Permalänk
Medlem

Köpte jag fel dator?

Hej!

Jag var på Mediamarkt häromdagen och letade efter en dator till far i födelsedagspresent. Datorn kommer att användas främst för att surfa men även en del kontorsarbete (läs Officeprogram) och budgeten ligger runt 4000:-.

Säljaren rekommenderade LENOVO FLEX15D som jag givetvis slog till på men nu i efterhand känns det som om jag har betalat dyrt för touch-funktionen.

Finns det bättre alternativ runt 4000?

Permalänk
Hedersmedlem

Den största nackdelen med den datorn är processorn som jag tycker är slö. Eftersom du inte skriver vad far din använder datorn till så är det svårt att säga om den kommer att duga eller ej. Du kan få en bättre processor och något mer minne, men mycket mer ska du inte räkna med under 4k.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Svaret är ja, säljare rekommenderar inte datorer som är bäst för dig, dem rekommenderar saker dem vill ha ut ur lagret innan priser sänks. Han kommer med största sannolikhet inte använda touchfunktionen eller hur?

Säljare går aldrig att lita på, dem är enbart anställda för sina sociala kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den största nackdelen med den datorn är processorn som jag tycker är slö. Eftersom du inte skriver vad far din använder datorn till så är det svårt att säga om den kommer att duga eller ej. Du kan få en bättre processor och något mer minne, men mycket mer ska du inte räkna med under 4k.

Han kommer att använda den för slösurf samt kontorsarbete. Inga krävande applikationer eller multimedia.

Skrivet av str8forthakill:

Svaret är ja, säljare rekommenderar inte datorer som är bäst för dig, dem rekommenderar saker dem vill ha ut ur lagret innan priser sänks. Han kommer med största sannolikhet inte använda touchfunktionen eller hur?

Säljare går aldrig att lita på, dem är enbart anställda för sina sociala kunskaper.

Det är inte särskilt troligt att touchfunktionen kommer till användning..

Vilken dator borde jag köpa istället? Kan jag få liknande eller bättre prestanda till samma pris? SSD?

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa under 4k på Media Markt är denna:
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/HP-15-R104NO,90952,51047...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Svaret är ja, säljare rekommenderar inte datorer som är bäst för dig, dem rekommenderar saker dem vill ha ut ur lagret innan priser sänks. Han kommer med största sannolikhet inte använda touchfunktionen eller hur?

Säljare går aldrig att lita på, dem är enbart anställda för sina sociala kunskaper.

Ja, iallafall på varuhus och till konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vill minnas att jag såg Inet köra en kampanj med en dator för 4k som hade en SSD disk mm. Kan dock inte hitta den nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade precis denna datorn http://cdon.se/hemelektronik/toshiba/toshiba-l50-b-1t2-i3-8gb-128gb-ssd-p28121291

Något dyrare men har en i3 gen4 samt ssd disk. Är den mycket bättre än den jag redan köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziwe:

Hittade precis denna datorn http://cdon.se/hemelektronik/toshiba/toshiba-l50-b-1t2-i3-8gb-128gb-ssd-p28121291

Något dyrare men har en i3 gen4 samt ssd disk. Är den mycket bättre än den jag redan köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Den ser trevlig ut tycker jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga till lite mer pengar för att få FullHD 1920x1080. Men då kommer du tyvärr inte under 5000 kr. Tycker det är konstigt att det finns så många laptops med så låg upplösning (1366x768).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den ser trevlig ut tycker jag.

Det blev den istället case closed

Skickades från m.sweclockers.com