Permalänk
Medlem

Någon som gått GMU!?

Inte en aning om denna tråd är på rätt ställe men vi får köra på det här. Som sagt så undrar jag om någon gått GMU! Jag vill veta hur bland annat den psykologiska utvärdering går till och det fysiska kraven och om det var överdrivet svårt för att komma in osv. Jag är en väldigt smal grabb på 18 år och definitvt inte särskilt stark men jag har mina + sidor också. Jag tänker satsa på GMU oavsett vad folket IRL säger för att visa alla att dom har fel om mig. Så skulle uppskatta all information ni har om GMU.

Har delat upp olika steg och jag tog beslutet om att jag ska satsa allt jag kan på GMU och sedan inrikta mig som marksoldat för bara 1-2 veckor sedan. Mitt första steg är nu är att sluta röka efter rökt 2 röda pack om dagen i 2 år och 1 pack röda om dagen i det 3 senaste åren.

Hoppas vi har några soldater/utbildade GMU:are iaf här på sweclockers!

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Börja gymma om du nu inte är så stark. Du måste ha hyfsad styrka för att klara testerna, behöver så klart inte va nån Magnus Samuelsson men borde iaf klara 50x10 i bänkpress eller nåt liknande.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mythzs:

Inte en aning om denna tråd är på rätt ställe men vi får köra på det här. Som sagt så undrar jag om någon gått GMU! Jag vill veta hur bland annat den psykologiska utvärdering går till och det fysiska kraven och om det var överdrivet svårt för att komma in osv. Jag är en väldigt smal grabb på 18 år och definitvt inte särskilt stark men jag har mina + sidor också. Jag tänker satsa på GMU oavsett vad folket IRL säger för att visa alla att dom har fel om mig. Så skulle uppskatta all information ni har om GMU.

Har delat upp olika steg och jag tog beslutet om att jag ska satsa allt jag kan på GMU och sedan inrikta mig som marksoldat för bara 1-2 veckor sedan. Mitt första steg är nu är att sluta röka efter rökt 2 röda pack om dagen i 2 år och 1 pack röda om dagen i det 3 senaste åren.

Hoppas vi har några soldater/utbildade GMU:are iaf här på sweclockers!

Uttagningen är väl som gamla tidens mönstring?

Undrar du mer om själva utbildningen är det bara att fråga, jag är skjutinstruktör vid Gävleborgsgruppen och har jobbat lite med deras GMU:are.
Hur gammal är du, vad har du för utbildning och vad har du för arbetslivserfarenhet?

Markstrid söker ofta unga och ganska vältränade solater.

Permalänk
Hedersmedlem

Vanligaste anledningen till att avbryta sin GMU är att man går sönder, axlar, knän, rygg mm.
Den inmönstrade soldaten har oftast inte förberett sig, på den gamla värnpliktstiden hade man mer tid att träna upp folk från grunden och ofta bättre utgångsläge då genomsnittssvensken var bättre tränad. Idag har man mindre tid, tyngre utrusning och sämre grundförutsättningar.

För att få en bra (och skadefri) GMU rekommenderar jag att du förbereder dig ordentligt fysiskt.
Börja med att läsa igenom försvarsmaktens träningsanvisningar för rekryter.

http://jobb.forsvarsmakten.se/contentassets/8b8977eeece64c48a...

Permalänk
Skrivet av Mythzs:

Inte en aning om denna tråd är på rätt ställe men vi får köra på det här. Som sagt så undrar jag om någon gått GMU! Jag vill veta hur bland annat den psykologiska utvärdering går till och det fysiska kraven och om det var överdrivet svårt för att komma in osv. Jag är en väldigt smal grabb på 18 år och definitvt inte särskilt stark men jag har mina + sidor också. Jag tänker satsa på GMU oavsett vad folket IRL säger för att visa alla att dom har fel om mig. Så skulle uppskatta all information ni har om GMU.

Har delat upp olika steg och jag tog beslutet om att jag ska satsa allt jag kan på GMU och sedan inrikta mig som marksoldat för bara 1-2 veckor sedan. Mitt första steg är nu är att sluta röka efter rökt 2 röda pack om dagen i 2 år och 1 pack röda om dagen i det 3 senaste åren.

Hoppas vi har några soldater/utbildade GMU:are iaf här på sweclockers!

Den psykologiska utvärderingen går till som så att du får sitta och prata med en psykolog ett tag. De ställer endel olika frågor om dig och din omgivning. vissa i stil med hur du upplevt din uppväxt och massor med annat. Är man bara ärlig och sig själv så lär det inte vara några bekymmer.

Om det är svårt beror helt och hållet på hur många platser de har att fylla samt hur många som söker och klarar kkraven, så det är lite svårt att säga.

Alla tester du får göra där graderas på en 9 gradid skala där 9 är bäst. Även utvärderingen av psykologen.

Fystestet går till genom att du får cyckla på en motionscyckel där de gradvisökar motståndet och man ska hålla sig över ett visst tempo (kadens) för att klara sig.
Ett tips inför detta är att vara lite uppvärmd innan.

Styrketestet är att du ska lyfta en skivstång från strax över marken. Isokai test.

Det är lite av det jag kommer ihåg när jag gjorde detta för 2 år sedan.

Hittade en bra sida där du kan läsa mer, http://www.angelfire.com/ultra/monstring/
Dock är det en väldigt jobbig färg men står bramed info.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Lumpen var det bästa som har hänt mig! Gick ned i vikt, lärde mig massor om mig själv och andra saker som jag aldrig skulle annars komma i kontakt med. En stor del handlar om vilja. Många som var bättre än mig blev hemskickade eftersom de inte hade viljan. Har du en stark vilja så kommer du långt!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Nu var det 1999 jag mönstrade men som det framkommit så pratade man med psykolog och sen gjorde fystest, cykel...vikter, jag gjorde inte detta jag var riktigt sjuk den dagen jag mönstrade och åt halstabletter som det vore lösgodis för att ens få fram ett ord...

Sen var det att sitta framför en dator som spottade ut vad du skulle inrikta dig mot.
själv låg man inne 10 månader som radiolänkman vilket senare blev signalmekaniker.

Flera av de som låg i samma trupp som jag var smala och det gick hur bra som helst för dom.
Men som sagt, innan du rycker in så träna upp kondis då det är mycket gå/springa med tung utrustning.
Träna upp styrkan.

Tips, används alltid dubbla strumpor i kängorna då slipper du skavsår på fötterna
Tips, var kortklippt när du rycker in annars åker rakapparaten fram haha, en kille hade färgat håret blått med tre-kronor i gult, blev genast pluspoäng hos befälen.