Plextor M6e 128GB PCIe M.2 + Hero Z97.

Permalänk

Plextor M6e 128GB PCIe M.2 + Hero Z97.

Tja

http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssdm2/int...
Har köpt en Intel 530 m.2 ssd som jag inte får att funka på mitt moderkort. Det hittas inte någon stans vare sig i bios eller Windows.

Det jag har gjort är att uppdatera till senaste bioset + drivare och ändrat i bios så att m.2 är aktiverat. Men får det ändå inte att funka är det ssdn som är felande eller inte kompatibel med mobot vad tror ni.

Är det någon som har tips.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Vad är felet, hittar inte du den i bios/uefi

Permalänk
Skrivet av Genostra:

Vad är felet, hittar inte du den i bios/uefi

Det hittas inte någon stans vare sig i bios eller Windows.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hur är dina skärmar inkopplade?

Permalänk
Skrivet av Genostra:

Hur är dina skärmar inkopplade?

Eyefinity. Kan man inte ha eyefinity+m.2 eller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Eyefinity. Kan man inte ha eyefinity+m.2 eller.

du måste aktivera PCI-E porten som m2 port istället.. Du gör det i bios under PCI-Devices

One you have entered into the UEFI you will navigate to the advanced section. Within the advanced section you will navigate to on board devices configuration. Once you have entered into this sub section you need to highlight PCI Express x4_3 Slot ( Black ) Bandwidth. Once highlighted and selected you will need to select M.2 mode / operation. Once complete you hit F10 to save and exit and the board will no acknowledge and internalize the Plextor m.2 PCIe SSD.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

där är nog ditt problem, detta kommer att låta skitdumt men.
Jag byggde ett system åt min chef härom veckan och när displayport var inkopplat vägrade datorn bopta med intel 530 ssd.

Såfort som vi slet ut den och kopplade in en DVI skärm så fungerade det.
Prova att koppla ur skärmarna och starta din dator och sen bara koppla in en och see om du hittar den. vet att det låter skit dumt, jag trodde personligen inte mina ögon.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Vi bytte igår ut displayporten mot en hdmi istället. fungerar perfa nu men är fortfarande helt jävla sanslöst anser jag.

Permalänk
Skrivet av Bazile:

du måste aktivera PCI-E porten som m2 port istället.. Du gör det i bios under PCI-Devices

Jag skrev i första posten att jag har aktiverat m.2 i bios.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag skrev i första posten att jag har aktiverat m.2 i bios.

Oj, det missade jag helt och hållet :/

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Intel 530 M.2 SSD'n har sata 6GB interface. På ditt mobo så står följande: 1 x M.2 Socket 3, black, with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

Så det verkar som att ska du koppla in en m.2 ssd på ditt mobo så måste den ha pci-e interface. Så är det på mitt Asus Z97-A mobo. Så det är säkerligen exakt lika för dig. Annars så hade det nog stått att den stödjer m.2 ssd'n som både har sata & pci-e interface. Det räcker alltså inte att bara köpa valfri m.2 ssd. De gäller att den har rätt interface med som passar ditt mobo. Vissa mobon har visst stöd för både sata & pci-e, men verkar inte vara så på Asus z97 modeller. Inte våra iaf.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Skrivet av rumplantation:

Intel 530 M.2 SSD'n har sata 6GB interface. På ditt mobo så står följande: 1 x M.2 Socket 3, black, with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

Så det verkar som att ska du koppla in en m.2 ssd på ditt mobo så måste den ha pci-e interface. Så är det på mitt Asus Z97-A mobo. Så det är säkerligen exakt lika för dig. Annars så hade det nog stått att den stödjer m.2 ssd'n som både har sata & pci-e interface. Det räcker alltså inte att bara köpa valfri m.2 ssd. De gäller att den har rätt interface med som passar ditt mobo. Vissa mobon har visst stöd för både sata & pci-e, men verkar inte vara så på Asus z97 modeller. Inte våra iaf.

Kan du länka en sådan tack.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk

Tackar. Det fanns inte mycket att välja på där inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Bazile:

du måste aktivera PCI-E porten som m2 port istället.. Du gör det i bios under PCI-Devices

One you have entered into the UEFI you will navigate to the advanced section. Within the advanced section you will navigate to on board devices configuration. Once you have entered into this sub section you need to highlight PCI Express x4_3 Slot ( Black ) Bandwidth. Once highlighted and selected you will need to select M.2 mode / operation. Once complete you hit F10 to save and exit and the board will no acknowledge and internalize the Plextor m.2 PCIe SSD.

Det har jag gjort.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tackar. Det fanns inte mycket att välja på där inte.

Nä. Tyvärr så är de rätt dyra med. Då de har rätt rejält högre läs och skrivhastigheter än de vanliga sata 6GB varianterna. Själv är jag sugen på samsungs nya värsting, är dock ej villig att betala vad den kostar. Men man har väl ingen direkt nytta av den snabbare hastigheten i praktiken heller skulle jag tro. Sen att M.2 porten på våra mobos är för slöa gör ju inte saken bättre. De går ju bara i 2x hastighet. Samsungs går i 4x. Är som sagt sugen på att koppla in en ny SSD på min M.2 port. men man får nog vänta på att priserna går ner. Hade jag kunnat koppla in en m.2 ssd med sata 6 interface så hade det varit enklare att hitta en modell man kanske vill köpa. Men det vekar vara lite svårare nu med tanke på priset och det klena utbudet.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Skrivet av rumplantation:

Nä. Tyvärr så är de rätt dyra med. Då de har rätt rejält högre läs och skrivhastigheter än de vanliga sata 6GB varianterna. Själv är jag sugen på samsungs nya värsting, är dock ej villig att betala vad den kostar. Men man har väl ingen direkt nytta av den snabbare hastigheten i praktiken heller skulle jag tro. Sen att M.2 porten på våra mobos är för slöa gör ju inte saken bättre. De går ju bara i 2x hastighet. Samsungs går i 4x. Är som sagt sugen på att koppla in en ny SSD på min M.2 port. men man får nog vänta på att priserna går ner. Hade jag kunnat koppla in en m.2 ssd med sata 6 interface så hade det varit enklare att hitta en modell man kanske vill köpa. Men det vekar vara lite svårare nu med tanke på priset och det klena utbudet.

Jag skickar tillbaka denna och funderar på en annan istället. Det som är bra ändå är att en m.2 disk inte tar upp någon plats i chassit.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Genostra:

där är nog ditt problem, detta kommer att låta skitdumt men.
Jag byggde ett system åt min chef härom veckan och när displayport var inkopplat vägrade datorn bopta med intel 530 ssd.

Såfort som vi slet ut den och kopplade in en DVI skärm så fungerade det.
Prova att koppla ur skärmarna och starta din dator och sen bara koppla in en och see om du hittar den. vet att det låter skit dumt, jag trodde personligen inte mina ögon.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Vi bytte igår ut displayporten mot en hdmi istället. fungerar perfa nu men är fortfarande helt jävla sanslöst anser jag.

Jag testade detta på skoj bara för att. Och det funkade inte men tack för tipset. För tips kan man aldrig få för lite av.:) tackar

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Nä. Tyvärr så är de rätt dyra med. Då de har rätt rejält högre läs och skrivhastigheter än de vanliga sata 6GB varianterna. Själv är jag sugen på samsungs nya värsting, är dock ej villig att betala vad den kostar. Men man har väl ingen direkt nytta av den snabbare hastigheten i praktiken heller skulle jag tro. Sen att M.2 porten på våra mobos är för slöa gör ju inte saken bättre. De går ju bara i 2x hastighet. Samsungs går i 4x. Är som sagt sugen på att koppla in en ny SSD på min M.2 port. men man får nog vänta på att priserna går ner. Hade jag kunnat koppla in en m.2 ssd med sata 6 interface så hade det varit enklare att hitta en modell man kanske vill köpa. Men det vekar vara lite svårare nu med tanke på priset och det klena utbudet.

OH mamma... trevlig disk den där 1GB/s+ i läs

PCI-E 3.0 är väl 500MB/s "lane", så du lär då bottna i 1GB/s typ. Måste väl ändå vara en boost över 2,5" iaf

Permalänk

Har nu beställt denna m.2 ssd ska bli kul att testa den. Jag återkommer med lite benchtest resultat när den är installerad om någon är intresserad.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200585-plexto...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Tja

Så här blev resultaten med den här ssd i min dator det är ungefär som utlovat på förpackningen.

Read speed upp till 770MB/s
Write speed upp till 335MB/s

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D