnits under hela vår välfärdsutveckling, då både befolkningsmängd, medellivslängd och förväntad bekvämlighetsnivå ständigt ökat, trygghetssystemen utökats, etc. Att det nu skulle krävas en fundamentalt annorlunda modell för att tackla samma problem som redan utmanat landet i generationer är inte glasklart enbart utifrån rimlighetsresonemang.

Så ja, kostnaden är ständigt på tapeten, men det är inkomplett att jämföra en tänkt statisk offentlig sektor mot en tänkt utvecklingsbar privat sektor — även den offentliga har tydligt demonstrerat att den kan utvecklas. Vissa resonemang kring en bred privatisering får det att låta som att Sverige på 2000-talet plötsligt kommit på att tjänster kostar.

En av den privata sektorns inneboende egenskaper som fungerar ypperligt i många sammanhang är att den konstant kan kasta fram idéer och direkt se vilka som fungerar genom enkla mått: "vinst eller konkurs?", eller ibland mer invecklade "nyckeltal", men fortfarande relativt enkelt kvantifierbara mått. Tjänar man sammantaget pengar på sikt? Kör på. Vill man se det utifrån processteknikens språk så har den privata sektorn i ett visst område en fungerande återkopplingsmekanism.

Denna metod måste inte av nöden vara gynnsam när man tittar på mer komplexa värdemätare för sjukvård, skola, infrastruktur och liknande processer som av just denna anledning i Sverige nutidshistoriskt har valts att lösas utanför den privata sektorn (återigen så låter den aktuella debatten ofta som om det skulle handla om nya rön i frågan). Dessa områden kan kräva investeringar över tidsramar som knappt existerar i den privata sektorn, med "vinster" som inte återkopplar till aktören: återkopplingen är bruten. Vilken "riskkapitalist" är intresserad av en investering som betalar sig på 50 års sikt, fast i kollektiva samhällsvärden och inte pengar som återförs till investeraren?

Ett annat problem är att blanda in denna process i sjukvård/skola/infrastruktur, där negativa resultat under de ständiga "testprocesserna" belastar samhället snarare än företagen. Det är måhända möjligt (men inte trivialt) att hitta en ekonomisk återkopplingsmekanism som tar hänsyn till detta, men då urholkas också en av den privata sektorns fundamentala framgångsrecept. Man har återigen gått runt ett varv i resonemanget, och börjar fundera på varför inte staten skulle kunna "skippa mellanhanden" och sköta saker själva. Du nämner själv hur den privata sektorn skulle behöva styrning, återkoppling, revision, och hur öppna upphandlingar skulle driva utvecklingen framåt (med antagandet om en välfungerande konkurrenssituation, vilket inte är uppenbart sant i branscher som kräver stora initiala investeringar), så det är ju inte en självgående maskin som brakar igång bara för att någon säger det magiska ordet "privatisering!".

Att få privata företag att agera enligt ej strikt ekonomiska värden kopplar till det tidigare nämnda uppdraget för staten att reglera och revidera, men detta är ju inte "gratis". Antingen drar man ner på revisionen, vilket med marknadsekonomisk säkerhet leder till "genvägar" där luckor hittas, eller så skapar man en massiv ny statlig revisionsapparat, varpå alla uppfattade ineffektiviteter introducerats i systemet igen. Till och med rena förespråkande debattexter från riskkapitalföretagsägare själva noterar sådana branschproblem, och de hinder för tillit bland befolkningen dessa innebär (den i artikeln föreslagna lösningen att branschen skulle självregleras genom en framtida "frivillig uppförandekod" känns spontant inte speciellt robust; medvetet eller ej beroende på hur cynisk man vill vara).

Skrivet av oggan:

Vad gäller frågan om min ideologiska tro på vinstincitamentet missförstod du mig något. Jag menar inte att vinstintresset i sig har ett egenvärde (alltså att jag är ideologiskt helsåld på dess excellenta förmåga). Utan det jag menar är att vinstintresset nog är den bästa lösningen vi har. Ungefär i stil med Churchills argument om demokrati if you so please. Dessutom har jag en känsla av (som jag inte kan belägga) att den riskkapitalägda juridiska personen har lättare att rekrytera "bättre" personal, vilket - om det stämmer - torde innebära att verksamheten till sin art blir starkare än det offentliga alternativet.

Så, what to do? Måhända att en förutsättningslös utredning som ska söka att definiera vad folk vill ha ut av välfärden och hur detta på bästa sätt löses. Hur visionen praktiskt ska lösas torde erfordra dels en organisationsmässig dimension (där olika huvudmän för vården och vinst etcetera faller in), dels en mer abstrakt diskussion om hur vi bör resonera om välfärdens värden för individen och kollektivet. Vad tror du om det?

Det är en milsvid skillnad mellan att ideologiskt privatisera för privatiseringens skull, eller att titta på vilka mekanismer från den privata sektorn som skulle kunna vara användbara och värdera dessa mot existerande strukturer. En tråkig del av dagens debatt tycker jag är det som jag nämnde ovan: att frågan behandlas som om för- och nackdelar aldrig funderats på tidigare, och att det helt plötsligt poppat upp en gyllene hammare som skulle lösa alla nu- och framtida problem, och råkar sammanfalla ideologiskt med en populärpolitisk strömning, och råkar vara oerhört gynnsam för stora fristående ekonomiska krafter. I sådana lägen känns det extra viktigt att behålla ett kritiskt synsätt så att man inte plötsligt står där med en icke-fungerande balkbana. Kritisk måste man vara, oavsett vad det stod på den gula röstsedel man lade i kuvertet.

Vad som först slår mig när man hör anekdoter om direkta representanter för den privata sfären (som din bekanta "riskkapitalist") som pratar om hur mycket "bättre" (i.e. "effektivt" i vinstmening) de skulle kunna sköta det offentliga är en uppfattad bild dels av att avancerad processtyrning och revision inte redan skulle förekomma i den offentliga sektorn, och dels av att de utgår ifrån att deras kompetens är direkt applicerbar på vad som länge identifierats som en annan grupp av problem. Det finns en anledning till att universitet i Sverige och världen erbjuder separata utbildningar om offentlig förvaltning vid sidan om mer traditionella handelsprogram.

Vad gäller uppfattade problem och ineffektivitet i det offentliga så ska man minnas att det är just offentligt: dvs ständigt utsatt för granskning och revision från alla parter (cf. offentlighetsprincipen) för att enklare kunna synliggöra problem. Samma insikt och grad av bevakning finns generellt inte i den privata sfären.

Finns det likheter mellan privata och klassiskt offentliga verksamheter, och kan den senare gruppen dra nytta av principer från den förra? Ja, de är så klart inte fullkomligt separerade, men detta har också varit känt i offentlig styrning så länge som disciplinen existerat. NPM som nämndes tidigare är relevant att studera; inte minst kritiken, och varför det enligt många är på väg ut till förmån för en ny evolution. Det moderna men redan klassiska klagomålet i Sverige är den mängd pappersarbete som läkare (mer, mer) och lärare (mer) anser vara ett stort nyinfört problem för deras respektive professioner.

Det var för övrigt en längre debattserie i DN förra året om detta som började som ett utspel av en viss bekant Löfven, med repliker och motrepliker av näringsliv och forskare [1, 2, 3, 4]. Sverige brukar användas som ett exempel som ett av de länder som just anammat dessa näringslivsinfluenser i den offentliga sektorn. Debattinläggen påvisar att det är en komplex fråga, när inte ens världens samlade kompetens verkade kunna vara helt överens om vad dessa koncept ens innebär, eller till vilken längd de bör appliceras för att vara nyttiga innan de blir destruktiva.

Den aktuella debatten hos "gemene man" och media i Sverige handlar i mina ögon om definitionsmässig populism, där en politisk falang har haft intresse av att måla upp en dikotomi mellan en tidigare rådande modell som skulle vara verklighetsfrånvänd och inte förstår sitt eget uppdrag, och en alternativ sida vars färdigheter i en viss bransch skulle vara direkt överförbara till en annan. Att gå med på en sådan retorik är att förkasta ett sekel av utveckling i allmänhet, och senaste decenniernas utveckling i synnerhet.

Jag skulle själv verkligen inte kalla mig särdeles påläst i ämnet, utan de synpunkter jag har ovan kommer främst från en instinktiv reaktion mot vad som låter som väl tillrättalagda och "enkla" lösningar på komplexa problem; det krävs ofta inte mycket ansträngning för att börja se en mängd komplikationer bubbla upp. Den mest framträdande när privatisering nämns är i mina ögon tron på att privat och offentlig verksamhet löser exakt samma typ av problem, vilket redan introducerande litteratur i ämnet brukar ogiltigförklara. Tanken är inte att komma med någon "slutgiltig lösning" på dessa problem som gäckat världens stater sedan åtminstone utgivningen av The wealth of nations 1776, utan snarare bara att försöka trycka på att det är en komplex fråga, oavsett på vem man må ha röstat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag har knappast forskat på området, men om jag bara skulle gissa så: privata ställen etableras efter efterfrågan medan statliga efter behov. Om vi har privata aktörer i alla attraktiva områden och statliga i "resten" leder det till att de privata kommer dra in mest pengar -> kan ge ut högre löner -> kan ha fler anställda -> lockar till sig mer erfarna personer (högre lön) medan de statliga måste sprida sig för att täcka upp hålen. I princip går den privata etableringen ut över de statliga/kommunala eftersom de kan fokusera på endast de områden där det är lukrativt.

Som sagt bara en gissning det finns säkert mängder av fler faktorer som spelar in. Även att de privata aktörerna tenderar att vara mer effektiva spelar naturligtvis in på deras förmåga att betala högre löner och har helt enkelt möjligheten att vara mycket mer flexibla vad gäller anställningsformer och löner (gissning återigen).

Det du beskriver är problem som uppstår på grund av ersättningssystem som inte tar hänsyn till det faktiska resursbehovet i ett område. http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/ersattningssystemet-...
Om man instället fördelade ersättningen efter resursbehov och uppskattad kostnad så skulle det inte finnas mer eller mindre lönsamma områden, och skillnaden mellan privat och offentlig verksamhet skulle vara liten.

Skrivet av phz:

Antar väl också att denna inte speciellt revolutionerande utläggning om skillnaderna mellan olika synsätt på vård/skola/omsorg redan var väl känd, och att du mest försökte få in ett retoriskt knip i sidan genom att dra en lösryckt mening ur ett längre inlägg .

Nej det var en direkt, ärlig och måhända enkelspårig fråga på ett direkt påstående som inte preciserades i inlägget.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

För mig är det dock värt en lite mindre effektivitet så länge vi får en mycket mer stabil tillgång och verksamhet.

Kanske är det inte för att det inte finns patienter som det går dåligt, det kan ju vara så att de helt enkelt är dåliga på att sköta sitt sjukhus eller skola; eller om vi ponerar att det ägs av riskkapitalbolag som även har annat ägande att det går dåligt för dom globalt och de vill dra sig ur sverige eller vad som helst.

Och ja; kanske är det så att det helt enkelt inte går att driva ett sjukhus som går med vinst på många platser men likförbaskat skall vi väl ändå ha sjukhus där? Det är klart man kan diskutera en omförflyttning av patienterna men du måste väl se att det kan finnas platser som behöver sjukhus men som inte kommer kunna drivas med vinst pga det ena eller det andra? Det är som med busstrafiken; alla linjer går inte med vinst men om vi skall ha bra infrastruktur åt samhället kan vi inte bara ta bort de mindre populära linjerna. Bussföretaget/sjukhuset kanske inte tjänar pengar på det men det kan ändå finnas en samhällsnytta som uppfylls.

Lite samma som ovan men ja; alla sjukhus och skolor kanske inte kan gå med vinst. So what? det är inte vad de är till för.

Vad som uppstår när man låter privata aktörer styra, i synnerhet riskkapitalister, är att vinsten/utdelningen plötsligt går före allt annat (vilket kan ses väldigt tydligt om man tittar på hur USA skötts, både vad gäller sjukvård och skola men även tex de private fängelserna är bra exempel). Det går inte att komma runt; och vilket system vi än utformar för att betala de privata sjukhusen med skattepengar kommer de att göra sitt bästa för att utnyttja och de kommer lyckas. Om det sen handlar om att prioritera patienter fel, skriva ut för mycket medicin, överdiagnosera, feldiagnosera, felrapportera osv osv spelar mindre roll; det är dömt att (miss)brukas när vinsten plötsligt står högre än förnuftet. Jag spenderar hellre tid och resurser på att försöka lösa problemen inom offentliga verksamheterna än att ligga i konstant krig med alla som försöker maximera vinsten utifrån upphandlingskontrakten eftersom jag ser ett slut på det första.

Nu har vi mer eller mindre vridit och vänt på området ett antal gånger. Vi vet var respektive part står i frågan, och vardera 'sanning' har kommit till tals. Vi är inte överens om vare sig 'problemdefinition' eller för den delen lösning. Jag föreslår helt enkelt att vi gör en mental note och lovar varandra att vi återkommer till diskussionen när väl Östersundsrapporten är färdigställd. Då har vi förhoppningsvis lite mer kött på benen. Hur låter det?

Skrivet av phz:

Kostnad och kvalité är sammanflätade i någon mån, så mycket är alla parter överens om. En åldrande befolkning ger ökade sjukvårds- och äldreomsorgskonstnader — men samtidigt lever vi inte längre på 1970-talet och effektiviseringar via teknik, nya processer, personalutbildning, etc., kommer ständigt institutionerna till gagn. Hur mycket effektivare kan man föreställa sig att datoriseringen gjort Sveriges förvaltningsarbete? Sjukvården? Skolan? Troligen storleksordningar. Kostnaden för en viss servicenivå är inte konstant över tid, utan det sker hela tiden framsteg som implementeras.

Balanserar detta det ökade behovet? "Förutsägelser är svåra, speciellt om framtiden". Vissa tjänsters kostnader kan man anta kommer skala linjärt, vissa exponentiellt, de flesta som en kombination. Människan är notoriskt urusel på att approximera exponentiella processer över tid, och när exponenten är diffus som här så är det även svårt att hitta modeller. Ingen ignorerar frågan om ökad kostnad för bibehållen välfärd, men samma "framtidsproblem" har funnits under hela vår välfärdsutveckling, då både befolkningsmängd, medellivslängd och förväntad bekvämlighetsnivå ständigt ökat, trygghetssystemen utökats, etc. Att det nu skulle krävas en fundamentalt annorlunda modell för att tackla samma problem som redan utmanat landet i generationer är inte glasklart enbart utifrån rimlighetsresonemang.

Så ja, kostnaden är ständigt på tapeten, men det är inkomplett att jämföra en tänkt statisk offentlig sektor mot en tänkt utvecklingsbar privat sektor — även den offentliga har tydligt demonstrerat att den kan utvecklas. Vissa resonemang kring en bred privatisering får det att låta som att Sverige på 2000-talet plötsligt kommit på att tjänster kostar.

En av den privata sektorns inneboende egenskaper som fungerar ypperligt i många sammanhang är att den konstant kan kasta fram idéer och direkt se vilka som fungerar genom enkla mått: "vinst eller konkurs?", eller ibland mer invecklade "nyckeltal", men fortfarande relativt enkelt kvantifierbara mått. Tjänar man sammantaget pengar på sikt? Kör på. Vill man se det utifrån processteknikens språk så har den privata sektorn i ett visst område en fungerande återkopplingsmekanism.

Denna metod måste inte av nöden vara gynnsam när man tittar på mer komplexa värdemätare för sjukvård, skola, infrastruktur och liknande processer som av just denna anledning i Sverige nutidshistoriskt har valts att lösas utanför den privata sektorn (återigen så låter den aktuella debatten ofta som om det skulle handla om nya rön i frågan). Dessa områden kan kräva investeringar över tidsramar som knappt existerar i den privata sektorn, med "vinster" som inte återkopplar till aktören: återkopplingen är bruten. Vilken "riskkapitalist" är intresserad av en investering som betalar sig på 50 års sikt, fast i kollektiva samhällsvärden och inte pengar som återförs till investeraren?

Ett annat problem är att blanda in denna process i sjukvård/skola/infrastruktur, där negativa resultat under de ständiga "testprocesserna" belastar samhället snarare än företagen. Det är måhända möjligt (men inte trivialt) att hitta en ekonomisk återkopplingsmekanism som tar hänsyn till detta, men då urholkas också en av den privata sektorns fundamentala framgångsrecept. Man har återigen gått runt ett varv i resonemanget, och börjar fundera på varför inte staten skulle kunna "skippa mellanhanden" och sköta saker själva. Du nämner själv hur den privata sektorn skulle behöva styrning, återkoppling, revision, och hur öppna upphandlingar skulle driva utvecklingen framåt (med antagandet om en välfungerande konkurrenssituation, vilket inte är uppenbart sant i branscher som kräver stora initiala investeringar), så det är ju inte en självgående maskin som brakar igång bara för att någon säger det magiska ordet "privatisering!".

Att få privata företag att agera enligt ej strikt ekonomiska värden kopplar till det tidigare nämnda uppdraget för staten att reglera och revidera, men detta är ju inte "gratis". Antingen drar man ner på revisionen, vilket med marknadsekonomisk säkerhet leder till "genvägar" där luckor hittas, eller så skapar man en massiv ny statlig revisionsapparat, varpå alla uppfattade ineffektiviteter introducerats i systemet igen. Till och med rena förespråkande debattexter från riskkapitalföretagsägare själva noterar sådana branschproblem, och de hinder för tillit bland befolkningen dessa innebär (den i artikeln föreslagna lösningen att branschen skulle självregleras genom en framtida "frivillig uppförandekod" känns spontant inte speciellt robust; medvetet eller ej beroende på hur cynisk man vill vara).

Det är en milsvid skillnad mellan att ideologiskt privatisera för privatiseringens skull, eller att titta på vilka mekanismer från den privata sektorn som skulle kunna vara användbara och värdera dessa mot existerande strukturer. En tråkig del av dagens debatt tycker jag är det som jag nämnde ovan: att frågan behandlas som om för- och nackdelar aldrig funderats på tidigare, och att det helt plötsligt poppat upp en gyllene hammare som skulle lösa alla nu- och framtida problem, och råkar sammanfalla ideologiskt med en populärpolitisk strömning, och råkar vara oerhört gynnsam för stora fristående ekonomiska krafter. I sådana lägen känns det extra viktigt att behålla ett kritiskt synsätt så att man inte plötsligt står där med en icke-fungerande balkbana. Kritisk måste man vara, oavsett vad det stod på den gula röstsedel man lade i kuvertet.

Vad som först slår mig när man hör anekdoter om direkta representanter för den privata sfären (som din bekanta "riskkapitalist") som pratar om hur mycket "bättre" (i.e. "effektivt" i vinstmening) de skulle kunna sköta det offentliga är en uppfattad bild dels av att avancerad processtyrning och revision inte redan skulle förekomma i den offentliga sektorn, och dels av att de utgår ifrån att deras kompetens är direkt applicerbar på vad som länge identifierats som en annan grupp av problem. Det finns en anledning till att universitet i Sverige och världen erbjuder separata utbildningar om offentlig förvaltning vid sidan om mer traditionella handelsprogram.

Vad gäller uppfattade problem och ineffektivitet i det offentliga så ska man minnas att det är just offentligt: dvs ständigt utsatt för granskning och revision från alla parter (cf. offentlighetsprincipen) för att enklare kunna synliggöra problem. Samma insikt och grad av bevakning finns generellt inte i den privata sfären.

Finns det likheter mellan privata och klassiskt offentliga verksamheter, och kan den senare gruppen dra nytta av principer från den förra? Ja, de är så klart inte fullkomligt separerade, men detta har också varit känt i offentlig styrning så länge som disciplinen existerat. NPM som nämndes tidigare är relevant att studera; inte minst kritiken, och varför det enligt många är på väg ut till förmån för en ny evolution. Det moderna men redan klassiska klagomålet i Sverige är den mängd pappersarbete som läkare (mer, mer) och lärare (mer) anser vara ett stort nyinfört problem för deras respektive professioner.

Det var för övrigt en längre debattserie i DN förra året om detta som började som ett utspel av en viss bekant Löfven, med repliker och motrepliker av näringsliv och forskare [1, 2, 3, 4]. Sverige brukar användas som ett exempel som ett av de länder som just anammat dessa näringslivsinfluenser i den offentliga sektorn. Debattinläggen påvisar att det är en komplex fråga, när inte ens världens samlade kompetens verkade kunna vara helt överens om vad dessa koncept ens innebär, eller till vilken längd de bör appliceras för att vara nyttiga innan de blir destruktiva.

Den aktuella debatten hos "gemene man" och media i Sverige handlar i mina ögon om definitionsmässig populism, där en politisk falang har haft intresse av att måla upp en dikotomi mellan en tidigare rådande modell som skulle vara verklighetsfrånvänd och inte förstår sitt eget uppdrag, och en alternativ sida vars färdigheter i en viss bransch skulle vara direkt överförbara till en annan. Att gå med på en sådan retorik är att förkasta ett sekel av utveckling i allmänhet, och senaste decenniernas utveckling i synnerhet.

Jag skulle själv verkligen inte kalla mig särdeles påläst i ämnet, utan de synpunkter jag har ovan kommer främst från en instinktiv reaktion mot vad som låter som väl tillrättalagda och "enkla" lösningar på komplexa problem; det krävs ofta inte mycket ansträngning för att börja se en mängd komplikationer bubbla upp. Den mest framträdande när privatisering nämns är i mina ögon tron på att privat och offentlig verksamhet löser exakt samma typ av problem, vilket redan introducerande litteratur i ämnet brukar ogiltigförklara. Tanken är inte att komma med någon "slutgiltig lösning" på dessa problem som gäckat världens stater sedan åtminstone utgivningen av The wealth of nations 1776, utan snarare bara att försöka trycka på att det är en komplex fråga, oavsett på vem man må ha röstat.

Välnyanserat och bra skrivet. Tyvärr har jag inte orken att bryta upp ditt inlägg och ge några längre kommentarer. Det är fredag och jag är i största allmänhet rätt trött... Typiskt.

Men, en summarisk kommentar skulle väl vara på sin plats. Jag tror inte på guld och gröna skogar bara vi sätter det privata kapitalet i arbete inom den offentliga sektorn. Som du skriver är inte NPM i alla delar okontroversiell, snarare tvärtom. Och jag håller med till fullo om att det blir blaj att resonera kring frågan som en dikotomi. Spontant tycker jag att den nuvarande ordningen (kombinationen av offentligt och privat) bevisligen styrker att vi inte behöver resonera på det sättet. Det finns två sidor av myntet, ja. Det jag däremot som sagt är fullständigt övertygad om är att den privata sektorn har en hel del att bidra med till välfärden. Att EXAKT definiera vad som kan bidras med blir ju rimligtvis svårt att säga. Effekten lär dock bli att lösningen, i applicerbara fall, blir billigare. Om detta på papperet "kostar" oss att parten får ta ut en schyst avkastning från rörelsen - givet att den klarar av detta uttag - ja, det kan det nog vara värt i mitt tycke. Och kanske vore det rentav oansvarigt att inte undersöka den privata näringens förmåga ännu mer.

Trevlig helg!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

En liten bump på denna tråden.

Tänkte bara att nån som är insatt får gärna förklara lite halvkort hur läget ligger till!

Blir det nyval till våren?
Stefan har ju nu minoritetsregering, status på budgeten får han igenom den? Är det nära att lyckas? Om inte vad händer då?

Är folket nöjda med nya regeringen finns de undersökning på de?

Hade väldigt gärna om nån vänlig själ vill förklara lite enkelt hur det går för s och regeringen osv, vem styr Sverige?

// Atego skrivet på mobil ursäkta stavfel

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Just nu verkar MP styra sverige. De kommer med nya budgeten se till så att alla transporter i Sverige blir dyrare vilket kommer leda till att alla varor kommer bli dyrare. De ser också till att införa totalansvar för de som äger kärnreaktorerna. Det kommer leda till otroliga konstnader som gör att vi aldrig kommer få några nya reaktorer. Heja! Mer pengar till Putin är tydligen modellen framöver...

Nya regeringen är ett stort skämt. Sämsta jag sett under min livstid. Nåväl man får trösta sig med att de bara kommer få leka regering i max 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

En liten bump på denna tråden.

Tänkte bara att nån som är insatt får gärna förklara lite halvkort hur läget ligger till!

Blir det nyval till våren?
Stefan har ju nu minoritetsregering, status på budgeten får han igenom den? Är det nära att lyckas? Om inte vad händer då?

Är folket nöjda med nya regeringen finns de undersökning på de?

Hade väldigt gärna om nån vänlig själ vill förklara lite enkelt hur det går för s och regeringen osv, vem styr Sverige?

Inför budgetvoteringen kommer först Alliansens alterantiv att ställas mot SDs. Där kommer Alliansen att vinna. Sedan ställs Alliansens budgetförslag mot regeringens budgetförslag. S + MP + V (stödparti) får inte egen majoritet för en röd budget. Alliansen får inte egen majoritet för en blå budget. Lägger SD ner sina röster i valet mellan Allians och rödgrönt vinner de rödgröna. Väljer SD att rösta på Alliansens förslag vinner de blåa. Det känns otroligt att regeringen skulle kunna sitta kvar och genomföra borgarpolitik. Det blir då nyval.

Troligast just nu känns som att SD lägger ner sina röster, väntar in Jimmie Åkesson och sedan fäller regeringen vid nästa års budgetvotering.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

SD kommer rösta ner Löfvens budgetförslag ändå. Så antingen nyval eller får löfven leva med alliansens budget förslag.

Löfven lova högre barnbidrag men det är borta.

Och sen ska det tydligen vara bättre att stanna hemma (a-kassa) än att jobba. Ok, lite överdrivet kanske men varför välja att lägga mer pengar på det? Jobba måste vara prio ett och det enda som lönar sig.

Höja kostnader för Kärnkraft är ett annat genidrag, som bara kommer påverka oss som betalar för det.

Äsch jag är inte bitter på vänsterpacket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SD kan inte rösta ner ngt ensamma. Om Alliansen lägger ner sina röster så blir det SMP's budget. Tror det kommer bli så. Alliansen har nog inte mycket att vinna på att tvinga fram ett nyval just nu. De riskerar bara ge ännu mer makt till SD då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

SD kommer rösta ner Löfvens budgetförslag ändå. Så antingen nyval eller får löfven leva med alliansens budget förslag.

Löfven lova högre barnbidrag men det är borta.

Och sen ska det tydligen vara bättre att stanna hemma (a-kassa) än att jobba. Ok, lite överdrivet kanske men varför välja att lägga mer pengar på det? Jobba måste vara prio ett och det enda som lönar sig.

Höja kostnader för Kärnkraft är ett annat genidrag, som bara kommer påverka oss som betalar för det.

Äsch jag är inte bitter på vänsterpacket...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med angående A-kassan, tycker det är mycket märkligt att höja ersättningen. Har själv någon inkomstgaranti via facket(tror det heter så) där jag får 80% av lönen istället för taket som finns om jag blir arbetslös. Svårt att motivera sig att skaffa jobb på direkten med sådan ersättning.

En annan sak jag reagerat på nu när frugan är 100% sjukskriven är ersättningen hon får. Denna månad(igår rättare sagt) fick hon 15291 :- i sjukersättning. Visst, det är skönt att vi klarar oss strålande med henne sjuk och mig heltidsarbetande men kan personligen tycka att hennes ersättning är lite väl hög. Hon får ju mer som sjukskriven än många heltidsarbetare.

Men man ska väl inte klaga, vi har det trots allt rätt skapligt i Sverige när man ser sig runtomkring och skulle faktiskt inte vilja byta bort det(bortsett från detta höstrusk^^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

SD kan inte rösta ner ngt ensamma. Om Alliansen lägger ner sina röster så blir det SMP's budget. Tror det kommer bli så. Alliansen har nog inte mycket att vinna på att tvinga fram ett nyval just nu. De riskerar bara ge ännu mer makt till SD då.

Kan ju bli så intressant att Alliansen får stöd av SD till sin budget istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

SD kan inte rösta ner ngt ensamma. Om Alliansen lägger ner sina röster så blir det SMP's budget. Tror det kommer bli så. Alliansen har nog inte mycket att vinna på att tvinga fram ett nyval just nu. De riskerar bara ge ännu mer makt till SD då.

Att Alliansen skiter i sin egen politik är väl som att Åkesson skulle vilja införa sharialagar och bygga moskéer överallt ?

Permalänk
Medlem

Skratt förlänger livet och om S blir tvingade att genomföra borgarnas förslag då jävlar ska här skrattas!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

SD kan inte rösta ner ngt ensamma. Om Alliansen lägger ner sina röster så blir det SMP's budget. Tror det kommer bli så. Alliansen har nog inte mycket att vinna på att tvinga fram ett nyval just nu. De riskerar bara ge ännu mer makt till SD då.

Va?

Enligt Aftonbladet så hänger allt på SD, regeringen faller endast pga dom och inga andra partier. Och allt som står i Aftonbladet måste ju vara sant!

Dom är kålsupare allihopa. Sossarna skulle kunna kompromissa med sin budget för att ge och ta lite med Alliansen, sedan få en hållbar regering som kanske inte är perfekt men som duger, utan SDs inblanding dessa åren iaf. Men nej. Kommer aldrig hända. Kompromissa? HA! Alla ska lyfta fram sitt förslag som Guds gåva till folket. Dom är som barn som vill leka ensamma i sandlådan, annars skriker dom på mamma.

Barnet inom mig hoppas att SD skapar kaos. Det är ju underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Va?

Enligt Aftonbladet så hänger allt på SD, regeringen faller endast pga dom och inga andra partier. Och allt som står i Aftonbladet måste ju vara sant!

Dom är kålsupare allihopa. Sossarna skulle kunna kompromissa med sin budget för att ge och ta lite med Alliansen, sedan få en hållbar regering som kanske inte är perfekt men som duger, utan SDs inblanding dessa åren iaf. Men nej. Kommer aldrig hända. Kompromissa? HA! Alla ska lyfta fram sitt förslag som Guds gåva till folket. Dom är som barn som vill leka ensamma i sandlådan, annars skriker dom på mamma.

Barnet inom mig hoppas att SD skapar kaos. Det är ju underhållande.

SD möjligheter att påverka hänger på att Alliansen röstar för sin egen budget.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Snart är vi av med den rödgröna vänstersörja som katten släpade in. SD tänker fälla Stefan Löfvens, smått patetiska, "samarbetsregering". Om nu inte något borgerligt parti bestämmer sig för att begå politiskt självmord och lägga ner sina röster i budgetvoteringen går Stefan Löfven mot att vara Sveriges mest kortvariga statsminister och socialdemokraterna visar tydligt att man helt saknar regeringsduglighet sedan Göran Persson blev bonde.

In med borgarna igen, bitte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Snart är vi av med den rödgröna vänstersörja som katten släpade in. SD tänker fälla Stefan Löfvens, smått patetiska, "samarbetsregering". Om nu inte något borgerligt parti bestämmer sig för att begå politiskt självmord och lägga ner sina röster i budgetvoteringen går Stefan Löfven mot att vara Sveriges mest kortvariga statsminister och socialdemokraterna visar tydligt att man helt saknar regeringsduglighet sedan Göran Persson blev bonde.
In med borgarna igen, bitte.

Politisk analys på hög nivå som vanligt.

Socialdemokraterna med stödpartier utgör det största blocket i Svensk politik idag. Det enda sättet för Alliansen att få igenom sin budget är med SD goda vilja, ett passivt stöd från ett parti de enligt egen utsago inte vill samarbeta med: Alliansens regeringsduglighet är en effekt av ohederligt beteende, intet mer.

Om jag minns rätt så röstade Valiumballong enligt egen utsaga på Bondeförbundet höghus ivrarna, förlåt jag menar förstås Centern. Centern är för er som känner till svensk politisk historia också det parti som har haft den kortaste sessionen som regeringsparti: Sommarregeringen.

Nu är det förstås hel irrelevant men rätt roligt, sommarregeringen varade i ungefär 3 månader och 10 dagar, regeringen Löfven har haft makten i 2 månader. Med den rådande purkna stämningen mot demokratiska processers effektivitet hos barrikadreaktionärer så skulle förstås en sådan effektiv handläggning i finansutskottet ligga tidigare nämnda i fatet.

Valet just nu står mellan två alternativ: Två minoriteter. Det finns nämligen ingen annan formation i svensk politik idag. Det inflytande SD får är att ge stöd åt etablerade partier och man måste vara duktigt romantisk om man ska få det till att vara något annat än "sjuklövers" fortsatta makt monopol.

Så för att sammanfatta: antingen är SD ett stödparti åt alliansen utan inflytande över den förda politiken eller så håller de armarna längs med sidorna och tiger still, då går S budget igenom.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Så för att sammanfatta: antingen är SD ett stödparti åt alliansen utan inflytande över den förda politiken eller så håller de armarna längs med sidorna och tiger still, då går S budget igenom.

Om S verkligen ville att deras budget gick igenom kan dom ju alltid slänga ut de andra partierna ur regeringen och förklara Sverige en kommunist stat? Skulle garanterat förbättra relationen till Ryssarna. Framförallt om Löfven går ut i skogen och börjar tackla ner älgar eller tävlingsimmar mot jagaren Visby.

Permalänk
Medlem

Fint... bort med pajasen Löfven!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Snart är vi av med den rödgröna vänstersörja som katten släpade in. SD tänker fälla Stefan Löfvens, smått patetiska, "samarbetsregering". Om nu inte något borgerligt parti bestämmer sig för att begå politiskt självmord och lägga ner sina röster i budgetvoteringen går Stefan Löfven mot att vara Sveriges mest kortvariga statsminister och socialdemokraterna visar tydligt att man helt saknar regeringsduglighet sedan Göran Persson blev bonde.

In med borgarna igen, bitte.

Ja visst är det härligt. Äntligen har SD gjort ngt vettigt.

Permalänk
Medlem

Vill Löfven få igenom en budget så måste han ombilda regeringen utan MP och ändra budgeten så att den är mer i linje med vad Alliansen vill ha. Om inte så blir det nyval nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om S verkligen ville att deras budget gick igenom kan dom ju alltid slänga ut de andra partierna ur regeringen och förklara Sverige en kommunist stat? Skulle garanterat förbättra relationen till Ryssarna. Framförallt om Löfven går ut i skogen och börjar tackla ner älgar eller tävlingsimmar mot jagaren Visby.

Kossackvalet är så 1928.

Skrivet av ozo64:

Ja visst är det härligt. Äntligen har SD gjort ngt vettigt.

SD har inte gjort något.

Skrivet av ozo64:

Vill Löfven få igenom en budget så måste han ombilda regeringen utan MP och ändra budgeten så att den är mer i linje med vad Alliansen vill ha. Om inte så blir det nyval nästa år.

Captain obvious. Det gäller dock även Alliansen om de inte vill existera på SD nåder.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kossackvalet är så 1928.

SD har inte gjort något.

Captain obvious. Det gäller dock även Alliansen om de inte vill existera på SD nåder.

Jepp. Mest troligt är att S får regera ensamma utan MP och söka kompromisser på allting den här mandatperioden.
Omval skulle inte göra ngn nytta för SD lär fälla nästa regering också om den inte har över 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp. Mest troligt är att S får regera ensamma utan MP och söka kompromisser på allting den här mandatperioden.
Omval skulle inte göra ngn nytta för SD lär fälla nästa regering också om den inte har över 50%

Japp. Man ska dock inte förväxla SD förmåga att fälla med inflytande. SD kan t ex. säga att de gör stöd om X men då alternativet blir att låta det andra blockets förslag vinna så är det stödet inte ett val för SD utan ett ofrivilligt måste.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Japp. Man ska dock inte förväxla SD förmåga att fälla med inflytande. SD kan t ex. säga att de gör stöd om X men då alternativet blir att låta det andra blockets förslag vinna så är det stödet inte ett val för SD utan ett ofrivilligt måste.

Med andra ord: The enemy of my enemy is my friend.

Hör suttit och slöat igenom Aftonbladet och Expressen och det är rent komiskt hur båda slår på moraltrummorna mot SD. Vet inte vad som är bäst, Kaosbladet eller Expressens "experter" och deras barnsliga analyser. Men nåja, det är iaf nånting kul i den tråkiga Svenska vintern

Permalänk
Medlem

Nyval nästa. Alliansen återtar regeringsposition och lär sätta sig ner med S och prata skola, försvar och kärnkraft. SD går framåt. V ställs undan i garderoben igen och MP hålls på avstånd (vilket är klokt, partiet är uppenbarligen rena giftet).

22/3-15, mest intressant att se är om något parti tänker ta tag i migrationspolitiken, och då inte i form av "vi gillar olika", "vi tjänar på invandring i längden [sic]", "vi kan inte påverka volymerna alls" eller "vi måste bli bättre på integration!".

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nyval nästa. Alliansen återtar regeringsposition och lär sätta sig ner med S och prata skola, försvar och kärnkraft. SD går framåt. V ställs undan i garderoben igen och MP hålls på avstånd (vilket är klokt, partiet är uppenbarligen rena giftet).

22/3-15, mest intressant att se är om något parti tänker ta tag i migrationspolitiken, och då inte i form av "vi gillar olika", "vi tjänar på invandring i längden [sic]", "vi kan inte påverka volymerna alls" eller "vi måste bli bättre på integration!".

Mer än halva M vill se en begränsning av flyktingmottagandet. Det ryktas om över 100000 flyktingar nästa år vilket är otroligt mycket för lilla Sverige. Finns varken språkundervisning, boende eller ngn form av vettig sysselsättning för så många.