Kompis köpte begagnad dator - fungerar ej bra

Permalänk
Medlem

Kompis köpte begagnad dator - fungerar ej bra

Ja, och den strular lite.
Gigabyte Z98 UD5H
Intel Core i5 4590K
8 GIG RAM 2133 mhz minnen Corsair
550 Watt Modulärt Cooler master
1 X 120 gig kingston ssd
1 x 250 gig samsung 840 evo
Corsair 330R midi tower chassi
Noctua D14 kylare
Gigabyte 970 Windforce graffe

Den skickades på posten, omformaterad och skulle fungera perfekt. Jag personligen har inte vart o kollat på datorn ännu då jag precis slutat jobbet. Ska kolla på den imorgon. Hur som helst, så här ser den ut innuti: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35....

Och i Windows: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34....

Är det bara jag eller ser allting ganska snett ut innuti datorn? Typ som att datorn varit för dåligt packeterad? Bilden i Windows ser ju lagom fucked up ut. Kan ett trasigt grafikkort leverera bild överhuvudtaget?

Ja, vad tror ni? Vad ska han testa? Ps. jag har köpt begagnad dator av samma snubbe för 11 månader sedan, den fungerade och fungerar perfekt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kwame:

Ja, och den strular lite.
Gigabyte Z98 UD5H
Intel Core i5 4590K
8 GIG RAM 2133 mhz minnen Corsair
550 Watt Modulärt Cooler master
1 X 120 gig kingston ssd
1 x 250 gig samsung 840 evo
Corsair 330R midi tower chassi
Noctua D14 kylare
Gigabyte 970 Windforce graffe

Den skickades på posten, omformaterad och skulle fungera perfekt. Jag personligen har inte vart o kollat på datorn ännu då jag precis slutat jobbet. Ska kolla på den imorgon. Hur som helst, så här ser den ut innuti: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35....

Och i Windows: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34....

Är det bara jag eller ser allting ganska snett ut innuti datorn? Typ som att datorn varit för dåligt packeterad? Bilden i Windows ser ju lagom fucked up ut. Kan ett trasigt grafikkort leverera bild överhuvudtaget?

Ja, vad tror ni? Vad ska han testa? Ps. jag har köpt begagnad dator av samma snubbe för 11 månader sedan, den fungerade och fungerar perfekt.

Ser ut som att drivecages har trillat loss, bara klicka dit.
Grafikkortet kan vara paj men ser mer ut som att det saknas drivrutiner bara. Installera dessa?

Sedan, är skärmkabeln inkopplad i dGPU och inte i iGPU då?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ser skumt ut.. Men skulle som sagt bara kunna vara drivrutiner. Testa installera och se vad som händer.
Då hela bilden är sned och ganska dålig är det lite svårt att se vad som skulle vara snett inuti datorn. Kan du lyckas ta en bättre bild?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Vad menar du med dGPU och iGPU?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vem fasen skickar en komplett dator med Posten??? Det är ju som att kasta pengar i sjön.

Hårddiskslädarna har ju lossnat, men de är ju som sagt bara att sätta på plats igen. Däremot ser grafikkortet snett ut, men det är svårt att se exakt eftersom hela bilden är sned och datorn är upp och ner. Kolla så att alla kablar sitter där de skall till att börja med.

OT: Vänd på CPU kylaren, den ger bättre (något bättre) temps om den blåser bakåt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ser ut som om den fick sig en smäll under transporten, testa och ta loss och montera om grafikkortet, se om det hjälper.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vad menar du med dGPU och iGPU?

dedikerad och intern.

dGPU tpy nvida eller amd-

igpu inbyggd i cpu/mobo, oftast intel.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo, grafikkortet ser ju definitivt böjt ut. Inte så bra... Dock tycker jag att det är konstigt att du över huvud taget får bild från det om det skulle vara helt trasigt. Testat med korrekta drivrutiner?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Grafikkortet ser ut att vara snett/böjt också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Låt kompisen anmäla en dold skada till postens kundtjänst. Han behöver ha kartong o liknande kvar för att kunna göra detta, samt kolliID som användes (står på fraktsedeln som suttit utanpå kartongen)

Dold skada måste anmälas inom 7 dagar från dess att man mottagit varan.

Det där är en typisk fraktskada. Hade säljaren varit något så när smart så hade han monterat ur grafikkortet och skickat det separat. Vilket jävla pucko till säljare!

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Efter flera års datorbyggande har jag lärt mig att det är dåligt att dra strömkablarna till grafikkortet underifrån så som det är gjort i denna dator, då de kan tynga ner och böja grafikkortet, precis så som det har hänt här. Om sedan datorn har skickats och den har skumpat runt en massa kan ju det ha förvärrat allt. Dra om strömkablarna till grafikkortet så att de kommer ovanifrån istället. Då "drar" de inte ner kortet lika mycket.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Jo exakt. Det ser definitivt snett böjt ut, enligt honom har han provat 2 omformateringar och massat olika nvidia drivrutiner utan ett bra resultat. Även provat flera olika portar på grafikkortet. Enligt honom har bilden blivit bra vissa gånger då han startat om datorn. Han får "Code 43" i enhetshanterarn när han installerar grafikkortets drivrutiner.

Enligt honom var grafikkortet bra packeterat, en vanligt datorkartong med frigolit. Dvs så som inet eller vilken datorbutik som helst skickar en färdig dator (eller ett chassi).

edit: tack för alla bra svar! ska ta mig en titt på hans dator imorgon.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jo exakt. Det ser definitivt snett böjt ut, enligt honom har han provat 2 omformateringar och massat olika nvidia drivrutiner utan ett bra resultat. Även provat flera olika portar på grafikkortet. Enligt honom har bilden blivit bra vissa gånger då han startat om datorn. Han får "Code 43" i enhetshanterarn när han installerar grafikkortets drivrutiner.

Enligt honom var grafikkortet bra packeterat, en vanligt datorkartong med frigolit. Dvs så som inet eller vilken datorbutik som helst skickar en färdig dator (eller ett chassi).

edit: tack för alla bra svar! ska ta mig en titt på hans dator imorgon.

Även om det e bra packat så kan en dold skada uppstå ändå. I postens villkor står det lite finstilt att paketen skall klara ett fall från ca 2-3 meter - tror det står godtycklig höjd.

För säkerhets skull, anmäl till posten om det är inom 7 dagar....antar att emballaget såg helt OK ut vid uthämtning?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Rekordmedlem

Den ser ut som den skulle må bra av att monteras om så att allt sitter rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Även om det e bra packat så kan en dold skada uppstå ändå. I postens villkor står det lite finstilt att paketen skall klara ett fall från ca 2-3 meter - tror det står godtycklig höjd.

För säkerhets skull, anmäl till posten om det är inom 7 dagar....antar att emballaget såg helt OK ut vid uthämtning?

Japp, det var massvis med frigolit och massvis med tejp innuti en vanlig datorlåda. Dvs som om inet eller komplett skulle skicka deras datorer.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tror nästan mer på att grafikkortet blivit böjt av kabeldragningen, hade det varit fraktskada så borde chansen vara större att cpu kylaren knäckt något den ligger väl på 1,2kg

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kwame:

Vad menar du med dGPU och iGPU?

integrerad GPU (Sitter i Processorn idag, förut satt de i moderkortet)
Diskret GPU (Fristående PCIe kort)

Skrivet av kwame:

Japp, det var massvis med frigolit och massvis med tejp innuti en vanlig datorlåda. Dvs som om inet eller komplett skulle skicka deras datorer.

Fast om grafikkortet var fastmonterat i datorn så har det fått hantera alla g-krafter av skumpandet och endast var fäst i brackets och i PCIe Slotten, ser nästan ut som att glasfibrerna har böjt sig av vikten. Montera om grafikkort, Kod 43... Hmm... Låt mig ta en kik först.

Edit: Låter rakt av som att GPU är dött enligt de första trådarna jag kikar på, rakt av, enheten kan inte kännas igen (identifieras) av windows betyder koden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skicka dator med luftkylare och grafikkortet monterat är ett stort no no.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Noctua D14 kylare

På bilderna ser det ut att sitta en NH-U9B SE2 och inte en NH-D14.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

dedikerad och intern.

dGPU tpy nvida eller amd-

igpu inbyggd i cpu/mobo, oftast intel.

"d" står faktisk för discrete. Diskreta komponenter är separata komponenter, i det här fallet ett separat grafikkort. Just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr.Mabuse:

"d" står faktisk för discrete. Diskreta komponenter är separata komponenter, i det här fallet ett separat grafikkort. Just saying...

Tack för att du sa det. Försökte på peka det i mitt inlägg ovan men hade dedikerat på huvudet av att läsa någon annans inlägg xD Lätt hänt.
diskret = synonym med fristående.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

På bilderna ser det ut att sitta en NH-U9B SE2 och inte en NH-D14.

Stämmer, D14 är större och 2-delad med 6 heatpipes istället för 4

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av folmeroN:

Jo, grafikkortet ser ju definitivt böjt ut. Inte så bra... Dock tycker jag att det är konstigt att du över huvud taget får bild från det om det skulle vara helt trasigt. Testat med korrekta drivrutiner?

Skrivet av bärplockaren:

Grafikkortet ser ut att vara snett/böjt också.

Håller med, kortet ser inte böjt ut - kan nästan garantera att det är böjt.
Dock behöver det inte påverka funktionen på kortet.

Lättast att utesluta detta är att prova kortet i en annan dator...

Och anledningen till att det böjts är mest troligt kabeldragningen som kör att kortet "dras ner mot botten" av lådan, detta är vanligt förekommande. Givetvis böjs det inte så lätt som det låter, men blir det då varmt i lådan blir hela PCB'n mjukare och har lättare att deformeras.
GPU'n sitter som en chip på ett kretskort, tänk dig en 5-krona på ett vykort - där 5an symboliserar GPU-kärnan och vykortet själva kretskortet/PCB'n.
När kortet blir varmt så böjs det, eller har lättare att göra det (alltså vykortet) men 5an har kvar sin solida form. Detta KAN få GPU-kärnan att lossna från de 100-tals lödpunkter som som binder samman GPU med PCB. Speciellt om man inte stippar upp det i bakkant, eller har en god täckande backplate på kortet, vilket jag inte tror att detta WF3 -kylda kortet har?

Detta är precis samma sak som hände massor utav Xbox360 aka. "Red Ring Of Death / RROD" och PS3 och deras YLOD / Yellow Light of Death.

Bara som en parentes, men jag tror som sagt inte att kortet är kass som sagt.
- Lättast är att plocka ut det och prova i en annan dator.
Kontrollera bara att datorn du/ni provar i har tillräckligt kraftfullt nätagg för att driva det.
Dvs. inte farmors compaq hon kollar mailen på en gång i halvåret..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack för att du sa det. Försökte på peka det i mitt inlägg ovan men hade dedikerat på huvudet av att läsa någon annans inlägg xD Lätt hänt.
diskret = synonym med fristående.

Sån't händer. Det roliga är att uppskattningsvis 99% skriver dedikerad som betydelse så jag trodde jag skulle få mothugg

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Sötast

Den verkar ha skickats emot alla konstens regler i princip.

Monterade kylare och grafikkort väger _alldeles_ för mycket för transport.
Men grafikkortet var skickat i låda, om jag inte misstolkade dig?

Även... Frigolit INUTI chassit? Big no no esd skada deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sån't händer. Det roliga är att uppskattningsvis 99% skriver dedikerad som betydelse så jag trodde jag skulle få mothugg

Säg som det är, du villa ha lite mothugg.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sån't händer. Det roliga är att uppskattningsvis 99% skriver dedikerad som betydelse så jag trodde jag skulle få mothugg

Är inte personen du ursprungligen citerade.

Hade ett inlägg ett par nedanför och vet själv att det är diskret, bara att det slog slint i skallen för jag läste inlägget du citerade och tänkte mig inte direkt när jag skrev.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"d" står faktisk för discrete. Diskreta komponenter är separata komponenter, i det här fallet ett separat grafikkort. Just saying...

Skrivet av DavidtheDoom:

Tack för att du sa det. Försökte på peka det i mitt inlägg ovan men hade dedikerat på huvudet av att läsa någon annans inlägg xD Lätt hänt.
diskret = synonym med fristående.

haha! självklart gör det det, var lite osäker på om discrete kunde översättas direkt till svenskan, så det fick duga då, så inget mothugg från mig inte...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det är inte DHL som har fraktat datorn och kastat runt paketet lite?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2