Extern hårddisk, Köp råd?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk, Köp råd?

Hej

Jag är på jakt efter en ny portabel HDD. Jag har hört att WD och Seagate är ett bra märken och jag har letat runt lite i deras sortiment, men jag kan inte bestämma mig för vilken jag bör välja. Andra förslag är också välkomna

Rekommendationer som helst följs

  1. En hdd som har hög kapacitet (minst 3TB gärna mer), hållfasthet/livslängd och inte super dyr (runt 1500 gärna billigare).

  1. Jag behöver inte ha massa program och grejer som moln lagring och auto-backup (men kommer dom med för samma pris så spelar det ingen roll).

  1. Och jag vill helst inte ha ett sådant ställ som man ställer vanliga 3,5" HDD i.

Tack

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar jag fått dom var verkligen intressanta.

Men nu har jag en annan fråga.Vad är det för någon skillnad mellan/på dessa diskar (utom bakup) och vilken bör man köpa? Kriterierna åvan gäller fortfarande.
Lutar nog mest åt WD men vet inte vilken WD

Edet: Har lyckats hitta att det är gröna diskar i My book är dom bra?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att det är de diskar som inte lever upp till de traditionella kvalitetskraven hamnar i färdiga USB-dockor.
Vet inte om det finns någon sanning bakom påståendet men jag skulle själv akta mig för att köpa en lös USB-disk.

En hårddisk ska ju dessutom helst inte flyttas fram och tillbaka.

Men om vi bortser från detta och spanar på siffror från Backblaze, som har traditionella konsumentdiskar i sina lösningar, så ser det ju ut som att Hitachi är märket man vill använda, med WD på en andraplats och Seagate på 3:e plats.

Tyvärr är inte Hitachis externa diskar så poppis hos de svenska ehandlarna, men HGST Touro Desk DX3 4TB går ju att få tag i för ~1800 med frakt från Amazon.co.uk i alla fall.

Alternativt köper du en lös 3,5" disk och slänger in den i valfritt USB-chassi.

Det viktigaste oavsett vilken disk du väljer är att du har minst en extra kopia utöver den på USB-disken, och var försiktig med den (säker borttagning och allt sådant).
Har tappat räkningen på alla bekanta som kommer med trasiga USB-diskar där alla semesterbilder ligger.

edit: Angående skillnaden mellan Mybook och Elements, så verkar Mybook innehålla lite mjukvara Arconis Backup m.m. medans Elements är en traditionell lös USB-disk.
http://www.wdc.com/en/products/external/desktop/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag läste någonstans att det är de diskar som inte lever upp till de traditionella kvalitetskraven hamnar i färdiga USB-dockor.
Vet inte om det finns någon sanning bakom påståendet men jag skulle själv akta mig för att köpa en lös USB-disk.

En hårddisk ska ju dessutom helst inte flyttas fram och tillbaka.

Men om vi bortser från detta och spanar på siffror från Backblaze, som har traditionella konsumentdiskar i sina lösningar, så ser det ju ut som att Hitachi är märket man vill använda, med WD på en andraplats och Seagate på 3:e plats.
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2014/09/blo...

Tyvärr är inte Hitachis externa diskar så poppis hos de svenska ehandlarna, men HGST Touro Desk DX3 4TB går ju att få tag i för ~1800 med frakt från Amazon.co.uk i alla fall.

Alternativt köper du en lös 3,5" disk och slänger in den i valfritt USB-chassi.

Det viktigaste oavsett vilken disk du väljer är att du har minst en extra kopia utöver den på USB-disken, och var försiktig med den (säker borttagning och allt sådant).
Har tappat räkningen på alla bekanta som kommer med trasiga USB-diskar där alla semesterbilder ligger.

edit: Angående skillnaden mellan Mybook och Elements, så verkar Mybook innehålla lite mjukvara Arconis Backup m.m. medans Elements är en traditionell lös USB-disk.
http://www.wdc.com/en/products/external/desktop/

Usch du bara krånglade till det ännu mer nu för mig :-S Tackar för svaret iallafall

Jag behöver den för att avlasta och kopiera en 2,5tum 1TB extern LaCie som jag redan har. Så förde mestadels så kommer den här bara att stå avstängd och samla damm (använder så klart Usb minne för flytning av material utanför hemmet).

Visste inte att det fanns tomma skal, har bara sett sådana här och dom litar jag inte på för fem öre. Men vilket skal och hdd ska man då köpa samt hur mycket mer behövs köpas upptill som USB-kabel och strömsladd? känns som att priset börjar skena iväg lite kanske

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Usch du bara krånglade till det ännu mer nu för mig :-S Tackar för svaret iallafall

Först, jag kan inte ha en 3,5tum hhd i min bärbara dator det får inte plats tyvärr

Andra, jag behöver den för att avlasta och kopiera en 2,5tum 1TB extern LaCie som jag redan har. Så förde mestadels så kommer den här bara att stå avstängd och samla damm (använder så klart Usb minne för flytning av material utanför hemmet).

Tredje, visste inte att det fanns tomma skal, har bara sett sådana här och dom litar jag inte på för fem öre. Men vilket skal och hdd ska man då köpa samt hur mycket mer behövs köpas upptill som USB-kabel och strömsladd? känns som att priset börjar skena iväg lite kanske

Du vet om vad extern betyder va?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du vet om vad extern betyder va?

Ja var lite rolig bara men jag kan ta bort det om det stör dig eller inte passar in i sammanhanget.

Edet: Så fixat och klart

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Usch du bara krånglade till det ännu mer nu för mig :-S Tackar för svaret iallafall

Jag behöver den för att avlasta och kopiera en 2,5tum 1TB extern LaCie som jag redan har. Så förde mestadels så kommer den här bara att stå avstängd och samla damm (använder så klart Usb minne för flytning av material utanför hemmet).

Visste inte att det fanns tomma skal, har bara sett sådana här och dom litar jag inte på för fem öre. Men vilket skal och hdd ska man då köpa samt hur mycket mer behövs köpas upptill som USB-kabel och strömsladd? känns som att priset börjar skena iväg lite kanske

Det du länkar är en dockningstation, det är ju bara tänkt att man ska testa en disk eller snabbt kopiera över lite filer från den.
Det jag länkade är ett mer ett chassi som du får skruvar fast en hårddisk i, en USB-disk i byggsats.
Så vitt jag vet säljs de alltid komplett med kablar och tillbehör( minus hårddisken då). Deltaco lådan för ~200 ser vid första anblick ut som ett hyfsat alternativ.

Ett NAS (exempelvis Synology Diskstation 214se är dock en mycket bättre lösning än en USB disk, eftersom det är underförstått att NASet inte ska flyttas. Det är även uppkopplat mot nätverket hela tiden, förslagsvis placerat i närheten av routern så du slipper snubbla över kabeln och tappa USB-disken i golvet.

Men det blir så klart en dyrare historia och har du en mindre budget är det inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det du länkar är en dockningstation, det är ju bara tänkt att man ska testa en disk eller snabbt kopiera över lite filer från den.
Det jag länkade är ett mer ett chassi som du får skruvar fast en hårddisk i, en USB-disk i byggsats.
Så vitt jag vet säljs de alltid komplett med kablar och tillbehör( minus hårddisken då). Deltaco lådan för ~200 ser vid första anblick ut som ett hyfsat alternativ.

Ett NAS (exempelvis Synology Diskstation 214se är dock en mycket bättre lösning än en USB disk, eftersom det är underförstått att NASet inte ska flyttas. Det är även uppkopplat mot nätverket hela tiden, förslagsvis placerat i närheten av routern så du slipper snubbla över kabeln och tappa USB-disken i golvet.

Men det blir så klart en dyrare historia och har du en mindre budget är det inte ett alternativ.

Ska kolla mer på HD kabinetterna dom verkar intressanta, tack för tipset

NAS verkar vara lite väl just nu.

Har hört/fått för mig att 7200rpm diskar håller sämre än 5400rpm dikar på grund av den höga rotations hastigheten stämmer det? för i så fall är väl 5400 diskar att föredra i detta fallet?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ska kolla mer på HD kabinetterna dom verkar intressanta, tack för tipset

NAS verkar vara lite väl just nu.

Har hört/fått för mig att 7200rpm diskar håller sämre än 5400rpm dikar på grund av den höga rotations hastigheten stämmer det? för i så fall är väl 5400 diskar att föredra i detta fallet?

Jag känner inte till något direkt samband med högre varvtal och lägre livslängd.
Förvisso kan det ökade varvtalet göra att disken blir varmare, vilket kan vara dåligt om man staplar diskar tätt och inte har någon kylning.
Men detta var väl främst ett problem i äldre chassin.

Deltaco skriver att aluminiumskalet ska agera kylare i den dockan jag länkade, och disken är ju ensam, överhettning blir rimligtvis inte något problem.

Att 5200-5400 varvs diskar oftast används till USB-lösningar har nog mer att göra med att dessa är billigare.
edit: En disk med lägre varv låter även rimligtvis mindre, om du nu är ljudkänslig.