Permalänk
Medlem

G400-mus stängs av och på

Hej! Jag har en Logitech G400-mus sedan några år tillbaka. Den har fungerat superbra tills för några dagar sedan. Den börjar plötsligt stänga av sig snabbt och sätter på sig igen efter fem sekunder. Den röda lampan under musen slutar att lysa under tiden och ett sådant microsoft-ljud dyker upp. Tidou, toudi. Om ni känner igen det.

Detta sker ungefär två gånger i timmen. Vad skulle det kunna bero på och hur skulle jag kunna åtgärda det? Tack på förhand!

Permalänk

Drivrutiner eller sladdbrott?
Mvh

Visa signatur

ASUS G750JH-T4070H

i7 4700HQ (2.4 GHz TURBO 3.4 Ghz) GeForce GTX 780M SSD: 256 GB
HDD: 1 TB RAM:16 GB (DDR3L 1600MHz 4x4 GB) 17.3" TN

SteelSeries Rival SteelSeries QcK Mass Qpad QH-85

ASUS VS229H 21,5" IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Hej! Jag har en Logitech G400-mus sedan några år tillbaka. Den har fungerat superbra tills för några dagar sedan. Den börjar plötsligt stänga av sig snabbt och sätter på sig igen efter fem sekunder. Den röda lampan under musen slutar att lysa under tiden och ett sådant microsoft-ljud dyker upp. Tidou, toudi. Om ni känner igen det.

Detta sker ungefär två gånger i timmen. Vad skulle det kunna bero på och hur skulle jag kunna åtgärda det? Tack på förhand!

Tidou, toudi. kunde inte skrivit det bättre själv

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Antagligen sladden precis vid ingången till musen som gett upp, hände mig med min mx518. Går att kapa och fixa om du kan löda osv

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har en pappa som har utrustning och kunskap att löda. Annars misstänker jag att det inte är glapp eftersom jag har försökt att byta USB-ingång.

Drivrutiner vet jag inte, jag har en Logitech G930 headset som verkar dela drivrutiner, åtminstone samma gränssnittsprogram.

Jag har dessutom upptäckt att musen verkar ge upp mer under vissa spel. Den har inte gett upp under någon session när jag spelat Bioshock (1), däremot ger den upp nästan var femte minut när jag kör Borderlands 2. The Witcher 2 ger den upp varje halvtimme.

Permalänk
Medlem

Har haft 5 st G400 möss och alla har gått sönder på samma vis, sladdbrott i framkant av musen.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Hur fixar jag till lödningen? Ser inga skruvar så jag kan få upp skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Tråkigt att höra. Hur fixar jag till lödningen? Ser inga skruvar så jag kan få upp skalet.

Skruvarna sitter under glidplattorna, inte lätt att rädda de som redan sitter där när du väl ha tagit bort dem. På mina var det alltid samma kabel som gick av, en oskyddad koppartråd helt utan plast runt, är det samma på din så går det ju att löda. Fixade själv en med lite lödning men när resten av mössen dog på samma vis så kastade jag bara skiten.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är dessa sladdbrott i framkanten av G400n ett designfel, något som delvis rättades i G400S . Tyvärr finns det inget att löda, kabeln måste bytas ut. Det är inte kontakterna i ändarna som är trasiga.

Du kan testa att splica den trasiga biten på kabeln men kan inte ens tänka mig hur.

Permalänk
Medlem

Jo, detta är tyvärr väldigt vanligt. Även bland deras tidigare möss av denna typ (MX500, 510, 518). Vet inte hur många jag har förbrukat totalt genom åren. Precis samma bekymmer.

Permalänk
Medlem

Men hur kommer det sig att musen glappar mer under vissa spel och mindre under andra? Om det är ett fysiskt fel i lödningen så borde det väl inte spela roll, alltså vara oberoende av vad jag gör med musen? Har inte ens upptäckt problemet utanför spel. Hmm, kanske beror det på att musen rör sig mer och snabbare när jag spelar, men ta t.ex. Bioshock där musen inte glappar lika mycket trots hastiga rörelser.

Ja, jag vet att det är svårt för er att veta. Jag är tacksam för alla svar och tips som kommit in. Ifrågasätter bara utifall att det kan vara något annat. Vore tråkigt att påbörja försök till lödning utifall att det inte är där problemet ligger. Finns det andra vanliga orsaker till det här fenomenet eller tror ni att jag kan börja ta fram verktygen och skruva isär musen?

Och, har ni tips på nya glidplattor till musen (om jag nu lyckas lösa lödningen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Men hur kommer det sig att musen glappar mer under vissa spel och mindre under andra? Om det är ett fysiskt fel i lödningen så borde det väl inte spela roll, alltså vara oberoende av vad jag gör med musen? Har inte ens upptäckt problemet utanför spel. Hmm, kanske beror det på att musen rör sig mer och snabbare när jag spelar, men ta t.ex. Bioshock där musen inte glappar lika mycket trots hastiga rörelser.

Ja, jag vet att det är svårt för er att veta. Jag är tacksam för alla svar och tips som kommit in. Ifrågasätter bara utifall att det kan vara något annat. Vore tråkigt att påbörja försök till lödning utifall att det inte är där problemet ligger. Finns det andra vanliga orsaker till det här fenomenet eller tror ni att jag kan börja ta fram verktygen och skruva isär musen?

Och, har ni tips på nya glidplattor till musen (om jag nu lyckas lösa lödningen)?

Bäste vore väl att testa med annan datormus för att se ifall det är samma problem.
Annars, testa uppdatera drivrutiner ändå och funkar inte det, köp en ny datormus Enda tipsen jag kan komma..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Hej! som dom andra skriver så är det ett typiskt sladdbrott (har haft flera).
Skriv in till Logitech om ditt problem, så byter dom ut den till en ny mus.
http://support.logitech.com/sv_se/contact
Det går även lätt att beställa ny sladd och glidplattor på ebay för inte så många kr,
Här

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Men hur kommer det sig att musen glappar mer under vissa spel och mindre under andra??

För att man spelar spel olika, det är nog rörelser du inte utför i andra spel

Permalänk
Medlem

Har kontaktat supporten och väntar på svar. Har jag tur så kanske de kan hjälpa mig annars ber de väl att få garantin bevisad vilket jag kommer att ha svårt. Eller hur många år har Logitech fabriksgaranti?

Tyvärr har jag ingen annan mus som jag kan testa med så den uteslutningen blir svår att genomföra.

Permalänk
Medlem

När man ändå pratar om Logitechs serie möss, en bild på min gamla MX518 kabel, några dagar efter jag fick den så lyckades jag få sladden över ett tänt värmeljus, märkte det inte och kände doften av bränt gummi, drog bort den från ljuset fort. Den fungerade utan problem! Några timmar senare gjorde jag samma sak igen.. Efter det flyttade jag bort värmeljusen några decimeter till och fäste sladden i skärmfoten så den inte kunde fladdra runt. Den fungerade i två år efter det innan kabeln dog helt.

Men G400 kabeln går sönder efter vanligt användande i några månader, och kostar mycket mer än MX518 någonsin gjorde... Vad hände där egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Har kontaktat supporten och väntar på svar. Har jag tur så kanske de kan hjälpa mig annars ber de väl att få garantin bevisad vilket jag kommer att ha svårt. Eller hur många år har Logitech fabriksgaranti?

Tyvärr har jag ingen annan mus som jag kan testa med så den uteslutningen blir svår att genomföra.

Tror det är 3 års garanti på denna, Logitech brukar vara bra när det gäller garantiärende.
Har för mig jag bara fick uppge serienummer eller något sådant på min 510 och sedan skicka dom en ny.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått besked att Logitech kommer att skicka en ny mus. Hygglig support vill jag säga. Tack för tipsen!