Ny 15" bärbar, ska bl.a. spela Football manager, streama, Excel & surfa. Budget mellan 5-12K

Permalänk

Ny 15" bärbar, ska bl.a. spela Football manager, streama, Excel & surfa. Budget mellan 5-12K

varit dags för en ny dator i något år eller så... i våras satt jag å läste massa här men då skulle man vänta på nån ny processor som skulle komma till hösten osv..

Jag kan försöka läsa på i 6 månader men aldrig slå till. Senaste som jag nästan köpte var Sony Vaio när väldigt många tipsade om den.. men tangentbordet kändes så sjukt oskönt så då la jag det på is igen..

Jag har väl råd med mer dator än jag behöver vilket också försvårar.. jag är liksom inte låst vid 5k eller så, men hatar att lägga onödigt mycket pengar å känns som det är Gamers som behöver datorerna över 10-12k? .. Spelar i princip aldrig på datorn och kommer inte börja med det heller. Möjligtvis lite football manager. Därför har jag så svårt att ta hjälp från de redan befintliga trådarna.

Vad använder jag datorn till då..

Streama sport i hög kvalitet.. Har League pass (typ säsongskortet Viasat) på Amerikansk fotboll och Basket t ex.. så får ärliga streams i toppkvalitet som jag vill utnyttja så mycket som möjligt..

Sen har jag gärna 15-20 surffönster igång samtidigt.. det är kanske inget problem med dagens datorer men min 3-4 år gamla dator kan tycka att det blir jobbigt ibland..

Tunga excelfiler..

Så maximal belastning på min dator skulle väl vara om jag hade igång excel med två tunga filer, streamade en match, football manager, 15-20 surffönster å kanske pilla med jokersystemet för trav. Men kan såklart pausa streamande när jag pillar med excel om det är så. Tänker att det kanske inte behövs någon värstingdator för det..

har 14" nu men tror jag är inne på 15,6 nu..

Batteritid spelar ingen roll.
pekskärm är jag inte intresserad av.
Mac är jag inte intresserad av.

Skärmen känns inte som den spelar jättestor roll, mer då att jag får bra bild via HDMI.. men ibland kollar jag sporten direkt på datorn.

Jag köper jättegärna en dator för 5k om det funkar men lägger upp till 12k. Men vill egentligen ha den mest prisvärda i intervallet. Inte den "bästa" för 12k.

Ju dyrare jag köper desto svårare kommer jag ha att köpa ny igen om något/några år... Det är mentalt liksom.. även om jag säger till mig själv.. "jag sparar 3k i månaden till ny dator så köper jag en fet sen om 5-6 månader" så tar det emot när pengarna väl finns där.. "fan, min gamla funkar ju ändå helt ok fortf" osv.. Men pengarna finns där just nu iaf..

Kan tänka mig att betala 1k extra för att köpa på Netonnet, Elgiganten eller Media Markt som jag har nära mig.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad enligt §3.1*

Observera att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Det går bra att ändra i efterhand.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

jag köpte precis denna: http://www.siba.se/product/17618031/lenovo-y50-70-59429335-?r...

Helt ok dator, skärmen är det sämsta på den men är lätt att byta.

går inte att få en laptop med 860m för mindre än 9k sist jag kollade

https://www.youtube.com/watch?v=vjRJde3Im1I (samma dator men denna har 4k skärn)

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

Ta en titt på Acer Aspire V5-573. Den har det mesta, samtidigt som den har ett ganska trevligt pris. Det enda den egentligen saknar är en ren SSD, men man får stå ut med en SSHD istället. Tror det skulle funka för dig!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD