AMD "Radeon R9 390X" tittar fram i Sandra – kan få 4 096 streamprocessorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nä finns inga 1GB GDDR5 moduler vad jag vet men vill man ha 8GB VRAM på 256-bit buss är det enda alternativet. 290X är ju 512-bit buss så det räcker med 512MB moduler för att göra ett 8GB VRAM 290X.

Bilden som Santrik posta (Hynix/AMD sliden) visar ju även den att första generationen HBM VRAM har 4 DRAM Dies med 2Gb (256MB) per Die och 1024-bit buss. 4GB 1st Gen HBM VRAM behöver alltså 4096-bit buss.

Nej, det kan inte vara enda sättet. GTX680 med 4GB och Titan/Titan Black har redan använt delad buss för fler minnesmoduler. Där användes inte 512MB's moduler utan de 256MB's modulerna vi sett fram tills nu (verkar ju ändrats iom GTX980). Inte lika effektivt som att använda en bredare buss (R9 290X) men går gör det uppenbarligen. Eftersom det inte blir så effektivt så tror jag inte så mycket på ett GTX980 med 8GB.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Den som väntar på en röd GPU, väntar aldrig för länge.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Nu känner mig liten när jag fortfarande sitter på ett 7970.

Jag sitter och kommer i en till 2 dagar till att sitta på HD-6970. Kortet jag har köpt är Gigabyte Radeon HD-7970 OC Windforce.
Sååå....Vi behöver inte bry oss, är man nöjd med prestandan finns ingen anledning att köpa nytt. Och speciellt inte nyaste eftersom att produkterna alltid kostar mycket när dom släpps.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nej, det kan inte vara enda sättet. GTX680 med 4GB och Titan/Titan Black har redan använt delad buss för fler minnesmoduler. Där användes inte 512MB's moduler utan de 256MB's modulerna vi sett fram tills nu (verkar ju ändrats iom GTX980). Inte lika effektivt som att använda en bredare buss (R9 290X) men går gör det uppenbarligen. Eftersom det inte blir så effektivt så tror jag inte så mycket på ett GTX980 med 8GB.

Ja det stämmer. På gtx 680 4GB hade dom en modul på varje sida av kretskortet som satt på samma buss. Med en sån lösning skulle ett 390X med HBM VRAM fortfarande behöva 2048-bit buss. Jag tror ändå att om AMD kör på HBM så kommer dom även köra på en 4096-bit bus. Dessutom så säger Sandra 4096-bit med. Förstår inte varför man skulle utgå ifrån att mjukvaran läser fel helt utan belägg.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Fan, det låter inte lovande det här. Från 2 816 till 4 096
Fler istället för effektivare alltså.
Alltså mer värme och strömförbrukning vilket stöds av pratet om integrerad vattenkylare. Det går väl inte annars?

Det går knackigt för AMD men de lägger hundratals miljoner på aktieutdelningar varje år.
De pengarna borde gå till research and development istället. Varje år tills de är ifatt.
Men skulle de säga att det inte blir någon aktieutdelning i år, för att de måste tänka på lång sikt så tvärdyker aktien.
Så de sparkar folk för att få in pengar. Satt de som fick sparken bara och rullade tummarna eller förlorade de något?
De tappar lite hela tiden.

De för ett tvåfrontskrig mot Intel och Nvidia.
Och det går inte bra för dom på någon av fronterna.
Borde de dra sig ur en marknad och bara fokusera på en?

Vad tror ni?

Om AMD skulle dra sig ur en marknad så borde det vara den som är värd minst, dvs grafikkortsmarknaden. Men jag hoppas dom stannar kvar så vi inte får stiltje som det är på processorerna just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Jag sitter och kommer i en till 2 dagar till att sitta på HD-6970. Kortet jag har köpt är Gigabyte Radeon HD-7970 OC Windforce.
Sååå....Vi behöver inte bry oss, är man nöjd med prestandan finns ingen anledning att köpa nytt. Och speciellt inte nyaste eftersom att produkterna alltid kostar mycket när dom släpps.
/Lifooz

Trots sina nästan tre år på marknaden så står sig Hd7970(/280X) fortfarande rätt bra. 3GB VRAM bör nog ge den ett par år till med, speciellt i lägre upplösningar (1920x1080 och neråt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Med tanke på den Double-precision prestanda Titan, Titan Black och Titan Z korten har jämfört med vanliga spelkort så är nästan vilket pris som helst rättfärdigat.

Även Titan Z hade någorlunda billig prislapp jämfört med andra Tesla/Quadro kort.

"Titan brandade kort" ska inte jämföras pris, prestanda mot 290x, 390X eller andra GTX kort.
Utan det är modellen som kommer efter, den med strypt DP. Tex 780Ti mot 290x

Double Precision Processing Power (peak)
GFLOPS

GTX770 - 134 - $399
GTX780 - 166 - $649
GTX980 - 144 - $549

R9 280X - 1024 - $299 <- Lägg märke till denna
R9 290x - 704 - $549

GTX Titan - 1500 - $999 = 8 000kr
GTX Titan Black - 1707 - $999 = 8 000kr
GTX Titan Z - 2707 - $2999 = 24 000kr

Quadro K6000 - 1732 - $6150 = 45 480kr
Tesla K40 - 1430 - $7200 = 53 000kr

Källanvisning.

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_Radeon_Rx_200_Series

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_processi...

Fast ska man tänka så så har vi ju W9100 med 2618 DP GFLOPS på en ensam GPU, 3299$. Men det är ju användningsområde som styr märkesval där. Sedan tror jag du satt priset för högt på 280X. Flera 280X känns som ett solklart alternativ för många områden btw.

I min mening kan man alltid jämföra pris prestanda mellan olika kort för olika marknader. Det är inte ovanligt att ett kort menad för en marknad kan vara prisvärd för en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ja det stämmer. På gtx 680 4GB hade dom en modul på varje sida av kretskortet som satt på samma buss. Med en sån lösning skulle ett 390X med HBM VRAM fortfarande behöva 2048-bit buss. Jag tror ändå att om AMD kör på HBM så kommer dom även köra på en 4096-bit bus. Dessutom så säger Sandra 4096-bit med. Förstår inte varför man skulle utgå ifrån att mjukvaran läser fel helt utan belägg.

Jag utgår inte från att den har fel, jag tycker bara det låter orimligt. Det är väl okej att jag tycker det? Mina argument känns inte helt orimliga eller? Hur stor skulle inte det chippet behöva vara? 4096-pins åt helvete bara för bussen, och sen skulle förmodligen själva minneskontrollern ta upp en sån stor del av chippet att AMD fick plats med högst 2 max 3 streamprocessorer.

Skämt å sido, jag ser bara inte det hända på ett tag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast ska man tänka så så har vi ju W9100 med 2618 DP GFLOPS på en ensam GPU, 3299$. Men det är ju användningsområde som styr märkesval där. Sedan tror jag du satt priset för högt på 280X. Flera 280X känns som ett solklart alternativ för många områden btw.

I min mening kan man alltid jämföra pris prestanda mellan olika kort för olika marknader. Det är inte ovanligt att ett kort menad för en marknad kan vara prisvärd för en annan.

Jo visst är det så men den är också dyrare än Titan Z, sen så har ju alla Tesla och liknande kort otroligt stabila drivrutiner.
Går inte riktigt att jämföra med våra Geforce drivers, kundsupport av en annan värld osv.

Angående 280x priset.
Nej det är inte nuvarande prissättning utan priset vid release, så det stämmer.

Håller inte med riktigt för man ser hela tiden samma användare här på Swec bortse från att Titan korten har enormt mycket DP prestanda.
Dom skriver saker som att Titan's är sjukt ovärda sitt pris, onödiga, skrytiga osv osv.
Fattar dom inte att DP prestandan är den direkta anledningen till det höga priset. Så titta på hårdvaran/prestandan och döm därefter, priset är ointressant då det är ett hybrid kort.

Det är ju därför 780, 780Ti, 970, 980 är så otroligt mycket mer konkurrenskraftigt prissatta.

Visst det blir dyrt om man endast är ute efter singelprecision prestandan som används vill spelande. Är man beredd att köpa Titans enbart för spelande då har man nog pengar så det räcker, eller sjukt höga krav på V-ram mängd.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Klart den totala strömförbrukningen inte skalar linjärt med antalet shaders. GPUn är ju inte det enda som drar ström på grafikkortet. Däremot skulle jag bli förvånad om GPUns strömförbrukning inte skalar linjärt med antalet aktiva shaders. Men tala gärna om varför så inte skulle vara fallet, om det är fel.

Men shaders är inte det enda i GPUn heller. Sedan vet jag inte riktigt varför det är som det är, men faktum är att man ser det överallt. Se som sagt FX4350 mot FX8350. Halva CPUn avstängd, men inte alls stor skillnad i förbrukning. Och även om du räknar med att det finns annat på grafikkortet så ser man inte alls några märkvärdiga vinster på att stänga av shaders.

Och oavsett vilket så ändrar det inte på huvudargumentet. Har du ett grafikkort som drar ungefär lika mycket vid 2048 aktiva shaders som det gör vid 1792 aktiva shaders och du vill räkna ut hur mycket ett kort på 4096 shaders kan tänkas dra så kan du absolut inte extrapolera linjärt från 1792 shaders, ska du göra det ska du göra det från 2048 shaders. Men även det är fel, för du kan inte räkna linjärt alls ens inom samma arkitektur, än mindre förvänta dig att det är en identisk arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jo visst är det så men den är också dyrare än Titan Z, sen så har ju alla Tesla och liknande kort otroligt stabila drivrutiner.
Går inte riktigt att jämföra med våra Geforce drivers, kundsupport av en annan värld osv.

Angående 280x priset.
Nej det är inte nuvarande prissättning utan priset vid release, så det stämmer.

Håller inte med riktigt för man ser hela tiden samma användare här på Swec bortse från att Titan korten har enormt mycket DP prestanda.
Dom skriver saker som att Titan's är sjukt ovärda sitt pris, onödiga, skrytiga osv osv.
Fattar dom inte att DP prestandan är den direkta anledningen till det höga priset. Så titta på hårdvaran/prestandan och döm därefter, priset är ointressant då det är ett hybrid kort.

Det är ju därför 780, 780Ti, 970, 980 är så otroligt mycket mer konkurrenskraftigt prissatta.

Visst det blir dyrt om man endast är ute efter singelprecision prestandan som används vill spelande. Är man beredd att köpa Titans enbart för spelande då har man nog pengar så det räcker, eller sjukt höga krav på V-ram mängd.

Jo men sedan har du ju t.ex. 280X. Kostar inte mycket men har en grym prestanda vid dubbelprecision. Poängen är att beroende på användningsområde så kan det vara värt att jämföra mellan kort menade för olika marknader. Då är Titan plötsligt extremt dyrt iaf. Och Titan är ändå marknadsfört mycket mot spelare, det är lite skillnad i marknadsföringen mellan Quadro och Titan. Titan var också länge det bästa spelkortet, men ett pris som ändå var ganska okej för det ändamålet med hänsyn till marknaden i övrigt. Så jo, man kan jämföra prisvärdheten med Titan när man tittar på spelkort precis som man kan jämföra med 280X när du behöver ett kort för beräkningar. Vad du sedan väljer är en annan sak, men det är alltid värt att jämföra och diskutera frågan tills man rett ut vad som är mest lämpat för ens egna syften.