Nätverkskabel mellan modem och tv-box vägrar fungera

Permalänk
Medlem

Nätverkskabel mellan modem och tv-box vägrar fungera

Hej! Köpte denna som är tänkt att användas mellan modem och tv-box: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskablar/cat6/deltaco-utp-cat6-tunn-patchkabel-6mm-bred-och-1-5mm-tjock-7m-vit.php.

Dum som jag var testade jag den inte först utan limmade den snyggt mot golvlister o trösklar, först när den kopplas in inser jag att det inte fungerar. Testar den mellan dator och modem utan problem, testar annan nätverkskabel mellan modem och box utan problem.. Kabeln som inte fungerar till boxen är aningen trög att trycka i kontakten på boxen men "spärren" klickar i trots allt. Har dålig koll på nätverkskablar, kan det vara så att man måste ha en speciell typ av nätverkskabel mellan modem och box eller kan det vara kontakten som inte lirar med boxen? Vill inte löda o pyssla utan vill köpa en kabel som fungerar. Den måste vara minst 7m och "platt" då den ska dras vid trösklar.

Någon vänlig själv som har en aning om vad som kan vara fel eller var jag hittar en kabel som fungerar?

Permalänk
Medlem

29kr låter lite billigt för 7m terminerat tp kabel.
Har du möjlighet att testa kabeln mellan 2 andra burkar? Dator och router t.ex.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Som sagt, testat mellan dator och modem, fungerar utan problem :/

Permalänk
Avstängd

När du nu ändå limmat fast den och den frungerar mellan andra saker så kan du ju prova att sätta ett skarvdon i ändan vid tv boxen och sedan dra en annan kort kabel mellan skarven och boxen

http://www.clasohlson.com/se/Skarvkontakt/Pr321342000

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men kan vara så att din patch kabel är korsad när du behöver en rak kabel. Oftast idag så finns the auto-sense som ställer om sig själv så man slipper bry sig, men kan vara så att din iptv box inte har auto-sense så då fungerar det inte.

Permalänk

Kan du se om din tv-box kopplar upp med gigabit-hastighet mot modemet?
Och kan du se om din dator kopplar upp med 10/100 i hastighet mot modemet?

Om detta är fallet, kan problemet vara att kabeln inte klarar gigabit. Platta kablar är många gånger väldigt opålitliga. Det finns fabrikat som fungerar bra upp till 0.5 meter men därefter är det väldigt varierande kvalitet. Tanken är att minska trasslet i stativ. Inte att användas för fast förläggning.

Med vänlig hälsning

Andréas
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har svårt att tro att den där verkligen är cat 6 eftersom den är platt, felet är troligen geometrin, alltså att den inte har ledarna tvinnade på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det borde fungera, om inte 7meter är för långt att köra med manglad kabel

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande strul idag. Hos en kund så är det en kabel som är trasig. Det fungerar mot utrustning som bara har 100Mbps, men så fort båda sidorna klarar av gigabit så vägrar den länka. Inte helt ovanligt och inte alls otänkbart i detta fall.
Modemet måste väl vara rejält gammalt om det inte har autosensing?