Permalänk
Medlem

RT-N56U

Köpte denna Routern härom dagen och kopplar in och installerar allt enligt instruktionerna.

Kör jag med kabel i fungerar det alldeles utmärkt. Även min Androidtelefon fungerar alldeles utmärkt.

MEN

När jag skall logga på trådlöst på vårt hemnätverk som routern står för så laddar det varpå jag sedan får reda på att det "inte går att ansluta" Dett utan att ens få möjlighet att skriva in lösenord.

Har en dator med Win8 och en med Win7 och det fungerar inte på någon av dem. Inte heller min frus iPhone kan logga på.

Misstänker att det är någon liten inställning någonstans. Någon som kan veta mer?

Har testat att återgå till fabriksinställningar och ta allt från början men ingen effekt. Har även startat om allting för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Står någon av dina datorer på fast ip kanske?

Permalänk
Medlem

Tror inte det, vart kollar jag det?

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gjort det så installera senaste firmwareuppdateringen då även Asus router haft en del säkerhetshål.

Supportsida:
http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/

ASUS RT-N56U Firmware version 3.0.0.4.376.1665:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-N56U/FW_RT_N56U_...

Är MAC-filterering på, har du lagt in MAC-adresser för dina trådlösa enheter?
Wireless --> Wireless MAC filter, sätt det till Accept och lägg till MAC-adresserna som ska tillåtas.

Har du kollat inställningarna för DHCP så att IP-Poolen sträcker sig tillräckligt för att alla enheter ska kunna få en adress tilldelad?
LAN --> DHCP Server, kika på starting- och ending adress för IP-poolen, går även att tilldela enheterna fasta IP-nummer längre ned.

Permalänk
Medlem

Har senaste firmware.

Skall det behövas lägga in MACadresser och var hittar jag dem i så fall.

Om jag gör på det viset, innebär det att alla som skall in på wifi här hemma måste registreras?

Permalänk
Medlem

Har du testat att ansluta till både 2.4GHz och 5GHz banden?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Har bägge aktiverade men får ingen möjlighet att välja band. Får inte ens skriva in lösenord...

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har aldrig haft liknande problem på min. Jag skulle reklamera.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Funderar på det men då jag hittar nätverket men blir blockerad då jag försöker ansluta låter det som en inställning som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gus38:

Har senaste firmware.

Skall det behövas lägga in MACadresser och var hittar jag dem i så fall.

Om jag gör på det viset, innebär det att alla som skall in på wifi här hemma måste registreras?

Jo, i så fall får du skriva in alla enheters MAC-adresser som ska tillåtas på nätverket. Kanske ska skippa det tillsvidare så att du får det att fungera. MAC-adress brukar finnas i inställningarna på telefoner, på en PC kan man skriva "ipconfig /all" i kommandotolken och leta reda på Fysisk adress. Ger du dig på att skriva in MAC-adresserna så tänk på att det är en lista för 2,4Ghz och en för 5Ghz.

Låter mer som att nätverket är inställt på någon standard som dina telefoner inte klarar. Du har alltså loggat in på routern och ändrat namn/lösenord på det trådlösa nätverket och kan sedan inte ansluta?

Permalänk
Medlem

Kan logga in på routern då jag har nätverkskabel mellan dator och router. Men kan alltså inte logga in trådlöst på den eller på nätverket.

Permalänk
Medlem

Här får du några bilder att jämnföra med, Dock har jag RT-N66U, Men bör ju vara likadant.
http://imgur.com/a/87EW6

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gus38:

Funderar på det men då jag hittar nätverket men blir blockerad då jag försöker ansluta låter det som en inställning som är fel.

Kan du inte göra en factory reset och börja om från 0. Brukar vara lättare, speciellt efter att man varit inne och felsökt i massa olika menyer.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har gjort factory reset, ingen effekt...

Permalänk
Medlem

Tack GeneralM, testade dina inställningar samt startade om routern men fortfarande händer ingenting.
Hade för mig att den här outern bara skulle vara att plugga i och köra!?

Permalänk
Medlem

Gus38, Var värt ett försök iallafall..
Jag har då aldrig haft några problem med min router :s

Hade du testat att uppdatera mjukvaran?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Japp, har senaste firmware. Är rådvill, får kanske åka in och reklamera den om det inte löser sig.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har testat att göra FR samt har senaste mjukvaran så låter det nästan som att du får lämna tillbaka den.. Tråkigt nog..

Har du förresten testat med flera olika enheter? tex. 2 telefoner och en dator?

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem

Japp, fyra olika datorer samt tre telefoner. En av telefonerna fungerade att logga in med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gus38:

Japp, fyra olika datorer samt tre telefoner. En av telefonerna fungerade att logga in med.

Det är alltså bara den trådlösa anslutningen som inte fungerar?

Har du kikat så att klockan i routern går rätt? Är den inte synkad mot en timeserver och visar fel får det följdfel med den trådlösa krypteringen. Dubbelkolla så att klockan är rätt inställd, kika t.ex. i System Log på routern. Kolla också att de enheter du försöker ansluta med är rätt inställda både vad gäller tid, år och datum.

Jag försöker undvika att stänga av och på routern med powerknappen eftersom just synkningen mot en tidsserver kan strula vid "kallstart", den börjar om på 1 januari 2011 utan att uppdatera klockan. Loggar man in i routern och gör en reboot därifrån brukar det ordna sig. Kika också under Administration så att det är rätt inställningar för vinter/sommartid, visar det fel kan man prova ställa manuellt.

Permalänk
Rekordmedlem

Först, menar du att du inte kan ansluta till ssidet eller att du inte kan nå lanet ?
Det är inte så att du valt så att nya klienter måste godkännas i routerns säkerhetsinställningar innan de kan ansluta till nätverket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det som händer är att jag ser det trådlösa nätverket men när jag väljer att ansluta till det så laddar det några sekunder innan jag får beskedet att jag inte kan ansluta till det. Inget lösenord eller motsvarande utan rätt och slätt "kan inte ansluta".

Kopplar jag in nätverkskabeln via routern och datorn fungerar det klockrent.

mrGaffe: Vart är det man kollar det?

Reckie: Klockan går rätt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gus38:

Troligen under "wireless mac filter"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen under "wireless mac filter"

Fast enligt skärmdumpen är det avslaget, i alla fall på 2,4Ggz-bandet.

Gus, är det samma med 5Ghz?

Hur ser det ut med DHCP Servern, du hittar den fliken ifrån LAN-menyn?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad gör egentligen B/G protection ?
Har du provat att ändra wireless mode ?
Har du provat utan kryptering ?
Har du provat byta kanal ?
Har du provat att manuellt sätta 20MHz kanalbredd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

5Ghzinställningarna är likadana som 2,4

Ändrade till 5 och samma resultat där.

Wireless mode är det AP mode du menar?

Kanal? menar du channel bandwith?

20mhz? kan jag det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gus38:

Wireless mode är det AP mode du menar?

Kanal? menar du channel bandwith?
20mhz? kan jag det?

Kan du välja tex n only som wireless mode ?
Både 20 MHz channel bandwith och kanalval.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

n only
20mhz

Control channel auto (går bara upp till 13)

Samma problem

Permalänk
Medlem

Har du samma namn på den här routern som din tidigare? Då kanske din dator har sparat "fel" lösenord till den. Om så är fallet så kan du "glömma" ett nätverk genom att ta bort det från listan med nätverk du har varit inne på tidigare.